Komiteens merknader
Komiteen,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kamzy Gunaratnam, Tove Elise Madland,
Even A. Røed og Truls Vasvik, fra Høyre, Sandra Bruflot, Erlend
Svardal Bøe og lederen Tone Wilhelmsen Trøen, fra Senterpartiet,
Siv Mossleth og Kjersti Toppe, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud,
fra Sosialistisk Venstreparti, Marian Hussein, fra Rødt, Seher Aydar,
fra Kristelig Folkeparti, Hadle Rasmus Bjuland, og fra Pasientfokus,
Irene Ojala, viser til representantforslaget fra representantene Kjersti
Toppe og Siv Mossleth fra Senterpartiet i Dokument 8:128 S (2024–2025)
om å utrede alternativ til helseforetaksmodellen.
Komiteen viser til
at statsråden i sitt svarbrev til komiteen skriver at selv om helseforetakene
styrer driften av sykehusene, ligger det overordnede ansvaret hos helse-
og omsorgsministeren. Videre påpeker statsråden at regjeringen vil
prioritere å arbeide med en helsereform for en felles helsetjeneste
med høy kvalitet og mer sammenhengende behandling og oppfølging
av pasienter.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at helse- og omsorgsministeren
i NRK Dagsnytt 30. september 2024 lanserte behovet for en ny helsereform
for å utvikle helsetjenesten videre. Statsråden uttalte da:
«Det er mange juridiske, økonomiske,
praktiske spørsmål som reises. Så her trengs det både utredningsarbeid
og helt sikkert også noen forsøk og piloter. Men retningen er helt
klar, og vi jobber nå med å forberede det som da kan bli den neste
store helsereformen.»
Disse medlemmer viser
videre til regjeringens politiske prioriteringer, som ble lagt frem
6. februar 2025. Der skriver regjeringen at de vil:
«Starte arbeidet med en helsereform for
en felles helsetjeneste med høy kvalitet og sammenhengende behandling
og oppfølging på tvers av kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten.»
Disse medlemmer mener
at 25 år etter innføringen av helseforetaksmodellen er det behov
for en ny helsereform for å sikre at ansvaret, oppgavene og den demokratiske
styringen av helsetjenesten blir mer sammenhengende og gir pasientene
det beste tilbudet. Skal vi fortsatt ha en helsetjeneste i verdensklasse,
må vi endre og tilpasse oss tiden vi lever i. Bedre samhandling
vil gjøre at vi sikrer en bedre helseberedskap. De ulike delene
av tjenesten må enkelt kunne finne hverandre, fordele ressurser
og avlaste hverandre, i hverdagen og ved kriser. Det må øves mer
på helsekriser og helsetjenestenes rolle i andre store kriser.
Disse medlemmer vil
understreke at det for å kunne gjennomføre en helsereform er behov
for å gjøre grundige vurderinger og utredninger om den juridiske, organisatoriske,
demokratiske og økonomiske styringen av helsetjenesten. Disse medlemmer er derfor positive til
arbeidet som regjeringen har varslet. Utgangspunktet må være pasientene
og pasientenes behov. En helsereform som initieres mot strukturer
istedenfor å søke løsninger som gjør hverdagen enklere for fagfolk
og innbyggere, vil aldri bli en god helsereform for pasientene,
brukerne og de som jobber i vår felles helsetjeneste.
Medlemene i
komiteen frå Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti meiner
at kommunane framleis må ha ansvar for primærhelsetenesta og er
imot å overføre dette ansvaret til staten eller helseføretaka, slik
Arbeidarpartiet synes å opne for når statsråden skriv at målet med
ei helsereform er ei felles helseteneste. Desse
medlemene synes det er uklart kva den varsla nye helsereforma
frå regjeringa skal handle om. Desse medlemene viser
til at mykje av utfordringane med dårleg samhandling i helsevesenet
nettopp kan tilskrivast helseføretaksmodellen, og at dagens modell
har betydelege utfordringar. Ei eventuelt ny reform bør difor starte med
å avvikle denne marknadsmessige måten å styre helsetenesta på.
Medlemene i
komiteen frå Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Raudt og
Pasientfokus viser til representantforslaget og meiner at
helseføretaksmodellen for norske sjukehus må avvik-last. Desse medlemene viser til at lov om helseforetak
m.m. blei vedtatt i 2001 og tredde i kraft 1. januar 2002. Dette
innebar at ansvaret for spesialisthelsetenesta blei overført frå
fylkeskommunen til staten. Med lova gjekk ein vekk frå den tidlegare
forvaltningsmodellen, og det blei etablert ein ny styringsmodell
der spesialisthelsetenesta blei organisert i sjølvstendige økonomiske
og juridiske einingar kalla helseføretak og regionale helseføretak.
Desse medlemene erfarer
at over tid har ein sett at denne modellen for styring av spesialisthelsetenesta
har ført til at viktige, nasjonale avgjerder om organisering, lokalisering
og prioritering blir fatta utan at det er tilstrekkeleg openheit,
debatt og demokratisk kontroll over vedtaka. Modellen har svekt
overordna politisk styring og stimulert til auka konkurranse mellom
sjukehus i staden for samarbeid. Han har også ført til ei meir oppstykka
helseteneste, med større utfordringar når det gjeld samarbeid om
pasientane med kommunane.
Desse medlemene vil
også understreke at helseføretaksmodellen verkar sentraliserande
og byråkratiserande, og har ført til ein stor auke i leiarnivå ved
norske sjukehus samtidig som det ikkje blir lagt til rette for stadleg
leiing. Som eit symbol på denne utviklinga er det no fleire direktørstillingar
ved norske sjukehus enn intensivsenger.
Desse medlemene viser
også til at helseføretaka si økonomistyring og -rapportering sidan
starten i 2002 har vore basert på rekneskapslova frå privat sektor,
som gjer at sjukehusa må drive pasientbehandling med overskot for
å få råd til nødvendige investeringar. Det har bidratt til at nye
sjukehus har blitt bygd med alt for knappe areal frå starten av.
Desse medlemene viser
til statsrådens svarbrev, og registrerer at statsråden ikkje tek
inn over seg dei svært problematiske sidene ved dagens styringsmodell
eller erkjenner at dagens måte å styre norske sjukehus på inneber
store utfordringar.
Medlemene i
komiteen frå Senterpartiet, Raudt og Pasientfokus viser til
Den norske legeforening sitt høyringssvar til komiteen:
«Legeforeningen støtter representantene
Toppe og Mossleth i at dagens styringsmodell for spesialisthelsetjenesten
har betydelige utfordringer. Forslagsstillerne peker på flere vesentlige
svakheter ved helseforetaksmodellen, herunder mangel på politisk
innflytelse, svak demokratisk legitimitet, økt sentralisering av
makt, voksende byråkrati, lange lederlinjer samt mangelfull samhandling
med kommunehelsetjenesten. Disse utfordringene samsvarer med erfaringene
til våre medlemmer og er problemstillinger Legeforeningen har påpekt
over tid. Legeforeningen mener det er på høy tid med en grundig
og bredt anlagt utredning av alternative styrings- og organisasjonsmodeller
for spesialisthelsetjenesten. Vi støtter derfor forslaget om å etablere
et offentlig utvalg med et bredt mandat til å vurdere ulike løsninger.
Legeforeningen bidrar gjerne inn i et slikt utvalg.»
Desse medlemene viser
til at statsråden i sitt svarbrev til representantforslaget skriv
at regjeringa vil arbeide for ein helsereform med ei felles helseteneste med
høg kvalitet og meir samanhengande behandling og oppfølging av pasientar. Desse medlemene minner om at innføring
av helseføretaksmodellen og forretningsorganisering førte til fleire
systemendringar som klart har bidrege til dårlegare samordning og
samspel mellom kommunehelsetenesta og spesialisthelsetenesta.
Desse medlemene meiner
at ein ny helsereform må starte med å avvikle helseføretaka, for
å sikre betre samordning og samanhengande behandling for norske
pasientar. Desse medlemene vil understreke
at Senterpartiet, Raudt og Pasientfokus er imot å leggje ned vår
demokratisk styrte kommunehelseteneste og overføre også dette helseansvaret
til helseføretaka som styrer etter bedriftsøkonomiske prinsipp,
slik statsråden og Arbeidarpartiet no opnar opp for.
Medlemene i
komiteen frå Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Raudt og
Pasientfokus viser til at Storbritannias statsminister, Keir
Starmer, 13. mars 2025 varsla at National Health Service England,
som kan samanliknast med dei norske regionale helseføretaka, skal
leggjast under politisk og demokratisk styring gjennom helsedepartementet. Statsminister
Starmer, frå det britiske arbeidarpartiet Labour, grunngjev dette
med at det har vorte for mykje byråkrati, og at det er trong for
meir politisk styring.
Desse medlemene meiner
at «armlengds avstand»-prinsippet ikkje er eigna i ein så grunnleggjande offentleg
teneste, finansiert av skattepengar, men ikkje direkte kontrollert
av demokratiske organ – i tråd med Starmers grunngjeving for omlegginga. Desse medlemene vil peike på at også
New Zealand og Skottland har avvikla helseføretaksmodellen.
Desse medlemene meiner
at helseføretaksmodellen må avviklast og erstattast med ein forvaltningsmodell
for demokratisk leiing av norske sjukehus og meir samhandling om
pasientar med kommunane. For å starte dette arbeidet må ein ny modell
greiast ut snarast av eit offentleg utval, med klart mandat og kort
frist.
Medlemene i
komiteen frå Senterpartiet, Raudt og Pasientfokus viser til
at då helseføretaksmodellen blei innført i 2002, var det etter seks vekers
høyring og om lag ein månads politisk behandling. Det er difor fullt
mogleg å ha same framdrift ved ei avvikling av modellen, og desse medlemene har som mål å få på plass
ein ny forvaltningsmodell for folkevald styring av norske sjukehus
innan 1. januar 2027.
Medlemene i
komiteen frå Senterpartiet, Raudt, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus fremmer
difor følgjande forslag:
«Stortinget ber regjeringa straks,
og innan juni 2025, sette ned eit breitt samansett offentleg utval
med klart mandat om å utarbeide forslag til alternativ til helseføretaksmodellen.»
Medlemene i
komiteen frå Senterpartiet, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus vil understreke
at trass i at to offentlege utval har greidd ut sider ved helseføretaksmodellen
(NOU 2016:25 Organisering og styring av spesialisthelsetjenesten
– Hvordan bør statens eierskap innrettes framover? og NOU 2023:8
Fellesskapets sykehus – Styring, finansiering, samhandling og ledelse),
har ingen av desse utvala hatt som mandat å greie ut alternativ
til helseføretaksmodellen.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus støtter
intensjonen om å få opprettet et bredt sammensatt utvalg med klart
mandat om å utarbeide forslag til alternativ til helseforetaksmodellen, men
vil presisere at det er avgjørende at de ansattes organisasjoner
er representert i utvalget.
Disse medlemmer mener
at det, uavhengig av en slik utredning, er behov for umiddelbare
tiltak for å styrke samhandlingen mellom spesialist- og kommunehelsetjenesten
og legge om finansieringssystemet slik at faglige vurderinger og
befolkningas behov får veie tyngre enn såkalt innsatsstyring. Debatten
om finansieringssystemet har blitt aktualisert blant annet gjennom diskusjonen
av føde- og barselsomsorgen, Helse Nord sin økonomiske bærekraft,
Stavanger Universitetssykehus sine utfordringer med etappevis utbygging
og den såkalte satsingen på psykisk helsevern.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at avvikling av helseforetaksmodellen
og andre mulige organiseringer for spesialisthelsetjenesten har
vært utredet, men at det ikke er pekt på bedre alternativer til dagens
modell. Disse medlemmer står ved hovedlinjene
i dagens modell, men mener også at det er rom for forbedringer. Disse medlemmer viser til helsefellesskapene
som ble opprettet under regjeringen Solberg, som skal bidra til
deling av kompetanse og bidra til bedre samordning mellom helseforetak
og kommuner i opptaksområdet. Disse medlemmer viser
til at regjeringen Støre har videreutviklet helsefellesskapene ved
å gi dem mulighet til å søke om samhandlingsmidler. Disse medlemmer mener dette har vært
positivt.
For å sikre at Stortinget regelmessig får tatt
stilling til styringen av sykehusene, mener disse
medlemmer at regjeringen bør fremme en nasjonal sykehusplan
hvert fjerde år. Disse medlemmer viser
til at Høyre i regjering la frem to nasjonale helse- og sykehusplaner
over åtte år, men at dette ikke har blitt videreført under dagens
regjering.
Disse medlemmer mener
at sykehusene kan styres bedre, og at strukturendringer ikke er
den eneste måten å gjøre det på. Disse medlemmer vil
utvikle, ikke avvikle, styringen av sykehusene. Bredere involvering
av Stortinget, styrket samhandling, aktivitetsfremmende finansiering
som får ned ventetidene, og instrukser til helseforetakene er også
fullt mulig innenfor dagens helseforetakslov.
Medlemene i
komiteen frå Senterpartiet vil vise til at alternativ til
helseføretaksmodellen ikkje er blitt greia ut, heller ikkje då Høgre
i regjering sat ned eit offentleg utval om organisering og styring
av spesialisthelsetenesta (NOU 2016:25). Utvalet fekk berre i mandat
å greie ut dette innanfor ein helseføretaksmodell.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet merker seg at forslagsstillerne ivrer
etter en forvaltningsmodell for sykehusene med demokratisk ledelse, slik
som det var tidligere, da sykehusene lå under fylkeskommunen. Dette medlem mener det er feil retning å
gå. Man endret ikke forvaltningsmodell fra fylkeskommunen til helseforetaksmodellen
fordi den forrige modellen hadde fungert så godt, man gjorde det
fordi den ikke fungerte.
Dette medlem viser
likevel til at det er flere problematiske momenter ved helseforetaksmodellen
slik den er i dag. Hovedproblemet er at de regionale helseforetakene
(RHF-ene) fungerer som et fordyrende og byråkratiserende mellomledd
i forvaltningen av sykehusene. Dette medlem mener
dagens organisering trekker penger og ressurser bort fra pasientbehandlingen, og
viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjetter, hvor
det flere ganger er foreslått å legge ned de regionale helseforetakene
uten at dette har fått flertall.
Dette medlem viser
til Fremskrittspartiets partiprogram:
«Dagens helseforetaksmodell, hvor Norge
er delt inn i fire helseregioner, skaper unødvendig byråkrati. Fremskrittspartiet
vil avskaffe de regionale helseforetakene og erstatte dem med en
nasjonal styringsenhet og selvstendige, lokale helseforetak. Dette
vil redusere kostnader og øke midlene til pasientbehandling. Sykehusene
skal finansieres med en fast sats per pasientbehandling for å skape
økonomiske insentiver.»
Dette medlem mener
løsningen skissert i partiprogrammet vil være til det beste for
pasientene, samtidig som Stortinget og regjeringen får en bedre
oversikt og enklere dialog med de lokale sykehusene.
Dette medlem fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen endre
helseforetaksmodellen og legge til grunn en modell med én nasjonal
styringsenhet og selvstendige lokale helseforetak.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at Senterpartiet var imot helseforetaksmodellen
da den ble vedtatt innført av Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet
og Høyre i 2001. Disse medlemmer vil
peke på at det ikke er korrekt at Senterpartiet nå foreslår å overføre
ansvaret tilbake til fylkeskommunene. Senterpartiet vil avvikle
helseforetaksmodellen og ta sykehusene tilbake til folkevalgt styring
og offentlig forvaltning. Senterpartiet vil videreføre statlig eierskap
med direkte finansiering, men overføre dagens regionale ansvar til
folkevalgte sykehusstyrer, valgt av fylkestingets medlemmer. Disse
skal styre innenfor rammene nedfelt av Stortinget i nasjonal helse-
og samhandlingsplan (jf. Dokument 8:133 S (2018–2019), Innst. 384
S (2018–2019), om å avvikle helseforetaksmodellen og ta sykehusene
tilbake til folkevalgt styring og offentlig forvaltning). Disse medlemmer vil også vise til at
Senterpartiet vil skille drift og investering, og at store investeringer
skal sikres finansiering og demokratisk forankring gjennom en nasjonal
sykehusplan vedtatt av Stortinget. Disse medlemmer vil
også framheve at Senterpartiet vil forkaste regnskapsmodellen som
setter krav til overskudd, og underlegge sykehusene ordinært forvaltningsregnskap.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet mener videre at helseforetakene kommer
altfor sent i gang med byggingen av nye sykehus, og det kommer som
konsekvens av modellen og hvordan sykehusbyggingen finansieres.
Nye Veier AS har vært med på å effektivisere utbyggingen av infrastruktur
i Norge, og den modellen kan også benyttes på andre områder. Dette medlem mener også det er viktig
å skille mellom drift og investering i helsesektoren, slik at ikke
bygging av nye sykehus må veies opp mot pasientbehandlingen.
På denne bakgrunn fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen etablere
et eget utbyggingsselskap med ansvar for investeringer i utbygging, drift
og vedlikehold av sykehus etter modell av Nye Veier AS.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Rødt og Pasientfokus fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag til ny finansieringsmodell for sykehus, der store sykehusinvesteringer
prioriteres av Stortinget i nasjonal helse- og sykehusplan og fullfinansieres
over statsbudsjettet.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at disse partiene
ved en rekke anledninger har bedt regjeringen utrede alternativer
til helseforetaksmodellen. Disse medlemmer ser
det som åpenbart at modellen er moden for revisjon, og ser det som
avgjørende for mulighetene til å håndtere utfordringene i helsetjenesten
at man finner fram til en annen forvaltningsmodell.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet erkjenner at Sykehusutvalget, som ble satt
ned da Senterpartiet var i regjeringen, fikk presisert sitt mandat av
helse- og omsorgsministeren selv i ettertid, da utvalget sendte
brev til statsråden med spørsmål om avklaringer av mandatet. Dette
kan leses i NOU 2023:8 Fellesskapets sykehus, side 11. Helse- og
omsorgsministerens svar, slik det er referert, førte dessverre til
at utvalget sitt utgangpunkt og dermed forslag til endring og tiltak
ble forutsatt å være innenfor rammen av helseforetaksmodellen. Det
betyr at helseforetaksmodellen ikke ble utredet, og det ble ikke
sett på alternativ styringsform. Disse medlemmer viser
til at NOU 2016:25 Organisering og styring av spesialisthelsetjenesten
(Kvinnsland-utvalget) også i sitt mandat fikk en klar føring om
å se på organiseringen av spesialisthelsetjenesten innenfor helseforetakslovgivningen.
Dette står omtalt på side 11 i utredningen, og det kommer fram at
en premiss for utredningen var at det fremdeles skulle være foretaksorganisering.
En forvaltningsorganisering ble heller ikke vurdert da. Det har
altså vært to store offentlige utredninger de siste ti årene om
organisering og styring av spesialisthelsetjenesten, men ingen av
utvalgene har fått lov til å utrede eller komme med forslag til
alternativ styringsmodell. Dette viser hvor viktig det er at det
nå blir satt ned et utvalg med et tydelig mandat, slik at man kan
få til en helt nødvendig endring.
Medlemene i
komiteen frå Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Raudt meiner 20
år med helseføretaksmodell og underfinansiering har ført oss inn
i ei sjukehuskrise. Desse medlemene ønskjer
at sjukehusa skal vere underlagt ein demokratisk styringsmodell
med folkevald kontroll. Desse medlemene vil
peike på at to offentlege utval har greidd ut helseføretaksmodellen
(NOU 2016:25 Organisering og styring av spesialisthelsetjenesten
– Hvordan bør statens eierskap innrettes framover? og NOU 2023:8
Fellesskapets sykehus – Styring, finansiering, samhandling og ledelse),
men at ingen av desse har hatt som mandat å greie ut alternativ
til helseføretaksmodellen. Desse medlemene meiner
det var ein tapt moglegheit for å ta eit kraftigare oppgjer med marknadstenkinga
i helsevesenet.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus mener
at innføringen av helseforetaksmodellen i 2002 har skapt store utfordringer
for syke mennesker – særlig i distriktene. Foretaksmodellen har
gjort økonomien til et mål overordnet de helsefaglige og politiske
hensynene.
Disse medlemmer vil
minne om at det er fellesskapet, ved staten, som har ansvaret for
spesialisthelsetjenesten i Norge. Staten eier sykehusene som igjen
ivaretar ansvaret for god og likeverdig behandling. Det avgjørende
er etter disse medlemmers syn at de
nasjonale folkevalgte har ansvaret for overordnet styring og prioritering
av spesialisthelsetjenestene.
I dag er det et demokratisk problem at Stortinget har
for liten mulighet til å styre over spesialisthelsetjenestene. Disse medlemmer vil peke på at det finnes en
rekke eksempler på at helseforetakene ikke følger opp Stortingets
vedtak og bevilgninger godt nok.
Komiteens medlem
fra Pasientfokus viser til at Stortinget i 2020 fattet anmodningsvedtak
om at fødeavdelingen i Kristiansund skulle bestå (Vedtak nr. 574,
14. mai 2020), og Stortinget bevilget i behandlingen av tilleggsnummer
til Prop. 1 S (2021–2022) 25 mill. kroner til rekrutterings- og
kompetansetiltak på Nordmøre og i Romsdal, og til særskilte tiltak
for å opprettholde fødeavdeling i Kristiansund. Likevel er fødeavdelingen
i Kristiansund stengt.
Et annet eksempel finnes i Riksrevisjonens rapport, Dokument
3:5 (2024–2025), hvor Riksrevisjonen påviser at alle helseregionene
hadde en nedgang i antall døgnplasser innen psykisk helsevern per
voksne innbygger mellom 2019 og 2023, og Riksrevisjonen konstaterer
at denne utviklingen er i strid med Stortingets forutsetning om
at antallet døgnplasser i psykisk helsevern ikke skulle reduseres
ytterligere etter 2021.
I statsbudsjettet for 2021 vedtok Stortinget
at 15 mill. kroner skulle brukes til å oppgradere og etablere operasjonsstuer
i Alta. Ifølge budsjettproposisjonen for 2023 fra Helse- og omsorgsdepartementet
(Prop. 1 S (2022–2023)) så Finnmarkssykehuset HF et større behov
for å benytte midlene til oppgradering og utvidelse av poliklinikk
og arealer for dagbehandling i Alta enn investering i en ny operasjonsstue.
Dermed ble ikke midlene benyttet i tråd med Stortingets hensikt.
Stortinget vedtok også økte bevilgninger til
Klinikk Alta i statsbudsjettet for 2024 og revidert budsjett for 2024,
i tillegg vedtok Stortinget videreføring av ekstrabevilgningene
på 41,7 mill. kroner i 2025 til Klinikk Alta. Det understrekes i
budsjettdokumentene at formålet med tildelingene er å styrke Klinikk
Alta og bidra til at tilbudene her kan videreutvikles til det beste
for lokalbefolkningen. Likevel opplever befolkningen at spesialisthelsetjenestetilbudet
i Alta stadig svekkes, og at mye penger brukes på reisevirksomhet
i stedet for tjenester nær der folk bor. Dette er praksis som er
i strid med politiske mål om at tjenester som kan desentraliseres,
må desentraliseres.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus mener
det er et demokratisk problem når befolkningen opplever at Stortingets
vedtak og bevilgninger ikke følges opp av helseforetakene på en
god nok måte, og når helseforetak gjør endringer i pasienttilbudet
ved å legge ned eller flytte på tilbud uten å ta hensyn til avstander,
vær- og føreforhold og klimatiske endringer, som er med på å skape
utfordringer med store kostnader til transport og personlige omkostninger
for pasientene, uten at folk kan være med på å påvirke beslutninger
gjennom politiske prosesser.
Disse medlemmer
mener det i utvalgsarbeidet bør vurderes et klarere skille mellom
midler til investeringer og driftsmidler, og rammefinansiering må
være sykehusenes hovedfinansieringskilde.
Disse medlemmer
mener en ny styringsmodell må inneholde strukturer som fanger opp
pasienterfaringer og sikrer bredere brukermedvirkning.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til vedtaket på Kristelig Folkepartis
landsmøte 2025 om å utrede alternativer til helseforetaksmodellen. Dette medlem vil samtidig understreke
at en slik prosess bør behandles grundig, slik at resultatet av
en utredning medfører et godt og helhetlig alternativ til dagens
styringsform.