Regjeringen legger med Prop. 60 S (2024–2025)
frem forslag om Stortingets samtykke til ratifikasjon av en avtale
av 19. juni 2023 under FNs havrettskonvensjon om bevaring og bærekraftig
bruk av marint biologisk mangfold i områder utenfor nasjonal jurisdiksjon (Agreement
under the United Nations Convention on the Law of the Sea on the
conservation and sustainable use of marine biological diversity
of areas beyond national jurisdiction (BBNJ)), heretter kalt avtalen.
Avtalen styrker og videreutvikler havrettens
regler for bevaring og bærekraftig bruk av marint biologisk mangfold
i områder utenfor nasjonal jurisdiksjon (utenfor 200 milssonene
og nasjonale kontinentalsokler) ved å etablere nye rettslige virkemidler.
Avtalen ble formelt vedtatt ved konsensus i FNs hovedkvarter i New York
19. juni 2023. Norge undertegnet avtalen i New York 20. september
2023. Avtalen vil være en folkerettslig bindende gjennomføringsavtale
under FNs havrettskonvensjon av 10. desember 1982, som fastsetter
det grunnleggende rammeverket for alle aktiviteter i havet.
Det har vært et behov for å tydeliggjøre de
rettslige virkemidlene for helhetlig forvaltning av havmiljøet i områder
utenfor nasjonal jurisdiksjon, samt å fastsette en regulering av
marine genetiske ressurser, herunder fordeling av eventuelle fordeler
fra utnyttelse av disse. FNs generalforsamling besluttet derfor
i desember 2017 å innkalle til en konferanse for forhandlinger om
en ny avtale om marint biologisk mangfold i områder utenfor nasjonal
jurisdiksjon. Det ble avholdt seks forhandlingsmøter, før man oppnådde
enighet om avtaleteksten 4. mars 2023.
Avtalen pålegger partene en samarbeidsforpliktelse til
å bevare og bruke marint biologisk mangfold i havområder utenfor
nasjonal jurisdiksjon på en bærekraftig måte. Avtalen har fire hovedelementer:
1) den etablerer et system for tilgang til og fordeling av fordeler
fra marine genetiske ressurser, 2) den regulerer etablering av områdebaserte
forvaltningsverktøy, herunder marine verneområder, 3) den etablerer
et rammeverk for og krav til å gjennomføre konsekvensutredninger
for aktiviteter i områder utenfor nasjonal jurisdiksjon og 4) den inneholder
bestemmelser om kapasitetsbygging og teknologioverføring.
Gjennomføring av avtalen vil kreve lovendringer
og innebære økonomiske konsekvenser. Avtalen anses også for å være
en sak av særlig stor viktighet. Stortingets samtykke til ratifikasjon
er derfor nødvendig i medhold av Grunnloven § 26 annet ledd.
Det vises til lovproposisjon med forslag til
lov om bevaring og bærekraftig bruk av marint naturmangfold i områder
utenfor nasjonal jurisdiksjon og forslag til endringer i plan- og
bygningsloven fremmet av Klima- og miljødepartementet.