1. Sammendrag

1.1 Proposisjonens hovedinnhold

Nærings- og fiskeridepartementet foreslår i Prop. 114 L (2022–2023) endringer i lov 17. juni 2016 nr. 73 om offentlige anskaffelser (anskaffelsesloven). Loven stiller krav til offentlige oppdragsgiveres planlegging og gjennomføring av offentlige innkjøp.

Anskaffelsesloven inneholder forskriftshjemler som gir departementet adgang til i forskrift å pålegge statlige, fylkeskommunale og kommunale myndigheter og offentligrettslige organer å stille visse krav i sine anskaffelser. Blant annet kan departementet stille krav om begrensninger i antallet ledd i leverandørkjeden ved utførelsen av offentlige kontrakter i bransjer med særlige utfordringer knyttet til arbeidslivskriminalitet, jf. lovens § 5 tredje ledd.

Departementet kan også pålegge de samme offentlige oppdragsgiverne å ta inn klausuler i tjenestekontrakter og bygge- og anleggskontrakter som skal sikre lønns- og arbeidsvilkår som ikke er dårligere enn det som følger av gjeldende forskrifter om allmenngjorte tariffavtaler eller landsomfattende tariffavtaler for de aktuelle bransjene, jf. § 6 første ledd. Etter § 6 annet ledd kan departementet pålegge oppdragsgivere å føre tilsyn med at klausulene blir overholdt, samt å iverksette tiltak overfor leverandøren ved manglende overholdelse av klausulene.

Departementet foreslår å utvide forskriftshjemlene, slik at departementet kan gi regler for å innføre nye tiltak med formål om å bekjempe arbeidslivskriminalitet og sosial dumping gjennom regelverket for offentlige anskaffelser.

1.2 Økonomiske og administrative konsekvenser

Det opplyses i proposisjonen at forslaget til endringer i forskriftshjemlene i anskaffelsesloven i seg selv ikke medfører økonomiske eller administrative konsekvenser. Når hjemmelsbestemmelsene tas i bruk, vil det imidlertid innføres tiltak i forskrift som medfører økonomiske og administrative konsekvenser. Som enkelte av høringsinstansene har påpekt, kan forskriftsendringer vedtatt med hjemmel i de nye bestemmelsene, medføre økt ressursbruk og behov for økt kompetanse i forbindelse med kontraktsoppfølging og behandling av personopplysninger. Slik høringsinnspillene reflekterer, gjelder dette både for det offentlige og for næringslivet. Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) viser i Anskaffelsesundersøkelsen 2022 til at kun 23 pst. av virksomhetene i undersøkelsen opplever å ha tilstrekkelig med tid og ressurser til å følge opp kontrakter på en god måte.

Det opplyses i proposisjonen at dette er bakgrunnen for at regjeringen, i neste etappe i arbeidet med en norgesmodell for offentlige anskaffelser, vil utrede tiltak som kan redusere denne belastningen. Departementet legger til grunn at disse tiltakene vil begrense økonomiske og administrative konsekvenser både for det offentlige og for næringslivet.

Det skal for det første etableres en «beste praksis» for kontraktsoppfølging. Beste praksis kan forenkle oppfølging av kontraktsvilkår for oppdragsgivere samt gjøre oppfølgingen mer ensartet og forutsigbar for næringslivet.

For det andre tas det sikte på å øke kvaliteten på veiledningsmateriell. Dette kan blant annet bidra til å klargjøre kontrollplikten og hva som kreves av oppdragsgivere, samt øke forutberegneligheten for næringslivet.

Enkelte høringsinstanser har pekt på digitale virkemidler som sentralt for effektiv oppfølging og ressursbruk. Departementet vil vurdere tiltak for å fremme tilgjengeligheten og bruken av slike virkemidler som ledd i arbeidet med en norgesmodell for offentlige anskaffelser.

Det vises videre i proposisjonen til at det parallelt med tiltak nevnt ovenfor, 4. november 2022 ble satt ned et utvalg som skal revidere anskaffelsesregelverket. Utvalgets mandat består blant annet i å vurdere «hvordan dagens regelverk fungerer, og foreslå endringer som vil gjøre det mer brukervennlig, samt bidra til bedre ressursbruk og bedre måloppnåelse». Forenkling av regelverket kan bidra til mindre ressursbruk både for det offentlige og for næringslivet.

Kostnader og øvrige konsekvenser av de enkelte høringsforslagene som fastsettes i forskrift, vil utredes videre.