Søk

Sammendrag

Innledning

Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen frem forslag om delvis bompengefinansiering av fase 3 av Samferdselspakke for Kristiansandsregionen. I Kristiansandsregionen inngår kommunene Kristiansand, Vennesla, Birkenes, Lillesand og Iveland.

I fase 3 legges det frem en portefølje av prosjekter og tiltak som skal styrke kollektivtransport, sykkel og gange, i tillegg til at finansieringen av E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen i Kristiansand videreføres. Formålet med fase 3 er å bygge ut tiltak som legger til rette for kollektivtransport, sykling og gange, som vil bidra til å nå nullvekstmålet for persontransport med bil i Kristiansandsregionen.

Samlet økonomisk ramme for Samferdselspakke for Kristiansandsregionen fase 3 er beregnet til om lag 7,5 mrd. 2023-kroner. Finansieringen av pakken er basert på bompenger og statlige, fylkeskommunale og kommunale midler. I tillegg kommer all merverdiavgift som staten refunderer til kommunene i Kristiansandsregionen og Agder fylkeskommune for prosjekter og tiltak i pakken. Det er lagt til grunn at ubrukte midler fra Samferdselspakkens fase 2 disponeres i fase 3, og kommer i tillegg til rammene for fase 3. Tilsvarende skal alle økonomiske forpliktelser knyttet til igangsatte prosjekter og tiltak i fase 2 følges opp i fase 3.

I tråd med Prop. 95 S (2020–2021) og Innst. 320 S (2020–2021) er det lagt til grunn 1 320 mill. 2021-kroner i statlige midler til delfinansiering av E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen, omregnet til om lag 1 510 mill. 2023-kroner. Det er bevilget om lag 780 mill. 2023-kroner til prosjektet før 2024. Det gjenstår om lag 730 mill. 2023-kroner i statlige midler til E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen.

Samferdselsdepartementet ga i brev av 16. mai 2022 til Kristiansand kommune og Agder fylkeskommune aksept for en lokal egenandel på minimum 15 pst. i Samferdselspakke for Kristiansandsregionen fase 3. I tillegg er det forutsatt at all merverdiavgift som staten refunderer for disse prosjektene, skal føres tilbake til bypakken.

Det er foreløpig beregnet at investeringer på lokalt veinett vil kunne være på om lag 3 780 mill. 2023-kroner inkludert merverdiavgift. Refusjon av merverdiavgift vil utgjøre om lag 550 mill. 2023-kroner. Lokale bidrag fra kommunene i Kristiansandsregionen og Agder fylkeskommune er foreløpig beregnet til om lag 485 mill. 2023-kroner. Disse to postene utgjør til sammen om lag 1 035 mill. 2023-kroner. Endelig nivå på den lokale egenandelen og kompensasjonen for merverdiavgift er avhengig av hvor stor andel av investeringsmidlene som faktisk blir brukt til prosjekter og tiltak på det kommunale og fylkeskommunale veinettet.

Bompengebidraget i Samferdselspakke for Kristiansandsregionen fase 3 er beregnet til om lag 5 745 mill. 2023-kroner. Bompengeinnkrevingen til fase 3 er basert på dagens innkrevingsordning, men det etableres i tillegg 10 nye bomstasjoner, slik at en større andel av trafikken i Kristiansand må betale bompenger. Takst- og rabattsystemet videreføres i all hovedsak fra fase 2 av pakken, men det foreslås å øke grunntakstene sammenliknet med dagens nivå. Det legges til grunn en innkrevingsperiode for bypakken på 15 år.

Det er knyttet stor usikkerhet til kostnadene for prosjektene, blant annet som følge av at flere av prosjektene og tiltakene er på et tidlig planstadium. Det har videre vært en sterk prisvekst innen veianlegg de siste årene, som det er en risiko for at vedvarer. Prosjekter i porteføljestyrte bypakker skal gjennomføres innenfor den økonomiske rammen for pakken. Kostnadsøkninger og/eller inntektssvikt i pakken skal håndteres ved å kutte i porteføljen. Dersom inntektene i pakken blir høyere, og/eller finansieringskostnadene lavere enn beregnet, vil det bli rom for å gjennomføre flere tiltak i porteføljen.

Kristiansandsregionen ønsker å komme i posisjon til å forhandle om en byvekstavtale med staten. Tiltakene i Samferdselspakke for Kristiansandsregionen fase 3 er bygd på rammene og føringene for en byvekstavtale. Ytterligere tiltak vil være tema i eventuelle forhandlinger om en byvekstavtale for Kristiansandsregionen.

Det er gjennomført ekstern kvalitetssikring av bypakkens trafikkgrunnlag, finansieringsevne, samlede usikkerhet, i hvilken grad pakkens innhold er i tråd med tidligere konseptvalg, og i hvilken grad tiltakene bidrar til å nå nullvekstmålet.

Agder fylkeskommune vedtok den 13. desember 2021 å stille garanti ved selvskyldnerkausjon for et maksimalt låneopptak for bompengeselskapet Ferde AS, begrenset oppad til 2 000 mill. kroner for lån til finansiering av Samferdselspakke for Kristiansandsregionen fase 3. Den fylkeskommunale garantien må godkjennes av Kommunal- og distriktsdepartementet.

Etter at Stortinget har fattet vedtak om delvis bompengefinansiering av Samferdselspakke for Kristiansandsregionen fase 3, vil Statens vegvesen v/Vegdirektoratet inngå prosjektavtale med bompengeselskapet om innkreving av bompenger. Bompengeselskapet vil inngå finansieringsavtale med oppdragsgiversiden i bypakken slik at det stilles midler til utbyggingen i tråd med de forutsetningene som er lagt til grunn i proposisjonen.