Komiteens merknader
Komiteen,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Even Eriksen, Nils-Ole Foshaug, Steinar
Krogstad og Trine Lise Sundnes, fra Høyre, Hårek Elvenes, Ingjerd
Schie Schou, Erna Solberg og lederen Ine Eriksen Søreide, fra Senterpartiet,
Bengt Fasteraune, Ola Borten Moe og Trygve Slagsvold Vedum, fra
Fremskrittspartiet, Sylvi Listhaug og Morten Wold, fra Sosialistisk Venstreparti,
Ingrid Fiskaa, fra Rødt, Bjørnar Moxnes, fra Venstre, Guri Melby, fra
Kristelig Folkeparti, Dag-Inge Ulstein, og uavhengig representant
Christian Tybring-Gjedde, viser til regjeringens forslag og merker
seg at formålet med de foreslåtte endringene er å sikre et klart
internrettslig grunnlag for gjennomføring av kortvarige arrangementer
i regi av De forente nasjoner (FN), som Norge i folkerettslig avtale
har påtatt seg å være vertsstat for.
Komiteen merker
seg at regjeringen foreslår at Kongen i statsråd uten hinder av
norsk lov kan gi midlertidig forskrift til gjennomføring av vertsstatsavtale om
kortvarige FN-arrangementer, herunder bestemmelser om bruk av utpekte
områder og bestemmelser om ansvaret for og gjennomføring og håndheving
av nødvendige sikkerhets- og kontrolltiltak. Komiteen merker
seg at regjeringen videre foreslår en snever forskriftshjemmel for
å kunne gi begrenset immunitet og privilegier til en noe videre
krets enn personer som etter gjeldende rett faller innenfor § 1
i lov om immunitet og privilegier for internasjonale organisasjoner
m.v. om gjennomføring av bestemmelser i vertsstatsavtaler om FN-arrangement.
Komiteen understreker
at forskriftshjemmelen bare skal gjelde for arrangementer i regi
av FN, som Norge i folkerettslig avtale har påtatt seg å være vertsstat
for. Avtaler om slike arrangementer har en særlig forankring i konvensjoner
som Norge allerede er part i, og som etablerer premisset om ukrenkelighet
for lokalene som FN midlertidig disponerer. Hjemmelen skal kun gjelde
for kortvarige arrangementer, og forskriften som gis, skal inneholde
en bestemmelse om forskriftens varighet.
Komiteen understreker
videre at all håndheving av sikkerhets- og kontrolltiltak må være
nødvendig og forholdsmessig. Dette følger av det alminnelige prinsippet
som ligger til grunn for all maktbruk i Norge.
Komiteen viser til
at forslaget er fremmet med korte frister for høringsinnspill og
for Stortingets behandling. Komiteen merker
seg at flere av høringsinstansene har påpekt det samme og har innsigelser
mot forslaget. Flere av innvendingene er relevante.
Komiteen merker
seg videre at flere av høringsinstansene har påpekt, og departementet
er enig i, at det i utgangspunktet er inngripende og fremmed i en
norsk kontekst å tillate væpnet sikkerhetspersonell fra FN i forbindelse
med et FN-arrangement i Norge. Komiteen mener
derfor at den utenrikspolitiske gevinsten av å være vertskap for
et arrangement, hvor FN krever bevæpning av sitt sikkerhetspersonell,
må vurderes som høy for at Norge skal kunne akseptere en slik vertslandsavtale.
Komiteen vil understreke
betydningen av Utenriksdepartementets kommentar om at immunitet
som innvilges i forskrift med hjemmel i den foreslåtte endrede loven,
ikke kan omfatte tidligere begåtte straffbare handlinger og handlinger
som ikke har direkte tilknytning til funksjonen vedkommende har
på et FN-arrangement.