1.20.12 Departementets vurdering
Alle kommunene og fylkeskommunene har brukt det
statlige elektroniske valggjennomføringssystemet EVA siden 2013.
Manntallet blir stilt til rådighet for kommunene i systemet, og
velgerne krysses av elektronisk i dette manntallet når de forhåndsstemmer.
I praksis må derfor kommunene benytte systemet.
Departementet mener at bruk av et felles elektronisk
valggjennomføringssystem gjør at gjennomføringen av valg blir mer
ensartet, det bidrar til å sikre en korrekt valggjennomføring og
er ressurseffektivt. Departementet mener derfor at de statlige valgmyndighetene
bør pålegges å stille et elektronisk valggjennomføringssystem til
rådighet for kommunene, og kommunene og fylkeskommunene bør pålegges
å bruke systemet. Det vil, som utvalget peker på, gjøre opplæring,
brukerstøtte og veiledning til kommunene enklere. Som utvalget viser til,
vil dette ikke innebære noen vesentlig endring fra dagens situasjon,
ettersom alle kommuner allerede bruker systemet.
Staten vil få ansvaret for å tilby et valggjennomføringssystem
til kommunene og fylkeskommunene. Departementet vil delegere denne
oppgaven til Valgdirektoratet. Som i dag skal systemet være brukervennlig,
sikkert og i samsvar med gjeldende regelverk. Direktoratet skal
sørge for nødvendig testing av funksjonalitet og sikkerhet i systemet.
Direktoratet skal også tilby brukerstøtte og veiledning i bruken
av systemet slik som i dag.
Forslaget innebærer en rett for kommunene til
å bruke systemet. Forslaget innebærer videre en plikt for kommunene
og fylkeskommunene til å bruke systemet. Dette betyr at kommunene
ikke kan bruke andre elektroniske valggjennomføringssystemer enn
EVA.
Forslaget innebærer også et krav om at statlige
valgmyndigheter skal tilby en skanningsapplikasjon for opptelling
av stemmesedler, tilsvarende den direktoratet forvalter i dag (EVA
skanning). Dersom kommunene og fylkeskommunene vil telle maskinelt,
skal systemet Valgdirektoratet tilbyr, benyttes.
Manntallet vil fremdeles bli tilgjengeliggjort
for kommunene i systemet som tilbys.
Samtidig foreslår utvalget at departementet
i forskrift kan stille krav om bruk og sikring av systemet. Departementet
foreslår også i tråd med utvalgets forslag at det lovfestes en hjemmel
for å fastsette krav til bruken av systemet i forskrift. Kravene
som det er aktuelt å fastsette, må være nødvendige for å bruke systemet
på en sikker måte, og det må blant annet gjøres vurderinger av både
kostnad og nytteverdi.
Departementet ser grunn til å utrede behovet
for en nærmere regulering av sikkerhet sett i lys av eksisterende
krav til sikkerhet.
Utvalgets forslag til forskriftshjemmel om sikring
av systemet omfatter både den som stiller systemet til disposisjon,
nå Valgdirektoratet, og kommunene og fylkeskommunene som skal bruke
systemet. Departementet foreslår at forskriftshjemmelen kun omfatter
krav til kommunenes og fylkeskommunenes bruk av systemet.
Departementet er enig med utvalget i at det
kan gis forskrift om hvilke opplysninger kommunene må legge inn
i systemet, og tilhørende frister for dette. Opplysninger det er
aktuelt å forskriftsfeste, er at kommunene må legge inn i systemet
såkalte grunnlagsdata som målform, informasjon til velgerne, hvorvidt
manntallet på valgtinget skal være elektronisk, krav til listeforslag, stemmesteder
på valgtinget, opptellingsmåte og (tekniske) tellekretser. Opplysningene
er nødvendige for arbeidet direktoratet gjør utover sommeren i valgår.