Komiteen,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Tobias Hangaard Linge, Runar Sjåstad,
Rune Støstad og Solveig Vitanza, fra Høyre, Nikolai Astrup, Olve
Grotle, Sveinung Stensland og Lene Westgaard-Halle, fra Senterpartiet,
Nils T. Bjørke, Jenny Klinge og lederen Erling Sande, fra Fremskrittspartiet,
Sivert Bjørnstad og Bengt Rune Strifeldt, fra Sosialistisk Venstreparti,
Kari Elisabeth Kaski, fra Rødt, Geir Jørgensen, fra Venstre, Alfred Jens
Bjørlo, og fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson, viser
til Representantforslag 160 L (2024–2025) fra stortingsrepresentantene
Kathy Lie, Kari Elisabeth Kaski og Grete Wold om likestilling av
fører- og servicehunder i spørsmål om båndtvang, og til statsråd
Sandtrøens svarbrev til komiteen, som er vedlagt denne innstillingen.
Komiteen viser til
at det i gjeldende lov om forsvarlig hundehold (hundeloven) er innført
et unntak i § 9 første ledd bokstav g for båndtvang når det gjelder «førerhunder
i aktiv tjeneste eller under trening eller prøving for slik tjeneste»,
men at det ikke er et tilsvarende unntak for servicehunder.
Komiteen viser videre
til at da nevnte unntak for båndtvang for førerhunder ble vedtatt
i forbindelse med Stortingets behandling av forslag til endringer
i hundeloven 30. mai 2022, uttrykte en samlet næringskomité at et
tilsvarende unntak for servicehunder måtte forskriftsfestes. Næringskomiteen
skrev følgende i Innst. 312 L (2021–2022):
«arbeidet med å få på plass en forskrift
for servicehunder må igangsettes raskt.»
Komiteen deler statsrådens
syn på at en forskriftsregulering er mer hensiktsmessig enn en lovendring,
blant annet fordi det i en forskrift kan settes nærmere rammer for
unntaket dersom det er hensiktsmessig.
Komiteen viser
til at det har vært enkelte spørsmål rundt hva en servicehund er. Komiteen understreker at det som her
vises til som servicehunder, er hunder som er lånt ut av Nav til
denne tjenesten etter godkjent opplæring og nøye vurdering av den
som skal ha det viktige hjelpemiddelet som disse hundene er. Hundene
er i trening tilsvarende førerhundenes trening, som altså har et
lovfestet unntak fra båndtvangsbestemmelsen. Det er etter komiteens syn viktig at det ikke skapes
forvirring rundt dette, fordi det synes å forsinke prosessene rundt
et fritak fra båndtvang for servicehundene.
Komiteen viser videre
til at statsråden i brev til komiteen skriver at «Servicehunder
kan dekke flere ulike behov, og at bruken av slike hunder er i utvikling». Komiteen vil peke på at så lenge servicehundene,
slik forslaget beskriver, kun defineres som de hundene som lånes
ut i Nav-regi, så er det ikke saklig grunnlag for å skape et slikt
forbehold, og det kan gi unødig forvirring og forsinke prosessen.
Komiteen ber statsråden
snarest sikre forskriftsfesting og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen, senest
innen 1. oktober 2025, forskriftsfeste unntak fra sikringsreglene
for servicehunder.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet, mener
at det er beklagelig at den klare føringen fra Stortinget ikke er
fulgt opp i løpet av de nesten tre årene som har gått siden Stortingets
behandling av Prop. 85 L (2021–2022) Endringer i hundeloven. Flertallet registrerer at landbruks-
og matministeren i brevet til komiteen varsler at departementet
vil prioritere arbeidet med en forskrift om unntak fra sikringsreglene
for slike hunder, men det er et unntak som burde vært på plass for
flere år siden.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet er kjent med at servicehunder kan dekke
flere ulike behov, og merker seg at bruken av slike hunder er i
utvikling. Disse medlemmer mener at
dette også taler for at unntaket reguleres gjennom en forskrift,
slik det ble lagt opp til da hundeloven ble endret. Disse medlemmer viser til at statsråden
i sitt svarbrev til komiteen slår fast at han støtter intensjonen
i forslaget om unntak fra sikringsbestemmelsene for servicehunder,
og at han derfor vil prioritere arbeidet med en forskrift om unntak
fra sikringsreglene for slike hunder.