Tiltak for åpenhet, forbrukermakt og en mer rettferdig
dagligvarehandel
Komiteens medlemmer fra
Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre er enige i at forbrukermakt
styrkes gjennom økt innsikt og bedre informasjon, og støtter derfor
intensjonen bak forslagene om tydeligere merking, opprinnelsesinformasjon
og bekjempelse av såkalt ’krympflasjon’. Dette bør også gjelde produkter
som promoteres som ’norske’, men som produseres i utlandet. Likevel
mener disse medlemmer at dette først
og fremst bør følges opp gjennom oppdateringer i merkeforskriften
og bransjesamarbeid, fremfor ny omfattende detaljregulering som
kan bidra til høyere priser ut til kundene.
Disse medlemmer vil
på det sterkeste advare mot å la seg inspirere av land som i dag
har statlige dagligvarebutikker. Forslag om statlig drevet grossistledd eller
detaljistledd fremstår som en gammeldags, utdatert og sterkt ideologisk
motivert løsning på et problem som heller bør adresseres med målrettede
konkurransetiltak, ikke sterke statlig inngrep i markedet. ’Statmat’
er ikke løsningen på å styrke konkurransen til fordel for forbrukerne,
snarere tvert imot.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet
De Grønne viser til at åpenhet om priser, produkter og eierskap
er avgjørende både for forbruker og myndigheter, for å sikre et
velfungerende dagligvaremarked.
Disse medlemmer mener
derfor forbrukernes rett til informasjon må styrkes gjennom tydeligere
merking. Kjedekontrollerte merkevarer må identifiseres som nettopp
det, og opprinnelsesmerking må forbedres slik at forbrukerne vet
hvor råvarene faktisk kommer fra. Videre må tilbudet til forbrukeren
styrkes gjennom støtte til lokale matprodusenter ved å bygge opp
under utviklingen av andre omsetningskanaler som matmarkeder, bondes
marked og direktesalgplattformer. Disse medlemmer mener
regelverket for småskalaprodusenter må forenkles for å gi dem bedre
muligheter til å nå ut med sine produkter.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag for å sikre at produkter som er kjedekontrollerte merkevarer merkes,
slik at de tydelig identifiseres som kjedenes egne merkevarer.»
«Stortinget ber regjeringen styrke
merkeforskriften under matloven med krav om tydelig opprinnelsesmerking,
også for kjedenes egne merkevarer, for å sikre at forbrukerne kan
ta velinformerte valg.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen innføre
krav om at rabatter oppnådd gjennom varestrømmen, eksempelvis varelinjerabatter,
volumrabatter og felles markedsføring (joint marketing) skal komme
forbrukeren til gode.»
«Stortinget ber regjeringen etablere
og styrke offentlige støtteprogram for utvikling av alternative
omsetningskanaler for mat, herunder matmarkeder, bondens marked
og direktesalgsplattformer, samt forenkle regelverket for småskalaprodusenter.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener at tiltak som senker
etableringshindringer gjør det lettere for nye aktører å konkurrere
effektivt med de etablerte aktørene, og kan bidra til at rabatter
kommer forbrukerne til gode. Disse medlemmer viser
til regjeringens arbeid i hele perioden for å senke etableringshindringene, herunder
forbud mot negative servitutter og nytt markedsetterforskningsverktøy
for Konkurransetilsynet.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til følgende
stortingsvedtak i behandlingen av Innst. 185 S (2020–2021):
«Stortinget ber regjeringen komme tilbake
til Stortinget med egen sak med forslag om hvordan man i dagligvarebransjen
kan tilrettelegge for at rabatter som oppnås i forhandlingene mellom
leverandører og kjeder, i større grad følger varen.»
Ved behandlingen av i Innst. 185 S (2020–2021),
jf. Meld. St. 27 (2019–2020) Daglegvare og konkurranse – kampen
om kundane, slo Stortinget fast ved vedtak at rabatter i større
grad skulle følge varen. Disse medlemmer mener
forslag nr. 21 Dokument 8:191 S (2024–2025) fra Rødt ikke er generelt
nok til å omfatte alle relevante rabatter som bør vurderes videre
før framlegging av sak til Stortinget, og at nevnte formulering bedre
dekker intensjonen i tidligere vedtak i Stortinget.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen innføre
krav om at rabatter som oppnås i forhandlingene mellom leverandører
og kjeder følger varen og kommer forbrukeren til gode.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser
videre til at det både i grossist- og detaljistleddet blir generert
og lagret salgsdata for hvert enkelt produkt. Salgsdata eies av
kjedene, og gir informasjon om blant annet hvilke butikker som selger
hvor mye av hver vare, og hvilke kundesegment det selges til.
Salgsdata gir verdifull innsikt i forbrukernes
kjøps-atferd og preferanser og styrker både leverandørenes mulighet
til å videreutvikle eksisterende produkter og å innovere nye produkter.
Tilgang til salgsdata gir også økt mulighet for å utarbeide riktige
prognoser, styrke leveringsevnen gjennom hele verdikjeden og redusere matsvinn,
til forbrukerens beste. Derfor bør det sikres at alle merkevareleverandører,
både de uavhengige leverandører og kjedenes egne leverandører, får
tilgang til egne salgsdata til kostpris.
Disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag som sikrer leverandører tilgang til egne salgsdata til kostpris.»
Disse medlemmer vil
videre fremheve at mange lokale kjøpmenn som er tilknytta de store
kjedene ikke har makt til å bestemme mye over utviklinga av egen
butikk og over utvalget i butikken. Det er positivt om flere lokale
og regionale vareleverandører får mulighet til å få plass i butikkhyllene,
og å øke mulighetene som lokale kjøpmenn har over varesortimentet
vil kunne bidra til dette. Mange mindre eller mellomstore leverandører
har problemer med å få solgt varene sine når kjedene krever at de
må kunne levere til alle butikkene eller ingen.
Disse medlemmer fremmer
på den bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med en sak om hvilke grep som kan gjøres
for å styrke makta til den lokale kjøpmannen i forhold til kjedene
som vedkommende har avtaler med, blant annet for å stimulere til
mer variert og lokalt prega vareutvalg.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til behandlingen
av Meld. St. 27 (2019–2020) Daglegvare og konkurranse – kampen om
kundane. Her vedtok Stortinget en rekke tiltak for å styrke konkurransen
slik at forbrukerne får tilgang til et større mangfold av varer
til riktige priser. Disse medlemmer viser
til følgende vedtak:
«Stortinget ber regjeringen komme tilbake
til Stortinget med egen sak med forslag om hvordan man i dagligvarebransjen
kan tilrettelegge for at rabatter som oppnås i forhandlingene mellom
leverandører og kjeder, i større grad følger varen.»
Disse medlemmer vil
understreke at i markeder med en velfungerende konkurranse, vil
forbrukerprisene i stor grad gjenspeile resultatet av forhandlinger tidligere
i verdikjeden. Forhandlingsresultatet vil være et viktig grunnlag
for den videre prissettingen, og konkurransen vil presse aktørene
til å i større grad videreføre de rabattene de har klart å forhandle
frem til forbrukerne.
Disse medlemmer viser
til at forhandlingene mellom de uavhengige merkevareleverandørene
og dagligvarekjedene er komplekse. Det forhandles både om rabatter
og ytelser/motytelser som påvirker grossistenes innkjøpspriser,
og om kjedenes krav om økonomiske ytelser til kjedenes sentralledd.
Kjedenes forhandlingsmakt påvirker både størrelsen og formen på ytelsene
som de uavhengige leverandørene må gi for å få markedstilgang. Dette medlem peker på at det er ingen
mekanikk i at de økonomiske ytelsene følger varen det forhandles
om, verken i grossistleddet eller kjedenes sentralledd. Med mindre
annet er eksplisitt avtalt, står kjedene fritt til å disponere sentrale
ytelser som de selv ønsker, som for eksempel i investering i eiendom,
butikklokaler eller til å subsidiere kjedenes egne merkevarer (EMV).
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen styrke
støtteordninger for alternative salgskanaler og småskalaprodusenter.»
Komiteens medlem
fra Rødt påpeker at økt transparens i matmarkedet er ikke
bare et mål i seg selv, men også et verktøy for å endre maktbalansen
i verdikjeden mellom dagligvarekjeder, produsenter og leverandører.
Dette medlem viser
til et problematisk aspekt ved dagens mangel på åpenhet, nemlig
krympflasjon. Dette er en praksis hvor produkter reduseres i størrelse uten
tilsvarende prisreduksjon. Etter inspirasjon fra Frankrike bør Norge
innføre tydelig merking og reguleringer mot slike skjulte prisøkninger,
slik at forbrukerne kan ta informerte valg.
Dette medlem påpeker
at salgsdata gir verdifull innsikt i forbrukernes kjøpsatferd og
preferanser, og styrker leverandørenes mulighet til å videreutvikle
eksisterende produkter, og innovere nye produkter. Tilgang til salgsdata
gir også økt mulighet for å utarbeide riktige prognoser, styrke
leveringsevnen gjennom hele verdikjeden og redusere matsvinn, til
forbrukerens beste. Derfor bør det sikres at alle merkevareleverandører, både
de uavhengige leverandører og kjedenes egne leverandører, får tilgang
til egne salgsdata til kostpris.
Dette medlem fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag som etablerer hjemmel for et digitalt salgsdataregister
som gir leverandører tilgang til salgsinformasjon om egne produkter
på tvers av alle kjeder, samtidig som det sikrer at forskere får
tilgang til anonymiserte prisdatasett for analyseformål og at forbrukere
får bedre innsikt i prisutviklingen på tvers av kjeder.»
Dette medlem påpeker
at forbrukernes rett til informasjon må styrkes gjennom tydeligere
merking. Kjedekontrollerte merkevarer må identifiseres som nettopp
det, og opprinnelsesmerking må forbedres slik at forbrukerne vet
hvor råvarene faktisk kommer fra.
Dette medlem mener
at forbrukerne har rett til tydelig informasjon om maten de kjøper,
og at dette er særlig viktig når det gjelder ultraprosesserte matvarer. Slike
produkter gjennomgår omfattende industriell bearbeiding og inneholder
ofte tilsetningsstoffer, kunstige smaksforsterkere og høye nivåer
av sukker, salt og usunne fetter. Flere studier har påvist sammenheng
mellom høyt konsum av ultraprosessert mat og økt risiko for livsstilssykdommer
som fedme, diabetes type 2 og hjerte- og karsykdommer. Dette medlem påpeker at ultraprosesserte
matvarer utgjør en økende andel av dagligvarebutikkenes sortiment,
samtidig som forbrukerne har begrenset kunnskap om disse produktenes
helsemessige konsekvenser.
Dette medlem viser
til at en offentlig merkeordning for ultraprosesserte matvarer vil
gi forbrukerne mulighet til å ta mer informerte valg. En slik merkeordning
vil også skape insentiver for matindustrien til å utvikle sunnere
alternativer med mindre bearbeiding og færre tilsetningsstoffer. Dette medlem mener at en tydelig merkeordning,
kombinert med nasjonale kostholdsråd om ultraprosessert mat, vil
være et viktig folkehelsetiltak.
Dette medlem fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om offentlig merkeordning for ultraprosesserte matvarer.»
Dette medlem viser
til at for å gi forbrukerne reelle alternativer, må man støtte utviklingen
av andre omsetningskanaler, som matmarkeder, bondens marked og direktesalgsplattformer.
Regelverket for småskalaprodusenter må forenkles for å gi dem bedre muligheter
til å nå ut med sine produkter.
Dette medlem mener
at når det private markedet har sviktet så fundamentalt som vi ser
i dag, må vi også våge å tenke nytt om selve markedsstrukturen.
Et offentlig utvalg bør utrede mulighetene for et offentlig grossist-,
distribusjons- og detaljistledd som kan fungere som et korrektiv
i markedet, utviklet i tett samarbeid med landbrukssamvirkene og
landbrukets organisasjoner.
Dette medlem fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sette
ned utvalg for å utrede innretning og virkning av et offentlig grossist-, distribusjon-,
og detaljistledd, for distribusjon og salg av matvarer og landbruksprodukter,
i samarbeid med landbrukssamvirkene og landbrukets organisasjoner.»
Dette medlem understreker
at det er nødvendig å innføre krav om at rabatter oppnådd gjennom
varestrømmen, eksempelvis varelinjerabatter, volumrabatter og felles
markedsføring (joint marketing) skal komme forbrukeren til gode.
I dag er det ingen garanti for at disse rabattene faktisk resulterer
i lavere priser i butikk, og forbrukerne går dermed glipp av den
prisreduksjonen som disse rabattene skulle representere.
Dette medlem mener
at en mer rettferdig fordeling av verdiskapningen i matvarekjeden
krever systematisk åpenhet i alle ledd. Dagens situasjon, der forbrukerne
betaler stadig mer for maten samtidig som primærprodusentene får
en stadig mindre andel av verdiskapningen, er uakseptabel og vitner
om et maktkonsentrert og ubalansert marked.
Dette medlem fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen innføre
forskrift til krav om åpenhet om marginfordeling i verdikjeden for
utvalgte basismatvarer, for å synliggjøre hvordan verdiskapingen
fordeles mellom primærprodusent, industri og dagligvareledd.»