Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kamzy Gunaratnam, Odd Harald Hovland og Maria Aasen-Svensrud, fra Høyre, Ingunn Foss og Sveinung Stensland, fra Senterpartiet, Ivar B. Prestbakmo og Else Marie Rødby, fra Fremskrittspartiet, lederen Per-Willy Amundsen og Tor André Johnsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Andreas Sjalg Unneland, og fra Venstre, Ingvild Wetrhus Thorsvik, viser til at representantforslaget om å delegere myndighet til å utføre ADR-kontroll av kjøretøy til godkjente verksted, behandles i denne innstillingen. Komiteen viser også til statsrådens vurdering i brev av 21. april 2023. Brevet følger vedlagt denne innstillingen.

Komiteen registrerer at forslaget går ut på å endre regelverket for årlige kontroller av tunge kjøretøy som frakter farlig gods (ADR-kontroll) slik at kontrollene kan gjennomføres på samme sted, og da samtidig, som EU-kontroll for tungbil. Komiteen bemerker at forslagsstillerne ønsker å delegere myndighet til å gjennomføre ADR-kontroll av kjøretøy til godkjente verksteder, heller enn kun hos utvalgte trafikkstasjoner hos Statens vegvesen.

Komiteen merker seg at formålet med forslaget er å effektivisere kontrollene for transportørene, med en vurdering om at det vil ha en rasjonaliseringsgevinst for samfunnet. Komiteen forstår at det kan være ønskelig med større samordning av kontrollene.

Videre viser komiteen til at det i statsrådens brev redegjøres for tre ulike kontrollordninger som departementet mener berøres i det foreliggende representantforslaget: ny kontrollordning for emballasje, tanker og bulkcontainere etter forskrift om landtransport av farlig gods kapittel 6a; Periodisk kjøretøykontroll PKK, også omtalt som EU-kontroll); og ADR-kjøretøykontroll. Komiteen påpeker at de tre ordningene har ulikt regelverk og omfang.

Komiteen merker seg at dagens kontrollordning er landsomfattende og gratis. Ordningen sikrer kontinuitet, omfang og opplæring og gir kontrollør nødvendig erfaring og kunnskap til å gjennomføre kontrollene. Komiteen registrerer også at statsråden viser til at ordningen er under utvikling.

Komiteen understreker at uhell med farlig gods kan ha store konsekvenser, og at det er viktig at kontrollordningene er av god kvalitet.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, viser til statsrådens svarbrev. Flertallet vil understreke at kun et fåtall kjøretøy i Norge, ca. 4 200, har ADR-godkjenning. Spesialkompetansen og regelverket utvikles i dag internt i Statens vegvesen.

Flertallet vil understreke poenget om at for å opprettholde den nødvendige kompetansen er det viktig at det er en viss kontinuitet og et visst volum i kontrollvirksomheten. Flertallet deler bekymringen for at mange aktører og relativt få kontroller per kontrollør over tid kan svekke kvaliteten på kontrollene. Flertallet vil videre understreke at dagens ordning er landsomfattende og gratis.

Flertallet vil spesielt påpeke at uhell og ulykker med transport av farlig gods kan ha store konsekvenser for mennesker og miljø. Det er derfor avgjørende å sikre ensartet kontrollvirksomhet, god kvalitet og tilstrekkelig kompetanse hos kontrollørene.

Flertallet støtter derfor ikke forslaget.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til Høyres merknader til samme forslag da det ble behandlet av transport- og kommunikasjonskomiteen i Innst. 311 S (2020–2021). Disse medlemmer viser til Stortingets vedtak nr. 799, 13. april 2021, hvor Stortinget ber regjeringen utrede muligheten for å overføre myndighet til å gjennomføre ADR-kontroll til godkjente tungbilverksteder. Vedtaket er under behandling, jf. Meld. St. 4 (2022–2023) punkt 7.2. Disse medlemmer mener det er naturlig å avvente utredningen før det er aktuelt å be regjeringen om å delegere myndighet til å gjennomføre ADR-kontroll av kjøretøy til godkjente verksteder. Disse medlemmer støtter derfor ikke forslaget.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til begrunnelsen i det fremsatte representantforslaget. Det mest effektive og praktiske for eiere av tunge kjøretøy som frakter farlig gods, vil være at årlige kjøretøykontroller kan gjennomføres samtidig på samme sted. Disse medlemmer viser videre til høringsinnspillene fra Norges Bilbransjeforbund, Norges Lastebileier-Forbund og Bilimportørenes Landsforening. Samtlige av disse bransjeorganisasjonene støtter representantforslaget.

Disse medlemmer viser videre til at det nå innføres nye regler for ADR-kontroll av emballasje, tanker og bulkcontainere. For disse kontrollene åpnes det nå i forskrift om landtransport av farlig gods for at private aktører kan søke om å være kontrollinstans. Disse medlemmer viser til at en sentral del av begrunnelsen for at Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) nå åpner for denne muligheten, er å unngå at noen få virksomheter blir enerådende på markedet, samt å legge til rette for et bedre tilbud av kontrollinstanser over hele landet.

Disse medlemmer mener de samme hensyn gjør seg gjeldende med samme tyngde når det gjelder myndighet til å gjennomføre ADR-kontroll av tunge kjøretøy. Godkjente private verksteder har i flere år gjennomført EU-kontroll av de samme kjøretøyene på vegne av det offentlige. Disse medlemmer kan ikke se noen tungtveiende grunner til at ADR-kontroll av tunge kjøretøyer skal behandles på en annen måte enn de nye reglene for kontroll av emballasje, tanker og bulkcontainere.

Disse medlemmer viser avslutningsvis til at en delegasjon av myndigheten til å gjennomføre ADR-kontroll vil ha flere positive effekter. For aktørene vil det være tids- og ressursbesparende å kunne gjennomføre kontrollene samtidig, det vil innebære lavere utslipp som følge av mindre kjøring i forbindelse med kontrollene, og for samfunnet vil det føre med seg en rasjonaliseringsgevinst.

Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen delegere myndighet til å gjennomføre ADR-kontroll av kjøretøy til godkjente verksteder.»