Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Tom Einar Karlsen og Marte Mjøs Persen,
fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen,
fra Senterpartiet, lederen Sigbjørn Gjelsvik, Geir Adelsten Iversen
og Geir Inge Lien, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank
Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre,
André N. Skjelstad, viser til Prop. 87 S (2024–2025) Utbygging
og finansiering av Bypakke Kristiansund i Møre og Romsdal.
Komiteen viser til
at bypakken inneholder 21 større og mindre tiltak innenfor en økonomisk
ramme på omtrent 2,2 mrd. 2025-kroner, der rv. 70 Vikansvingen–Kontrollplassen
er det største enkeltprosjektet. Finansiering av pakken baserer
seg på bompenger, statlige midler og fylkeskommunale midler i tillegg
til tilbakeføring av merverdiavgift som staten kompenserer for tiltakene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at det
legges til grunn etablering av to bomstasjoner med innkreving hver
vei. Samlet utgjør bompengene om lag 70 pst. av rammen. Utbygging
av prosjekter og tiltak i bypakken styres etter prinsippene for
porteføljestyring.
Flertallet merker
seg at det er lokalpolitisk tilslutning til bypakken.
Flertallet viser
til at Bypakke Kristiansund vil sørge for et pålitelig og attraktivt
transportsystem for alle transportformer. Flertallet støtter
innholdet i proposisjonen og mener tiltakene i pakken er viktige grep
for å redusere flaskehalser og bedre fremkommelighet for folk og
næringsliv.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet mener det er viktig for legitimiteten i
bompengeordningene at den samlede belastningen for den enkelte bilist ikke
blir for stor, og at belastningen må stå i stil med den tilbudsforbedringen
som kommer som resultat av innkrevingen. Det er et mål for Senterpartiet
at bompengetrykket skal reduseres, og det er svært viktig at bompengebelastningen
ikke blir for høy for privatpersoner og næringsliv, verken på enkeltstrekninger
eller samlet i regioner.
Disse medlemmer viser
til at lokalpolitisk tilslutning til bompengeprosjektene er en forutsetning
for at Senterpartiet skal godta bompengefinansiering av samferdselsprosjekter.
Samtidig ser man at flere bompengeprosjekter nå verken har legitimitet
eller lokalpolitisk tilslutning, på grunn av eskalerende kostnader
knyttet til sviktende trafikktall eller generell prisvekst ut over
det som ble forutsatt i bompengeopplegget. Disse
medlemmer vil vise til at det ofte vil være usikkerhet knyttet til
trafikkgrunnlag i et prosjekt, og at eskalerende bompengesatser
vil kunne øke denne usikkerheten ytterligere. Disse
medlemmer mener at man fremover må være svært varsom med bruken
av bompenger og ha en særskilt oppmerksomhet på finansieringsopplegget
der bompenger inngår som en betydelig del av finansieringen.
Disse medlemmer viser
til at bompengeopplegget for Bypakke Kristiansund legger til grunn
innkreving i 15 år, men at beregnet innkrevingstid er 12 år. Disse medlemmer mener dette viser at
det ligger trygge forutsetninger til grunn for bompengeopplegget i
bypakken. Disse medlemmer merker seg
at finansieringskostnadene og innkrevingskostnadene utgjør om lag
17,4 pst. av den samlede innkrevingen. Disse medlemmer mener
det er svært viktig å redusere kostnader i samferdselsprosjekter,
og at høye rente- og innkrevingskostnader er en dyr måte å finansiere
samferdselsprosjekter på. Disse medlemmer mener
at man for fremtiden bør vurdere andre finansieringsmodeller, og
at regjeringen utreder og legger frem for Stortinget ulike alternativer. Disse medlemmer mener at erfaringene
med forhånds- og parallellinnkreving på rv. 7 Sokna–Ørgenvika i
Buskerud, jf. Prop. 77 S (2024–2025), også bør inngå i dette arbeidet.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet er imot dagens byvekst- og bypakkeavtaler som
legger til grunn bompengefinansiering og nullvekstmål for biltrafikk. Disse medlemmer mener at folk selv skal
få velge transportmiddel etter hva som er mest praktisk i hverdagen,
ikke politikere og byråkrater. Bilen er vårt mest brukte og fleksible
transportmiddel som står for mer enn 80 pst. av persontransporten. Disse medlemmer mener det skal legges
til rette for bilen både i bygd og by, politikere og byråkrater
skal ikke innskrenke folks transportvalg. Disse
medlemmer mener på denne bakgrunn at Bypakke Kristiansund
må avvises, men at veiprosjektene skal realiseres med offentlig
finansiering.
Disse medlemmer viser
til bypakkens betydelige bompengeandel, der bilistene forutsettes
å finansiere 80 pst. av transportpakken, og der det legges opp til
100 pst. bompengefinansiering av prosjektet rv. 70 Vikansvingen–Kontrollplassen. Disse medlemmer mener utbygging og vedlikehold
av transportinfrastruktur skal være et offentlig ansvar, også finansielt.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Prop. 87 S (2024–2025) Utbygging
og finansiering av Bypakke Kristiansund i Møre og Romsdal sendes
tilbake til regjeringen.»
«Stortinget ber regjeringen snarlig
komme tilbake til Stortinget med forslag om offentlig finansiert
utbygging av veiprosjektene i Bypakke Kristiansund, herunder rv.
70 Vikansvingen–Kontrollplassen.»