Innstilling fra energi- og miljøkomiteen om representantforslag om å få kontroll over datasenterindustrien

Dette dokument

Søk
Til Stortinget

Bakgrunn

I dokumentet fremmes følgende forslag:

  • «1. Stortinget ber regjeringen sørge for et midlertidig forbud mot all ny utbygging av kommersielle datasentre frem til en helhetlig regulering er på plass, og fremme nødvendige forslag for Stortinget for å sørge for dette.

  • 2. Stortinget ber regjeringen følge opp stortingsvedtak 718 (2023–2024) og utrede et permanent forbud mot utvinning av kryptovaluta i Norge. Regjeringen bes også innen september 2025 starte prosessen med å avvikle all eksisterende kryptoproduksjon i Norge og komme tilbake til Stortinget med nødvendige forslag for å sikre dette.

  • 3. Stortinget ber regjeringen utrede konsesjonsplikt for datasentre.

  • 4. Stortinget ber regjeringen innføre skjerpede krav til bruk av overskuddsvarme for alle datasentre over en viss størrelse.

  • 5. Stortinget ber regjeringen utarbeide nye generelle kriterier for nettilknytning i forskrift om nettregulering og energimarkedet (NEM), som tar utgangspunkt i samfunnsnytte, og som inkluderer hensynet til natur, klima, arbeidsplasser og menneskerettigheter.

  • 6. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om innføring av en grense for krafttildeling på 25 MW, der alle prosjekter som krever denne mengden kraft eller mer, skal stortingsbehandles før en eventuell tildeling.

  • 7. Stortinget ber regjeringen innføre krav om at søkere som vil etablere datasentre i norske kommuner, ikke kan holdes hemmelige.»

Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse for forslagene.

Komiteens behandling

Komiteen har i brev av 11. mars 2025 til Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet ved statsråd Karianne O. Tung bedt om en vurdering av de syv forslagene fremmet i representantforslaget. Statsrådens uttalelse følger av vedlagte brev av 24. mars 2025. I tillegg har energiministeren kommentert forslag 4–6, og kommunal- og distriktsministeren har kommentert forslag 7. Komiteen inviterte til skriftlige høringsinnspill i saken og mottok tre innspill. Sakens dokumenter, inkludert de skriftlige innspillene, er tilgjengelige på sakssiden på stortinget.no.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Ingvild Kjerkol, Stein Erik Lauvås, Linda Monsen Merkesdal, Anita Patel og Sigurd Kvammen Rafaelsen, fra Høyre, Jan Tore Sanner, Charlotte Spurkeland, Michael Tetzschner og Bård Ludvig Thorheim, fra Senterpartiet, Marit Arnstad, Lisa Marie Ness Klungland og Gro-Anita Mykjåland, fra Fremskrittspartiet, Terje Halleland og Marius Arion Nilsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken, fra Rødt, Sofie Marhaug, fra Venstre, Ola Elvestuen, fra Miljøpartiet De Grønne, Une Bastholm, og fra Kristelig Folkeparti, Jorunn Gleditsch Lossius, viser til Dokument 8:112 S (2024–2025) om å få kontroll over datasenterindustrien.

Komiteen viser videre til at datasenternæringen er en relativt ny næring i Norge. Den nye ekomloven og ny datasenterforskrift, som trådte i kraft 1. januar 2025, regulerer datasenternæringen for første gang. De nye bestemmelsene inneholder en registreringsplikt som vil gi myndighetene en bedre oversikt over næringen.

Komiteen viser for øvrig til brev fra statsråd Karianne O. Tung av 24. mars 2025.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti mener at rikelig tilgang på ren og rimelig kraft er et gode som skal komme hele det norske samfunnet til gode. Norsk kraft har lenge vært et konkurransefortrinn og et grunnlag for en forretningsmodell for næringsliv og industri i Norge. Ved denne tilgangen på ren og rimelig kraft har vi sett en storetablering av datasenter i Norge. Disse medlemmer mener kraftfortrinnet i Norge nå er i ferd med å forsvinne.

Disse medlemmer viser til at veksten i datasenterindustrien de siste årene har akselerert voldsomt. Samfunnet digitaliseres i stadig økende grad som en reaksjon på et tydelig behov for økt effektivitet og innovasjon. Disse medlemmer mener digitalisering er positivt og bidrar til økt effektivitet. Generell effektivisering i samfunnet stimulerer til flere goder som blant annet omdisponering av arbeidskraft, raskere saksbehandling og styrket kontroll over systemer og data. Samfunnsøkonomisk Analyse estimerer at norske datasentre kan bidra med en verdiskaping på 28 mrd. kroner og gi 25 000 årsverk innen 2031.

Digitaliseringen av samfunnet krever enorme mengder kraft, og datasentre er nødvendige for å fortsette digitaliseringen. Datalagring, KI og kryptoutvinning er eksempler på spesielt kraftkrevende prosesser. Disse medlemmer viser til at den norske kraftsituasjonen i flere tiår har vært god, inntil Nordlink og North Sea Link ble operative. Forutsetningene for datasenterindustrien har med det endret seg ved at kraftsituasjonen i Norge har blitt en helt annen enn det den var for bare noen få år siden. Situasjonen fører med seg prioriteringsspørsmål som nå er blitt en helt nødvendig debatt. Dette er senest kommet til uttrykk ved Nammos kraftbehov og myndighetenes anledning til å prioritere virksomheter i nettkøen.

Disse medlemmer viser til at det flere steder i landet er stor kraftmangel. Nye virksomheter og næringer får ikke kraften de trenger for å etablere seg, og eksisterende virksomheter får ikke muligheten til å utvikle seg. Dette er en alvorlig utfordring som hindrer verdiskapingen og samfunnsutviklingen.

Disse medlemmer mener at samfunnets økende elektrifisering medfører utfordringer i henhold til verdiskaping, forsyningssikkerhet og beredskap. Samtidig er datasentre nødvendig for digitaliseringen og effektiviseringen av samfunnet. Disse medlemmer mener derfor at datasenterindustrien må utvikles videre, men at samfunnet for øvrig også må hensyntas.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Venstre og Miljøpartiet De Grønne viser til at datasentre er en helt sentral del av den digitale grunnmuren og en viktig forutsetning for digitaliseringen av Norge. Aktører som leverer datasentertjenester, er viktige for forsvar, samfunnssikkerhet og beredskapstjenester, gjør digitalisering av helsevesenet mulig, sikrer kritisk infrastruktur og styrker offentlig administrasjon. Datasentre muliggjør også innovasjon innen kunstig intelligens og forskning. Med økt digitalisering vil etterspørselen etter datasentertjenester øke. Datasenterindustrien er en sentral bidragsyter til samfunnssikkerheten i det digitale Norge. Datasenterbransjen har de siste årene blitt strengere regulert, blant annet gjennom ny ekomlov.

Disse medlemmer mener Norge trenger en robust og sikker digital grunnmur med tilgang til moderne, trygge og miljøvennlige datasenterløsninger. Sikkerhetssituasjonen i Europa er endret, og Norge står foran krevende energiutfordringer. Derfor må vi bruke kraften på en måte som styrker samfunnsberedskap, verdiskaping og grønn omstilling.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener at datasenter er en sentral del av vår digitale grunnmur. Tilgang til datasenterkapasitet og -tjenester er en viktig forutsetning for digital innovasjon, utvikling og verdiskaping både i offentlig sektor og i næringslivet. For å kunne oppnå alle gevinstene mener disse medlemmer at en må akseptere at datasenter bruker deler av kraftressursene våre. All databasert innovasjon og verdiskaping, for eksempel gjennom utvikling og bruk av kunstig intelligens (KI) og andre muliggjørende teknologier, er avhengig av at dataene organiseres, prosesseres og lagres et sted. For disse medlemmer er det viktig å sikre en robust nasjonal infrastruktur med rask og trygg lagring av nasjonale data og digitale tjenester. Ny ekomlov og ny datasenterforskrift som trådte i kraft 1. januar 2025, regulerer datasenternæringen for første gang. Det nye regelverket stiller blant annet krav til registreringsplikt for datasenteroperatører samt krav om forsvarlig trygghet i datasenter. Disse medlemmer viser også til regjeringens pågående arbeid med å forby kryptoutvinning.

Disse medlemmer viser til at aktører som etablerer eller oppgraderer energiintensive anlegg i henhold til energilovens kapittel 7, skal gjennomføre en kost-nytte-analyse av mulighetene for å utnytte overskuddsvarme. Forskrift om kost-nytte-analyse av mulighetene for å utnytte overskuddsvarme ble fastsatt av Energidepartementet 25. september 2024 og ble satt i kraft 1. april 2025. Disse medlemmer viser også til at regjeringen vurderer å foreslå strengere krav til kost-nytte-analyser under energilovens kapittel 7.

Disse medlemmer mener at datasenternæringen er en voksende næring i Norge, og at datasenter har blitt en sentral del av den digitale grunnmuren. Datasenterutbygging er moderne industribygging. Disse medlemmer mener derfor at det er positivt at regjeringen snart vil lansere en ny datasenterstrategi som vil vise retning for næringen.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre mener datasentre er en integrert del av norsk økonomi som vil få stadig større betydning for vekst, verdiskaping og utvikling av gode offentlige tjenestetilbud. Disse medlemmer viser til at behovet for å lagre og bearbeide data er forventet å vokse betydelig de neste årene, og at økt bruk av kunstig intelligens i både offentlig og privat sektor vil forsterke denne trenden ytterligere. Disse medlemmer mener det er viktig at norske virksomheter har muligheten til å lagre og bearbeide data på norsk jord. Det gjelder spesielt for samfunnskritiske virksomheter, både i offentlig og privat sektor.

Disse medlemmer mener det ikke er formålstjenlig å utarbeide et eget konsesjonssystem kun for datasentre. Datasentre vil ha stadig større betydning for vår samfunnsutvikling fremover og være helt avgjørende for innovasjon, verdiskaping og tjenesteutvikling. Det er ikke hensiktsmessig å skille mellom datasentrenes kraft- og nettbehov og andre kraftkrevende industrier. I stadig større grad vil behovene være vevet sammen, og mange bedrifter vil av sikkerhetsgrunner ha ønske om å lagre og bearbeide data i Norge. Disse medlemmer kan derfor ikke se at et særskilt konsesjonssystem for datasentre er nødvendig eller ønskelig.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Miljøpartiet De Grønne viser til stortingsvedtak i Innst. 383 S (2023–2024):

«‘Stortinget ber regjeringen utarbeide krav til nye datasentre som omhandler utnyttelse av spillvarme og egenproduksjon av energi- og energilagringsløsninger der det ligger til rette for dette.’

‘Stortinget ber regjeringen utrede et forbud mot utvinning av kryptovaluta i Norge og komme tilbake til Stortinget senest i forbindelse med fremleggelsen av statsbudsjettet for 2025.’»

Komiteens medlemmer fra Høyre stiller seg tvilende til at et konsesjonssystem som omfatter alle kraftkrevende virksomheter, vil være fordelaktig for Norge. Snarere kan det bidra til økt byråkrati og lengre ledetider for ønskede prosjekter. Disse medlemmer viser i den forbindelse til at det i dag tar mange år å få konsesjon til ny kraftproduksjon og nytt nett.

Disse medlemmer viser til at representanter fra Høyre fremmet følgende forslag i Dokument 8:222 S (2021–2022):

«Stortinget ber regjeringen stille krav om at spillvarme utnyttes fra prosesser som avgir mye varme, for eksempel industrianlegg, avfallsforbrenning, datasentre, hydrogenproduksjon og energiproduksjonsanlegg.»

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser til rapporten «Strømforbruk i norske datasentre» (januar 2025) fra Elhub, som viser at strømforbruket til datasentre har økt eksponentielt de siste årene. Det totale årlige forbruket til datasentre doblet seg fra rundt 0,8 til 1,6 terawattimer (TWh) fra 2022 til 2024. Fra digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne O. Tungs besvarelse 19. august 2024 på skriftlig spørsmål fra Geir Jørgensen (Rødt) vet vi også at omtrent en tredjedel av dette går til produksjon av kryptovaluta (Dokument nr. 15:2380 (2023–2024)).

Disse medlemmer viser til at disse tallene nå virker utdaterte og upresise. I NVE-rapport 10/2025 viser direktoratet til at Norge passerte 2 TWh i kraftforbruk til datasentre allerede i 2023, og vil ligge godt over dette i 2025.

Disse medlemmer mener at TikTok-senteret på Hamar er et tydelig eksempel på feilslått prioritering etter førstemann til mølla-prinsippet. Dette datasenteret driftes av israelskeide Green Mountain og har fått godkjent nettilknytning på 50 megawatt (MW). Dette tilsvarer et årlig strømforbruk på rundt 1,3 TWh – omtrent 1 pst. av Norges totale strømproduksjon. I den muntlige spørretimen den 11. desember 2024 argumenterte klima- og miljøminister Tore O. Sandvik for at «TikTok-senteret ikke står på listen over samfunnskritisk infrastruktur». Den 3. mars 2025 rapporterte likevel Dagens Næringsliv at Nammo har fått skriftlig beskjed fra Statnett om at de må vente i 5–10 år på ny strømtildelning. Årsaken er blant annet strømbehovet til datasenteret på Hamar.

Disse medlemmer mener at store, samfunnsmessige beslutninger bør behandles politisk. I dag har man for eksempel en grense for politisk behandling på 15 mrd. kroner for prosjekter knyttet til utvinning og produksjon av norsk olje og gass. At man skal ha en lignende ordning for store, kraftkrevende prosjekter – enten det skulle være nye datasentre, hydrogen- eller ammoniakkfabrikker eller andre kraftkrevende prosjekter – mener forslagsstillerne er et godt prinsipp.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at Norge de siste årene har opplevd en drastisk vekst i etableringen av datasentre. Denne utviklingen har store konsekvenser for kraftsystemet, naturen og økonomien. Datasentre er svært energikrevende og konkurrerer direkte med industrien om nettilknytning, samtidig som utbygging direkte og indirekte fører til naturødeleggelser. Verdiskapingen og antallet arbeidsplasser som skapes i Norge, er dessuten begrenset, mens overskuddet ofte tilfaller multinasjonale teknologiselskaper.

Disse medlemmer understreker at enkelte datasentre er helt grunnleggende for ethvert digitalisert samfunn. Derfor er det nødvendig å differensiere for eksempel mellom kommersielle og såkalte virksomhetsinterne datasentre, men også mellom ulike typer av kommersielle operatører ut fra samfunnsnytten. TikTok-senteret på Hamar eller kryptovalutautvinning kan og bør på ingen måte sidestilles med samfunnskritisk digital infrastruktur. Det er i tillegg urovekkende at allmennheten og myndighetene har begrenset innsikt i kundelistene og eierskapsstrukturen til mange private operatører. Det blir også stadig mer åpenbart at kryptovaluta brukes til svindel, hvitvasking og annen økonomisk kriminalitet, samtidig som utvinningen er ekstremt energikrevende.

Disse medlemmer viser til at Norge er et attraktivt sted for etablering av datasentre grunnet stabil tilgang på fornybar energi, gode nettforbindelser og et gunstig klima som reduserer behovet for nedkjøling. Men den kraftige veksten har ikke skjedd av seg selv. Den skyldes også villet politikk. Regjeringen Solberg la til rette for næringen ved å innføre skatteletter, samt gjennom markedsføring av Norge som et fordelaktig sted for etablering, uten en helhetlig vurdering av konsekvensene. I en NRK-kronikk fra 20. august 2019 argumenterte daværende digitaliseringsminister Nikolai Astrup med at:

«Spørsmålet er derfor ikke om vi skal bruke natur og energi på å bygge datasentre. Spørsmålet er hvor vi skal bygge dem, (…)».

Disse medlemmer mener at mange kommuner også har latt seg lokke av løfter om arbeidsplasser uten å stille tilstrekkelige krav om lokal økonomisk gevinst og energibruk. Det er også et problem med hemmelighold knyttet til slike søknader. Det er ikke gitt at kommunene på forhånd vet hvem den aktuelle kunden er. Slik kan datasenteraktører – i hemmelighet – henvende seg til flere kommuner samtidig. Resultatet er at kommunene deltar i en urettferdig konkurranse, der naturen som regel blir skadelidende, når grunnen for et nytt datasenter skal beredes.

Disse medlemmer viser til rapporter om framtidig kraftforbruk fra blant andre Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) og Det Norske Veritas (DNV), hvor datasentre står for en stor del av veksten, og understreker at utviklingen mot et kraftunderskudd, som enkelte aktører peker på, ikke er en naturlov. På samme måte som nasjonal kontroll over vannkraften er et resultat av politiske beslutninger for om lag 125 år siden, er også fremtidens energisituasjon betinget av politikken som føres her og nå. Disse medlemmer viser til at noen partier insisterer på at den eneste veien å gå er å bygge ut mye mer kraft. En annen tilnærming er å prioritere strengere gjennom vektlegging av natur, klima, arbeidsplasser og menneskerettigheter når det søkes om tilgang på norsk kraft.

Disse medlemmer viser til NVE-rapport nr. 10/2025, som blant annet handler om utviklingen i kraftforbruket fram mot 2029. Rapporten viser at Norge går mot å ha et betydelig kraftoverskudd på 11 TWh i 2029. Dette viser at veksten i kraftforbruk til datasentre er sterkere enn tidligere antatt.

Disse medlemmer viser til at det i 2024 ble brukt 460 TWh årlig på datasentre globalt, mens Norge lagret over 2 TWh samme år, og at NVEs tall viser en utvikling til 2,5 TWh i 2025 og over 3 TWh i 2027.

Disse medlemmer understreker at 3 TWh er 6,5 promille av det globale kraftforbruket til datasentre, mens Norges befolkning bare er 0,7 promille av verdens befolkning. Med andre ord lagrer vi data for 9 ganger flere mennesker enn vi har innbyggere. Selv om Norge er et mer digitalisert samfunn enn de fleste, er det lite som tyder på at Norge ikke allerede tar en rettferdig andel av verdens datalagring.

Disse medlemmer mener at det er klokt med kriterier for tildeling. Men en vanlig innvending mot slike kriterier er at tildelingen er vanskelig å gjennomføre i praksis. Disse medlemmer viser til at forslagsstillerne mener at kriteriet om samfunnsnytte bør ledsages av politisk behandling av tildelinger på over 25 MW.

Disse medlemmer mener at endringene i lovverket som trådte i kraft 1. januar 2025, inkludert ny lov om elektronisk kommunikasjon (ekomloven) og endringer i forskrift om nettregulering og energimarkedet (NEM), er langt fra tilstrekkelige til å få til en fornuftig prioritering av kraften i fremtiden. Det samme gjelder forskrift om kost-nytte-analyse av mulighetene for å utnytte overskuddsvarme, som trer i kraft 1. april 2025. På slutten av forrige stortingssesjon sto et flertall i Stortinget bak to vedtak om krav til nye datasentre, knyttet til utnyttelse av spillvarme og egenproduksjon av energi samt utredning av et forbud mot utvinning av kryptovaluta (jf. vedtak nr. 717 og 718 (2023–2024), Dokument 8:106 S (2023–2024) og Innst. 383 S (2023–2024)). Disse anmodningsvedtakene ble av regjeringen rapportert som ikke gjennomført i Prop. 1 S (2024–2025), jf. Meld. St. 4. (2024–2025).

Disse medlemmer mener at registreringsplikt, modenhetsvurdering for nettilknytning og kost-nytte-analyse av spillvarme ikke er nok, og at det er tid for tydelige, nasjonale rammevilkår og krav for denne datasenterindustrien. Derfor foreslår disse medlemmer strengere tiltak for å regulere datasentrene, inkludert konsesjonsplikt og krav til bruk av overskuddsvarme. I påvente av et tydeligere lovverk mener disse medlemmer at det er behov for et midlertidig moratorium på utbygging av nye datasentre i Norge.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen følge opp stortingsvedtak nr. 718 (2023–2024) og utrede et permanent forbud mot utvinning av kryptovaluta i Norge. Regjeringen bes også innen september 2025 starte prosessen med å avvikle all eksisterende kryptoproduksjon i Norge og komme tilbake til Stortinget med nødvendige forslag for å sikre dette.»

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen sørge for et midlertidig forbud mot all ny utbygging av kommersielle datasentre frem til en helhetlig regulering er på plass, og fremme nødvendige forslag for Stortinget for å sørge for dette.»

«Stortinget ber regjeringen innføre krav om at søkere som vil etablere datasentre i norske kommuner, ikke kan holdes hemmelige.»

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen innføre skjerpede krav til bruk av overskuddsvarme for alle datasentre over en viss størrelse.»

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen utrede konsesjonsplikt for datasentre.»

«Stortinget ber regjeringen utarbeide nye generelle kriterier for nettilknytning i forskrift om nettregulering og energimarkedet (NEM), som tar utgangspunkt i samfunnsnytte, og som inkluderer hensynet til natur, klima, arbeidsplasser og menneskerettigheter.»

Komiteens medlem fra Rødt fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om innføring av en grense for krafttildeling på 25 MW, der alle prosjekter som krever denne mengden kraft eller mer, skal stortingsbehandles før en eventuell tildeling.»

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt ser at komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Samfunnsøkonomisk Analyse estimerer at norske datasentre kan bidra med en verdiskaping på 28 mrd. kroner og gi 25 000 årsverk innen 2031.

Disse medlemmer understreker at rapporten fra Samfunnsøkonomisk Analyse skriver at majoriteten av disse arbeidsplassene er til etableringsfasen, ikke driftsfasen, og vil forsvinne etter kort tid.

Disse medlemmer understreker at rapporten antyder at det på dette tidspunktet, om analysens vekst i datasentres strømforbruk blir reell, vil kreves mellom en og to ansatte per GWh forbruk i datasentre. 25 000 årsverk vil da bety mellom 12,5 og 25 TWh strømforbruk til datasentre i Norge, med andre ord en fem- eller tidobling fra 2025-nivå, og at kraftforbruket til datasentre da vil utgjøre et sted mellom 10 og 20 pst. av dagens strømforbruk i Norge. Disse medlemmer stiller spørsmål ved om en slik utvikling de neste seks årene er ønskelig.

Disse medlemmer stiller også stort spørsmål ved framstillingen fra komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet om at veksten i datasenterindustrien i Norge henger sammen med digitalisering av det norske samfunnet, og viser til disse medlemmers merknader om at Norge har en ni ganger større kapasitet i datasentre per innbygger enn gjennomsnittet i verden.

Forslag fra mindretall

Forslag fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne:
Forslag 1

Stortinget ber regjeringen følge opp stortingsvedtak nr. 718 (2023–2024) og utrede et permanent forbud mot utvinning av kryptovaluta i Norge. Regjeringen bes også innen september 2025 starte prosessen med å avvikle all eksisterende kryptoproduksjon i Norge og komme tilbake til Stortinget med nødvendige forslag for å sikre dette.

Forslag fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt:
Forslag 2

Stortinget ber regjeringen sørge for et midlertidig forbud mot all ny utbygging av kommersielle datasentre frem til en helhetlig regulering er på plass, og fremme nødvendige forslag for Stortinget for å sørge for dette.

Forslag 3

Stortinget ber regjeringen innføre krav om at søkere som vil etablere datasentre i norske kommuner, ikke kan holdes hemmelige.

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti:
Forslag 4

Stortinget ber regjeringen innføre skjerpede krav til bruk av overskuddsvarme for alle datasentre over en viss størrelse.

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti:
Forslag 5

Stortinget ber regjeringen utrede konsesjonsplikt for datasentre.

Forslag 6

Stortinget ber regjeringen utarbeide nye generelle kriterier for nettilknytning i forskrift om nettregulering og energimarkedet (NEM), som tar utgangspunkt i samfunnsnytte, og som inkluderer hensynet til natur, klima, arbeidsplasser og menneskerettigheter.

Forslag fra Rødt:
Forslag 7

Stortinget ber regjeringen fremme forslag om innføring av en grense for krafttildeling på 25 MW, der alle prosjekter som krever denne mengden kraft eller mer, skal stortingsbehandles før en eventuell tildeling.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av medlemmene i komiteen fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

Dokument 8:112 S (2024–2025) – Representantforslag fra stortingsrepresentantene Geir Jørgensen, Mímir Kristjánsson, Hege Bae Nyholt og Sofie Marhaug om å få kontroll over datasenterindustrien – vedtas ikke.

Vedlegg

Vedlegg finnes kun i PDF, se merknadsfelt.

Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 6. mai 2025

Ingvild Kjerkol

Anita Patel

leder

ordfører