Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Mani Hussaini, lederen Ingvild Kjerkol, Stein Erik
Lauvås, Linda Monsen Merkesdal og Sigurd Kvammen Rafaelsen, fra
Høyre, Jan Tore Sanner, Michael Tetzschner, Bård Ludvig Thorheim
og Ove Trellevik, fra Senterpartiet, Marit Arnstad, Lisa Marie Ness
Klungland og Gro-Anita Mykjåland, fra Fremskrittspartiet, Terje Halleland
og Marius Arion Nilsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken,
fra Rødt, Sofie Marhaug, fra Venstre, Ola Elvestuen, fra Miljøpartiet
De Grønne, Une Bastholm, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf
Ropstad, viser til at markaloven gjelder et areal på 1 700
kvm2 i 17 kommuner og har eksistert i 16 år med det formål
å fremme og tilrettelegge for friluftsliv, naturopplevelser og idrett,
definere arealgrenser og innenfor disse bevare et rikt og variert
landskap med natur- og kulturmiljø.
Komiteen konstaterer
at regler om arealformål og forbud mot bygge- og anleggstiltak er
sentrale virkemidler som loven hjemler for å bidra til at målene
nås, og likeledes er begrensninger i hva det kan planlegges for,
og krav til behandling av kommunale planer og hensyn som skal vurderes
og vektlegges. Loven benytter en speilvendingslogikk, der det er
unntakene fra generelle og omfattende forbud mot tiltak som definerer handlingsrommet
for virksomhet og tiltak ut over de overordnede formål loven skal
fremme.
Komiteen deler departementets
vurdering av behovet for klart definerte unntak fra forbudet mot
bygge- og anleggstiltak, f.eks. slik at kommunale planer kan åpne
for bygge- og anleggstiltak i landbruket, stier, løyper og idrettsanlegg.
Komiteen tar til
etterretning at lovanvendere og andre interessenter som skal etterleve
loven, kan vise til erfaringer med loven som avdekker et behov for
flere presiseringer, da gjeldende rettstilstand på flere områder
er lite tilgjengelig eller rett og slett uavklart for den som bare
leser lovteksten.
Komiteen ser behovet
for endringer som gjør at loven blir både klarere og enklere å forstå
og bruke, og at det er en fordel at sentrale tema som i hvilket
omfang det kan gjøres unntak fra lovens byggeforbud, og hvordan
søknader om tiltak skal behandles, blir skrevet direkte inn i loven.
Komiteen har merket
seg at departementet mener endringene i hovedsak er en lovfesting
av det som anses å følge av gjeldende rett. I denne forbindelse
presiseres det at loven omfatter bygge- og anleggstiltak som nevnt
i § 5, inkludert bygge- og anleggstiltak i landbruket, mens det
i § 2 sjette ledd klargjøres at loven ikke gjelder for skogbehandling,
hogsttiltak og drift av jordbruksarealer, og at loven heller ikke
gjelder for visse konsesjonspliktige energitiltak.
Komiteen viser til
at en saklig og stedlig avgrensning mot andre lovbestemmelser motvirker
dobbeltregulering og øker forståelsen av hvilke regelsett som gjelder.
Som en konsekvens av denne tilnærmingen sikter ikke endringene mot
å endre det materielle innholdet i bestemmelsene. Etter komiteens oppfatning er et eksempel på
dette at energitiltakene nevnt i bestemmelsen, i motsetning til
bygge- og anleggstiltak i landbruket, heller ikke behandles etter
markaloven i dag.
Komiteen fremhever
som en pedagogisk vinning at de nye bestemmelsene som foreslås i
§§ 3 a og 3 b, innebærer at markaloven i hovedsak får samme regler som
plan- og bygningsloven for tiltak som berører informasjon, objekt
eller infrastruktur som har særskilt status etter sikkerhetsloven,
og særlig at hensynet til forsvarstiltak generelt har fått en sterkere
plass med tanke på vekting av ulike hensyn, og at det i tillegg
foreslås regelforenklinger som vil spare tid for å realisere forsvarstiltak.
Komiteen viser til
den lovtekniske løsningen ved at § 5 får et nytt selvstendig forbud
mot bygge- og anleggstiltak, herunder hvilke tiltak som er omfattet
av forbudet, uten henvisning til regler i plan- og bygningsloven,
og hvor unntakene fra hovedregelen (forbud) følger i en konkret,
uttømmende oppregning av tiltak som skal være unntatt fra forbudet
mot bygge- og anleggstiltak. Komiteen har
notert seg at departementet mener dette vil gjelde flere hyppig
forekommende tiltak som har liten betydning for ivaretakelse av
markalovens formål, og som kan gjennomføres uten søknad og tillatelse.
Komiteen har merket
seg de lovtekniske endringene som er gjort, men legger til grunn
departementets syn på at bestemmelsene er oppdatert i samsvar med det
som etter lovforarbeidene og forvaltningspraksis anses som gjeldende
rett. I tillegg til tiltakene som i dag fremgår av gjeldende § 7,
vil opplistingen utvides til å omfatte følgende tiltak:
-
Ombygning og mindre
utvidelser av eksisterende bygninger, anlegg og innretninger.
-
Begrenset spredt utbygging i tilknytning
til eksisterende bebyggelse i Sørkedalen og Maridalen når utbyggingen
er nødvendig for å opprettholde et etablert lokalsamfunn.
-
Utvidelse, modernisering eller etablering
av serverings- eller overnattingsvirksomhet som har til formål å
fremme, eller som samlet sett har flere fordeler enn ulemper for,
friluftsliv, idrett eller naturopplevelse.
-
Tiltak som har til formål å fremme eller
tilrettelegge for friluftsliv, idrett eller naturopplevelse for
allmennheten.
-
Tiltak til militære formål.
-
Tiltak for å forebygge skader fra ras,
skred, steinsprang og flom og for håndtering av overvann.
-
Tiltak for å hindre, stanse, fjerne eller
begrense virkningen av forurensning.
-
Tiltak for å forbedre eller gjenopprette
tilstand i økosystemer som er blitt forringet eller ødelagt.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Rødt og Kristelig
Folkeparti, viser til at markalovens hovedformål er å forhindre
nedbygging og omdisponering av arealer. De arealer som er omfattet
av markaloven, er i all hovedsak regulert under arealformålet LNF
(landbruk, natur og friluftsliv), og ordinært landbruk er i tråd
med dette.
Flertallet mener
derfor at ordinær landbruksdrift, i tråd med arealformålet LNF,
ikke bør omfattes av markalovens virkeområde. Landbrukssektoren
er i hovedsak regulert gjennom egne sektorlover, og markalovens
krav om særskilt søknadsplikt, det man kun skal vurdere tiltakets
samsvar med arealformålet, vil i praksis overlappe med eksisterende
sektorregelverk.
Flertallet mener
et slikt dobbelt regelverk fremstår som unødvendig og lite formålstjenlig
for jord- og skogbruksnæringen. Energitiltak i samsvar med energiloven
er unntatt fra markaloven, og flertallet mener landbruk
bør behandles på samme måte.
Flertallet viser
til at landbruksaktivitet bidrar til å opprettholde kulturlandskapet
som finnes i Marka, og er med på å bevare et rikt og variert landskap
med kulturmiljø, følgelig i tråd med lovens formål. Kulturlandskap
og åpent land er viktige økosystemer som leverer tjenester som matproduksjon,
pollinering og naturmangfold. Det er derfor viktig å legge til rette
for fortsatt landbruksaktivitet i Marka, som gjennom bærekraftig bruk
bidrar til et variert landskap og natur- og kulturmiljø med kulturminner.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og
Miljøpartiet De Grønne har merket seg at regjeringen på side
59 i proposisjonen omtaler spørsmålet om hvorvidt landbrukstiltak
bør vurderes opp mot lovens formål, jf. § 1. Disse
medlemmer har merket seg at regjeringen her skriver at det
er
«uklart om hensikten var å gjøre landbrukstiltakene overordnet
hensyn til naturopplevelse, idrett, friluftsliv og landskap med
natur- og kulturmiljø, slik situasjonen har blitt med det som anses
som gjeldende rett i dag. I så fall vil markaloven ikke ha virkemidler
for å få vurdert en av de tiltakstypene som antakelig i størst grad
påvirker landskap, naturopplevelse, idrett og friluftsliv i Marka».
Regjeringen skriver videre at:
«det er prinsipielt uheldig at en så
betydelig påvirkningsfaktor er omfattet av loven, samtidig som loven ikke
gir kommunen adgang til å vurdere tiltaket opp mot de formålene
loven skal ivareta».
Disse medlemmer deler
disse vurderingene fra regjeringen.
Disse medlemmer mener
på denne bakgrunn at alle bygge- og anleggstiltak i landbruket bør
vurderes opp mot lovens formål.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne vil peke på at presset på Marka er økende. Det drives
industrielt skogbruk med flatehogst i store deler av Marka, og det
er gitt flere tillatelser til bygging til nye skogsbilveier, herunder
Dammyrdalsveien på Krokskogen og Sterkerudveien/Karlsrudveien i
Sørmarka. Flere veiprosjekter er under planlegging. Disse medlemmer konstaterer at man nå
ser et utbyggingspress i Marka som man ikke har sett på mange tiår,
og vil understreke at det i forrige århundre ble bygget et omfattende
nett av skogsbilveier i alle markaområder. Disse
medlemmer er bekymret for at nye veiprosjekter vil dele opp
gjenværende inngrepsfrie områder og legge til rette for økt hogst
i skogområder som hittil ikke har vært flatehogd. Disse medlemmer mener
lovens unntak for landbrukstiltak, herunder utbygging av skogsbilveier,
bør tilpasses en ny situasjonen der utbyggingspresset øker. Disse medlemmer kan ikke se at utbygging
av mange nye veier innenfor markagrensen er i tråd med markalovens formål
om å fremme og tilrettelegge for friluftsliv, naturopplevelse og
idrett.
Disse medlemmer viser
derfor til høringsinnspillet fra Naturvernforbundet i Oslo og Akershus,
som påpeker at de fleste terrenginngrep i Marka har et omfang som
ikke fanges opp av reguleringsplankriteriene i pbl. § 12-1 tredje
ledd. Disse medlemmer mener det er uheldig
hvis de vanligste store inngrepene i Marka (landbrukstiltak) i praksis
ikke undergis krav til vurdering av konsekvenser for lovens formål. Disse medlemmer merker seg at departementet
«under noe tvil» går videre med forslaget om at bygge- og anleggstiltak
(i landbruket) fortsatt skal underlegges en forenklet saksbehandling
etter § 14 ved behandling av søknader, jf. § 14 annet ledd annen
setning. Disse medlemmer mener evalueringen
som er fastsatt i § 14 annet ledd første setning, også bør omfatte
landbrukstiltak, og at dette er viktig for å ivareta lovens formål.
Disse medlemmer mener,
i likhet med Naturvernforbundet i Oslo og Akershus, jf. høringsinnspill 8. april
2025, at det er uheldig at lovarbeidets begrensede mandat har medført
at andre viktige endringer av loven ikke er vurdert. Departementets
arbeid med revisjonen har vært begrenset til en klargjøring av regler
om byggeforbud og saksbehandling. I lys av nyere relevant lovarbeid,
Norges tilslutning til internasjonale avtaler, økt kunnskap om natur-
og klimakrisen og markanaturens betydelige verdi for befolkningens
fysiske og psykiske helse mener disse medlemmer at
revisjonen av loven også burde ha omfattet forslag om forsterkning av
natur- og miljøhensynene i Marka.
Disse medlemmer mener
det bør gjennomføres en ny revidering av markaloven med sikte å
-
inkludere restaurering
av natur i lovens formålsparagraf.
-
hjemle skogbrukslovens markaforskrift i
markaloven og revidere forskriften.
-
innlemme flere viktige natur- og friluftslivsområder i
Marka som per nå er utenfor markalovens geografiske virkeområde,
herunder Frognmarka, Nesoddmarka og Hurummarka.
-
inkludere bestemmelser som effektivt forhindrer lysforurensning
i Marka.
-
sørge for at landbrukstiltak undergis krav
til vurdering av konsekvenser for lovens formål.
-
endre loven slik at byggeforbudet i markaloven også
omfatter bygge- og anleggstiltak i landbruket.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med forslag til endringer i markaloven som
sikrer natur, friluftsliv og naturopplevelser i Marka bedre beskyttelse.»
Disse medlemmer har
merket seg departementets understreking av at eventuell utbygging
skal være både begrenset spredt og i tilknytning til eksisterende
bebyggelse, og at «det ikke kan etableres nye store og tett utbygde
byggefelt» i Maridalen og Sørkedalen. Dette er en viktig presisering. Disse medlemmer vil understreke at dette
må innebære at feltutbygginger som Brennatunet i Sørkedalen ikke
kan regnes som begrenset spredt boligbygging i tråd med lovens forarbeider,
slik også Sivilombudets uttalelse (sak 2021/1831) tilsier.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne mener
at en ny gjennomgang av markaloven også må se på hvordan naturvernet
kan styrkes. Både forvaltningen av rovdyr, forvaltningen av områder
med rødlistede dyre- og plantearter, tilretteleggingen for pollinerende
insekter og praksisen med nyplanting av trær må evalueres.
Komiteens medlem
fra Rødt mener at utbygginger som Gjersrud/Stensrud, som delvis
er innenfor markagrensen, er et eksempel på utbygging som uthuler
markaloven, men som ble endelig godkjent av regjeringen i 2017. Dette medlem mener at det i framtiden
bør unngås å gi tillatelser til slike prosjekter.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne understreker
at de forslagene regjeringen legger fram i denne proposisjonen,
vil myke opp bestemmelsene i markaloven og, etter disse
medlemmers syn, vil lovfeste en uheldig praksis som i dag
uthuler markaloven. Disse medlemmer kommenterer
de ulike lovendringene, og fremmer alternative forslag, i merknadene under.