4.1 Forsvarsdepartementet etterlever ikke fullt ut Stortingets vedtak og forutsetninger for levetidskostnadene for F-35
Komiteen viser til
at Riksrevisjonen finner at Forsvarsdepartementet ikke fullt ut
etterlever Stortingets vedtak og forutsetninger for levetidskostnadene
for F-35.
Komiteen viser til
Riksrevisjonens konklusjon om at levetidskostnadene for kampflyanskaffelsen
er undervurdert, og at estimatet ikke er beregnet i tråd med kravene
i Anskaffelsesreglementet i Forsvaret (ARF). Komiteen registrerer
videre at forsvarsministeren i sitt svar til Riksrevisjonen ikke
sier seg enig i at reglementet er blitt brutt.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet
og Venstre, viser til daværende forsvarsministers svar til
undersøkelsen i brev til Riksrevisjonen av 16. november 2023, hvor
det blant annet kommer fram:
«Anskaffelsesreglementet for
Forsvaret (ARF) er en intern instruks. Instruksen utgis og tolkes
av Forsvarsdepartementet og regulerer hvordan levetidkostnader skal
identifiseres og vektlegges i forbindelse med anskaffelse av varer
og tjenester. Det er for anskaffelser og valg av løsninger definisjonene
av ARFen skal leses. For både kampflyanskaffelsen og basevalget
av Ørlandet ble dette gjort ved at anskaffelse, drift, avhending,
organisasjonsmessige tiltak og utdanning ble beregnet og presentert
som en del av beslutningsgrunnlaget. Dette beslutningsgrunnlaget
er videre fulgt opp gjennom årlige usikkerhetsanalyser for løpende
å ha et bilde av hvilke konsekvenser for driften ulike beslutninger
i anskaffelsesfasen vil få og for å sammenligne faktiske kostnader
med de opprinnelige beregningene.
En slik tilnærming er etter min mening god praksis for
prosjektstyring av store komplekse prosjekter. Jeg er derfor uenig
i at estimatene av levetidkostnadene for kampflyanskaffelsen ikke
er gjort i henhold til kravene og intensjonen i ARF. Levetidskostnadsberegningen omfatter
alle relevante kostnader for anskaffelsen, noe også ekstern kvalitetssikrer
vurderte som godt dekkende.
Det er selvsagt mulig å gjør en annen avgrensing
av hvilke kostnadstyper som er relevante for anskaffelsen enn dem
som er brukt i kampflyanskaffelsen, men dette vil redusere nytten
verktøyet har til å styre prosjekter. Kostnadsanalyser for strukturelementer
og organisasjonsledd gjøres av Forsvaret knyttet til årlig budsjettering
og ikke minst langtidsplanlegging. Det er i forsvarssektorens langtidsplaner
at store endringer i forsvarsstrukturen, med hensyn til materiell
og eiendom, bygg og anlegg (EBA), identifiseres og besluttes.»
Flertallet opplever
at dette synet fikk bred oppslutning fra alle de inviterte statsrådene
i høringen 3. februar 2025, i tillegg til fra fagmyndighetene. Det
ble understreket av flere at kravene til oppstilling av levekostnader
er gjort i tråd med det «anskaffelsesregelverket for forsvarssektoren»
sier, altså ARF-en. Tidligere forsvarsminister Søreide framhevet
følgende i høringen:
«poenget om at det er for
anskaffelser og valg av løsninger definisjonen av levetidskostnader
i ARF skal leses, og at levetidskostnadsberegningen omfatter alle relevante
kostnader for anskaffelsen, noe også ekstern kvalitetssikrer vurderte
som godt dekkende.»
Tidligere forsvarsminister Barth Eide sa på
sin side at han ikke var enig med Riksrevisjonen i at levetidskostnadene
for kampflyanskaffelsen var undervurdert:
«Levetidsberegningene ble
gjort i tråd med god praksis for prosjektstyring i staten og har
tatt inn i seg både anskaffelseskostnaden for flyene med nødvendige tilleggsutstyr,
tjenester og kampflyrelaterte bygg og anlegg. I tillegg er kostnadene
for drift og og opprettholdelse av disse regnet inn. Omfanget ble
vurdert som riktig både av Forsvarets eksperter og ekstern kvalitetssikrer.»
Tidligere forsvarsminister Bakke-Jensen sa at
han var skeptisk til det formålstjenlige i Riksrevisjonens forståelse
av Anskaffelsesreglementet for Forsvaret:
«Jeg mener også at all den
tid dette er en intern instruks, må man forstå det slik at det er
opp til Forsvaret og Forsvarsdepartementet å definere forståelsen
av den. Det sikrer også forutberegnelighet og konsistens.»
På denne bakgrunn heller flertallet i
retning av å tolke anskaffelsesreglementet slik det gjøres av den
fagmyndigheten som «eier» den interne instruksen. Slik flertallet ser det, har instruksen fungert
i anskaffelsesprosessen av F-35, all den tid den underveis har vært underlagt
en årlig usikkerhetsanalyse som har gitt et oppdatert bilde av hva
som mangler, og hva det fortsatt hersker usikkerhet om i både anskaffelse
og drift.
Hvorvidt det burde vært gjort andre avveininger
om hva som er relevante levetidskostnader i anskaffelsen av F-35,
mener flertallet kan diskuteres, men
at dette først og fremst bør være avveininger som gjøres i kommende
store anskaffelsesprosjekter. Slik flertallet ser det,
vil uansett en vurdering av hva som skal inkluderes av indirekte
levetidskostnader, alltid romme en viss grad av skjønn. Slik det
er vanskelig å skille mellom behov for både bolig, bygg og anlegg
og ikke minst folk som kommer som følge av F-35, eller som uansett
vil være påkrevet for annen drift i Forsvaret, vil den samme avveiningen
sikkert være vanskelig for kommende prosjekter. Flertallet mener
det likevel er hensiktsmessig, slik flere i høringen påpekte, å
holde seg til de samme parametrene hele veien, slik at man sammenligner de
samme tingene og bevarer ARF-en som styringsredskap. Det er den
samme forståelsen som forsvarssjef Eirik Kristoffersen legger til
grunn i høringen, hvor han sier:
«Vi skal være forsiktige med
å ta med alt, men det er klart at det er en del kostnader som går
veldig direkte inn på F-35, som f.eks. utvidelsene av shelterne,
som ikke lå inne opprinnelig. Om vi tenkte oss nøye nok om eller
ikke da den beslutningen ble tatt, er det som er spørsmålet, men
når det først ikke er med, må det hvert all ikke tas inn senere,
da må det være i tillegg.»
Flertallet vil
understreke dette poenget også med et sitat fra sjef Luftforsvaret,
som sa følgende i høringen:
«Det har siden Riksrevisjonens
siste undersøkelse vært renovert og bygget mye nytt, spesielt på
Evenes og Ørland. Dette er av stor betydning for basen og derav
fly og bakkeaktiviteten vi bedriver. Dette er EBA-tiltak som ikke
er en del av kampflyprogrammet, og som etter min mening heller ikke
bør være det, men det ivaretar et fornyelsesbehov på våre baser,
et fornyelsesbehov som er like gjeldende i andre forsvarsgrener.
Disse tiltakene er viktige for at folk skal ha det bra, og for at
de skal ønske å jobbe over tid. Jeg kan nevne idrettshaller, velferdsbygg,
sykestue, kjøkken, kaserner, forlegninger og en rekke tiltak for
å heve sikkerheten.»
Utsagnet fra sjef Luftforsvaret tjener også
som en illustrasjon på at en rekke tiltak er satt i verk siden Riksrevisjonens
undersøkelse i 2019.
Komiteen understreker
at korrekt føring og estimering av kostnader ikke bare angår den
interne prosjektstyringen under Forsvarsdepartementet, men også Forsvarsdepartementets
forhold til Stortinget som bevilgende myndighet. Mens anskaffelsesreglementet
angår den interne rapporteringen under Forsvarsdepartementet, er
departementets rapportering til Stortinget underlagt bevilgningsreglementet
vedtatt av Stortinget.
Komiteen understreker
at kostnadsestimater som framlegges for Stortinget, skal reflektere
de reelle kostnadene det er rimelig å forvente at en proposisjon vil
medføre, i tråd med fullstendighetsprinsippet i bevilgningsreglementet
§ 3, slik at Stortinget kan fatte informerte vedtak. Riksrevisjonen
omtaler bestemmelsen slik:
«Realistisk budsjettering
er en viktig del av fullstendighetsprinsippet, og innebærer at bevilgninger
skal være basert på realistiske anslag over utgifter og inntekter.
For utgiftspostene betyr kravet til realistisk budsjettering at
en tar med alle utgifter som en antar det vil være behov for basert
på tidligere erfaringer, prognoser og etter beste skjønn.»
Komiteen viser til
bevilgningsreglementet § 5, som fastsetter at bevilgningsvedtak
skal knyttes til hver enkelt utgifts- og inntektspost, og at utgiftsbevilgninger ikke
kan overskrides eller brukes til andre formål enn forutsatt av Stortinget. Komiteen understreker at dette er en
forutsetning for at Stortinget skal kunne ivareta sin kontrollfunksjon
ved å kontrollere om bevilgede midler har blitt brukt i tråd med
Stortingets vedtak og har gitt effekten som Stortinget har forutsatt.
Komiteen mener at
når det hersker uenighet mellom Riksrevisjonen som Stortingets revisjons-
og kontrollorgan på den ene siden og Forsvarsdepartementet på den
andre om hvilke indirekte kostnader som skal medregnes som del av
kampflyanskaffelsen, bør det avklares hvilken forståelse som skal
gjelde i regjeringens rapportering til Stortinget.
Komiteen viser til
at forsvarssjef Eirik Kristoffersen i høringen uttalte:
«I etterpåklokskapens navn
ville jeg nok ha inkludert mer i kostnadsanalysen fra 2012 enn det
som ble gjort.»
Komiteen viser til
at forskningsdirektør Øyvind Sjøvik i Forsvarets forskningsinstitutt
(FFI) uttalte at metodikken i kampflyanskaffelsen vil brukes som
modell i framtidige anskaffelser:
«En kommentar knyttet til
fregatt: Jeg kjenner ikke til detaljene om budsjetteringen på fregatten,
og det er vel ingen som har full oversikt over det akkurat nå. Men det
jeg vet, er at våre personer som jobber i fregattmiljøet, bruker
kampflyanskaffelsen, metodikken her, som et eksempel for fregattanskaffelsen.
Vi skal selvfølgelig lære av de utfordringene vi diskuterer her
nå, men internt hos oss, og jeg tror også i sektoren, vil kampflyanskaffelsen
bli sett på som et godt anskaffelsesprosjekt. Til tross for de diskusjonene
vi har her, er den metodikken som ligger til grunn, ansett som veldig
god, så den blir videreført.»
Komiteen understreker
at uavhengig av den interne prosjektstyringen under departementene
har Stortinget behov for å avklare hvilke kostnader det trenger
å få forelagt i forkant av framtidige anskaffelser, herunder fregattene,
jf. Innst. 426 S (2023–2024).
Komiteen understreker
at uten en omforent forståelse av hvordan kostnader skal estimeres
og presenteres for Stortinget, kan ikke Stortinget slå fast at det
fikk forelagt tilstrekkelig informasjon da det vedtok valget av
F-35 som kampfly, da det ga fullmakt til å anskaffe 52 kampfly og
da det vedtok å etablere hovedbase for dem på Ørlandet.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at Riksrevisjonen
i Dokument 3:9 (2023–2024) konkluderer med at Forsvarsdepartementets
estimat for levetidskostnader er undervurdert, som følge av at indirekte
kostnader og kostnader til fremtidige investeringsbehov for eiendom,
bygg og anlegg ikke er inkludert. Disse medlemmer merker
seg at Forsvarsdepartementet overfor Riksrevisjonen medgir at det,
selv om det mener det i prosjektstyringsøyemed er lite hensiktsmessig
å oppdatere kostnadsestimatet med indirekte kostnader,
«likevel [ser] nytten av at
indirekte kostnader blir synliggjort gjennom budsjettarbeider og
driftsanalyser, slik at Stortinget og andre interessenter får presentert
et korrekt bilde av de totale kostnadene for kampflyene.»
Disse medlemmer stiller
seg videre bak Riksrevisjonens anbefaling om at Forsvarsdepartementet
«inkluderer alle direkte og
indirekte kostnader til F-35 i estimatet for levetidskostnadene
for å sikre at Stortinget har et fullstendig beslutningsgrunnlag.»
Disse medlemmer vil
videre understreke viktigheten av at Forsvarsdepartementet følger
dette prinsippet også under utarbeidelsen av framtidige budsjettforslag
som skal framlegges for Stortinget, herunder for fregattene som
ble vedtatt anskaffet i Innst. 426 S (2023–2024), slik at Stortinget
som bevilgende myndighet og kontrollorgan får et så fullstendig
bilde av anskaffelsenes totale kostnader som mulig.