Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Sysselsetting

Saker og spørsmål fra Sysselsetting

  • Interpellasjon fra Kari-Anne Jønnes (H) til kunnskapsministeren

    Interpellasjon nr. 36 (2022-2023)

    Oversendt regjeringen: 17.03.2023

    Besvart: 20.04.2023 av kunnskapsminister Tonje Brenna

    Om hvilke prinsipper statsråden mener fylkene bør legge til grunn for dimensjonering av tilbudene i videregående opplæring, og om hvordan hun vil bidra til økt gjennomføring særlig i yrkesfagene

  • Interpellasjon fra Guro Angell Gimse (H) til arbeids- og inkluderingsministeren

    Interpellasjon nr. 37 (2022-2023)

    Oversendt regjeringen: 21.03.2023

    Besvart: 18.04.2023 av arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen

    Fremsatt av: Linda Hofstad Helleland (H)

    Om hvordan statsråden vil bidra til at alle fylker får et tettere samarbeid mellom Nav, fylkeskommunen, kommunene og næringslivet slik at opplæring og kvalifiseringstiltak møter næringslivets behov

  • Interpellasjon fra Sivert Bjørnstad (FrP) til finansministeren

    Interpellasjon nr. 9 (2023-2024)

    Oversendt regjeringen: 05.09.2023

    Besvart: 10.10.2023 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum

    Om hvordan statsråden vil sørge for at man fortsatt kan sikre at vi har norske sjøfolk på norske båter også i nærskipsfarten, herunder brønnbåtnæringen, og om å sørge for at foreslåtte endringer i rederiskatteordningen finner en god løsning

  • Representantforslag om regler for innleie av arbeidskraft

    Dokument 8:43 S (2025-2026), Innst. 97 S (2025-2026)

    Representantforslag fra stortingsrepresentantene Anna Molberg, Amalie Gunnufsen, Erlend Svardal Bøe, Margret Hagerup, Henrik Asheim, Henrik Gottfries Kierulf og Mahmoud Farahmand om regler for innleie av arbeidskraft

    Alminnelig sak | Debatt og vedtak
  • Interpellasjon fra Amalie Gunnufsen (H) til arbeids- og inkluderingsministeren

    Interpellasjon nr. 28 (2025-2026)

    Oversendt regjeringen: 14.04.2026

    Besvart: 28.04.2026 av arbeids- og inkluderingsminister Kjersti Stenseng

    Om hvordan statsråden vurderer den økte arbeidsledigheten blant nyutdannede, og hvilke tiltak regjeringen vil iverksette for å få flere unge raskere ut i relevant arbeid.

  • Muntlig spørsmål fra Sylvi Listhaug (FrP) til statsministeren

    Muntlig spørsmål

    Datert: 20.05.2026

    Besvart: 20.05.2026 av statsminister Jonas Gahr Støre

    Arbeiderpartiet snakker om trygg styring. Ved valget i fjor lovet man rentekutt for alle. Det man har fått, er en renteøkning, og flere er på vei. Flere og flere velgere stiller spørsmål ved hvorfor Norge, som bruker mest penger av alle per innbygger, også har det høyeste skatte- og avgiftsnivået. Hvorfor får vi ikke mer igjen for pengene? Under regjeringen Støre brukes det mer enn 600 mrd. kr mer årlig. Det er hentet over 100 mrd. kr mer i skatt. Arbeiderpartiet prøver å påstå at Fremskrittspartiet svartmaler situasjonen i Norge. Det gjør vi slett ikke. Mye er bra, men poenget er at det burde vært langt bedre når man ser på de mulighetene Norge har. Det er ikke mangel på penger, men på prioritering. Det kuttes i helsetjenester. Vi har et dårligere utbygd PCI-tilbud, som er livreddende behandling for en del som får hjerteinfarkt, enn våre naboland. Det kuttes i eldreomsorgen. Selv om antallet eldre øker kraftig, legges sykehjemsplasser ned. Skoleresultatene er under pari, selv om vi bruker mer penger på skole enn mange andre sammenlignbare land. Selve sikkerhetsnettet, Nav, er i ferd med å knele. De greier ikke engang å betale ut penger folk har krav på, innen rimelig tid. Jeg har sympati med de lavtlønte som streiker, men at en av årsakene til at de streiker, er at Nav ikke greier å gjøre jobben sin og må overlate til små og mellomstore private bedrifter å være bank for en styrtrik stat, er en skandale. Jeg kunne fortsatt med å snakke om utfordringer i politiet, om Forsvaret, som mangler kontroll på pengebruk, om byråkrati som stopper fornuftig samfunnsutvikling – osv., osv. Mener statsministeren at det å ta opp helt reelle virkelighetsbeskrivelser og problem folk faktisk står i, er å svartmale situasjonen?

  • Muntlig spørsmål fra Nikolai Astrup (H) til statsministeren

    Muntlig spørsmål

    Datert: 20.05.2026

    Besvart: 20.05.2026 av statsminister Jonas Gahr Støre

    Det var for så vidt en grei overgang fra forrige spørrer, for jeg skal også spørre statsministeren om skatt. Skattekommisjonen skal levere sin innstilling om noen uker, og regjeringen har varslet at det skal utarbeides en stortingsmelding basert på kommisjonens arbeid, som så skal danne grunnlag for forhandlinger i Stortinget om et skatteforlik. Høyre takket ja til å delta i kommisjonsarbeidet fordi folk og bedrifter trenger lavere skatt og mer forutsigbarhet. De siste årene har det vært politisk uro med nye skatter, høyere skatter og skatter med tilbakevirkende kraft, og den samlede skatteregningen har økt med 144 mrd. kr siden 2021. Derfor er det bra at skattekommisjonen har et tydelig mandat om å fremme forslag som bidrar til konkurransedyktige rammevilkår for norske bedrifter og bedriftseiere. Ettersom Arbeiderpartiet tok initiativ til en kommisjon, leser jeg det som en erkjennelse av at skattenivået ikke er konkurransedyktig i dag. Mitt spørsmål er derfor: Kan statsministeren peke på tre utfordringer med dagens skattesystem som Arbeiderpartiet og regjeringen ønsker å løse i denne stortingsperioden?

  • Muntlig spørsmål fra Trygve Slagsvold Vedum (Sp) til statsministeren

    Muntlig spørsmål

    Datert: 20.05.2026

    Besvart: 20.05.2026 av statsminister Jonas Gahr Støre

    Både statsministeren og jeg har vært så heldig og fått lov til å besøke et veldig flott industriområde ved Hønefoss, Follum. Der har det vært industri i godt over 100 år. Norske Skogs virksomhet der ble lagt ned i 2012, og så har det kommet nye aktører som vil lage industri der, med full kraft. Det er helt konkrete planer om å gjennomføre den største investeringen i norsk treforedlingsindustri på mange tiår. Det er privat kapital, det er aktører som ønsker å bygge – alt ligger til rette. Det er snakk om ca. 750 000 kubikk med tømmer. Det er et voldsomt tall, men det er ca. 17 000 vogntog, for å gjøre litt mer billedlig. Det er store, store mengder. I dag går den ressursen til Sverige og skaper arbeidsplasser og verdiskaping der. Det transporteres fra norske skoger til Sverige, og det er der den store foredlingen skjer. Norge blir en råvareleverandør, og vi får ikke de arbeidsplassene og ringvirkningene som vi ønsker. Statsministeren var i et storslagent møte med Viken Skog og Billerud i 2022. Statsministeren lovpriste initiativet; han sa det var kjempebra, nyskapende, noe av det mest urnorske. Han sa: Her er ressursene, og det vil være veldig trist om disse ressursene ikke blir utnyttet. Dessverre er situasjonen nå, på grunn av langdryghet og veldig streng tolkning av et vanndirektiv, at tillatelsen ennå ikke er blitt gitt. Den ene aktøren, den svenske, har reist. Den norske aktøren er der fortsatt. Mitt spørsmål til statsministeren er: Er han fortsatt begeistret for dette prosjektet, og når kommer tillatelsen?

  • Spørretimespørsmål fra Tom Staahle (FrP) til finansministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 20.05.2026

    Besvart: 27.05.2026 av næringsminister Cecilie Myrseth

    Rette vedkommende: Næringsministeren

    I spørretimen 13. mai utfordret jeg finansministeren på subsidiering av batterifabrikker. Hans svar var at Fremskrittspartiet var for støtte til batterifabrikker, at Mo i Rana «fikk 205 mill. kr i støtte – 190 av dem av Fremskrittspartiet da de satt i regjering, 14 av Støre-regjeringen» og «Støtten til Morrow i Arendal var også støttet av Fremskrittspartiet». Kan statsråden redegjøre for hvor mye støtte norske statlige virkemiddelaktører har gitt til aktører da Fremskrittspartiet satt i regjering, og hvor mye støtte de har fått etter at Fremskrittspartiet gikk ut av regjering?

  • Spørretimespørsmål fra Bent-Joacim Bentzen (Sp) til justis- og beredskapsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 20.05.2026

    Besvart: 27.05.2026 av justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen

    Et resultat av nærpolitireformen er at veldig mange polititjenestesteder ble lagt ned i Norge. Senterpartiet advarte den gang sterkt mot dette, siden man ville ende opp med et dårligere polititjenestetilbud og svekket beredskap, noe som også er erfaringen mange steder i etterkant. Nå er det iverksatt prosesser som bidrar til ytterligere sentralisering av politiet, og jeg viser til effektivisering- og sentraliseringsplanen til Politidirektoratet. Kan statsråden garantere at hun vil sette en stopper for ytterligere sentralisering av norsk politi?