1.2 Økonomiske og administrative konsekvenser
Det opplyses i proposisjonen at forslaget til
endringer i forskriftshjemlene i anskaffelsesloven i seg selv ikke medfører
økonomiske eller administrative konsekvenser. Når hjemmelsbestemmelsene
tas i bruk, vil det imidlertid innføres tiltak i forskrift som medfører
økonomiske og administrative konsekvenser. Som enkelte av høringsinstansene
har påpekt, kan forskriftsendringer vedtatt med hjemmel i de nye
bestemmelsene, medføre økt ressursbruk og behov for økt kompetanse
i forbindelse med kontraktsoppfølging og behandling av personopplysninger.
Slik høringsinnspillene reflekterer, gjelder dette både for det
offentlige og for næringslivet. Direktoratet for forvaltning og
økonomistyring (DFØ) viser i Anskaffelsesundersøkelsen 2022 til
at kun 23 pst. av virksomhetene i undersøkelsen opplever å ha tilstrekkelig
med tid og ressurser til å følge opp kontrakter på en god måte.
Det opplyses i proposisjonen at dette er bakgrunnen
for at regjeringen, i neste etappe i arbeidet med en norgesmodell
for offentlige anskaffelser, vil utrede tiltak som kan redusere
denne belastningen. Departementet legger til grunn at disse tiltakene
vil begrense økonomiske og administrative konsekvenser både for det
offentlige og for næringslivet.
Det skal for det første etableres en «beste
praksis» for kontraktsoppfølging. Beste praksis kan forenkle oppfølging
av kontraktsvilkår for oppdragsgivere samt gjøre oppfølgingen mer
ensartet og forutsigbar for næringslivet.
For det andre tas det sikte på å øke kvaliteten
på veiledningsmateriell. Dette kan blant annet bidra til å klargjøre
kontrollplikten og hva som kreves av oppdragsgivere, samt øke forutberegneligheten
for næringslivet.
Enkelte høringsinstanser har pekt på digitale
virkemidler som sentralt for effektiv oppfølging og ressursbruk. Departementet
vil vurdere tiltak for å fremme tilgjengeligheten og bruken av slike
virkemidler som ledd i arbeidet med en norgesmodell for offentlige
anskaffelser.
Det vises videre i proposisjonen til at det
parallelt med tiltak nevnt ovenfor, 4. november 2022 ble satt ned et
utvalg som skal revidere anskaffelsesregelverket. Utvalgets mandat
består blant annet i å vurdere «hvordan dagens regelverk fungerer,
og foreslå endringer som vil gjøre det mer brukervennlig, samt bidra
til bedre ressursbruk og bedre måloppnåelse». Forenkling av regelverket
kan bidra til mindre ressursbruk både for det offentlige og for
næringslivet.
Kostnader og øvrige konsekvenser av de enkelte
høringsforslagene som fastsettes i forskrift, vil utredes videre.