Klima- og miljødepartementet foreslår i proposisjonen
flere endringer i markaloven. Departementet skriver at målet med
endringene er at loven blir både klarere og enklere å forstå og
bruke. Viktige tema som omfanget av og unntak fra lovens byggeforbud
og hvordan søknader om tiltak skal behandles, blir foreslått klargjort
direkte i loven.
Departementet foreslår noen nye paragrafer,
flere endringer i gjeldende bestemmelser i loven og noen mindre
endringer i lovens struktur. Endringene medfører i hovedsak lovfesting
av det som anses å følge av gjeldende rett.
I § 2 nytt sjette ledd klargjøres det at loven
omfatter bygge- og anleggstiltak som nevnt i § 5, inkludert bygge- og
anleggstiltak i landbruket. I sjette ledd bokstav a klargjøres det
videre at loven ikke gjelder for skogbehandling, hogsttiltak og
drift av jordbruksarealer. I bokstav b presiseres det at loven heller
ikke gjelder for visse konsesjonspliktige energitiltak. Følgelig
foreslås det også at paragrafen får ny og mer dekkende tittel: «Stedlig
og saklig virkeområde». Endringene har ingen praktiske konsekvenser.
Kommunens myndighet etter loven skal med hjemmel
i § 3 nytt andre ledd første punktum bare kunne tildeles i form
av forskrift og ikke lenger kunne delegeres som om kommunen er en
del av staten. Etter andre punktum kan departementet i forskrift
tildele forvaltningsmyndighet for område vernet i medhold av § 11
til kommuner som samtykker i det. I tredje punktum gis det hjemmel
til å opprette verneområdestyre som forvaltningsmyndighet for verneforskrifter
fastsatt i medhold av § 11. Av nytt tredje ledd følger det at kommunens
vedtak etter loven kan omgjøres.
Det foreslås nye bestemmelser i §§ 3 a og 3
b som innebærer at markaloven i hovedsak får samme regler som plan-
og bygningsloven for tiltak som berører informasjon, objekt eller
infrastruktur som har særskilt status etter sikkerhetsloven.
Formuleringen «myndighet etter loven» erstattes
i flere bestemmelser med «kommunen» og i enkelte tilfeller «kommunen
eller statsforvalteren». Formuleringen «Statsforvalteren i Oslo
og Viken» erstattes med «statsforvalteren».
I § 4 første ledd klargjøres det at Marka har
arealformål landbruks-, natur- og friluftsformål med mindre det
med hjemmel i § 7 eller plan- og bygningsloven § 6-4 er fastsatt
unntak fra dette. I § 4 andre ledd klargjøres det at restriksjoner
i eldre arealplaner gjelder i tillegg til markaloven.
Loven får i ny § 5 første ledd første punktum
et nytt selvstendig forbud mot bygge- og anleggstiltak. § 5 andre
ledd får en konkret opplisting av en rekke tiltak som skal være
unntatt fra forbudet mot bygge- og anleggstiltak.
Unntaket for bygge- og anleggstiltak i landbruket
i § 5 videreføres ikke i ny § 5. Loven gir dermed bedre uttrykk
for gjeldende rett og hva som krever tillatelse etter loven og ikke,
og sammenhengen mellom § 5 og bestemmelse om tillatelse etter § 14
blir tydeligere: Bygge- og anleggstiltak i landbruket er allerede
i dag forbudt uten tillatelse etter § 14. Loven blir dermed enklere
å forstå og å praktisere.
Gjeldende § 6 og § 7 regulerer delvis samme
forhold og bør ryddes opp i slik at det blir klarere at bestemmelsene
gjelder ulike tema, og at dobbeltregulering unngås. Gjeldende § 7
første ledd flyttes til ny § 6 første ledd og regulerer her hvilke
typer tiltak kommunale planer kan åpne for. Bestemmelsen oppdateres
i samsvar med det som etter lovforarbeidene og forvaltningspraksis
anses som gjeldende rett.
I andre ledd presiseres det at tiltak omfattet
av kommunale planer i første ledd også krever søknad og tillatelse
etter § 14. I tredje ledd presiseres det at kommunale planer i Marka
også kan videreføre eksisterende tiltak som er i tråd med tidligere
vedtak om varig etablering etter markaloven, eller tiltak som var
lovlig etablert som varig tiltak før markaloven trådte i kraft.
Gjeldende § 7 tredje ledd om unntak fra forbudet i § 5 for statlige
planer flyttes til ny § 6 fjerde ledd.
Gjeldende § 6 og gjenværende deler av § 7 samles
i ny § 7. Bestemmelsen gjelder kun behandling av kommunale planer.
Departementet mener gjeldende § 8 om gjennomgang
av planer i Marka innen 1. september 2013 ikke har noen berettiget
funksjon nå, og foreslår å oppheve bestemmelsen.
§ 9 første ledd er nytt og oppdateres i tråd
med gjeldende retningslinjer slik at det blir tydeligere når etablering
av stier og løyper kan gjennomføres uten søknad, og når det kreves
henholdsvis søknad og i tillegg reguleringsplan. Bestemmelsen omfatter
nå også etablering av klatreruter og andre områder for friluftslivsaktiviteter for
allmennheten.
Gjeldende § 10 videreføres med enkelte endringer. Det
klargjøres i § 10 første ledd nytt annet punktum at motorferdselloven
ikke gjelder i Marka. Det foreslås videre enkelte unntak.
Gjeldende § 14 om tillatelser oppheves, men
det videreføres et system for enklere behandling av søknader om
tillatelser som er i samsvar med plan. I tredje ledd foreslås det
en ny bestemmelse som klargjør at reguleringsplan må foreligge før
kommunen gir tillatelse til et reguleringspliktig byggetiltak. Det
spesifiseres uttømmende i ny § 14 første ledd hvilke tiltak kommunen
kan gi tillatelse til.
I § 15 første ledd første punktum presiseres
det hvilke bestemmelser i eller i medhold av loven det kan gis dispensasjon
fra. I nytt andre punktum bestemmes det at kommunen skal gi regionale
og statlige myndigheter mulighet til å uttale seg før kommunen treffer
vedtak. Gjeldende tredje ledd erstattes med et nytt tredje ledd som
forutsetter at kommunen har myndighet til å gi dispensasjon også
når direkte berørt regional eller statlig myndighet har uttalt seg
mot et tiltak.
Bestemmelsen om organisasjoners klagerett etter § 16
andre ledd inneholder både feil og uklarheter og videreføres ikke.
En ny bestemmelse i § 17 a klargjør at kommunen har
plikt til å forfølge overtredelser. Samme paragraf klargjør at det
ikke er klagerett på vedtak om å ikke følge opp overtredelser.
I ny bestemmelse i motorferdselloven § 2 sjette
ledd foreslås det at markaloven § 10 og § 15 gjelder i stedet for
motorferdselloven innenfor Markas grenser.
Forslaget vil etter departementets vurdering
ikke i seg selv innebære nye negative konsekvenser for private.
Det foreslås unntak fra forbudet mot bygge- og anleggstiltak som
vil kunne medføre sparte kostnader for både private og forvaltningen.
Videre foreslås det en del klargjøringer som forventes å gjøre loven
enklere å forstå og å forvalte. Dette kan spare private og det offentlige for
kostnader.