Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Lise Christoffersen, Siri Gåsemyr Staalesen og
Terje Sørvik, fra Høyre, Kari Sofie Bjørnsen og Mudassar Kapur,
fra Senterpartiet, Heidi Greni og Kathrine Kleveland, fra Fremskrittspartiet,
Per-Willy Amundsen og fungerende leder Erlend Wiborg, fra Sosialistisk
Venstreparti, Birgit Oline Kjerstad, og fra Rødt, Tobias Drevland
Lund, viser til at i denne innstillingen behandles Dokument
8:8 S (2024–2025) Representantforslag fra stortingsrepresentantene
Erlend Wiborg, Sylvi Listhaug, Tor André Johnsen, Per-Willy Amundsen,
Dagfinn Henrik Olsen og Himanshu Gulati om å endre introduksjonsprogrammet
slik at deltakerne går fra å være passive ytelsesmottakere til integrerte
arbeidstakere. Komiteen er enig i at
det er viktig at de som kommer til Norge, blir satt i stand til
å raskt komme inn i arbeid og utdanning, og at det er et kontinuerlig
arbeid å gjøre kvalifiseringen mer målrettet.
Komiteen viser til statsråd Tonje Brenna sitt svarbrev
til komiteen i saken, datert 5. november 2024.
Komiteen viser til
at det har blitt gjort flere endringer i introduksjonsprogrammet
siden innføringen av introduksjonsloven av 2003 og integreringsloven fra
2021. Komiteen viser til at Stortinget
etter Russlands folkerettsstridige fullskalainvasjon av Ukraina
har vedtatt midlertidige regler for personer som har oppholdstillatelse
etter utlendingsloven § 34 (midlertidig kollektiv beskyttelse).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, mener dette
har vært riktig.
Et
annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og
Sosialistisk Venstreparti, viser til Stortingets behandling 14. juni
2024 av Meld. St. 17 (2023–2024) Om integreringspolitikken, jf.
Innst. 379 S (2023–2024), der det framgår at integreringspolitikken
i Norge fungerer godt på mange områder. Hovedmålet er likevel å
bidra ytterligere til økt sysselsetting og til å bedre mulighetene
til selvforsørgelse blant personer med innvandrerbakgrunn. Manglende
språkkunnskaper og mangel på formell kompetanse er de største barrierene mot
deltakelse i arbeid eller utdanning. Dette flertallet kan
derfor ikke se hvordan kutt i introduksjonsprogram og språkopplæring
skal kunne bidra til økt sysselsetting. Det vises i den forbindelse
til regjeringens høring av endringer i integreringsloven for å styrke arbeidsrettingen
og legge til rette for mer formell opplæring i introduksjonsprogrammet
for dem uten utdanning fra før.
Dette flertallet viser
til statsrådens svarbrev, der det framgår at regjeringen framover,
ved behov, vil vurdere justeringer i ytelser og ordninger for flyktninger. Dette flertallet vil imidlertid advare
mot en politikk som medfører en faktisk kostnadsforskyvning fra stat
til kommune. Statsrådens brev viser videre til de mulighetene kommunene
allerede har i dag til å kunne stille vilkår om aktivitet etter
sosialtjenesteloven, herunder språkopplæring, dersom det kan styrke
vedkommendes muligheter på arbeidsmarkedet. Dette flertallet viser
til viktigheten av regjeringens arbeid for å bekjempe negativ sosial
kontroll og æresrelatert vold, herunder gjennom økt kompetanse blant
personale i skoler og øvrig tjenesteapparat. Dette flertallet støtter
statsrådens understreking av at en vellykket integreringspolitikk
for kvinner med innvandrerbakgrunn må bygge på individuelle vurderinger
av den enkeltes behov for veiledning og oppfølging.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser også til Meld.
St. 33 (2023–2024) En forsterket arbeidslinje, som er til behandling
i Stortinget. I denne meldingen viser regjeringen hvordan den vil
legge til rette for en mer aktiv politikk for å få flere i arbeid
og færre på trygd, til beste for både den enkelte og for samfunnet
som helhet. Virkemidler og velferdsordninger er tenkt utformet,
dimensjonert og tilrettelagt slik at de støtter opp under målet om
arbeid til alle. Samtidig skal den som ikke kan jobbe, få inntektssikring
og tilgang til tjenester finansiert av fellesskapet. For at dette
skal være mulig i framtida, må flere få muligheten til å delta i
arbeidslivet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Sosialistisk Venstreparti viser til at innvandring
til Norge har bragt med seg mye positivt. Økt mobilitet bidrar til
innovasjon og økt verdiskaping. Norge har blitt et mer mangfoldig
samfunn. Arbeidsinnvandring til Norge har vært avgjørende for å
sikre økonomisk vekst. Samtidig bidrar innvandring til utfordringer
som må løses gjennom god integrering. Disse
medlemmer vil forbedre integreringen, og mener det er viktig
for å oppnå målet om muligheter for alle. Disse
medlemmer viser til at innvandrere er en sammensatt og mangfoldig gruppe,
og det er mange ulike årsaker til at innvandrere kommer til Norge.
Noen kommer på grunn av arbeid, andre på grunn av studier eller
for å forenes med familien og mange kommer som flyktninger fra krig
og ufred i hjemlandet. Innvandrere kommer med ulike forutsetninger,
og man må derfor ha en integreringsordning som er tilpasset hver
enkelt.
Komiteens medlemmer
fra Høyre mener en forutsetning for å lykkes med en god integreringspolitikk
er at Norge har kontroll på ankomstene til Norge, og at Norge ikke
tar imot flere enn kommunene kan integrere på en god måte.
Disse medlemmer mener
det er nødvendig med en aktiv og treffsikker integreringspolitikk
for å beholde et samfunn med høy tillit mellom folk og for å gi
enkeltmennesker mulighet til å leve gode og selvstendige liv. Norge
har rause velferdsordninger som finansieres gjennom høy arbeidsdeltagelse.
Det er avgjørende for et bærekraftig velferdssamfunn at flest mulig kommer
i jobb. Det er viktig at alle som kan jobbe, får en jobb å gå til.
Det er et mål å sikre at innvandrere kan forsørge seg selv og sin
familie. Disse medlemmer mener også
at integrering handler om deltagelse i det norske samfunnet og å
ha grunnleggende respekt for og leve etter norske verdier. Dette
er verdier som ytringsfrihet, religionsfrihet, respekt for barn
og kvinners rettigheter, friheten til å leve frie, selvstendige
liv og likestilling, for å nevne noe.
Disse medlemmer mener
at den enkelte innvandrer spiller den viktigste rollen for å lykkes
med å integrere seg. Stat, fylkeskommuner, kommuner og lokalsamfunn
skal legge godt til rette for integrering gjennom deltagelse i introduksjonsprogram,
norskopplæring og inkludering i arbeidslivet. Samtidig krever integreringen
også stor egeninnsats fra den enkelte innvandrer. Disse
medlemmer vil stille tydeligere krav og forventninger til
hver enkelt. Disse medlemmer mener at
å stille tydelige krav handler om å ha tro på enkeltmennesket og
bry seg, og vise at det norske samfunnet mener at alle har noe å
bidra med i små og store lokalsamfunn.
Disse medlemmer mener
kvalifisering er en sentral nøkkel til å lykkes med integreringen. Disse medlemmer viser til at formelle
kvalifikasjoner og gode norskkunnskaper gir grunnlag for å komme
seg varig inn i det norske arbeidsmarkedet. Det norske arbeidsmarkedet
stiller store krav til kompetanse. Disse medlemmer mener
en god skole er avgjørende for å sikre alle barn like muligheter,
uavhengig av foreldrenes utdanningsnivå.
Disse medlemmer mener
at innvandrere som kommer til Norge, i større grad skal møtes med
tydeligere krav og forventninger til deltagelse både i arbeid og
i det norske samfunnet. Disse medlemmer mener
at å stille tydelige krav til den enkelte handler om å ha tro på den
enkelte, og at å stille krav er å stille opp. Disse medlemmer merker
seg at regjeringen i retorikken er tydelige på at det skal stilles
krav, men at dette ikke følges opp med konkrete tiltak.
Disse medlemmer viser
til at en relativt høy andel av innvandrere er sosialhjelpsmottakere,
og at tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at 2023 var det
første året der et tydelig flertall av sosialhjelpsmottakerne var innvandrere. Disse medlemmer viser til at i 2023 var
over 80 500 mottakere av sosialhjelp innvandrere. Befolkningen ellers
utgjorde rett under 67 000 sosialhjelpsmottakere. Disse
medlemmer merker seg at SSB viser til at det var stor innvandring
fra Ukraina i 2023, og det kan være med på å forklare den store økningen
i sosialhjelpsmottakere.
Disse medlemmer mener
det trengs flere tiltak for å få flere sosialhjelpsmottakere ut
i aktivitet, og disse medlemmer viser
til merknader og forslag i Innst. 379 S (2023–2024) til Meld. St.
17 (2023–2024) som vil bidra til bedre integrering.
Disse medlemmer viser
til at Høyre har ledet an i alle de store integreringsløftene i
Norge de siste 20 årene. Disse medlemmer viser
til introduksjonsloven fra 2003 og integreringsloven som begynte
å virke fra 1. januar 2021, og begge ble gjennomført da Høyre satt
i regjering. Integreringsloven la større vekt på differensiering
av den enkeltes introduksjonsprogram med mål om at deltakere skal
oppnå formell kompetanse, i tillegg til at det ved bosetting skal
legges vekt på å unngå segregering, og at kommunenes integreringsresultater
skal tas med i vurderingen. Disse medlemmer merker
seg at regjeringen i meldingen bygger videre på integreringsreformen
gjennomført av regjeringen Solberg. Det er positivt at reformen
kan virke over tid gjennom vekslende regjeringer.
Disse medlemmer viser
for øvrig til merknader og forslag i Innst. 379 S (2023–2024) til
Meld. St. 17 (2023–2024).
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt viser til
at industrisamfunnet slik vi kjenner det i Norge i dag, der både
menn og kvinner er ute i lønsarbeid, er ein prosess som har teke svært
lang tid i Norge. Ein føresetnad for at kvinner har kunna ta løna
arbeid, har vore utviklinga av offentleg finansiert eldreomsorg,
barnehage, skule og utdanning for kvinner, samt tilgang til straum
og utstyr som har effektivisert arbeidet i heimen. Det var langt
ut på 1970-talet før kvinner vart yrkesaktive i lønsarbeid på lik
linje med menn i Norge. Kvinner som kjem frå land der det er dårleg
utbygd infrastruktur og offentlege velferdstenester, har gjerne
ikkje fått særleg utdanning, men dei har gjerne arbeidd svært hardt
for å ta vare på familien. Desse medlemene viser
til at nordmenn brukar kanskje meir enn 20 år på å skaffe seg ei
utdanning for å kvalifisere seg til yrker som krev stor kompetanse.
Å krevje at menneske som ikkje har ein slik bakgrunn, skal lære
eit nytt språk og skaffe seg ei yrkesutdanning på brøkdelen av tida,
er urealistisk. Desse medlemene meiner
at godt inkluderingsarbeid må ta inn over seg at endring og det
å kunne gjennomføre utdanning tek tid.
Desse medlemene viser
til tittelen på representantforslaget, og vil ikkje vedkjenne seg
premissen som ligg til grunn for representantforslaget. Desse medlemene meiner at å omtale menneske
på flukt som «passive ytelsesmottakere» er misvisande, så vel som
respektlaust med tanke på dei påkjenningane og omstillingane desse
menneska går igjennom både før og etter at dei har kome til Norge. Desse medlemene viser til høyringsfråsegna
frå Nordre Follo Kvalifiseringssenter, som gir eit godt bilete av
at det er nødvendig å gi folk tid til omstilling etter flukt, før
livet kan stablast på beina i eit nytt land. Desse
medlemene viser til at flyktningar ynskjer å leve sjølvstendige
og verdige liv slik som alle andre, men at dei møter både formelle
og uformelle hindringar og haldningar som gjer det vanskelegare
å finne arbeid enn personar som har vakse opp i Norge. Desse medlemene viser til By- og regionforskningsinstituttet
(NIBR) sin rapport publisert 22. januar 2025, som avdekker at 1
av 4 innvandrarar i Oslo opplever diskriminering i arbeidslivet.
Innvandrarar i Oslo opplever diskriminering på jobb, på skulen,
i gatene og i helsevesenet, og det trengst auka innsats for førebygging
av rasisme og diskriminering.
Desse medlemene viser
vidare til Integrerings- og mangfaldsdirektoratet (IMDi) sin årsrapport
for 2023, som syner ei positiv utvikling for mange indikatorar for
korleis det går med innvandrarar og deira barn i Norge, noko som
syner at mykje går rett veg, og at integreringsarbeid tek tid. Desse medlemene meiner forslaga som vert
fremja i dette representantforslaget, vil gjere det vanskelegare
for menneske som har kome til landet som flyktningar, å kome i arbeid
og verte integrerte. Å legge opp til eit urealistisk kort introduksjonskurs
der det vert stramma inn på språkopplæring og kvalifisering, meiner desse medlemene vil føre til at kommunane
sitt arbeid med å inkludere nye innbyggarar vert vanskelegare. Dersom
den statlege introduksjonsstønaden fell bort, fryktar desse medlemene at kommunane vil sitje
att med rekninga i form av kraftig auke i sosiale utgifter og ei
større gruppe menneske som lever i fattigdom i Norge, med alt det medfører
av tapt helse, dårleg inkludering og vanskeleg oppvekst for barn.
Disse medlemmer støtter
ikke forslagene fremmet i Dokument 8:8 S (2024–2025). Disse medlemmer mener det er gode grunner
til å alltid se på mulige endringer i introduksjonsprogrammet slik
at enda flere kommer seg ut i jobb, utdanning og deltar i samfunnet,
men mener likevel at det forslagsstillerne fremmer her, er en svekkelse
av ordningen som vil få negative konsekvenser for de som kommer
til Norge som flyktninger, asylsøkere eller for kollektiv beskyttelse.
Disse medlemmer mener
det er viktig at de som deltar på introduksjonsprogrammet, får tid
til å lære seg språket og om det norske samfunnet, samt at det er
arbeidsrettet eller utdanningsrettet. Disse medlemmer mener
forslaget om å endre introduksjonsprogrammet til tre ukers intensiv
opplæring, og at resten av programmet skal finne sted på kveldstid
eller i helgene, ikke vil være tilstrekkelig til å gi nylig bosatte mennesker
muligheten til å faktisk oppnå de læringsmålene som ligger i introduksjonsprogrammet.
Disse medlemmer viser
til at det har blitt gjort en rekke midlertidige endringer i introduksjonsprogrammet
som følge av at ukrainske flyktninger får innvilget kollektiv beskyttelse
etter utlendingsloven § 34. Disse medlemmer viser
til at disse midlertidige endringene kun gjelder den spesifikke
gruppen, og at for andre flyktninger og asylsøkere gjelder de generelle reglene
for deltakelse i introduksjonsprogrammet. Disse
medlemmer håper at både samfunnet og Stortingets lovgivere
vil se på effektene over tid av de midlertidige endringene i introduksjonsprogrammet, og
se på hvordan man kan ta med positiv lærdom fra mener disse medlemmer at muligheten til å ta
introduksjonsprogrammet på deltid i kombinasjon med arbeid og/eller
utdanning bør vurderes for alle deltakere.
Disse medlemmer understreker
at det er viktig både for samfunnet og den enkelte at de som kommer
til Norge som flyktninger eller asylsøkere, kommer seg ut i det
seriøse arbeidslivet eller i utdanning, slik at de kan tilegne seg
viktig kompetanse for arbeid i fremtiden.
Disse medlemmer viser
til at det i IMDis rapport Hvordan går det med integreringen i Norge?
Indikatorer, status og utviklingstrekk i 2024 fremkommer at i 2023
var 68 pst. av innvandrere sysselsatt, mot 80 pst. av den øvrige
befolkningen, men at det er betydelige forskjeller mellom ulike
grupper når det gjelder innvandringsgrunn, botid og kjønn. Disse medlemmer mener det er forståelig
at det tar litt lengre tid for flyktninger og nylig bosatte asylsøkere
å komme seg inn i arbeid, dels grunnet deltakelse i introduksjonsprogrammet,
men også fordi det kan ta tid å komme seg ordentlig inn i samfunnet
samt å opparbeide seg relevant kompetanse. Disse
medlemmer viser til at tallene fra IMDis rapport viser at
pilene peker i riktig retning, og at sysselsettingsgraden for innvandrere
øker. Disse medlemmer viser at økningen
i sysselsettingsgrad også gjelder for grupper som tidligere har
hatt lav deltakelse i arbeidslivet. Samtidig er det viktig at det
legges inn en større innsats for å hjelpe enkelte grupper, og da særlig
kvinner med kort botid i Norge, inn i arbeid eller utdanning.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag;
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med forslag til tiltak som skal sørge for
at flere kvinner med flyktningbakgrunn, personer som har kommet
gjennom familiegjenforening, og de som har kort botid i Norge, kommer
raskere ut i arbeid.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at Norge trolig har verdens
høyeste integreringskostnader per person, og at mye av disse midlene
går til flyktninger som går på introduksjonsprogram. Disse medlemmer viser til at regjeringen i
sitt forslag til statsbudsjett for 2025 legger opp til at Norge
skal bruke ca. 34,2 mrd. norske kroner på innvandring og integrering,
mens Danmark har lagt opp til å bruke 3,2 mrd. danske kroner i forslaget
til statsbudsjett for 2025 på innvandring og integrering. Disse medlemmer er opptatt av at ordningen
skal bidra til at flyktninger kommer seg raskest mulig i arbeid
på en mest mulig kostnadseffektiv måte. Dette er svært viktig når
den nordiske velferdsmodellen er avhengig av at innbyggerne bidrar
betydelig til å dekke fellesutgiftene over skatteseddelen.
Disse medlemmer viser
til Institutt for samfunnsforskning sin rapport «Flyktningers deltakelse
i arbeid og utdanning, før og etter introduksjonsordningen» fra
2019 (Rapport 2019:8). Rapporten viser til at introduksjonsordningen
har hatt liten eller ingen effekt når det gjelder å bedre sysselsettingen
blant deltakerne. Forskningen rundt flyktningers integrasjonsløp
i de nordiske landene viser at de i løpet av sin yrkesaktive periode
har en betydelig lavere arbeidsdeltakelse enn resten av befolkningen.
I alle de nordiske landene starter flyktningene på et svært lavt
sysselsettingsnivå like etter ankomsten. Deres tendens til å forsørge
seg selv ved eget arbeid øker sterkt i de første årene, men økningen
stopper opp lenge før de når samme nivå som de innfødte. Videre
vises det i rapporten basert på norske og danske data at flyktningene
etter 8–10 år i mottakerlandet har en tendens til å trekke seg ut
eller falle ut av arbeidsmarkedet igjen. Sysselsettingsgraden deres
begynner å synke, og de blir i økende grad avhengige av trygd. Disse medlemmer viser videre til at rapporten
viser at det er negative korttidseffekter på sysselsetting, deltakelse
i utdanning og årslønn, og positive korttidseffekter på relativ
trygdebruk. Dette kan forklares med at de som har rett på introduksjonsprogram
i den første perioden, i større grad deltar på introduksjonsprogram
og derfor ikke er aktive når det gjelder å søke arbeid eller utdanning.
Dette fører til en innlåsningseffekt – det vil si en negativ korttidseffekt
av tiltak fordi selve deltakelsen i introduksjonsprogrammet gjør
at flyktningene blir mindre aktive jobbsøkere. Disse
medlemmer viser til at på lengre sikt viser rapporten generelt
små forskjeller mellom flyktningene som deltok på introduksjonsprogram
og ikke når det gjelder å bli sysselsatt, til tross for at Norge
bruker svært store summer på dette. Disse
medlemmer mener det er et behov for en total omlegging av
det norske systemet for integrering.
Disse medlemmer viser
til at sysselsettingen blant flyktninger og spesielt flyktningkvinner
er ekstremt lav, spesielt for personer som kommer fra land som Danmarks
statistikk grupperer som MENAPT-land, det vil si landene i Midtøsten
og Nord-Afrika og Afghanistan, Pakistan og Tyrkia. Blant kvinnelige
flyktninger fra Somalia og Syria var bare 16,7 og 11,4 pst. sysselsatt
i en heltidsstilling, noe som fremkommer i svar fra Arbeids- og
inkluderingsdepartementet på spørsmål 393 fra finanskomiteen ved
Fremskrittspartiets fraksjon av 15. oktober 2024 i forbindelse med
budsjettbehandlingen. Disse medlemmer viser
til at SSBs evaluering av sysselsettingstiltak viser at flyktningkvinner
fra MENAPT-land skiller seg ut ved at de har langt lavere sysselsetting
enn menn i Norge, sånn som i Danmark. Dette fremkommer i SSB-oppdrag
bestilt av Fremskrittspartiet, samt i svar på spørsmål 393 fra finanskomiteen
i forbindelse med budsjettbehandlingen for 2025.
Blant flyktninger i Norge fra de 20 landene
med størst forskjeller mellom kvinner og menn var hele 19 såkalte
MENAPT-land, som blant annet kjennetegnes av at æres- og klankultur
står spesielt sterkt. Disse medlemmer viser
til at man i Danmark har hatt særskilte sysselsettingstiltak for
denne gruppen kvinner, hvor man har lagt stor vekt på ikke å ha
berøringsangst for kulturelle forholds betydning når det gjelder
å få kvinner i arbeid, med spesiell vekt på at kvinner må akseptere
at barna kan gå i barnehage. Disse medlemmer mener
at når det viser seg at introduksjonsprogrammet har hatt liten eller
ingen effekt med hensyn til å bedre sysselsettingen blant deltakerne,
så mener disse medlemmer at programmet
burde endres. Disse medlemmer mener
at når man bruker så store summer på integreringsarbeidet og introduksjonsprogrammet,
så burde det ha hatt en større effekt på sysselsettingsgraden blant
flyktninger som deltar i programmet.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen innrette
introduksjonsprogrammet til tre uker med intensiv opplæring innen språk,
samfunn, kultur og lover og regler. Målet skal være at deltakeren
kommer seg i jobb eller praksis. Introduksjonsprogrammet skal etter
disse tre ukene skje på kveldstid / i helger.»
«Stortinget ber regjeringen sikre
at introduksjonsstønaden etter seks måneder reduseres ned til nivået
for veiledende sats for økonomisk sosialhjelp, men slik at personer
som har nådd et visst språknivå innen seks måneder og er aktivt
arbeidssøkende, kan få forlenget perioden med ytterligere seks måneder.»
«Stortinget ber regjeringen innføre
aktivitetsplikt for tidligere deltakere på introduksjonsprogrammet som
ikke er i arbeid tilsvarende normalarbeidstid.»
«Stortinget ber regjeringen sette
inn særskilte sysselsettingstiltak overfor kvinner som har flyktet
fra land der æres- og klankultur står spesielt sterkt, som i Danmark
omtales som MENAPT-land. Disse landene, som primært er land i Midtøsten
og Nord-Afrika, er land som skiller seg ut ved at kvinner har vesentlig
lavere sysselsetting enn menn. Det skal være nulltoleranse for at religion
eller kultur skal benyttes som hinder for deltakelse i arbeidslivet.
Tiltakene skal innføres etter mønster fra tilsvarende prosjekter
med sysselsetting av flyktningkvinner i Danmark, og kan for eksempel
være veiledningsmateriell rettet mot disse kvinnene og ansatte som
jobber med dem.»