Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Lise Christoffersen, lederen Sverre Myrli, Siri
Gåsemyr Staalesen og Terje Sørvik, fra Høyre, Mudassar Kapur og
Anne Kristine Linnestad, fra Senterpartiet, Heidi Greni og Kathrine
Kleveland, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen og Erlend
Wiborg, fra Sosialistisk Venstreparti, Birgit Oline Kjerstad, og
fra Rødt, Tobias Drevland Lund, viser til Representantforslag
178 S (2024–2025) fra stortingsrepresentantene Kirsti Bergstø, Marian
Hussein, Torgeir Knag Fylkesnes, Andreas Sjalg Unneland, Grete Wold
og Birgit Oline Kjerstad om et tryggere leiemarked. Komiteen viser til at det fremmes seks
forslag.
Komiteen viser videre
til at det har blitt gjennomført en skriftlig høring, og at det
har kommet inn syv høringssvar. Komiteen har
mottatt en uttalelse fra statsråd Kjersti Stenseng, datert 5. mai
2025.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet,
viser til at tall fra SSB for 2024 viser at litt over 18 pst. av
alle innbyggere bor i leid bolig. Andelen husstander som bor i en
leid bolig, har økt med ett prosentpoeng fra 2015 til 2024. Det
er mange årsaker til at man ønsker eller har behov for å leie bolig.
For eksempel kan det være fint med fleksibilitet når man er student,
i etableringsfasen eller i en periode hvor det er uhensiktsmessig
å eie egen bolig. Det å leie bolig skal alltid være et alternativ
som er forutsigbart, både for utleier og leietaker.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet og Høyre, viser til at det
er behov for at husleieloven blir mer forbrukervennlig, og at man er
åpen for å utrede tiltak som frivillig godkjenningsordning for utleier,
og legger til rette for mer profesjonalisering av utleiemarkedet
for å sikre et godt tilbud.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at leiemarkedet skal være trygt
og forutsigbart. Leiemarkedet har i mange år fått for lite oppmerksomhet,
til tross for at én million innbyggere leier boligen sin. I 2024
vedtok Stortinget Bustadmeldinga, hvor leiemarkedet er fremhevet
som ett av fire innsatsområder i boligpolitikken. Stortingsmeldingen introduserer
en fornyet leiemarkedspolitikk med klare mål: å sikre trygge og
stabile leieforhold, et tilstrekkelig utleietilbud, solid kunnskapsgrunnlag
om leiemarkedet og en bærekraftig kommunal utleiesektor.
Disse medlemmer viser
til at husleieloven spiller en viktig rolle for husholdningenes
botrygghet og forutsigbarhet på leiemarkedet. I NOU 2024: 19 Ny
boligleielov har husleielovutvalget levert en grundig utredning
som gir et godt grunnlag for å fornye husleieloven. Utredningen
viser også at det er delte meninger i utvalget om hvor mye det er
mulig å styrke leietakeres rettigheter uten at det går på bekostning
av insentivene til å leie ut, og dermed mengden leieboliger. Husleielovutvalget
har foreslått flere lovendringer som kan styrke leieres botrygghet
og kontroll over egen bosituasjon. Blant annet foreslår utvalget
å gi leieren en ufravikelig rett til å si opp leieavtalen når som
helst, å øke minstetiden for tidsbestemte leieavtaler fra tre til
fem år og å gi leieren rett til å kreve forlengelse av visse leieavtaler. Kommunaldepartementet
jobber nå med en lovproposisjon til Stortinget som ser helhetlig
på forslagene fra utvalget. I dette arbeidet må det søkes rett balanse
mellom rettigheter og plikter til både leiere og utleiere. Både
de som leier og de som leier ut skal oppleve at loven legger til
rette for trygghet og forutsigbarhet på kort og lang sikt. Loven
skal ivareta både dem som har et akutt og kortvarig boligbehov,
og dem som bor og leier hele livet. Som utvalget selv skriver, skal
loven stå seg over lang tid og sette rammer som fungerer i tider
med høy etterspørsel etter leieboliger, men også i tider der tilbudet
overgår etterspørselen og leieprisveksten er lav.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til Husbankens
rapport «Statusvurdering av leiemarkedet 2024», som har et mål om
å gi et balansert og helhetlig bilde av leiemarkedet i Norge. Denne
rapporten viser til økt etterspørsel, lavt tilbud og økonomisk sårbarhet
hos leietakerne, samtidig med lav lønnsomhet i langtidsutleie og
økende konkurranse fra lønnsom korttidsutleie i store byer og på
attraktive reiselivsdestinasjoner. Disse medlemmer viser
også til Huseiernes bokostnadsindeks, som viser at det har blitt
dyrere å eie bolig fordi rentene, kommunale avgifter og de generelle
kostnadene med vedlikehold og drift av eiendom har økt. Disse medlemmer viser til aggressiv markedsføring
av korttidsutleie på sosiale medier og at leiligheter med god beliggenhet
som før var utleid for 7 000 kroner per måned, kan dra inn det tredoble
dersom de er leid ut på korttidskontrakter. Det er i seg selv ikke
negativt at flere sekundærboliger blir solgt, men det er viktig
at det som kommer på markedet ikke blir omgjort til korttidsutleie
og hotelldrift i stedet for boliger for mennesker som trenger et
hjem.
Disse medlemmer mener
disse forholdene gjør det enda viktigere å få på plass bedre reguleringer
av leiemarkedet og andre tiltak som kan bedre forholdene for de
som av ulike årsaker leier bolig. Disse medlemmer mener
at å fjerne eiendomsskatten og gjeninnføre verdsettelsesrabatten
bare vil gjøre korttidsleie enda mer lønnsomt og derfor ikke løse
problemene med færre utleieboliger for folk som skal bo og arbeide på
stedet.
Disse medlemmer viser
til at eierlinja har stått svært sterkt i norsk boligpolitikk under
skiftende regjeringer helt siden midten av forrige århundre. Disse medlemmer mener også at det er
et gode å kunne eie sin egen bolig, men det er stadig flere som
ikke har råd til å kjøpe sin egen bolig, og mange unge bor nå lenger
i leid bolig før de har råd til å kjøpe – hvis de noen gang får råd
til det. Siden finanskrisen i 2008 har andelen som leier bolig,
økt jevnt og trutt, trolig fordi boligprisene i noen deler av landet
har steget mer enn lønnsveksten, særlig i sentrum av de større byene.
Dette har gjort det stadig vanskeligere å kjøpe sin egen bolig og
det har skapt et stadig større økonomisk skille mellom de som eier,
og de som leier bolig. I overkant av 1 million mennesker, 24 pst.,
bor nå i leid bolig i Norge.
Disse medlemmer viser
til at renteøkning og dyrtid har redusert den økonomiske tryggheten
i husholdningene betydelig de siste tre årene, og det er de med
de laveste inntektene og som leier bolig som er rammet hardest av
dyrtiden, og som blir presset ut i randsonen av boligmarkedet. Disse medlemmer viser til at det å ikke
ha en trygg bosituasjon går ut over både helse og oppvekstmiljø
for barn. Det er uverdig at norske husholdninger stadig må flytte
rundt i jakten på en bolig de har råd til. Om dette får pågå videre,
vil det ha store direkte og indirekte negative følger for mennesker
og kostnader for samfunnet, da det er godt dokumentert at det har
negative konsekvenser for både psykisk helse, utvikling og muligheter
å måtte flytte ofte. Derfor mener disse medlemmer at
det haster med både å få i gang bygging av ikke-kommersielle utleieboliger,
å styrke leietakernes rettigheter gjennom ny husleielov og å gi
kommunene verktøy for å begrense «turistifiseringen» av helårsboliger
i det som kommunen har regulert som boligområder. Disse
medlemmer viser til høringssvarene fra LO, Leieboerforeningen,
Aleneforeldreforeningen, Norsk Forbund for Utviklingshemmede og
Jussbuss, som alle støtter tiltak som kan være med på å ivareta
botryggheten og stabiliteten for leietakerne i Norge. Disse medlemmer viser til at ordningen
med studentboliger har fungert godt, og mener denne modellen burde
kunne overføres også til det øvrige leiemarkedet for å løse problemet
lavinntektshusholdninger har med å finne en trygg bolig å bo i. Disse medlemmer viser til Husbankens
Statusvurderingen av Leiemarkedet 2024, der det står:
«Leiemarkedet er preget av ubalanse mellom
tilbud og etterspørsel, som øker presset på sårbare grupper og høyere
leiepriser. Geografiske forskjeller gir ulike utfordringer med press
på storbyene og aldrende befolkning i distriktene. Det forventes
fortsatt press i leiemarkedet framover og at det vil med gjeldende
rammevilkår bli utfordrende å etablere flere utleieboliger og oppgradere
eksisterende boligmasse.»
Disse medlemmer mener
dette viser at det ikke er nok med forenklinger i byggesaker for
å få bygd flere utleieboliger, og at markedet alene ikke har løsningen. Mens
Danmark har 20 pst. ikke-kommersielle boliger, har Norge bare 4
pst. kommunale boliger, og de senere årene har mange kommuner solgt
ut fordi de ikke har hatt råd til å vedlikeholde disse. Kommunene
har slik gjort seg mer avhengige av private utleiere. Disse medlemmer mener derfor det haster
å få på plass politiske virkemidler og økonomisk stimuli for å løse økende
behov for rimelige leieboliger. En ikke-kommersiell leiesektor trengs
i tillegg til de mange små private utleierne som leier ut deler
av sin egen bolig, og som dekker en fleksibilitet som også trengs,
men som ikke er godt nok for langtidsleierne. Med andre ord så må
rammebetingelsene endres for å få løst ubalansen i leiemarkedet.
Disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
i forslaget til statsbudsjett for 2026 opprette en egen tilskuddsordning
med tilhørende låneramme i Husbanken for bygging av ikke-kommersielle
boliger etter modell av leieboersamvirke, hvor intensjonen er å
bygge rimelige leieboliger med langsiktige boforhold.»
Disse medlemmer viser
til at bokostnadene har økt og at det er viktig å gjøre tiltak som
kan redusere husleien for de som skal leie. For å redusere de månedlige
kostnadene til nedbetaling av lån i en ikke-kommersiell boligsektor,
må alt som kan bedre likviditeten, testes ut for å få i gang byggingen
eller renovering av boliger. Selv om midlene til boligkvalitet har
økt i Husbanken, trengs det flere grep. Et godt bygg kan stå i flere hundre
år, selv om det trengs jevnlig vedlikehold. Disse
medlemmer mener derfor at det kan forsvares å øke nedbetalingstiden
på lån til bygging eller renovering av ikke-kommersielle utleieboliger
for å kunne senke den månedlige husleien.
Disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
vurdere og komme med forslag til hvordan økt nedbetalingstid for
lån i Husbanken kan brukes spesifikt for å lette likviditeten og
redusere husleien i prosjekt med ikke-kommersielle boliger, i forbindelse
med fremleggelse av statsbudsjettet for 2026.»
Disse medlemmer viser
til at en viss egeninnsats opp gjennom historien har vært en viktig
faktor for at nordmenn har kunnet ha råd til å eie sin egen bolig.
I en situasjon der materialkostnadene er blitt høye, må man lete
etter alle muligheter som kan hjelpe til med å få ned kostnadene
ved nybygg og renovering av bygg. Å legge til rette for medvirkning
og egeninnsats i samvirkeorganiserte boligmodeller vil kunne imøtekomme det
som Forbrukerrådet fant som et stort behov hos leietakerne i rapporten
«Å leie bolig». Denne rapporten viser at mange som leier, ønsker
å ha frihet til å bidra selv til å skape sitt eget hjem. En av kommunene
som var med i konkurransen om å vinne Boligprisen under Husbankens
konferanse Boligpulsen i 2025, hadde utviklet et konsept der egeninnsats
var implementert som en faktor for å kunne gjøre boliger rimeligere
for den enkelte.
Disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
sammen med Husbanken vurdere om det er mulig å utvikle modeller
for bygging av ikke-kommersielle leieboliger der egeninnsats kan
brukes for å få ned bokostnadene.»
Disse medlemmer viser
til Husbankens statusrapport for leiemarkedet 2024, som slår fast
at fra 2015 til 2023 har antallet leietakere økt dobbelt så mye
som befolkningsveksten. Samtidig har kostnadsveksten gjort at det
ikke er lønnsomhet i å bygge utleieboliger, og profesjonelle utleiere
trekker seg i økende grad ut på grunn av lav lønnsomhet. Det høye
antallet flyktninger fra Ukraina har økt etterspørselen etter leieboliger. Disse medlemmer viser til at det er flere
leietakere som rapporterer om dårlige boforhold og lite trygghet
i leieforholdet, og dette gjelder særlig personer som leier senere
i livet, og barnefamilier. Forbrukerrådets rapport «Å leie bolig,
leietakernes erfaringer» og FAFOs rapport «Hjelp med midlertidig
botilbud fra Nav», lansert 8. mai 2025, konkluderer med at dyrtid
og økt press i boligmarkedet fører til at flere presses ut i boligmarkedets randsone,
og antallet som ber Nav om hjelp med midlertidig botilbud, øker.
Disse medlemmer mener
at Norge mangler en god politikk for alle som ikke har økonomiske
ressurser til å kunne få lån til egen bolig, og at regjeringen er
altfor passiv med å ta tak i utfordringene som leietakerne møter
i et presset leiemarked. Disse medlemmer viser til
at Bustadmeldinga hadde lite konkret politikk for leietakere. Husbankens
statusrapport for leiemarkedet for 2024 slår fast at det
«framover er ventet at flere leietakere
vil være aleneboende, eldre eller lavinntektsgrupper, med lavere
økonomisk handlingsrom».
Taperne i dyrtiden er leietakerne som ikke kan
sende regningen videre, og resultatet er flere husløse og at de
med dårligst råd oftere må flytte enn andre, og gjerne fordi utleier
vil ha inn andre leietakere med større betalingsevne. Derfor trengs
det, i tillegg til å utvikle en ikke-kommersiell leiesektor, å fornye
husleieloven.
Disse medlemmer viser
til at Sosialistisk Venstreparti i budsjettforhandlingene med Arbeiderpartiet og
Senterpartiet høsten 2021 fikk forhandlet fram at det skulle settes
ned et husleieutvalg som skulle legge fram anbefalinger for ny husleielov.
Mandatet til husleielovutvalget var å legge fram to rapporter for
at regjeringen skulle kunne rekke å legge fram de mest nødvendige
lovendringene til ny husleielov før stortingsvalget 2025. I april
2025 ble det klart at det trass i lovnader og avtale om fremleggelse
av en lovproposisjon ikke ville bli framlagt noe av det husleielovutvalget
var enige om var nødvendige lovendringer for å beskytte leietakerne bedre.
Det er mange eksempler på husleieavtaler med bindingstid for leietakere
ut over rimelige oppsigelsesfrister. Ting skjer i folks liv som
gjør det nødvendig å flytte på et annet tidspunkt enn tenkt. Dette
kan være samlivsbrudd, sykdom, oppsigelse og jobbskifte m.m., og det
oppleves som urimelig å kanskje ha en bindingstid som fører til
at man kanskje må drive framleie eller betale dobbelt fordi man
ikke får avsluttet husleieavtalen før bindingstiden er ute. Husleielovutvalget
foreslo derfor at denne adgangen til å ha bindingstid i husleieavtaler
burde fjernes.
Derfor fremmer disse medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å innføre et forbud mot bindingstid i husleieavtaler,
slik at leietakernes rett til å si opp leieavtalen blir ufravikelig,
ved at det verken kan avtales noen former for bindingstid for leietakere,
eller at leietakeren kun kan si opp hvis bestemte grunner foreligger.»
Disse medlemmer viser
til at en husleielov alltid vil måtte inneholde regler som balanserer
leietakers og utleiers retter og plikter, og inneha regler for hva
som skal skje om det er alvorlig mislighold i kontrakter. Private
utleiere som leier ut deler av egen bolig, vil for eksempel måtte
ha mulighet å si opp leieboere når de trenger sin egen bolig. Men
det er leietakere som opplever å bli oppsagt uten at det egentlig
er gode grunner. Kanskje vil utleier bare ha en ny «leie-budrunde»,
eller gå over til korttidsutleie for å øke inntjeningen ut over den
årlige tillatte justeringen som er nedfelt i dagens husleielov. Disse medlemmer viser til Forskning.no
og artikkelen om sammenhengen mellom gjeld og dårlig psykisk helse,
publisert 5. oktober 2021. Artikkelen bygger på en rekke internasjonale
studier blant annet fra Storbritannia, og artikler skrevet av psykologiprofessor
Arne Holte. Forskningen viser at uhåndterlig gjeld og psykisk uhelse
henger gjensidig sammen.
Norsk Psykologforening skriver i en kommentar
til det nylig framlagte revidert nasjonalbudsjett (RNB) at psykisk
uhelse sto for hele 73 pst. av økningen i sykefraværet i 2024 og
det er særlig i aldersgruppen under 40 år at problemene øker. Disse medlemmer mener denne forskningen
er med på å sannsynliggjøre at en mye bedre finansiert boligpolitikk
og oppbygging av en ikke-kommersiell leiesektor vil kunne ha enorm
positiv samfunnsøkonomisk effekt. Dette viser at å leve med usikkerhet
om hvorvidt man kan få fortsette å bo der man trives, og der barna
har sitt nærmiljø, er en sosial og psykisk belastning. Derfor foreslo
husleielovutvalget å øke den generelle minstetiden for kontraktslengde
fra tre til fem år og innføre en rett for leietaker til å kunne
forlenge tidsbestemte avtaler og kreve at eventuelle avslag måtte
være skriftlig begrunnet. Alt dette for å sikre mer stabilitet i
leieforhold, slik at man unngår ufrivillige flyttinger og stadige
oppbrudd fra et bomiljø.
Disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag, i tråd med husleielovutvalgets anbefalinger:
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å øke minstetiden for kontraktslengden på tidsbestemte husleieavtaler
fra tre til fem år.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om å innføre en rett for leietakere til å kreve forlengelse
av tidsbestemte husleieavtaler når leieavtalen løper ut, hvor et
avslag på dette må være skriftlig og begrunnet.»
Disse medlemmer viser
til at stortingsflertallet ved flere anledninger har bedt regjeringen
fremlegge en husleielov i inneværende stortingsperiode. Disse medlemmer viser til flertallsmerknadene
i Innst. 16 S (2024–2025), der det står:
«Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt, viser til omtalen
av vedtak 88 (2022–2023) i Meld. St. 4 (2024–2025), hvor regjeringen
ikke legger opp til at en ny lov skal behandles i inneværende stortingsperiode, slik
anmodningsvedtaket krever. Flertallet forutsetter at en ny lov behandles
i inneværende periode.»
Disse medlemmer mener
det er en forspilt mulighet at et rødgrønt flertall på Stortinget
ikke evner å bli enig om nødvendige forbedringer for landets én
million leietakere. Disse medlemmer viser
til at et klart flertall av de som leier, er de som har dårligst
råd. Enslige forsørgere, aleneboere og innvandrere er overrepresentert.
Folk med dårlig råd er kraftig overrepresentert. I februar 2025
påpekte SSB:
«Det er en klar sammenheng mellom inntekt
og boligeierskap. Blant den fjerdedelen av husholdningene med lavest
inntekt leier 53,2 prosent, mens 6,5 prosent av husholdningene med
høyest inntekt leier.»
Disse medlemmer mener
at på en rekke områder kan en ny husleielov gjøre hverdagen bedre
for leietakere. Det gjelder fortrinnsrett til ny kontrakt, som er
viktig for å gi bedre forutsigbarhet for leietakere både med og
uten barn. Det kan være at retten til å si opp leiekontrakter utvetydig
slås fast, eller at minstetiden for leieavtaler økes fra tre til
fem år. Disse medlemmer vil minne om
at den eksisterende husleieloven ble til i en annen tid, og den
er overmoden for fornyelse. Disse medlemmer viser
til at Leieboerforeningen, Jussbuss, Aleneforelderforeningen, Norsk
Forbund for Utviklingshemmede (NFU) og LO alle har levert skriftlige
innspill hvor de ber om en ny og forbedret husleielov for leietakerne. Disse medlemmer mener at flere tiår med
et deregulert leiemarked har vist at det er riktig og nødvendig
å styrke leietakernes rettigheter, og at det haster å få på plass
en ny husleielov.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at flere forslag som ligger
i dette representantforslaget vil føre til at færre ønsker å leie
ut boligen sin. Dette vil på sikt føre til ytterligere økning i leieprisene
på grunn av få boliger på leiemarkedet. Disse
medlemmer viser videre til at de høye leieprisene skyldes
at regjeringen har fjernet den skattemessige verdsettelsesrabatten
på sekundærboliger. Dette har gjort det mindre lønnsomt å leie ut
boliger, med den følge at boligtilbudet til leietakere er redusert,
og prisene har økt. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet i sitt alternative budsjett for 2025 har
foreslått å gjeninnføre en verdsettelsesrabatt på sekundærboliger på
20 pst. i 2025.