HMS-kort
Komiteens
flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, viser til at HMS-kort er et lovpålagt identitetskort
for arbeidstakere i noen bransjer, som administreres av Arbeidstilsynet.
Kortet bekrefter hvem som er arbeidsgiver og arbeidstaker, samt
at virksomheten og den ansatte er registrert i de obligatoriske
offentlige registrene. Flertallet merker
seg at alle som utfører arbeid på bygge- og anleggsplasser, eller
som helt eller delvis tilbyr renholdstjenester, bilpleie, hjullagring
og hjulskift, er pålagt å utstyre både norske og utenlandske arbeidstakere med
HMS-kort. HMS-kortet er et viktig verktøy som fremmer seriøsitet
og gjør Arbeidstilsynets kontroller vesentlig enklere og mer effektive. Flertallet mener ordningen kan bli et
sentralt verktøy for å bekjempe lønnstyveri og bør utvides til flere
utsatte bransjer.
Flertallet mener
at for å unngå misbruk må det være skikkelig kontroll med hvem som
får tak i HMS-kort. Krav om fysisk ID-sjekk eller bruk av BankID
ved utstedelse av HMS-kort bør derfor utredes. I tillegg bør HMS-kortet
forsterkes ved å legge til biometriske data, eksempelvis fingeravtrykk. Flertallet mener det vil forebygge at
det lages HMS-kort basert på falsk informasjon og dokumentasjon,
eller at kortene brukes av andre enn den kortet er laget til. Formelle
kvalifikasjoner kan også registreres for å synliggjøre at arbeidstaker
er kvalifisert for arbeidet som utføres.
Flertallet registrerer
at teknologien gir nye muligheter for å avdekke lovbrudd og lønnstyveri.
Man bør derfor inkludere flere sanntidsopplysninger i HMS-kortet.
Samtidig bør det lages en kobling til a-ordningen som viser lønn
og skattetrekk, samt en kobling til innbetaling av obligatorisk
tjenestepensjon og ytelsesutbetalinger fra Nav. Flertallet registrerer
at man ved bruk av teknologi kan sørge for at sannsynlige brudd
på reglene automatisk rapporteres til den aktuelle tilsynsmyndigheten.
Med en slik løsning kan varsler utløses dersom det ikke er betalt
lønn til og skatt for arbeidstakere som logger seg inn på byggeplass.
Digitalisering og systemer som snakker bedre sammen på tvers, vil
gi Arbeidstilsynet og de andre tilsynene mulighet til å gjennomføre
langt mer målrettede kontroller. Flertallet understreker
at når flere data blir registrert i sanntid og biometriske data
kommer på plass, vil mulighetene for misbruk gå kraftig ned. Dermed
kan man også utvide kortenes gyldighetstid, noe som vil gi en betydelig
forenkling og innsparing i tid og kostnader for både Arbeidstilsynet
og næringslivet.
Flertallet fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
utvide ordningen med HMS-kort til flere utsatte bransjer og forsterke
kortene med biometriske data og formelle kvalifikasjoner, og deretter
utvide kortenes gyldighetstid, og komme tilbake til Stortinget på
egnet måte.»
«Stortinget ber regjeringen inkludere
flere sanntidsopplysninger i HMS-kortet, herunder lage en kobling
til a-ordningen (lønn og skattetrekk), OTP-innbetalinger og ytelsesutbetalinger
fra Nav, samt sørge for at sannsynlige brudd på reglene automatisk
rapporteres til den aktuelle tilsynsmyndigheten, og komme tilbake
til Stortinget på egnet måte.»
«Stortinget ber regjeringen utrede
krav om fysisk ID-sjekk eller bruk av BankID ved utstedelse av HMS-kort
og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet understreker at det viktige
for Arbeidstilsynet er at virksomhetene som er pålagt å ha HMS-kort,
har dette riktig og forskriftsmessig på plass for sine ansatte.
Om de velger å løse dette direkte selv eller får bistand av en profesjonell
tredjepart, er av underordnet betydning, så lenge ansvarsforholdene
uansett ligger fast. Disse medlemmer setter
derfor spørsmålstegn ved hvorfor Arbeidstilsynet i sin kommunikasjon
går så langt i å fraråde bruk av tredjepartsaktører, som en rekke
seriøse bedrifter og fagforeninger benytter. Disse
medlemmer har ikke noe imot at Arbeidstilsynet objektivt informerer
om kostnadene ved egen løsning og fremhever hvor enkelt det faktisk
er å bestille direkte på tilsynets nettsider. Samtidig bør det ikke
være tilsynets oppgave å legge seg opp i hvilken fremgangsmåte bedriftene
bruker, så lenge løsningene fullt ut er forsvarlige og i henhold
til regelverket.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener det er avgjørende å bekjempe
useriøse aktører i arbeidslivet og sikre et ryddig og lovregulert
arbeidsmarked.
Disse medlemmer støtter
forslaget om å gi Arbeidstilsynet adgang til å innhente opplysninger
fra tredjepart, eksempelvis fra leverandører eller kunder, der dette
er nødvendig for å få et helhetlig bilde av alvorlige brudd på arbeidsmiljøloven.
Dette virkemiddelet vil særlig kunne styrke innsatsen mot selskapsstrukturer
som er konstruert for å skjule spor eller ansvar. Det foreslås klare
vilkår for bruk, noe som etter disse medlemmers vurdering
ivaretar rettssikkerheten på en tilfredsstillende måte.
Når det gjelder forslaget om å gi Arbeidstilsynet
adgang til å foreta bevissikring, vil disse
medlemmer påpeke at politiet allerede har de nødvendige fullmakter og
virkemidler til å gjennomføre bevissikring i henhold til straffeprosessloven,
inkludert saker som gjelder brudd på arbeidsmiljøloven. Etter disse medlemmers syn bør det unngås å
tildele forvaltningsorganer hjemler som nærmer seg politiets virkemidler.
Arbeidstilsynet skal ikke utvikles i retning av en kontrollmyndighet
med politimyndighet, og disse medlemmer mener
derfor at forslaget om bevissikring ikke bør vedtas.
Disse medlemmer støtter
forslaget om å tydeliggjøre politiets bistandsplikt ved tilsyn.
Et klargjort regelverk kan bidra til mer effektiv håndheving av
arbeidsmiljøloven, uten å svekke rettssikkerheten.
Disse medlemmer viser
samtidig til at flere høringsinstanser har uttrykt bekymring for
at nye sanksjonshjemler foreslås før allerede innførte endringer
er evaluert. For eksempel ble gebyrgrensene hevet fra 1. juli 2024,
og regjeringen har selv initiert et forskningsprosjekt for å evaluere
effekten av ulike sanksjonshjemler. Disse
medlemmer mener det derfor er prematurt å innføre nye virkemidler
som overtredelsesgebyr på stedet, gebyr til fysiske personer eller
utvidet foreldelsesfrist før evalueringen foreligger. Slike endringer bør
bygge på dokumentert behov og helhetlig analyse.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Senterpartiet understreker viktigheten av å ha
et tydelig regelverk i arbeidet for å motarbeide arbeidslivskriminalitet.
Disse
medlemmer viser til at Økokrim i sin høringsuttalelse «Høringsuttalelse
– Flere og sterkere virkemidler til Arbeidstilsynet» skriver følgende:
«Høringsnotatet viser til at et av Arbeidstilsynets mål
er å sikre at ‘[v]irksomhetene ivaretar seriøse og anstendige arbeidsvilkår’.
Til tross for at Arbeidstilsynet får opplysninger om forhold som
kan betegnes som lønnstyveri, erfarer Økokrim at slike saker ikke
håndteres. Årsaken skal være at arbeidsmiljøloven § 18-1 (1) første
punktum ikke omfatter dette. Per i dag har Arbeidstilsynet mulighet
til å gripe inn ved ulovlig lønnstrekk, tilegnelse av lovfestet
overtidslønn, og fører tilsyn med allmenngjøringsloven.
Økokrim vurderer det som uheldig at det tilsynsorganet
som har som mål og er best egnet til å sikre anstendige arbeidsvilkår,
ikke har hjemmel til å følge opp og gripe inn mot forhold som faller
inn under lønnstyveri.»
og
«For å inkludere lønnstyveri i Arbeidstilsynets
mandat, kan det innføres en henvisning til lønnstyveribestemmelsen
i arbeidsmiljøloven § 18-1 (1). Et alternativ er å bruke departementets
opprinnelige forslag til lønnstyveribestemmelse som grunnlag for
et tillegg i § 18-1. Se nærmere omtale av dette i NTAES-rapporten
‘Når lønnen uteblir – Om lønnstyveri – fenomen, modus og sårbarheter’,
datert 9. september 2024.»
Disse medlemmer understreker
viktigheten av at Arbeidstilsynet har hjemmel til å håndheve lønnstyveri.
Komiteen fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
utrede å gi Arbeidstilsynet hjemmel til å håndheve lønnstyveri.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Rødt er glade for
at regjeringen vil gi Arbeidstilsynet sterkere virkemidler for å
stanse arbeidslivskriminalitet.
Disse
medlemmer er særlig glade for at regjeringen følger opp forslaget
fra Rødt, Representantforslag 141 S (2022–2023) om at reaksjonene
for lovbrudd blir utvidet til at også «fysiske personer» som har
arbeidsgiveransvar, ikke bare «et selskap», kan ilegges bøter.
Disse medlemmer viser
til høringssvar fra Fair Play Bygg Norge, referert i proposisjonen:
«Fair Play Bygg Norge støtter høringsforslaget
og viser særskilt til at lønnstyveri er en viktig metode for a-krim,
og at Arbeidstilsynet skal kontrollere at lønn er rett i forhold
til allmenngjøringsloven og anskaffelsesloven. For å kunne kontrollere
dette effektivt og få korrekte opplysninger, er det viktig at Arbeidstilsynet
skal kunne kontrollere kontoopplysninger, opplysninger i Aa-registeret,
a-meldingen og kunne sammenligne dette med korrekte timelister.
Fair Play Bygg Norge gir uttrykk for at denne informasjonen ofte
blir tilpasset når Arbeidstilsynet ber om dokumentasjon fra arbeidsgiver,
slik at Arbeidstilsynet ikke kan finne avvik på nevnte lovverk.»
Disse medlemmer støtter
dette synet og vil understreke at Arbeidstilsynet må få tilgang
på a-meldingen for å kunne utføre gode risikobaserte kontroller. Uten
direktetilgang i a-meldingen blir dette vanskelig. Dersom det er
opplysninger i a-meldingen som er særlig sensitive, kan disse unntas.
Disse medlemmer viser
videre til følgende avsnitt i proposisjonen:
«Departementet presiserer at det i denne
sammenheng ikke skal være avgjørende at den aktuelle virksomheten
(tredjeparten) er omfattet av arbeidsmiljøloven. For eksempel vil
virksomheter uten ansatte derfor også være omfattet. Referansen
til ’virksomhet’ innebærer derfor først og fremst at privatpersoner
vil falle utenfor. Forslaget vil i prinsippet også omfatte offentlige
virksomheter. Hvorvidt Arbeidstilsynet vil kunne innhente taushetsbelagt
informasjon fra offentlige myndigheter vil imidlertid, som i dag,
følge av gjeldende regulering i, blant annet, forvaltningsloven
og a-kriminformasjonsforskriften. Forslaget tar altså ikke sikte
på å endre rettstilstanden på området for informasjonsutveksling
mellom offentlige kontrollmyndigheter.»
Dette betyr at Arbeidstilsynet ikke får utvidet
tilgang på informasjon fra andre etater. I dag er det begrenset
hva Arbeidstilsynet får tilgang til etter a-krimforskriften § 3. Disse medlemmer mener at Arbeidstilsynet
må få samme tilgang til opplysninger som Skatteetaten og Nav.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag som sikrer at Arbeidstilsynet får samme tilgang til
opplysninger som Skatteetaten og Nav.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet,
fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen øke bevilgningen
til Fair Play Bygg Norge.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag til målrettede tiltak for arbeidstakere som blir grovt utnyttet
i arbeidslivet.»