Søk

Sammendrag

Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen frem revidert opplegg for trasé, kryssløsninger og bomstasjonsplassering for prosjektet E39 Kristiansand vest–Røyskår i Agder fylke. Utbyggingen gjennomføres av Nye Veier AS.

Stortinget fattet i 2017 vedtak om finansiering og utbygging av ny firefelts E39 på strekningen Kristiansand vest–Lyngdal vest i kommunene Kristiansand, Songdalen, Søgne, Mandal, Lindesnes og Lyngdal i daværende Vest-Agder, jf. Prop. 135 S (2016–2017) «Finansiering og utbygging av E39 på strekningen Kristiansand vest–Lyngdal vest i kommunene Kristiansand, Songdalen, Søgne, Mandal, Lindesnes og Lyngdal i Vest-Agder» og Innst. 469 S (2016–2017).

I Prop. 135 S (2016–2017) omtales et pågående arbeid med reguleringsplaner som kunne gi vesentlige endringer i det videre arbeidet med prosjektet. Bompengeopplegget var basert på en bomstasjon mellom hvert av kryssene og innebar ni bomstasjoner på hele strekningen. Det var også lagt opp til en bomstasjon på sidevei (dagens E39) nær Kristiansand vest for å unngå for mye overført trafikk fra ny E39.

Siste reguleringsplan mellom Mandal og Røyskår er nå vedtatt. Etter at prosjektet ble lagt frem for Stortinget, har Nye Veier AS arbeidet videre med reguleringsplanlegging og optimalisering av kontraktsstrategi. Dette har medført endringer i utbyggings- og innkrevingsopplegget mellom Mandal og Røyskår. Totalt reduseres antall bomstasjoner på ny E39 fra ni til sju.

Bompengeopplegget bygger ellers på samme prinsipper som tidligere, med gjennomgående kilometertakst for hele strekningen.

Det reviderte opplegget medfører at utbyggingskostnadene for prosjektet reduseres med 1 070 mill. kroner fra 26 997 mill. kroner til 25 927 mill. kroner, basert på prisnivået i 2023. Bompengeandelen skal dekke 36,4 pst. av totale kostnader. Dette forutsetter et bompengebidrag på 9 448 mill. 2023-kroner, dvs. en reduksjon på 460 mill. 2023-kroner sammenliknet med Prop. 135 S (2016–2017). Det er beregnet brutto bompengeinntekter på om lag 12 300 mill. kroner. Av disse inntektene er om lag 9 400 mill. kroner til investering. Selv om kostnadene i revidert opplegg er redusert, vil gjennomsnittstaksten likevel øke noe siden trafikkmengden i siste beregning også er noe redusert. Det ble opprinnelig lagt til grunn en gjennomsnittstakst per km ny vei på 3,88 2016-kroner. Justert for prisstigning tilsvarer dette en gjennomsnittstakst per km på 5,06 2023-kroner. I tråd med siste lokalpolitiske vedtak legges det nå til grunn en gjennomsnittstakst per km på 5,70 2023-kroner.

Strekningen Kristiansand vest–Røyskår bygges ut som firefelts vei og går stort sett i ny trasé. Det er lagt til grunn fartsgrense 110 km/t på hele strekningen. Prosjektet gir store gevinster for fremkommelighet og trafikksikkerhet. E39 er en del av det transeuropeiske veinettet (TEN-T). Gamle E39 mellom Kristiansand vest og Lyngdal er om lag 73 km, og strekningen har svært varierende standard. Store deler av strekningen har tofelts vei med direkte avkjørsler, dårlig kurvatur og flere bratte partier. Fremkommeligheten på vinterføre er dårlig, og strekningen har hatt mange ulykker med hardt skadde og drepte. Det er tidvis kapasitetsutfordringer og forsinkelser nærmest Kristiansand. Gamle E39 vil i stor grad fungere som lokalvei og omkjøringsvei når ny E39 står klar.

Reiselengden fra Kristiansand til Røyskår reduseres fra om lag 73 km til 60 km, og reisetiden blir nær halvert fra vel 62 minutter til vel 33 minutter.

Strekningen Mandal øst–Mandal by åpnet for trafikk i desember 2021, og strekningen Kristiansand vest–Mandal øst åpnet for trafikk i november 2022. Arbeidene på strekningen Herdal–Røyskår startet opp høsten 2021. Delstrekningen mellom Mandal og Herdal er prioritert, og utbygging vil starte når Nye Veier AS har ledige midler.

Ettersom det foreligger endringer i utbyggings- og innkrevingsopplegget på strekningen, har Nye Veier AS og Samferdselsdepartementet våren 2023 inngått en endringsavtale til veiutbyggingsavtalen for strekningen E39 Kristiansand vest–Lyngdal vest.