3. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Tone E. Berge Hansen, Per Vidar Kjølmoen, Anette Trettebergstuen og Torbjørn Vereide, fra Høyre, Henrik Asheim, Anna Molberg og Aleksander Stokkebø, fra Fremskrittspartiet, Alf Erik Bergstøl Andersen og Dagfinn Henrik Olsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti Bergstø og lederen Freddy André Øvstegård, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, og fra Rødt, Mímir Kristjánsson, viser til Prop. 108 L (2024–2025) Endringer i lov om Statens pensjonskasse og enkelte andre lover (nye pensjonsregler for personer med særaldersgrense). Formålet er å etablere nye pensjonsregler for personer med særaldersgrense, i tråd med avtalene inngått mellom Arbeids- og inkluderingsdepartementet og partene i offentlig sektor.

Komiteen viser til at om lag 30 pst. av arbeidstakerne i offentlig sektor i dag har særaldersgrenser, og at forslaget innebærer betydelige endringer i pensjonsrettighetene for denne gruppen, særlig for personer født i 1963 og senere.

Komiteen merker seg at forslagene bygger på avtalen av 25. august 2023 og avtalen av 13. januar 2025, som blant annet innebærer etableringen av en ny tidligpensjonsordning og et nytt særalderspåslag. Komiteen viser til at det foreslås at de som oppfyller kvalifikasjonskravene, skal ha rett til en tidligpensjon på 66 pst. av pensjonsgrunnlaget ved full opptjening i særaldersstilling samt et livsvarig særalderspåslag basert på stillingens aldersgrense og opptjeningstid.

Komiteen viser videre til at det foreslås at særaldersgrensene fremover skal øke i takt med økt levealder, og at utformingen av regelverket legger opp til fleksibilitet for en slik utvikling, blant annet ved å knytte rettigheter til alderen for ubetinget rett til alderspensjon i folketrygden.

Komiteen merker seg at 85-årsregelen foreslås utfaset, og at dette vil innebære redusert fleksibilitet for enkelte grupper som i dag har anledning til å fratre før særaldersgrensen.

Komiteen viser til at forslaget også omfatter tilpasninger i regelverket for uføre i stillinger med særaldersgrense, og at det åpnes for at særalderspåslag og tidligpensjon skal kunne kombineres med andre ytelser, som AFP og alderspensjon fra folketrygden.

Komiteen merker seg at regjeringen ikke foreslår konkrete bestemmelser om økte aldersgrenser i proposisjonen, men at dette vil komme i en egen prosess. Komiteen viser til at regelverket som nå foreslås, derfor er utformet slik at det skal fungere i et system med økende aldersgrenser, ved å bruke alderen for ubetinget rett til alderspensjon som referansepunkt.

Komiteen viser til å ha mottatt syv høringsinnspill innen fristen.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at det i Norge er stor etterspørsel etter kvalifisert arbeidskraft. Samtidig lever befolkningen lenger, og flere er friskere lenger. Det resulterer i at også flere ønsker å stå lenger i jobb. Disse medlemmer støtter de foreslåtte endringene og mener dette er riktige steg på veien til å lage et pensjonssystem som gir rettigheter til de som av ulike årsaker ikke kan stå lenger i jobb, men også muligheter til de som har mer å gi.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil understreke at det er viktig å sikre forutsigbare og rettighetsbaserte pensjonsordninger for arbeidstakere i yrker med særlige belastninger.

Disse medlemmer kan ikke støtte regjeringens forslag, da det etter disse medlemmene vurdering innebærer en svekkelse av dagens rettigheter og økt kompleksitet. Spesielt vil forslaget om avkorting svekke insentivene til å kombinere arbeid og pensjon og gjøre det vanskeligere for folk å planlegge sin egen pensjonstilværelse.

Disse medlemmer peker på at selv om fribeløpet for tidligpensjon foreslås økt til 2,7 G, vil effekten i praksis reduseres av at hele den pensjonsgivende inntekten – og ikke bare arbeidsinntekten – regnes med. Dette skaper både usikkerhet og økonomisk uforutsigbarhet for dem som ønsker en gradvis overgang fra arbeid til pensjon.

Disse medlemmer mener videre at nye elementer som særalderspåslag og ny tidligpensjon, som er foreslått i proposisjonen, ikke løser de grunnleggende svakhetene i systemet. Snarere oppfattes det som lapping på et system som mangler tydelige og langsiktige arbeidsinsentiver.

Disse medlemmer viser også til kritikken fra Befalets Fellesorganisasjon (BFO), som mener forslagene vil bidra til økt byråkrati og føre til at ansatte i Forsvaret i praksis må slutte tidligere for ikke å tape økonomisk. Ifølge BFO vil det i mange tilfeller ikke lønne seg å jobbe etter 65 år. Det svekker både rekruttering og motivasjon i viktige samfunnsfunksjoner.

Disse medlemmer mener at regjeringen med dette forslaget svekker en rekke etablerte forutsetninger, blant annet ved å fase ut 85-årsregelen. Dette rammer særlig ansatte i fysisk krevende stillinger og bidrar til ytterligere usikkerhet i pensjonssystemet.

Samtidig understreker disse medlemmer at man støtter nødvendige tilpasninger i pensjonsregelverket som gjør det mulig å fjerne fratredelsesplikten for militært personell.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt mener det er viktig å forsvare ordningen med særaldersgrenser. I mange yrker er det ikke mulig å stå i jobb stadig lenger uten at det går ut over helsen. I tillegg starter yrkeslivene for mange av jobbene med særaldersgrenser tidligere enn andre, gjerne akademiske yrker, slik at disse gruppene allerede står lenger i arbeidslivet. Disse medlemmer viser til at endringene i proposisjonen blant annet klargjør regelverket for at særaldersgrensene skal øke i takt med pensjonsalderen, og at den såkalte 85-årsregelen, som gjør at flere yrkesgrupper får en reell mulighet til å gå av med pensjon tidlig, foreslås avviklet. Disse medlemmer er imot å levealdersjustere særaldersgrensene, og imot å fjerne 85-årsregelen.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen i prosessen knyttet til å fremme forslag om å levealdersjustere særaldersgrensene heller fremme forslag om hvordan særaldersgrensene kan beholdes uten at de ansatte taper pensjon.»

Disse medlemmer viser til at de som har særaldersgrense 65 år, med denne proposisjonen får et fribeløp på kun 1 G, mens de andre gruppene har 2,7 G. Unio, LO Stat og flere høringsinstanser er kritiske til denne forskjellsbehandling.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen umiddelbart fremme forslag om å heve fribeløpet for alle som har særalderspåslag, til 2,7 G.»

Disse medlemmer viser til at forholdet mellom særalderspåslaget og det avtalte slitertillegget i folketrygden ikke er avklart. Disse medlemmer vil slå fast at innføringen av et slitertillegg ikke er ment å erstatte særalderspåslaget for de med særaldersgrense 65 år, og at det fortsatt skal være en klar økonomisk rettighet knyttet til å inneha særaldersgrense.

Disse medlemmer viser til at det i proposisjonen klargjøres en endring knyttet til uføres alderspensjon, der det fremgår tydelig at personer med særaldersgrense født i 1963 og senere vil beholde uførepensjonen frem til alder for ubetinget rett til uttak av alderspensjon. Disse medlemmer er av den oppfatning at det samtidig kan gjøres tilpasninger for årskullene født i 1962 og tidligere, som i dag opplever å bli helt eller delvis samordnet bort i perioden fra oppnådd aldersgrense og frem til 67 år. Disse medlemmer ber derfor regjeringen gjøre tilsvarende endringer for berørte grupper født i 1962 og tidligere og komme tilbake til Stortinget med de nødvendige forslag så raskt som mulig.