Regjeringen legger i meldingen fram forslag
om en rekke tiltak som skal gjøre mellomtrinnet og ungdomsskolen
mer praktisk.
Regjeringen mener mer praktisk, aktiv og variert
læring i skolen er det viktigste grepet for å snu den negative utviklingen
i læringsresultater og trivsel. Regjeringen vil derfor ha mer praktisk
læring i alle fag i skolen.
Regjeringen vil ha en mobilisering rundt læring
og konsentrasjon i skolen. Elevene skal møte tydelige krav og klare
forventninger.
Regjeringen er opptatt av å legge godt til rette
for at lærere og skoleledere skal ha tillit og handlingsrom til
å gjøre jobben sin. Videre mener regjeringen at lærerne verken kan
eller skal gjøre jobben alene – det trengs et lag rundt elevene.
Flere oppgaver i skolen må løses av andre fagfolk, for eksempel
miljøterapeuter og helsesykepleiere, med kompetanse til å hjelpe,
støtte og følge opp.
Regjeringen mener at tiltakene som fremmes i
meldingen, er et viktig steg i riktig retning for å snu de negative
utviklingstrekkene man har sett den siste tiden. Regjeringen vurderer
imidlertid at det er behov for en større og grundig gjennomgang
av om skolen som samfunnsinstitusjon er tilstrekkelig forberedt
på utviklingstrekk man ser i dag og i framtiden. Regjeringen varsler
at den vil sette ned et utvalg som skal vurdere hvordan man kan
ivareta fellesskolens rolle i framtidens samfunn.
Regjeringen følger i meldingen opp Kvalitetsutviklingsutvalgets
anbefalinger i NOU 2023: 27 Et nytt system for kvalitetsutvikling
– for elevenes læring og trivsel. Et viktig tiltak er å utvikle
et nytt kvalitetsutviklingssystem for skolen. I tillegg omtaler
meldingen regjeringens innsats for å bygge et sterkere lag rundt
elevene og det pågående arbeidet med å utvikle et nytt system for
kompetanse- og karriereutvikling i skolen.
Sakens dokumenter er tilgjengelige
på sakssiden på stortinget.no.