Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Even Eriksen, Nils-Ole Foshaug, Steinar Krogstad
og Trine Lise Sundnes, fra Høyre, Hårek Elvenes, Ingjerd Schie Schou, Erna
Solberg og lederen Ine Eriksen Søreide, fra Senterpartiet, Bengt
Fasteraune, Ola Borten Moe og Trygve Slagsvold Vedum, fra Fremskrittspartiet,
Sylvi Listhaug og Morten Wold, fra Sosialistisk Venstreparti, Ingrid
Fiskaa, fra Rødt, Bjørnar Moxnes, fra Venstre, Guri Melby, fra Kristelig Folkeparti,
Dag-Inge Ulstein, og uavhengig representant Christian Tybring-Gjedde,
viser til at Norge har vært en aktiv bidragsyter og medlem av Europarådet
siden organisasjonens dannelse 5. mai i 1949. Europarådet ble etablert
som en konsekvens av andre verdenskrigs enorme ødeleggelser og menneskelige
lidelser, og baserer seg på en grunntanke om at land i Europa som
respekterer menneskerettigheter, demokrati og rettsstatsprinsipper,
ikke vil gå til krig mot hverandre.
Komiteen anerkjenner
at verden og forutsetningene for Europarådets arbeid har endret
seg betydelig siden 1949, men verdifellesskapet om demokrati, menneskerettigheter
og en uavhengig rettsstat ligger fast. En av Europarådets tidligste
oppgaver var utviklingen av Den europeiske menneskerettskonvensjon
(EMK) i 1950, og i kjølvannet av den opprettelsen av Den europeiske
menneskerettsdomstol som dømmer i saker der stater er innklaget
for brudd på EMK. Ettertiden har vist viktigheten av disse grepene.
I over 75 år har Europarådet bidratt til å gjøre
Europa og dermed også Norge til et mer stabilt og tryggere kontinent.
Likevel deler komiteen regjeringens
innledende ord i meldingen;
«Vi lever i en geopolitisk brytningstid,
der mye synes usikkert. Der vi for tretti år siden så at demokratiske
verdier og multilateralt samarbeid ble styrket, er situasjonen en
helt annen i dag. Globaliseringen har stanset opp, samtidig som
stormaktsrivalisering og polarisering øker.»
Komiteen registrerer
at regjeringen i meldingen beskriver Europarådet som en del av en
regelbasert verdensorden som har tjent Norge vel, men som nå er
under sterkt press. Komiteen mener det
er vesentlig at Norge bidrar aktivt inn i å beskytte og forsterke
institusjonens arbeid og verdier.
Tiden er inne for å minne hverandre om de europeiske
institusjonenes betydning for demokrati, respekt for folkeretten,
og for fred og sikkerhet på vårt kontinent.
Meldingen omtaler et bredt utfordringsbilde
som på ulike nivåer, og med forskjellig intensitet, truer og motarbeider
de verdiene Europarådets arbeid er bygget på. Komiteen deler
dette utfordringsbildet og stiller seg bak regjeringens oppsummering.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre merker seg at regjeringen mener at et
tettere samarbeid med EU er nødvendig for å beskytte våre verdier. Disse medlemmer støtter dette synet og
mener at den beste måten for Norge å samarbeide med EU på er å samarbeide
i EU.
Videre merker komiteen seg
at flere europeiske land de siste årene har opplevd en gradvis svekkelse
av demokratiske normer og institusjoner. Komiteen mener
at det er sentralt å fremme og beskytte demokratiske normer i tillegg
til institusjoner. Flere autoritære ledere er legitimt valgt gjennom
demokratiske institusjoner, men respekterer ikke demokratiske normer
som meningsmangfold, ytringsfrihet og vern av mindretallsrettigheter.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre merker seg videre at lokaldemokratiet
både er viktig, som det første kontaktpunktet mellom innbyggerne
og myndighetene, og samtidig sårbart.
Disse medlemmer viser
i den forbindelse til at Stortinget har bevilget 423,8 mill. kroner
for 2025 over kapittel 159 Regionbevilgninger, post 71 Europa og
Sentral-Asia, som blant annet går til støtte til europeiske integrasjonsprosesser,
demokrati- og rettsstatsutvikling. Disse medlemmer mener
at nivået på støtten til slike tiltak ikke bør reduseres ytterligere.
Disse medlemmer merker
seg at medlemskap i Europarådet og etterlevelse av Europarådets
standarder for demokrati, rettsstat og respekt for menneskerettighetene
er en forutsetning for EU-medlemskap. Disse medlemmer merker
seg regjeringens vurdering om at det kan bli utfordrende for Norge
som ikke-EU-medlem at EUs stadige utvidelse av hva som er unionskompetanse,
innebærer tilsvarende innsnevring i medlemsstatenes kompetanse i
Europarådet, blant annet fordi EUs medlemsland blir forpliktet av
EU-retten til å samordne seg.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Venstre, merker seg
at støtten til sivilsamfunnet gjennom EØS-midler over tid kanskje
er den mest virkningsfulle delen av Norges bidrag til demokratiutvikling
i Europa etter EUs utvidelse i 2004, og mener at Norge gjennom vekslende
regjeringer har sett gode resultater av vår bruk av EØS-midlene som
verktøy.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til Europarådets parlamentarikerforsamling
PACE, og merker seg tendensen med at parlamentarikerne kan gå lenger
i sine erklæringer og kritikk av medlemsstatenes arbeid eller manglende
handling på et områder. Disse medlemmer vil
derfor oppfordre til fortsatt aktiv norsk deltakelse i PACE.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Venstre, merker seg utfordringene
med å rekruttere nordmenn til stillinger i internasjonale organisasjoner,
inkludert Europarådet, og at det er i norsk interesse å styrke slik
rekruttering. Flertallet vil derfor
påpeke at ansvaret for de økonomiske og logistiske rammevilkår for
nordmenn som søker slike stillinger, og deres medfølgende, for det
meste ligger under andre departementer enn Utenriksdepartementet.
Det er derfor avgjørende med godt interdepartementalt samarbeid.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Senterpartiet og Venstre merker seg prioriteringen av
ytringsfrihet i Norges internasjonale menneskerettighetsarbeid og
at en uavhengig og kritisk presse er blant de viktigste institusjonene
i et demokratisk samfunn. Disse medlemmer viser
i den forbindelse til strategien for ytringsfrihet i utenriks- og
utviklingspolitikken, som regjeringen Solberg la frem i 2021.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Venstre, merker seg
at trepartssamarbeidet er et viktig bidrag til å styrke demokratiet
ved å sikre at berørte parter blir hørt i beslutningsprosesser som
påvirker arbeidslivet. Flertallet er
enig i at det er viktig å støtte opp under fagforeninger, men vil
samtidig minne om at trepartssamarbeidet ikke fungerer etter sin
hensikt uten gode arbeidsgiverforeninger.
Komiteens medlemmer fra
Høyre og Venstre er enige i at stater der det ikke er politisk
vilje til å etterleve forpliktelsene som et europarådsmedlemskap
innebærer, heller ikke bør være medlemmer av organisasjonen. Disse medlemmer viser i den forbindelse
til rapporten fra høynivågruppa om Europarådets fremtid fra oktober
2022, som inneholder anbefalinger for hvordan Europarådet bør håndtere
medlemsland som ikke etterlever sine forpliktelser.
Komiteen merker
seg Europarådets arbeid for ansvarliggjøring av Russland for krigsforbrytelser
i Ukraina og gir sin fulle støtte til det.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt er varme forkjempere for Europarådets arbeid og støtter
opp om hovedtrekkene i meldingen. Likevel er det enkelte aspekter
der meldingen underkommuniserer potensielle fallgruver.
Disse medlemmer merker
seg meldingens beskrivelse av EUs tilslutning til Europarådet. Disse medlemmer mener meldingen i liten
grad reflekterer over implikasjonene av EU-domstolens uttalelse
2/13, der domstolen trekker frem særtrekk ved EU-jussen og EU-domstolens
autonomi. Disse medlemmer mener det
er uakseptabelt om EU-domstolen eller EUs traktater forskjellsbehandles
fra Norges eller andre europeiske lands høyeste domstol eller grunnlov. Disse medlemmer merker seg at dersom
EU tilslutter seg Europarådet, kan de med fire flere medlemsland
koordinere seg i Europarådet med 2/3-flertall. Det er en bekymringsfull
fremtidsutsikt om Europarådet utvikler seg fra å være et mellomstatlig
samarbeid til et forum dominert av EU. Det vil utfordre Europarådets
legitimitet i land utenfor EU. Disse medlemmer vil
understreke viktigheten av en proaktiv norsk politikk for å unngå
dette scenarioet.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Fremskrittspartiet merker seg beskrivelsen av
arbeidet i etterkant av «bestemordommen» mot Sveits 9. april 2024. Disse medlemmer uttrykker bekymring over
utviklingen mot legalisering av klimapolitikk og dynamisk tolkning
av folkerettslige forpliktelser på dette området. Det er viktig
at klimapolitikken styres gjennom demokratiske prosesser som har
mulighet til å hensynta hele samfunnsutviklingen.
Disse medlemmer merker
seg at det har vært kritikk i Norge rundt flere domsavsigelser fra
Den europeiske menneskerettighetsdomstol, spesielt der menneskerettigheter
veies opp mot hverandre og dommen strider med norsk rettsoppfattelse. Disse medlemmer mener slik debatt er
legitim i et levende folkestyre og at norske myndigheter følger
opp på egnet måte.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at meldingen
beskriver et trusselbilde hvor demokratiet og rettsstaten er under
press, uten å omtale tyrkiske styresmakters bidrag til dette ved
å blant annet fengsle opposisjonspolitikere, menneskerettsaktivister
og journalister, eller at Tyrkia nekter å rette seg etter kjennelser
fra Den europeiske menneskerettsdomstol.
Disse medlemmer viser
til at PKKs leder Abdullah Öcalan har bedt organisasjonen legge
ned våpnene og oppløse seg selv, og understreker at fredsprosessens videre
vei avhenger av tilrettelegging fra tyrkiske myndigheter, herunder
demokratiske reformer og ivaretakelse av kurdiske rettigheter. Utenriksministeren
bekreftet i svar på skriftlig spørsmål 7. mai 2025 at regjeringen
støtter den pågående prosessen og har tatt dette opp med sin tyrkiske
kollega, noe disse medlemmer ønsker
velkomment og understreker at må følges opp med konkret handling.
Disse medlemmer viser
til møte med Öcalans advokater på Stortinget 23. april 2025, hvor
de bekreftet at de fortsatt ikke får tilgang til sin klient og at
hans isolasjon i høysikkerhetsfengsel hindrer den videre fredsprosessen.
I lys av dette ber disse medlemmer regjeringen
fremme konkrete, juridiske, diplomatiske og politiske tiltak i Europarådets
ministerkomité for å holde Tyrkia ansvarlig for å følge opp fredsprosessen
og sikre at Öcalan kan delta i denne.