Forslag 2 og 3
Komiteens medlemmer fra
Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti støtter at norsk
statsborgerskap skal henge høyt, og at regelverket samtidig skal
bidra til god integrering. Disse medlemmer er
enige i arbeids- og inkluderingsministerens uttalelse i brev av
23. april 2025 om at dagens vilkår for å få innvilget norsk statsborgerskap
ligger på et riktig nivå for å balansere behovet for kontroll. Innvandrere
som fyller vilkårene for statsborgerskap, gis mulighet til å formalisere
sin tilknytning til Norge og å ta i bruk de demokratiske rettighetene
som norsk statsborgerskap gir.
Disse medlemmer viser
til at det hevede kravet til ferdigheter i norsk muntlig trådte
i kraft 1. oktober 2022, og til det pågående prosjektet IMPECT (Linguistic Integration
of Adult Migrants with Poor Education and the Consequences of Migration
Tests).
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet gir sin tilslutning til Arbeids- og inkluderingsdepartementets
arbeid med å innhente kunnskap for å vurdere om dagens krav er hensiktsmessig,
og at det som en følge av dette skal vurderes nærmere hvorvidt kravet
til ferdigheter i norsk muntlig bør heves ytterligere.
Disse medlemmer mener
prøven i grunnleggende norske verdier som representantene etterspør, allerede
er på plass gjennom statsborgerprøven.
Disse medlemmer peker
på at krav om avleggelse av troskapsløfte for å få innvilget norsk
statsborgerskap ble opphevet i 1976 med begrunnelse i at ordningen
medførte ekstra arbeid for politi og domstoler, og forsinkelse i
behandlingen av statsborgersaker. Disse medlemmer mener
det ikke er riktig å pålegge politi, domstoler, kommuner eller andre
å bruke ressurser på unødvendige og symbolske oppgaver slik som
troskapsløfter.
Disse medlemmer viser
til at en person som søker om norsk statsborgerskap, må ha utholdt
en karenstid før statsborgerskap innvilges dersom vedkommende er
ilagt straff eller strafferettslig særreaksjon. Disse medlemmer viser
også til at retten til statsborgerskap ved svært langvarig fengselsstraff
utsettes i lang tid, slik at personen i praksis kan miste muligheten
til å oppnå norsk statsborgerskap.
Komiteens medlemmer
fra Høyre mener at gode norskkunnskaper er nøkkelen til integrering. Disse medlemmer mener at det er hensiktsmessig
å evaluere det nåværende kravet om B1-nivå muntlig, og deretter
vurdere å øke språkkravet til B2-nivå muntlig. Disse
medlemmer ønsker ikke å heve kravet uten å se på erfaringene
fra dagens språkkrav, som ble innført under regjeringen Solberg.
Disse medlemmer viser
til at forslagsstillerne foreslår at personer som er idømt straff
over 90 dager aldri skal få norsk statsborgerskap. Disse
medlemmer er enige i at statsborgerskapet skal henge høyt,
og at alvorlige lovbrudd skal få konsekvenser. Disse medlemmer mener
likevel at dagens regelverk med karenstid for personer som er ilagt
straff, allerede sikrer en forholdsmessig konsekvens før statsborgerskap
kan innvilges. Karenstiden er på opptil 39 år for de lengste straffene.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt mener at dagens krav
til statsborgerskap er strenge nok, og at det vil være flere negative
enn positive effekter å hente ved en eventuell innstramming med
forlengelse av botid til ti år og strengere krav til norskferdigheter
enn det som er i dag. Kravet til norskferdigheter ble hevet fra
A2 til B1 så sent som i 2022. Disse medlemmer mener
at å heve dette kravet ytterligere har liten hensikt. IMPACT-undersøkelsen
kan like gjerne vise at kravet bør senkes, eller praktiseres lempeligere.
Å kreve språkferdigheter på B2-nivå vil være uforholdsmessig overfor
personer som kanskje har lærevansker, ikke er unge lenger og som
på grunn av forfølgelse og krig ikke har fått grunnleggende skolegang. Disse medlemmer mener det er mange eksempler
på at mennesker kan være ressurspersoner og gode norske statsborgere
uten å prestere norsk på akademisk nivå. Å stille uforholdsmessig
strenge krav vil kunne virke diskriminerende og integreringshemmende. Disse medlemmer mener at det er viktigere å
la mennesker som har lovlig opphold, og som har bodd lenge i landet,
få ta del i demokratiet med de plikter og rettigheter som følger
med et statsborgerskap og norsk lov, enn å forsøke å skape utrygghet
rundt folks liv med å stadig stramme inn på reglene.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
legge frem lovforslag med følgende kriterier for norsk statsborgerskap
som skal gjelde for alle:
-
En søker kan aldri
få norsk statsborgerskap dersom vedkommende er idømt en ubetinget
straff lengre enn 90 dager, ved ubetinget straff som er under 90 dager,
gjelder eksisterende regelverk med karenstid.
-
minimum ti års botid
-
bestå språkprøve på minimum B2-nivå
-
bestå prøve om grunnleggende norske verdier
-
avlegge en troskapsed etter mønster av
ordningen i Danmark.»
«Stortinget ber regjeringen legge
frem lovforslag med krav om selvforsørgelse (unntak for alderspensjonister)
de siste fem årene for å få innvilget norsk statsborgerskap. Det
vil si at søkeren må være selvforsørget i betydningen ha en lønnsinntekt
på 3,2 ganger grunnbeløpet i folketrygden.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt støtter ikke forslagene. Disse medlemmer mener kravene som i dag
stilles for å kunne få innvilget norsk statsborgerskap, er strenge nok
uten å være urimelige. Det er disse medlemmers syn
at retten til å søke om statsborgerskap i det landet man bor og
har tenk å bo videre, gitt at man oppfyller de krav som statsborgerloven
krever, er en viktig demokratisk rett. Med statsborgerskap i Norge
følger blant annet retten til å delta i demokratiske prosesser, for
eksempel ved å stemme i stortingsvalg hvert fjerde år.
Disse medlemmer er
videre ikke enig i påstanden om at «statsborgerloven er en rettighetslov
som først og fremst er knyttet til botid». Disse
medlemmer mener Norge allerede har strenge og tydelige regler
for hvem som kan få norsk statsborgerskap gjennom søknad, og ser
ikke at det er grunnlag for å gjøre ytterligere innstramninger i
statsborgerloven. Disse medlemmer viser
videre til at Norge er et av få land i Europa som fremdeles praktiserer
tilbakekall av statsborgerskap uten foreldelsesfrist, en praksis
som har fått kritikk fra flere hold.