Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Frode Jacobsen, Benjamin Jakobsen, May Britt Lagesen,
Mona Nilsen og Ramani Nordli, fra Høyre, Mahmoud Farahmand, Irene Heng
Lauvsnes, Heidi Nordby Lunde og Helge Orten, fra Senterpartiet,
Lars Vegard Fosser, fung. leder Geir Pollestad og Per Martin Sandtrøen,
fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi og Roy Steffensen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Kari Elisabeth Kaski, fra Rødt, Marie Sneve Martinussen, fra
Venstre, Ane Breivik, fra Miljøpartiet De Grønne, Lan Marie Nguyen
Berg, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, viser
til at finansministeren har uttalt seg om representantforslaget
i brev av 21. februar 2023. Brevet følger som vedlegg til denne
innstillingen.
Komiteen viser til den økte
pågangen hos matsentralene som følge av den sterke pris- og renteveksten som
har preget samfunnet det siste året, og til at flere opplever en
utfordrende økonomisk situasjon. Utdeling av overskuddsmat gjennom
for eksempel matsentraler kan være et viktig bidrag for å hjelpe
mennesker gjennom en økonomisk krevende periode.
Komiteen har merket seg den
mediedekningen som har vært rundt toll- og avgiftsregelverk som
blant annet hindrer cruiserederier i å donere overskuddsmat til
Matsentralen eller andre veldedige formål.
Komiteen viser til statsrådens
svar, og til at Norge etter EØS-avtalen er forpliktet til å følge
EUs regelverk for veterinær grensekontroll. Dette gjelder særlig
visse risikoprodukter som kjøtt, egg, melk og honning. Det stilles
strenge krav til dokumentasjon for mat som kommer fra virksomheter
i tredjeland. Matvarer om bord på cruiseskip er unntatt de vanlige
importkravene, blant annet gjelder dette anskaffelse av varer fra
tredjeland.
Komiteen viser også til at
Mattilsynet har gitt uttrykk for at disse reglene gjør det vanskelig
å åpne opp for donasjon av animalsk mat ment for cruiseskip til virksomheter
på fastlandet.
Komiteen vil påpeke at det
norske landbruket kjennetegnes av høy kvalitet og lite sykdom. Strenge regler,
oppfølging og kontroller bidrar til at Norge har få tilfeller av
matforgiftning.
Komiteen registrerer at statsråden
i sitt brev opplyser at han vil drøfte sakskomplekset videre med
landbruks- og matministeren, med den hensikt å se på muligheten
for å få til regelverksendringer som åpner opp for at cruiseskip
kan donere overskuddsmat til matsentraler og lignende virksomheter
uten at dette strider mot de internasjonale avtalene Norge har forpliktet
seg til. Komiteen støtter
dette arbeidet.
Komiteen fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen avklare om handlingsrommet for donasjon av overskuddsmat
til veldedige formål fra cruiserederier og skipshandlere mv. reelt
begrenses av EU/EØS-regler, og avstemme regelverket i Norge med
EU-land, med forbehold om at norske veterinærmyndigheter anser dette
som forsvarlig.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet, har
merket seg at finansministeren ytrer et ønske om å kunne tilrettelegge
for at overskuddsmat kan doneres til veldedige formål uten at dette
skal utløse avgiftsbelastning for giveren. Flertallet merker seg videre
at landbruks- og matministeren ser ut til å innta en annen holdning
når det pekes på EU/EØS-regler om veterinær grensekontroll og reglene
om matvarer på skip som en barriere for å kunne tillate slik matdonasjon:
«Matvarer om bord
på cruiseskip i internasjonal fart er unntatt de vanlige importkravene.
Her gjelder det andre krav som tillater anskaffelse av varer i tredjeland eller
i EU-land som ikke oppfyller alle dyrehelse- og folkehelsemessige
krav. Bakgrunnen og forutsetningen for dette er at matvarene ikke
skal inn på det indre marked, men kun konsumeres om bord på cruiseskipet.
At det ikke gjelder like strenge krav til mat om bord på cruiseskip,
innebærer at overskuddsmat ikke kan tas ut for omsetning eller doneres
i Norge og i EØS.»
Flertallet viser til at selskapet
Costa Cruises (VG, 23. januar 2023) uttaler at selskapet siden juli
2017 har delt ut mat til vanskeligstilte i flere land. I tillegg
til flere italienske havner gjelder dette bl.a. i Barcelona og i
Marseille. Flertallet mener
dette står i motstrid til uttalelsen fra landbruks- og matministeren.
Flertallet har merket seg finansministerens
konklusjon om at han vil be landbruks- og matministeren ta opp om
regjeringen kan ta ytterligere initiativ for å se om en kan få til
en ytterligere regelverksendring.