Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Steinar Krogstad, Øystein Mathisen, Lise Selnes
og Elise Waagen, fra Høyre, Margret Hagerup, Kari-Anne Jønnes og
Tore Grobæk Vamraak, fra Senterpartiet, Eivind Drivenes og Marit
Knutsdatter Strand, fra Fremskrittspartiet, Himanshu Gulati, fra
Sosialistisk Venstreparti, Grete Wold, fra Rødt, lederen Hege Bae
Nyholt, og fra Venstre, Abid Raja, viser til representantforslaget.
Komiteen merker
seg at statsråden har gitt i oppdrag til Utdanningsdirektoratet
å utarbeide en veileder med en tydelig anbefaling om regler for
tilgang til og bruk av private mobiltelefoner og smartklokker i
skolen. Komiteen mener det bør være
tydelige regler for bruk av private mobiltelefoner og smartklokker
i skoletiden.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet merker seg at forskning viser
at det går ut over elevenes læring og svekker de sosiale relasjonene
mellom elever når de fritt kan bruke mobiltelefon på skolen. Disse medlemmer støtter regjeringens
initiativ om å utarbeide en veileder med en tydelig anbefaling om
regler for tilgang til og bruk av private mobiltelefoner og smartklokker
i skolen. Disse medlemmer deler statsrådens
synspunkt om at sentrale myndigheter ikke skal detaljregulere skolene
mer enn nødvendig, og at det derfor er mest hensiktsmessig med en
tydelig veileder med rom for lokale tilpasninger fremfor et lovforbud.
Disse medlemmer viser
til at nyere forskning understreker hvilke negative konsekvenser
private mobiltelefoner har for både læring og trivsel i skolen.
Derfor er det viktig å være raskt ute med tydelige forventninger
til norske skoler om å innføre regler mot mobilbruk. En nasjonal
veileder med en tydelig anbefaling fra Utdanningsdirektoratet sørger
for at skolene får gode retningslinjer å forholde seg til. Disse medlemmer mener man først bør se
hvordan veiledningen og den tydelige anbefalingen vil fungere i
praksis, før det vurderes om det er behov for ytterligere nasjonal
regulering. Mange skoler er allerede mobilfrie, og mange skoler
og skoleeiere jobber nå med å regulere bruken av private mobiltelefoner
gjennom ordensreglementet.
Disse medlemmer merker
seg at kunnskapsministeren har vært tydelig på at hun følger svært
tett med på innføring og gjennomføring av lokale mobilregler og er
klar for å iverksette flere grep for å sikre mobilfrie skoler med
en gang det viser seg nødvendig.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
at det er viktig at skolen holder tritt med den digitale utviklingen
i samfunnet. Digitale læremidler kan aldri erstatte læreren, men
digitale verktøy åpner nye dører og kan være en ressurs i undervisningen.
I samråd med læreren kan digitale hjelpemidler styrke undervisningen
og bidra til mer tilpasset opplæring. Når det kommer til elevenes
smarttelefoner, har disse fått en sentral og viktig plass i unges
liv både for å håndtere praktiske oppgaver og opprettholde sosiale
nettverk. Fornuftig bruk av mobilen må læres og praktiseres også
i skolen. For å kunne konsentrere seg om lesing, oppgaveløsning
og sosialt samspill må man legge mobilen til side i undervisningssituasjoner.
Men mobilen kan også være et nyttig verktøy, spesielt for de eldste elevene,
som læreren kan dra nytte av i undervisningen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Sosialistisk Venstreparti merker seg at det er
delte meninger også i skoleverket om hvorvidt et nasjonalt forbud
er veien å gå, eller om det må være opp til lærer, rektor og skoleeier
å foreta vurderingen av hvordan man mener en regulering vil fungere
best. Disse medlemmer mener derfor at
skolene selv skal kunne velge å innføre mobilforbud, og disse medlemmer støtter ikke et nasjonalt
mobilforbud.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser til
at problemstillingen med bruk av mobiltelefon i skolen er sammensatt. Disse medlemmer har som et utgangspunkt
at det er den enkelte lærer som kjenner sine elever og sitt klasserom
best. Det forutsettes derfor at eventuelle felles retningslinjer
ikke skal gripe inn i den enkelte lærers metodefrihet.
Disse medlemmer mener
også at utfordringer knyttet til mobbing eller distraksjoner ikke
forsvinner med et nasjonalt mobilforbud slik forslagsstillerne ønsker.
Elevene vil ha tilgang til mobilen utenfor skoletiden. De eventuelle
negative konsekvensene man opplever vil da være de samme for elevene
den tiden de ikke er på skoleområdet. Det er derfor viktig at eventuelle veiledere
og retningslinjer kan brukes som en ressurs for å fremme kompetanse
på tilstedeværelse på digitale flater. Det å fjerne mobiltelefonen
gjennom et nasjonalt forbud alene vil etter disse
medlemmers syn være en forenklet løsning på en sammensatt
problemstilling som krever rom for skjønn og faglige vurderinger
fra lærer, lærerkollegium og skoleledelse.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til at regjeringen Solberg satte
digital dømmekraft på timeplanen og sørget for at lærerne fikk mer
digital opplæring. Skolens samfunnsoppdrag er bredt, og regjeringen
Solberg investerte tungt i lærernes utdanning gjennom åtte år i
regjering. Disse medlemmer har også
tiltro til at lærere og rektorer i samarbeid med elevene og foreldre
kan håndtere mobiltelefonen og hvordan den skal både reguleres og
brukes på skolens områder.
Komiteens medlemmer
fra Høyre mener det er åpenbart at skolene må ha et reglement
som regulerer bruk av mobil på skolen, og som slår ned på andre aktiviteter
som forstyrrer undervisningen. Disse medlemmer mener
at mobiltelefoner har lite i et klasserom å gjøre, men at det kan
være anledninger der den brukes i undervisningssammenheng.
Disse medlemmer har
tillit til at skolene i samarbeid med foreldreutvalg, elever og
lærere finner gode lokale løsninger, og at skolene har de beste
forutsetningene for å fastsette ordensreglementet. Et stort flertall
av skolene håndterer mobiltelefonen og regulering av bruken av denne
på en god måte i dag, blant annet ved bruk av mobilhoteller. Det
er også eksempler på skoler hvor mobilen brukes til gode formål
i undervisningen, når lærer gir rom for dette for eksempel i undervisning
knyttet til læreplanenes mål om digital dømmekraft.
Disse medlemmer viser
til at mobiltelefonen vil være en del av det som møter elevene både
i hjemmet, på skolen og i samfunnet som sådan. Skolen må, sammen
med foreldrene og hjemmet, fremme elevenes digitale dannelse og
gjøre dem i stand til å ta gode valg. Disse
medlemmer mener derfor at debatten om bruk av mobiltelefon
i skolen bør skape refleksjoner hos elevene om når de bevisst velger
å bruke den og ikke. Ved å la elevene og lærerne være med i diskusjonen om
mobilen gis skolen rom for å diskutere digital dannelse.
Disse medlemmer registrerer
at flere beskriver den oppvoksende generasjonen som digitalt innfødte
og mener at de unge har naturlige instinkter for å forstå teknologi
og konsekvensene ved dette. Det er en naiv tanke. Mange av algoritmene
er laget for å kapre mest mulig av vår oppmerksomhet og få oss til
å bli værende lengst mulig på ulike nettsteder og sosiale plattformer. Disse medlemmer mener det er viktig at
alle aldersgrupper blir klokere i møte med teknologien. God opplæring
i kritisk tenkning og digital dømmekraft er i denne sammenheng en
viktigere diskusjon enn hvorvidt det skal være et nasjonalt mobilforbud
på skolene eller ikke.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet merker seg at det i forslaget vises
til en rekke forskningsrapporter og konkrete eksempler fra skoler som
viser positive resultater av mobilforbud. Dette medlem vil
vise til at det man finner av relevant forskning, entydig slår fast
at smarttelefonen er et distraherende element i barns skolehverdag.
Videre vil dette medlem påpeke at både
Lektorlaget og Nasjonalforeningen for folkehelsen ønsker nasjonale
mobilregler i skolen.
Dette medlem vil
også vise til Opinions undersøkelse UNG 2024, som viser at ungdom
bruker nærmere syv timer av døgnet på skjerm og sosiale medier,
og at ungdommen selv har et sterkt ønske om å redusere skjermtiden. Dette medlem mener det er viktig med klare
nasjonale retningslinjer i skolen for å sikre reglenes legitimitet
og etterfølgelse. Dette medlem mener
at mobiltelefonen ikke har noe i en undervisningstime å gjøre, ettersom
den fungerer som et distraksjonselement i undervisningen, men dette medlem mener samtidig at det kan
åpnes for adgang til bruk av mobiltelefon i pausene. Dette medlem mener dette også vil ivareta
elevenes frihet. Dette medlem tar derfor til
orde for en mobilfri undervisning fremfor en mobilfri skole og mener
at løsninger som mobilskap, lagrinskurv eller plassering av mobiltelefon
i sekk eller bag kan benyttes for å oppnå dette.
På denne bakgrunn fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen innføre
et nasjonalt regelverk for en mobilfri undervisning i norsk skole.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti støtter forslagsstillerne og
statsråden i at mobilbruk i skolen, og i samfunnet, har medført
nye utfordringer som må håndteres. Foreldre og lærere har tatt til
orde for et mer restriktivt lovverk når det kommer til skjermbruk
i skolen, blant annet mobilforbud og aldersgrenser for bruk av skjerm
i skolen. Det er på tide med mer ansvarlig skjerm- og mobilbruk
i barnehage og skole.
Komiteens medlem
fra Rødt støtter forslaget. Felles og overordnede regler for
bruk av mobiltelefon i norske klasserom vil være en fordel for lokale beslutningstakere
og skoleeiere. Dette medlem mener dette
ikke vil stå i veien for gode pedagogiske vurderinger, og ei heller
at et nasjonalt forbud blokkerer den viktige samtalen om digital
dannelse mellom elever, foreldre og skolens ansatte. Tvert imot
mener dette medlem at det vil være en
fordel at like nasjonale regler vil skape et bedre grunnlag for
denne diskusjonen og gi særlig foresatte og skolens ansatte et bedre
utgangspunkt å jobbe ut ifra.
På denne bakgrunn fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen snarest
fremme forslag om et nasjonalt mobilforbud i grunnskolen.»
Komiteens medlem
fra Venstre viser til at skolen forandrer seg i takt med all
annen samfunnsutvikling. Det gjør at det vil oppstå kontinuerlige
problemstillinger knyttet til hvordan man håndterer inntoget av
ny teknologi. Det er viktig å vise klokskap i møte med all endring.
De fleste skoler har retningslinjer, for eksempel i ordensreglement,
for å håndtere bruk av mobil i skoletiden. Når mobiltelefonen distraherer elever,
medelever og lærere, er det en utfordring i skolen. Det er derfor
positivt at regjeringen har et pågående arbeid for å gi retningslinjer
for bruk av mobiltelefon i skolen.