1.1 Proposisjonens hovedinnhold
I proposisjonen fremmes forslag til endringer
i følgende lover:
-
lov 28. juli 1949
nr. 26 om Statens pensjonskasse
-
lov 6. juli 1957 nr. 26 om samordning av
pensjons- og trygdeytelser
-
lov 22. juni 1962 nr. 12 om pensjonsordning
for sykepleiere
-
lov 25. juni 2010 nr. 28 om avtalefestet
pensjon for medlemmer av Statens pensjonskasse
Forslagene i proposisjonen følger
opp avtalen som ble inngått 25. august 2023 mellom Arbeids- og inkluderingsdepartementet,
LO, Unio, YS, Akademikerne, KS og Spekter om pensjonsregler for
personer med særaldersgrense som er født i 1963 eller senere, og
avtalen som ble inngått mellom de samme parter 13. januar 2025 om
økt fribeløp for de som skal ha ny tidligpensjon.
Det er avtalt at særaldersgrensene skal øke
i takt med økende levealder. Det innebærer at utbetalingsperioden
for tidligpensjon og særalderspåslag forskyves. Økningen skal skje
i tråd med økningen i alderen for ubetinget rett til uttak av alderspensjon
fra folketrygden. I Meld. St. 6 (2023–2024) Et forbedret pensjonssystem
med en styrket sosial profil er det foreslått å øke aldersgrensene
i pensjonssystemet og i de andre inntektssikringsordningene i folketrygden,
og Stortinget har stilt seg bak forslagene. Forslaget om å øke aldersgrensene
i takt med levealderen gjelder alle, ikke bare for stillinger med
særaldersgrenser. Arbeidet med lovforslag om økte aldersgrenser
er pågående, og dette arbeidet vil også omfatte forslag om økte
aldersgrenser for personer med særaldersgrenser. Det foreslås derfor
ikke regler for økte aldersgrenser i denne proposisjonen. Lovforslagene
er imidlertid utformet slik at det vises til alderen for ubetinget
rett til alderspensjon fra folketrygden og ikke til dagens særaldersgrenser
som er 60, 63 og 65 år. Dette sikrer at det foreslåtte regelverket
også fungerer i et system med økende aldersgrenser.
Pensjonsforliket i Stortinget 29. februar 2024
innebærer at det skal innføres en sliterordning i folketrygden.
Ordningen skal etableres etter modell av sliterordningen i privat
sektor, og partene skal involveres i utformingen av ordningen. Arbeidet
med å utarbeide regelverket for sliterordningen er pågående. Et
fremtidig slitertillegg vil kreve regler for hvordan slitertillegget
skal fungere i sammenheng med ytelsene som foreslås for personer
med særaldersgrense. Man vil komme tilbake med en vurdering av hvordan
slitertillegget skal samhandle med tidligpensjon og særalderspåslag
når den konkrete utformingen av et slitertillegg i folketrygden
er avklart.
Det foreslås en ny tidligpensjon til personer
som i dag har en særaldersgrense på 63 år født fra og med 1967,
og personer som i dag har en særaldersgrense på 60 år født fra og
med 1970. Det foreslås at gjeldende tidligpensjonsordning videreføres
for eldre årskull med særaldersgrense 60 og 63 år, samt for personer
med særaldersgrense 65 år født i 1963 og 1964. For personer som tilfredsstiller
kvalifikasjonskravene, utgjør ny tidligpensjon 66 pst. av pensjonsgrunnlaget
i stillingen med særaldersgrense for de som har minst 30 års samlet
opptjening med særaldersgrense. Det foreslås særskilte regler for
å håndtere opptjeningstid før 1. januar 2025. Videre foreslås det
at ny tidligpensjonen avkortes dersom pensjonsgivende inntekt etter
uttak overstiger en inntektsgrense. Inntektsgrensen for de som fratrer
helt og får en ugradert tidligpensjon er 2,7 G.
Personer med særaldersgrense kan i dag ta ut
pensjon inntil tre år før aldersgrensen dersom summen av alder og
tjenestetid er minst 85 år (85-årsregelen). Det foreslås en gradvis
utfasing av muligheten til å ta ut pensjon før aldersgrensen etter
85-årsregelen.
Det foreslås en ny pensjonsytelse til personer
med særaldersgrenser født fra og med 1963, kalt særalderspåslag.
Det foreslås at særalderspåslaget beregnes som en prosentandel av
pensjonsgrunnlaget i stillingen med særaldersgrense for de som tilfredsstiller
kvalifikasjonskravene. Det foreslås at satsen skal utgjøre 5,8 pst.
for de med særaldersgrense 65 år, 6,5 pst. for de med særaldersgrense
63 år og 7,7 pst. for de med særaldersgrense 60 år. Det foreslås
at det i utmålingen av ytelsen skal tas hensyn til tjenestetid i
stilling med særaldersgrense. Det foreslås særskilte regler for
å håndtere opptjeningstid før 1. januar 2025. Det foreslås at det
livsvarige nivået på særalderspåslaget skal reduseres for de som
har inntekt over en inntektsgrense etter uttak av særalderspåslaget. Inntektsgrensen
for de som fratrer helt og får et ugradert særalderspåslag er 1 G.
Det foreslås også at det livsvarige nivået på særalderspåslaget
skal reduseres for de som har uttak av særalderspåslag senere enn
to år før alderen for ubetinget rett til alderspensjon fra folketrygden.
For de som har uttak av særalderspåslag senere enn to år før alderen
for ubetinget rett til alderspensjon fra folketrygden, foreslås
det at påslaget reduseres med 1/36 av ytelsen for hver måned senere
uttaket skjer.
Det foreslås at særalderspåslag fritt kan kombineres med
alderspensjon fra folketrygden, ordinær alderspensjon fra offentlig
tjenestepensjon, avtalefestet pensjon og betinget tjenestepensjon.
Avtalen fra 25. august 2023 omtaler ikke uføre,
men endringene som følger av avtalen krever likevel tilpasninger
i regelverket for offentlig tjenestepensjon for uføre fra stillinger
med særaldersgrense. I kapittel 5 legges det frem forslag til hvordan
regelverket for uføre kan tilpasses for å hensynta de øvrige endringene
som følger av avtalen. I kapittel 6 og kapittel 7 foreslås det regler
for tidligpensjon for årskullene født fra og med 1963, mens regler
for særalderspåslag foreslås i kapittel 8.
Det vise til proposisjonens kapittel 2 og 3,
der det redegjøres detaljer for bakgrunnen for lovforslaget samt gjeldende
rett – dagens pensjonssystem for personer med særaldersgrense, herunder:
-
Offentlig tjenestepensjon,
herunder:
-
Avtalefestet pensjon, herunder:
-
Offentlig AFP for
de som er født i 1962 og tidligere
-
Offentlig AFP for de som er født i 1963
og senere
-
Offentlig AFP og forholdet til særalderspensjon
-
Pensjon for personer med særaldersgrense
– forholdet til arbeidsinntekt
-
Samordning av pensjons- og trygdeytelser.
Et lovforslag om nye pensjonsregler
for personer med særaldersgrenser, i tråd med avtalen fra 25. august 2023
inngått med arbeidslivets parter i offentlig sektor, har vært på
høring med frist 1. november 2024.
Det ble i høringsnotatet presentert forslag
til endringer i:
-
lov 28. juli 1949
nr. 26 om Statens pensjonskasse (Statens pensjonskasseloven)
-
lov 22. juni 1962 nr. 12 om pensjonsordning
for sykepleiere (sykepleierpensjonsloven)
-
lov 6. juli 1957 nr. 26 om samordning av
pensjons- og trygdeytelser
-
lov 25. juni 2010 nr. 28 om avtalefestet
pensjon for medlemmer av Statens pensjonskasse.
Det vises til proposisjonens kapittel
4, der det detaljert gjøres greie for:
-
forslagene i høringsnotatet
fra 28. juni 2024
-
avtalen fra 13. januar 2025 om økt fribeløp
-
oversikt over lovforslagene.
I tillegg redegjøres det for departementets
kommentarer til synspunkter fra høringen som ikke berører det materielle
innholdet i lovforslaget, samt det generelle inntrykk fra høringen,
herunder
-
Grunnlovsvern og
strenge overgangsordninger
-
Tilpasning for de med færre enn ti år igjen
til pensjonsalder 1. januar 2020
-
Kompleksitet
-
Datakvalitet
-
Arbeidsinsentiver
-
Sene regelverksavklaringer
-
Likestillingsmessige konsekvenser
-
Uføre med særaldersgrense
-
Andre innspill.