Forlengd innkrevjingsperiode for Bypakke Nord-Jæren
Komiteens medlemmer fra
Senterpartiet merker seg at proposisjonen inneholder vesentlige endringer
i Bypakke Nord-Jæren, blant annet med forlenget innkrevingsperiode
for å kunne realisere flere prosjekter i porteføljen.
Disse medlemmer mener
det er viktig for legitimiteten i bompengeordningene at den samlede
belastningen for den enkelte bilist ikke blir for stor, og at belastningen
må stå i stil med den tilbudsforbedringen som kommer som resultat
av innkrevingen. Det er et mål for Senterpartiet at bompengetrykket
skal reduseres, og det er svært viktig at bompengebelastningen ikke blir
for høy for privatpersoner og næringsliv, verken på enkeltstrekninger
eller samlet i regioner.
Disse medlemmer viser
til at lokalpolitisk tilslutning til bompengeprosjektene er en forutsetning
for at Senterpartiet skal godta bompengefinansiering av samferdselsprosjekter.
Samtidig ser man at flere bompengeprosjekter nå verken har legitimitet
eller lokalpolitisk tilslutning, på grunn av eskalerende kostnader knyttet
til sviktende trafikktall eller generell prisvekst ut over det som
ble forutsatt i bompengeopplegget. Disse medlemmer vil
vise til at det ofte vil være usikkerhet knyttet til trafikkgrunnlag
i et prosjekt, og at eskalerende bompengesatser vil kunne øke denne
usikkerheten ytterligere. Disse medlemmer mener
at man fremover må være svært varsom med bruken av bompenger og
ha en særskilt oppmerksomhet på finansieringsopplegget der bompenger
inngår som en betydelig del av finansieringen.
Disse medlemmer viser
til at det samlede bompengetrykket i Stavangerregionen nå er svært
høyt. Bompengetrykket i Ryfast er nå så stort at potensialet for
vekst i en utvidet bo- og arbeidsmarkedsregion nå i praksis uteblir,
og at bompengetrykket heller hindrer vekst og utvikling i enkelte
omliggende kommuner. Disse medlemmer vil
videre vise til at det i Rogfast planlegges for svært høye bompengesatser
når veien etter planen er ferdig i 2033. Disse
medlemmer viser videre til at av den forventede bruttoinntekten
i bypakken utgjør finansierings- og innkrevingskostnadene om lag
12,5 pst. av kostnadene for bilistene. Disse
medlemmer mener det er svært viktig å redusere kostnader i
samferdselsprosjekter, og at høye rente- og innkrevingskostnader
er en dyr måte å finansiere samferdselsprosjekter på. Disse medlemmer mener at man for fremtiden
bør vurdere andre finansieringsmodeller, og at regjeringen utreder
og legger frem for Stortinget ulike alternativer. Disse
medlemmer mener at erfaringene med forhånds- og parallellinnkreving
på rv. 7 Sokna–Ørgenvika i Buskerud, jf. Prop. 77 S (2024–2025), også
bør inngå i dette arbeidet.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet er motstandere av dagens byvekst- og
bypakkeavtaler der bilen som transportmiddel motarbeides gjennom
nullvekstmålet. Disse medlemmer mener videre
at det er uholdbart at bilistene gjennom bompenger pålegges å finansiere
det meste i slike pakkeløsninger. Disse medlemmer mener
videre det er urimelig at også andre trafikanters transporthverdag skal
finansieres av bilistene gjennom bompenger. Disse
medlemmer viser til at Fremskrittspartiet mener det offentlige
skal ha ansvaret både for utbygging og finansiering av veinettet.
Disse medlemmer viser
til at det som følge av blant annet kostnadsøkninger ikke lar seg
gjøre å finansiere alle prosjektene innenfor den opprinnelige økonomiske
rammen for Bypakke Nord-Jæren. Disse medlemmer vil
bemerke at viktige riksveiprosjekter på E39 omfattes av bypakken. Disse medlemmer avviser proposisjonens
forslag om at det er bilistene som skal bære det finansielle ansvaret
for kostnadsøkninger når bompengebidraget økes med 5,6 mrd. kroner
ved at bompengeinnkrevingen forlenges med fem år. Disse
medlemmer legger til grunn at veiprosjektene skal gjennomføres,
men at det legges til grunn statlig finansiering og ikke bompenger.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Prop. 92 S (2024–2025) Forlengd
innkrevjingsperiode for Bypakke Nord-Jæren i Rogaland og samanslåing av
tilskot i belønningsordninga for betre kollektivtransport mv. i
byområda, sendes tilbake til regjeringen.»
«Stortinget ber regjeringen raskt
fremme forslag om offentlig finansiert utbygging av veiprosjektene
i Bypakke Nord-Jæren. Det forutsettes at prosjektene gir bedre fremkommelighet
for bilistene.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti ønsker ikke å støtte en forlenget
innkrevingsperiode til ut 2038. Det er så mye med dette prosjektet
som kunne vært løst annerledes og billigere både for innbyggere
og stat, ved å ta ut tverrforbindelsen og nedskalere veiprosjektene
i E39, tunnel Ålgård–Bråstein med to løp, og redusere hastigheten.
Hvis en tar med i regnskapet at eksisterende vei skal brukes av lokalbefolkningen,
vil trafikkgrunnlaget bestå av bare de som skal innom. Det betyr
at en nedskalering er nødvendig fordi trafikkgrunnlaget ikke vil
bli stort nok. Nå må vi slutte å overdimensjonere motorveier det
ikke er trafikkgrunnlag for. Det blir dyrt for staten, men ikke minst
for folk sin lommebok.