Komiteens merknader
Komiteen,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Øystein Mathisen,
Lise Selnes og Elise Waagen, fra Høyre, Margret Hagerup, Linda Hofstad
Helleland og Kari-Anne Jønnes, fra Senterpartiet, Kjersti Bjørnstad
og Kjerstin Wøyen Funderud, fra Fremskrittspartiet, Himanshu Gulati,
fra Sosialistisk Venstreparti, Grete Wold, fra Rødt, lederen Hege
Bae Nyholt, og fra Venstre, Abid Raja, viser til representantforslaget.
Komiteen viser til
at kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun har uttalt seg om forslaget
i brev av 29. april 2025. Brevet følger som vedlegg til innstillingen.
Komiteen har invitert
til å gi skriftlige høringsinnspill i saken. Det har ikke kommet
noen innspill.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet mener at fellesskolen er en grunnpilar
i det norske velferdssamfunnet. En skole der barn og unge med ulik
bakgrunn møtes, lærer sammen og utvikler seg i fellesskap, er ikke
bare et pedagogisk prosjekt, men også et verdivalg. Fellesskolen
fremmer likhet, bygger tillit og legger grunnlaget for et sterkt
og inkluderende demokrati. Disse medlemmer mener
at utdanning ikke skal være et marked, men et felles samfunnsansvar.
Disse medlemmer understreker
at alle barn, uavhengig av foreldrenes økonomi, utdanningsnivå eller
bosted, skal ha tilgang til en skole med høy kvalitet og like muligheter.
En utvikling der flere private skoler får statlig støtte, svekker
denne felles arenaen. Når elever i større grad fordeles etter interesser,
profil eller økonomisk kapasitet, er det en risiko for å fragmentere
det som i dag er en av de sterkeste sosiale møteplassene i Norge.
Det svekker tilliten mellom mennesker og utfordrer evnen til å finne
felles løsninger.
Disse medlemmer støtter
regjeringens vurdering om at profilskoler og private yrkesfagskoler,
slik de ble innført av forrige regjering, ikke representerer et
reelt alternativ til offentlig skole, men snarere bidrar til en utvanning
av fellesskolemodellen. De lovendringene som fjernet disse godkjenningsgrunnlagene,
er derfor et nødvendig grep for å bevare og styrke fellesskolens
rolle.
Disse medlemmer mener
det er et politisk ansvar å verne om fellesskolen som en verdibærer
for solidaritet, likhet og fellesskap. Derfor ser disse
medlemmer ikke behov for å gjeninnføre godkjenningsgrunnlagene
for profilskoler og private yrkesfagskoler, og støtter regjeringens
arbeid for å styrke den offentlige skolen som felles arena for alle
barn i Norge.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre vil understreke viktigheten
av kreativitet, mangfold og valgfrihet. Tillit til både foreldre,
elever og de ansatte i skolen er viktig, og disse
medlemmer mener det er et godt prinsipp at foreldrene og eleven
selv får velge hva slags skole man vil gå på. Det kan være mange
grunner til at elevene velger som de gjør. Det kan være geografi,
fagtilbudet, profil, mobbing i nærmiljøet eller at de har hørt at
en skole har godt miljø og gode lærere. Årsakene til at elever velger
som de gjør, er en sak for eleven selv og elevens foresatte, og
byråkrater og politikere bør ikke overstyre elevenes rett til å
styre sin egen fremtid. Disse medlemmer mener
at flere friskoler bidrar til økt mangfold og læring mellom skoler.
Offentlig finansierte friskoler bidrar også til å sikre den enkeltes
reelle mulighet til å velge en privat skole. Disse
medlemmer har tro på mangfold også i skolesektoren og at elever
og foreldre bør ha mulighet til selv å velge den skolen som best
passer elevens ferdigheter og ønsker.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med forslag om at de to godkjenningsgrunnlagene ‘profilskoler’
og ‘private yrkesfagskoler’ gjeninnføres i privatskoleloven.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Venstre ser stor
verdi i at det er et bredt og desentralisert tilbud av videregående
utdanning over hele landet. Det er viktig med en skolestruktur som
både gir et utdanningstilbud av høy kvalitet og bidrar til utvikling
og bosetting i byer og distrikter. Disse medlemmer mener
det er viktig at målet om likeverdige muligheter skal gjelde skoleelever over
hele landet, og at det er uheldig når mange elever får en uforholdsmessig
lang reisevei. På dette området kan friskoler spille en viktig og
positiv rolle.
Disse medlemmer har
merket seg at nedleggelser av videregående skoler i Innlandet har
ført til et stort engasjement blant både elever, foreldre og næringsliv
i Innlandet. Skolenedleggelsene medfører at 700 elever mister nærskolen. Disse medlemmer er imponert over det
folkelige engasjementet og mobiliseringen for å etablere private
initiativ blant annet i Lom og Åsnes, og viser til at det nå er
tatt initiativ til å opprette Jotunheimen privatistskole. Skolen
blir etter planen startet allerede til høsten, og alle lærerne fra
Lom blir med til den nye skolen. Målet deres er å få godkjenning
som en kristen skole. Disse medlemmer vil
vise til at skolen har stor støtte i lokalmiljøet, og at initiativtagerne
har samlet inn 60 mill. kroner fra lokalt næringsliv.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Venstre,
vil understreke viktigheten av at reguleringene i privatskolelova
er objektive og forutsigbare, og at de tilrettelegger for utvikling
av varierte, mangfoldige og gode friskoletilbud. Det er videre svært
viktig at saksbehandlingen er rask og effektiv, av hensyn til både elever,
foresatte og friskolene.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Venstre fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at Utdanningsdirektoratet prioriterer behandling av søknader
fra friskoler som vil ha opptak og oppstart høsten 2025.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet mener det er viktig å sikre nærhet til skoletilbud
i hele landet. Private skoler fungerer som et supplement til den
offentlige skolen. Disse medlemmer merker seg
at forslagsstillerne vil innføre nye godkjenningsgrunnlag i privatskoleloven.
Disse medlemmer viser
til statsrådens uttalelse som redegjør for at forslaget kan medføre
negative konsekvenser for skolestrukturen i vertskommuner og vertsfylker.
Det er en viktig verdi at barn fra ulike sosiale, økonomiske og
kulturelle bakgrunner går på skole sammen og blir kjent med hverandre.
Derfor er den offentlige fellesskolen viktig.
Disse medlemmer vil
samtidig understreke at dagens privatskolelov åpner for godkjenning
av private skoler som representerer et tydelig alternativ til den
offentlige skolen. Det bør ikke være et mål i seg selv med flere
privatskoler, og derfor vil ikke disse medlemmer støtte
dette forslaget.
Disse medlemmer merker
seg det store engasjementet for å sikre skoletilbud i lokalsamfunn
berørt av skolenedleggelser i Innlandet. Disse
medlemmer støtter igangsatte initiativ for å opprette skoletilbud
slik at elever ikke må belage seg på hybel eller lengre reisevei.
På bakgrunn av dette vil disse
medlemmer fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen vektlegge
distriktspolitiske hensyn i behandlingen av eksisterende søknader om
godkjenning av privatskoler på grunnlag av alternativ pedagogikk
eller livssyn.»
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt er opptekne
av at fellesskulen skal styrkast. Det er viktig at barn får same
utgangspunkt og opplever ein skulekvardag saman med andre barn og
unge frå ulik bakgrunn og ulik ståstad. Den offentlege fellesskulen
må leggje til rette for alle elevar sine føresetnader og mogelegheiter
og vil difor ha behov for auka ressursar og tilstrekkeleg fagkompetanse.
Desse medlemene registrerer
at Framstegspartiet ønskjer å opnne for større grad av privatisering
i skulesektoren. Erfaringar frå andre land som friare etableringsrett
for private skular er at dette er med på å auke skilnaden mellom
elevar. I bakgrunnsteksten viser forslagsstillarane til lovverket
under den førre regjeringa, og omtaler dette som ei lov som bygde
på «et godt og bredt kompromissforslag». Desse
medlemene vil poengtere at det ikkje er særleg breidde bak
eit lovforslag når den borgarlege sida er for og den raud-grøne sida
er mot.
Desse medlemene støttar
opp om lova slik ho er i dag, der det er klåre krav til at privatskular
skal representere eit tydeleg alternativ til den offentlege skulen. Den
offentlege fellesskulen er ei suksesshistorie i Norge som gjer at
barn frå ulike samfunnslag kan møtast i klasserommet. Desse medlemene meiner bestemt at fellesskulen
må forsvarast ved eit kvart høve.