Komiteen,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Tobias Hangaard Linge, Runar Sjåstad,
Rune Støstad og Solveig Vitanza, fra Høyre, Nikolai Astrup, Olve
Grotle, Sveinung Stensland og Lene Westgaard-Halle, fra Senterpartiet,
Nils T. Bjørke, Jenny Klinge og lederen Erling Sande, fra Fremskrittspartiet,
Sivert Bjørnstad og Bengt Rune Strifeldt, fra Sosialistisk Venstreparti,
Kari Elisabeth Kaski, fra Rødt, Geir Jørgensen, fra Venstre, Alfred Jens
Bjørlo, og fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson, viser
til Dokument 8:171 S (2024–2025) om å redusere negative klima- og
miljøeffekter av bunntrål og snurrevad i norske farvann, som blant annet
omhandler å kvantifisere omfang og påvirkning av bunnslepende fiskeredskaper
og foreslår tiltak for redusert påvirkning på økosystemer og for
karbonlagring. Komiteen viser til fiskeri-
og havministerens brev av 30. april 2025 med statsrådens vurdering
av forslaget.
Komiteen viser til
at Norge har sluttet seg til Havpanelets mål om 100 pst. bærekraftig
havforvaltning, og at dette følges opp gjennom de helhetlige og
økosystembaserte forvaltningsplanene for norske havområder. Komiteen viser også til sektorregelverkene,
som havressurslova, som bidrar til å sikre bærekraftig bruk av marine
ressurser.
Komiteen viser til
at klimaendringene gir spesielt store utfordringer i norske farvann,
hvor oppvarming og forsuring av havet påvirker økosystemene og de
kommersielt viktige fiskebestandene. Nedgangen i den norsk-arktiske
torskebestanden og andre arter understreker behovet for en økosystembasert
og forsiktig tilnærming til kvotefastsettelse. Plastforurensning,
spøkelsesfiske og skadelige kjemikalier utgjør ytterligere trusler
mot havøkosystemene.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at ny forskning
nasjonalt og internasjonalt viser at havbunnen lagrer mye karbon,
og at ved bruk av bunnslepende redskap kan det frigjøres CO2. Flertallet viser til at kunnskap om havbunnen
som karbonlager er viktig innsikt som må forskes videre på framover.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet, viser til
at norsk havforvaltning og fiskeriforvaltning har et grunnleggende
prinsipp om å ta vare på økosystemer og marine ressurser gjennom
bærekraftig bruk og bevaring. Dette flertallet ser
det som positivt at Havpanelets mål om 100 pst. bærekraftig havforvaltning følges
opp gjennom de helhetlige og økosystembaserte forvaltningsplanene
for de norske havområdene, som legges frem for Stortinget hvert
fjerde år. Dette flertallet viser til
at planene inneholder en rekke mål og tiltak for å sikre viktige
miljøverdier i havområdene våre, herunder havbunnssamfunn.
Dette flertallet merker
seg videre til at statsråden i sitt svarbrev til komiteen viser
til at norsk fiskeriforvaltning i mange år har arbeidet for å redusere
fiskerienes påvirkning på marine økosystemer, og i dag er store deler
av våre havområder dekket av tiltak gjennom fiskerilovgivningen
som bidrar til å sikre viktige og sårbare miljøverdier, herunder
tiltak som begrenser fiske med bunnberørende redskaper.
Dette flertallet er
også kjent med at bunnredskaper er blant våre mest effektive metoder
for å høste mat fra havet, og at flere bestander som lever på havbunnen,
ikke lar seg høste effektivt på andre måter. Dette flertallet merker
seg imidlertid at statsråden i sitt svarbrev viser til at regjeringen
arbeider kontinuerlig med å redusere så mye påvirkning på naturen
som mulig. Det er også viktig at regjeringen følger tett den kunnskapsutviklingen
som skjer, og kontinuerlig vurderer behovet for ytterligere tiltak. Dette flertallet viser også til at regjeringen
støtter forskning og utvikling av fiskeredskaper som er mer skånsomme
for bunnhabitater, blant annet gjennom Fiskeri- og havbruksnæringens
forskningsfinansiering (FHF), som har finansiert flere prosjekter
som har fokusert på bruk av pelagisk og semi-pelagisk trål istedenfor
bunntrål, og på tiltak for redusert bifangst i trål og snurrevadfiske,
blant annet prosjektet «Skånsom og effektiv tråling etter hvitfisk»,
der FHF og Fiskeridirektoratet bidrar til finansieringen.
Dette flertallet ser
det også som viktig at regjeringen legger faglige råd til grunn
for forvaltningsbeslutninger, særlig beslutninger som kan ha store
konsekvenser for matproduksjon, verdiskapning, sysselsetning og
bosetning.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet, mener
en avvikling av CO2-kompensasjonsordningen for delen
av fiskeflåten som benytter bunnslepende redskap, vil være en sterk
svekkelse av næringens rammevilkår.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet mener Norge har en moderne og
innovativ fiskeflåte som skaper verdier langs hele kysten, og som
driver et bærekraftig fiske. Disse medlemmer viser
til at bunntrål allerede er strengt regulert, og at ytterligere
reguleringer vil medføre en svekkelse av norsk fiskerinæring. Disse medlemmer vil også presisere at
forskningsartikkelen det henvises til i representantforslaget, har
mottatt stor faglig motstand og i stor grad ble motbevist, og måtte
til slutt trekkes.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen Støre i denne stortingsperioden har innført en
særnorsk CO2-avgift som svekker norsk fiskerinærings
konkurransekraft i møte med andre fiskerinasjoner.
Disse medlemmer mener
det vil være mer hensiktsmessig å gi fiskerinæringen levedyktige
konkurransevilkår med sammenliknbare land gjennom å gi fritak for
CO₂-avgiften for fiskeriflåten. Det finnes ingen fullgode grønne
alternativ i dag, og fiskeriflåten må få rom til grønn omstilling.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
i forslag til statsbudsjett for 2026 sikre fiskerinæringen levedyktige
konkurransevilkår med sammenliknbare land gjennom å gi fritak for
CO₂-avgiften for fiskeflåten.»
Medlemene i
komiteen frå Høgre viser til det som er sagt om fritak for
CO2-avgifta, og understrekar at eit slikt forslag bør
bli fremma og behandla i ein meir heilskapleg samanheng, for eksempel
i samband med budsjettarbeid, og ikkje i eit representantforslag om
botntrål og snurrevad i norske farvatn.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne viser til at Miljøpartiet De Grønnes hovedforslag er
å kvantifisere klimagassutslipp som følge av bunnslepende fiskerier.
Forslaget inkluderer også konkret oppfølging av kvantifisering av
kunnskap om klimagassutslipp fra havbunn for å redusere konsekvenser.
Norske fiskerier kan være svært sårbare for konsekvenser av klimaendringer,
og klimaendringene pågår allerede i stor fart og skala. Norge og
norsk fiskeriforvaltning har ikke kontroll på verken utviklingen
eller konsekvensene av dette.
Disse medlemmer har
merket seg at nye analyser tilsier at klimagassutslipp fra norsk
havbunn forårsaket av bunnslepende redskap potensielt kan være store, fordi
bunntråling foregår intenst og over store arealer. Store utslipp
fra havbunnen på grunn av bunnslepende redskap kan også bety at
Norges klimabudsjett må korrigeres og klimapolitikken oppdateres.
Disse medlemmer viser
til artikkelen «Quantification and mitigation of bottom-trawling
impacts on sedimentary organic carbon stocks in the North Sea» (Biogeosciences
21:2547–2570, 2024), som konkluderer med betydelig tap eller forflytning
av organisk karbon ved tråling. Artikkelen påpeker samtidig at med
målrettede tiltak kan slike effekter motvirkes uten å redusere netto
fiskeriinnsats.
Disse medlemmer viser
til at forskere fra Norges geologiske undersøkelse (NGU) i en artikkel
i tidsskriftet Communications Earth & Environment fastslår at
«de naturlige lagrene av karbonforbindelser på kontinentalsokkelen
må beskyttes bedre for å hindre økte klimagassutslipp». Forskerne
peker på Norskerenna som en «hotspot» for organisk karbon, men konstaterer at
dette likevel er et område med mye og stadig dypere bunntråling,
ned til 400–500 meter.
Videre viser disse medlemmer til
artikkelen «Long-term carbon storage in shelf sea sediments reduced
by intensive bottom trawling» (Nature Geoscience 17:1268–1276, 2024),
som konkluderer med at bunntråling påvirker karboninnholdet i bunnsedimenter
betydelig, og at resultatene viser behov for forvaltning av intenst
trålede områder for å øke kapasitet for CO2-lagring i
grunt hav.
Disse medlemmer viser
til at kvantifisering av klimafaktorer vanligvis er høyt prioritert
i klimaforskning og i forvaltningens oppfølging. Dersom det viser seg
at potensielt viktige faktorer ikke er godt kjent, er det normalt
enighet om å prioritere kunnskapsinnhenting høyt. Disse
medlemmer finner det bekymringsfullt for norsk fiskeriforvaltning
at fiskeri- og havministeren trekker motsatt konklusjon.
Disse medlemmer merker
seg at statsråden i sin vurdering av forslaget datert 30. april
2025 understreker at «norsk havforvaltning har et grunnleggende prinsipp
om å ta vare på økosystemer», «følger opp Havpanelets mål om 100
pst. bærekraftig forvaltning», og at føre-var-prinsippet vektlegges
sterkt. Statsråden viser til at forvaltingsplanene for de norske
havområdene inneholder mål og tiltak for å sikre miljøverdier, inklusive bunnsamfunn
og begrensning av bruk av bunnslepende redskap. Statsråden bekrefter
ikke minst at «spørsmålet om klimaeffekter av remineralisering av
karbon fra havbunnen er svært aktuelt». Statsråden påpeker også
at det fortsatt «mangler kunnskap om størrelsen av slike utslipp».
Disse medlemmer finner
det derfor oppsiktsvekkende at fiskeri- og havministeren avviser
å iverksette ytterligere undersøkelser av klimagassutslipp fra havbunn
på grunn av bunntråling. Statsråden konkluderer videre med at det
«basert på eksisterende kunnskap finnes ikke faglig grunnlag for
å begrense dagens bunnfiske». Statsråden slår så fast at «disse
fiskeriene har et relativt lavt klimafotavtrykk».
Disse medlemmer beklager
at statsråden på denne måten snur føre-var-prinsippet på hodet,
i favør av bunntrål og snurrevad, potensielt på bekostning av klima
og miljø.
Disse medlemmer finner
det problematisk at statsråden kan skape inntrykk av å ville beskytte
trål- og snurrevadflåten mot klimafakta, i stedet for å ta viktig klimaforskning
på alvor og følge den opp, slik Miljøpartiet De Grønne foreslår.
Disse medlemmer viser
videre til at statsråden hevder det ikke tråles i territorialfarvannet
(innenfor 12 nautiske mil), med noen unntak. Faktum er at det drives reketrålfiske
langs hele kysten, med dybdegrense 60 m fra grensen mot Sverige
til Jærens Rev, 100 m fra Jærens Rev til Nord-Trøndelag og 170 m
fra Nord-Trøndelag og videre nordover. I Skagerrak/Nordsjøen er
bunntrålfisket svært intensivt, helt inn til trålgrensene. «Blandingsfiske
med krepsetrål» har økt etter hvert som bunnfiskebestandene viker.
Reketrål og krepsetrål tillater betydelige mengder bifangst av flere
arter bunnfisk, som ofte mangler bestandsestimater og forvaltningsråd.
Disse medlemmer viser
også til at statsråden sammenligner matproduksjon ved bunnfiske
med matproduksjon ved jordbruk. Fiskerier basert på bunnslepende
redskaper skiller seg imidlertid sterkt fra jordbrukets dyrking
av mat, fordi bunnslepende redskap over tid ødelegger havbunnens
grunnlag for «matproduksjonen». Utviklingen i fiskebestandene i
sterkt trålede områder viser dette klart.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
om snarest å beregne klimaeffekten av remineralisering av karbon
som følge av fiske med bunnslepende redskap i norske farvann og rapportere
på dette til Stortinget og i Grønn bok i forbindelse med statsbudsjettet
for 2026.»
«Stortinget ber regjeringen kartlegge
omfanget av fiske med bunnslepende redskap i norske farvann og legge
frem en plan for Stortinget som sikrer at slikt fiske ikke ødelegger
bunnhabitat eller svekker marine økosystemer.»
«Stortinget ber regjeringen iverksette
et program for utvikling av fiskeredskap som er lite skadelige for bunnhabitat
og økosystemer og kan erstatte bunnslepende redskap.»
«Stortinget ber regjeringen utarbeide
en helhetlig handlingsplan for havforvaltning som inkluderer målrettede
tiltak for å redusere bunnslepende fiskeriers negative effekter
på klima, økosystemer og enkeltarter.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Miljøpartiet De Grønne fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om å avvikle CO2-kompensasjonsordningen for den
delen av fiskeflåten som bruker bunnslepende redskap.»