Komiteen,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Øystein Mathisen,
Lise Selnes og Elise Waagen, fra Høyre, Margret Hagerup, Linda Hofstad Helleland
og Kari-Anne Jønnes, fra Senterpartiet, Kjersti Bjørnstad og Kjerstin Wøyen
Funderud, fra Fremskrittspartiet, Himanshu Gulati, fra Sosialistisk
Venstreparti, Grete Wold, fra Rødt, lederen Hege Bae Nyholt, og
fra Venstre, Abid Raja, viser til representantforslaget.
Komiteen er opptatt
av at alle elever skal oppleve mestring og få et godt læringsutbytte
gjennom hele skolegangen. Ingen elever er like, og skolen må ta
høyde for det, slik at alle får en tilpasset undervisning.
Komiteen er bekymret
for at resultatene er synkende på basisferdigheter som lesing, skriving
og matematikk. Det er læreren som er best egnet og i posisjon for
å vurdere hvordan klassen, og undervisningen kan og bør organiseres.
Det er viktig at læreren har en nødvendig tillit slik at hen kan
bruke de læremidler som er best for den enkelte elev og for klassen
som helhet.
Komiteen mener at
man kontinuerlig må vurdere og finne gode tiltak for å øke trivsel,
læremiljø og resultatene i norsk skole. Alle elever trenger å bli
sett, og det er behov for en styrking av laget rundt både elev og lærer
slik at det er mulig å følge opp den enkelte.
Komiteen understreker
at opplæringen i norsk skole skal tilpasses den enkelte elevs forutsetninger
og behov. Det betyr at skolen må ta i bruk varierte metoder, læringsarenaer
og organisering for å sikre at alle elever får et tilfredsstillende
utbytte av opplæringen. Tilpasset opplæring og bruk av midlertidig
nivådeling i enkelttimer eller perioder er allerede tillatt i dag.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, viser til at fellesskolen er en grunnpilar i det
norske utdanningssystemet. Den gir barn og unge mulighet til å møtes
på tvers av bakgrunn og legger grunnlaget for tillit, demokrati
og sosial utjevning. Flertallet mener
dette mangfoldet er en styrke, og at skolen skal være en arena der
alle elever møtes og utvikler seg sammen.
Flertallet mener
det er en viktig prinsipiell forskjell mellom fleksibel og midlertidig
organisering, og det å etablere varige nivådelte klasser. Forskning
viser at tidlig og varig nivådeling kan bidra til økte forskjeller, lavere
motivasjon og svekket sosial mobilitet. Blant annet advarer OECD
mot tidlig sortering etter evner.
Flertallet viser
til regjeringens arbeid for å støtte en mer praktisk og variert
opplæring, blant annet gjennom økonomiske tilskudd og pedagogiske
støtteressurser. Flertallet støtter
også tillitsreformen og forsøksordningen som gir kommuner mulighet
til å teste nye løsninger innenfor eksisterende rammer.
Flertallet mener
derfor det ikke er behov for å endre lovverket for å åpne for mer
nivådeling, da dagens regelverk gir tilstrekkelig fleksibilitet
for tilpasning innenfor fellesskolens rammer.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt er opptatt
av en sterk fellesskole hvor alle elever skal få utnytte sitt potensial,
uavhengig av bakgrunn. Disse medlemmer er
opptatt av at skolen skal være en møteplass som fremmer trivsel,
motivasjon og lærelyst. Når det gjelder nivådeling i basisfagene,
er disse medlemmer generelt skeptiske
til tiltak som kan føre til økt segregering blant elever. Disse medlemmer ønsker heller å fokusere
på tilpasset opplæring innenfor rammen av fellesskolen, hvor lærerne
har frihet til å tilpasse undervisningen til den enkelte elevs behov. Disse medlemmer mener at det er viktig
å gi lærerne tillit og handlingsrom til å bruke sitt faglige skjønn
for å sikre at alle elever får den støtten de trenger for å mestre grunnleggende
ferdigheter.
Disse medlemmer er
også opptatt av å redusere byråkrati og testing i skolen og ønsker
å gi lærerne mer tid til å fokusere på undervisning og elevkontakt.
Videre vil disse medlemmer styrke de
praktiske og estetiske fagene og gi alle elever i ungdomsskolen
tilbud om arbeidslivsfag, som et alternativ til mer teoretisk rettede fag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre vil peke på at alle elever har ulike
interesser og styrker og utvikler seg og lærer i ulikt tempo. Elever skal
oppleve at det er skolen som tilpasser seg dem, ikke omvendt. Disse medlemmer viser til at NOU 2016: 14
Mer å hente – Bedre læring for elever med stort læringspotensial
konkluderte med at handlingsrommet for pedagogisk og organisatorisk
differensiering ikke utnyttes i stor nok grad. Disse
medlemmer viser til at NOU 2019: 3 Nye sjanser – bedre læring
– Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner og utdanningsløp mente at reglene
for faglig nivådifferensiering var velbegrunnet, og at det fortsatt
bør være mulig å differensiere elever etter faglig nivå.
Disse medlemmer viser
til at inndeling i grupper på faglig grunnlag brukes i betydelig
omfang i dag, men at det mangler et fullgodt kunnskapsgrunnlag med oversikt
over effekter og læring knyttet til hvordan organisere og gjennomføre
nivådeling på en best mulig måte. Disse medlemmer mener
det bør gjennomføres flere systematiske utprøvinger med følgeforskning
og evalueringer. På denne bakgrunn støtter disse
medlemmer forslaget om å iverksette et omfattende forsøk med
faglig nivådeling i basisfagene i skolen.
Disse medlemmer viser
til at dagens bestemmelse i opplæringslova § 14-2 åpner opp for
at elevene kan deles inn i grupper etter faglig nivå i særskilte
og avgrensede deler av opplæringen, dersom det er nødvendig for
at en eller flere av elevene skal få et tilfredsstillende utbytte
av opplæringen. Bestemmelsen angir en tydelig høy terskel for å
over tid dele elever inn i grupper, men hvor stor del av tiden beror
på en konkret vurdering i hvert enkelt tilfelle. Det er et nokså
stort handlingsrom i dagens bestemmelse, og disse
medlemmer er tydelige på at det er viktig at rektor har rom
til å være pedagogisk leder på sin skole og i samarbeid med lærere
utnytte dette handlingsrommet til elevenes beste. Dersom det viser
seg at det er behov for lovendringer i dagens bestemmelse for å
sikre alle elever rett til tilpasset opplæring, gjennom nivådelt
undervisning i basisfagene i skolen, så mener disse
medlemmer det er hensiktsmessig at regjeringen ser nærmere
på nødvendige lovendringer.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre vil understreke viktigheten
av at elevene i skolen så godt det lar seg gjøre, får tilpasset
undervisning. Disse medlemmer vil videre
vise til betydningen av tillit til den enkelte lærer, og av et stimulerende
læringsmiljø.
Disse medlemmer vil
vise til viktigheten av at alle elever får mulighet til å mestre
skolen uavhengig av sitt faglige nivå i de ulike fagene, og at vi
må tilstrebe en skole som ser den enkelte elev. Disse
medlemmer vil understreke at nivådelt undervisning vil la
elevene som sliter i et fag, få mulighet til å forstå dette faget
bedre istedenfor å henge etter i faget over lengre tid, samt gi elever
som er flinke i et fag, muligheten til å få flere utfordringer og
videreutvikle sine evner og interesser.
Disse medlemmer vil
også vise til evalueringen som forskere har gjennomført i Oslo,
og erfaringene med den differensierte undervisningen i Trondheim, som
begge er omtalt i representantforslaget.
Komiteens
medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen iverksette
et omfattende forsøk med faglig nivådeling i basisfagene i skolen.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om nødvendige lovendringer som sikrer alle elever rett til
tilpasset opplæring gjennom nivådelt undervisning i basisfagene
i skolen.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt mener fellesskolen er
viktig slik at alle barn møtes, skaper relasjoner på tvers av sosioøkonomisk
bakgrunn og gis samme utgangspunkt. Da må skolen har ressurser og
muligheter for å tilpasse opplæringen til elevenes forutsetninger,
slik det er regulert i opplæringsloven i dag. Det er i dag mulig
for læreren å midlertidig dele elevene opp i grupper, slik at undervisningen
kan være best mulig tilpasset den enkelte. Da må læreren ha tid
og tillit til å legge opp undervisningen til beste for klassen.
Utfordringen er ikke lovverket i dag, men heller manglende ressurser
i skolen.
Disse medlemmer vil
trekke frem at ingen av høringsinstansene som kjenner situasjonen
godt, støtter forslagene i høringsinnspillene sendt til komiteen. Det
er derfor viktig å lytte til de som jobber i skolen i dag, og de
mener nivådeling av elevene kan føre til ytterligere segregering
og stigmatisering av sårbare grupper, og vil redusere fellesskolens
betydning.
Disse medlemmer mener
det er behov for å sikre kvalifiserte lærere i alle klasserom, styrke
tilliten til læreren, bygge laget rundt med flere fagprofesjoner
og legge til rette for inkluderende læringsmiljø, fremfor å dele
elevene opp etter nivå i ulike fag.