Komiteen,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Even Eriksen, Nils-Ole Foshaug, Steinar
Krogstad og Trine Lise Sundnes, fra Høyre, Hårek Elvenes, Ingjerd
Schie Schou, Erna Solberg og lederen Ine Eriksen Søreide, fra Senterpartiet,
Bengt Fasteraune, Ola Borten Moe og Trygve Slagsvold Vedum, fra
Fremskrittspartiet, Sylvi Listhaug og Morten Wold, fra Sosialistisk Venstreparti,
Ingrid Fiskaa, fra Rødt, Bjørnar Moxnes, fra Venstre, Guri Melby, fra
Kristelig Folkeparti, Dag-Inge Ulstein, og uavhengig representant
Christian Tybring-Gjedde, viser til Meld. St. 18 (2024–2025) Når
uhellet er utenlands – Konsulær bistand og bistand fra norske myndigheter
i krisesituasjoner i utlandet.
Komiteen viser til
at nordmenn oftere reiser til utlandet, og at antall nordmenn som
bosetter seg i utlandet, har økt. Komiteen merker
seg at dette skjer i en tid hvor verden er mer urolig og nordmenn
er i større fare for å bli berørt av krig, pandemier og naturkatastrofer.
Dette har, etter komiteens oppfatning,
vært med på å øke antall forespørsler om konsulær bistand. Komiteen mener det er viktig at myndighetene
tilbyr norske borgere profesjonell og ressursmessig forsvarlig konsulær
bistand i utlandet.
Komiteen merker
seg at meldingen understreker at prinsippene om personlig ansvar
og hjelp til selvhjelp ligger fast i norske myndigheters bistand
til nordmenn i utlandet. Prioritet vil også fremover bli gitt til
akutte og alvorlige saker der liv og helse står på spill, samt til
saker som kan innebære brudd på menneskerettighetene og saker som
involverer mindreårige.
Komiteen viser til
at det eksisterer et velfungerende konsulært samarbeid mellom de
nordiske landene. Også EU er en viktig partner for konsulær krisehåndtering
i utlandet, og Norge deltar blant annet aktivt i EUs krisehåndteringsmekanisme
Union Civil Protection Mechanism (UCPM).
Meldingen peker på sentrale utviklingstrekk
og beskriver omfanget av og innretningen på dagens konsulære arbeid. Komiteen merker seg at meldingen ikke inneholder
forslag om omfattende endringer i dagens konsulære tjenestenivå,
men slår fast at dagens ordning for passutstedelse på utenriksstasjonene
ikke er bærekraftig, og foreslår derfor endringer i dette. Videre
merker komiteen seg at meldingen har
til hensikt å drøfte om tjenestenivået er tilpasset det som er realistisk
å levere og rimelig å forvente i en globalisert og digitalisert verden.
Dette vil legge føringer for hvordan det konsulære arbeidet skal
utføres videre.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til at nordmenn stadig oftere reiser
til utlandet, at flere nordmenn enn tidligere har flere statsborgerskap,
og at et økende antall norske borgere bosetter seg i andre land. Disse medlemmer mener derfor at meldingens
omtale av disse og andre problemstillinger er viktig og betimelig.
Disse medlemmer merker
seg samtidig at meldingen har gode situasjonsanalyser, men få konkrete
tiltak. Den påpeker snarere behov for å utrede og vurdere tiltak.
Disse medlemmer vil
understreke behovet for å finne og iverksette egnede tiltak for
å møte utfordringene som meldingen beskriver, og mener samtidig
at utfordringene tilsier en reduksjon i nivået på konsulære tjenester
som tilbys.
Disse medlemmer mener
at det er viktig at regjeringen kommuniserer tydelig om hva norske
borgere på reise kan og ikke kan forvente av bistand fra utenrikstjenesten.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti ønsker tiltak som
kan gjøre den konsulære bistanden som utenrikstjenesten yter, billigere
i drift. Samtidig er det viktig å holde fast ved tanken om at nasjonalstaten
er den svakestes vern, også når det gjelder norske statsborgere
i utlandet. Nordmenn i utlandet danner grunnlag for verdiskapning,
kan være gode ressurser for norske myndigheter, og et godt inntrykk
av norske myndigheter og nærhet til Norge gjennom utenrikstjenesten
kan forenkle eventuell repatriering. Disse
medlemmer mener det er viktig at slike hensyn tas i rasjonaliseringsarbeidet.
Disse medlemmer merker
seg at regjeringen legger til grunn økt samarbeid på konsulære tjenester innad
i Norden og med EU. Disse medlemmer mener
det er bør være fordelaktig at tilsvarende samarbeid søkes med Storbritannia
og Sveits. Restrukturering av det norske konsulære tilbudet rundt
om i verden bør også vurdere tilbudet disse landene tilbyr slik
at vi kan maksimalisere den geografiske spredningen av tilbud tilgjengelig
for nordmenn.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet ser positivt på at regjeringen på flere
områder vil stramme inn og skjerpe utøvelsen av konsulær bistand. Disse medlemmer oppfatter at det de senere år
har vært en økning i henvendelser og situasjoner der norske borgere
har bedt om konsulær bistand i mer krevende situasjoner.
Disse medlemmer ser
på utviklingen der norske borgere velger å delta som fremmedkrigere,
og kvinner som mindre aktivt deltar i ulike konflikter, med bekymring.
For at man i fremtiden skal være sikre på at denne gruppen som kjemper
for terrororganisasjoner, ikke skal kunne motta konsulær bistand,
må denne gruppen fratas muligheten for å motta dette. Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen frata
norske fremmedkrigere og andre som deltar i aktiviteter i terrororganisasjoner,
muligheten til å motta konsulær bistand.»
Disse medlemmer mener
den konsulære virksomheten må ha et særlig fokus barn som befinner
seg i vanskelige situasjoner. Tilfeller der barn er fratatt pass av
foreldre eller på annen måte forhindres av dem rundt seg fra å returnere
til Norge, må prioriteres.