Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Tom Einar Karlsen og Marte Mjøs Persen,
fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen,
fra Senterpartiet, lederen Sigbjørn Gjelsvik, Geir Adelsten Iversen
og Geir Inge Lien, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank
Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre,
André N. Skjelstad, viser til Prop. 95 S (2024–2025) Utbygging
og finansiering av Bypakke Tønsberg-regionen i Vestfold.
Komiteen merker
seg at det er et stort behov for en tryggere fastlandsforbindelse
til Færder. Fv. 308 gir i dag en begrensning for utvikling av bysentrum
i Tønsberg.
Komiteen merker
seg at de to veiprosjektene Ny fastlandsforbindelse til Færder og
fv. 300 Semslinna er hovedelementene i pakken. I tillegg kommer
fire større gang-, sykkel-, kollektiv- og trafikksikkerhetsprosjekter samt
en rekke programområdetiltak.
Komiteen merker
seg at dagens kanalbru er den eneste kjørbare fastlandsforbindelsen
for innbyggerne i Færder kommune, næringslivet og hyttegjester.
I 2023 ble det innført vektrestriksjoner på brua, som har en årsdøgntrafikk
(ÅDT) på 33 000 kjøretøy (2023). Det er bygd en gangbru som også
fungerer som en beredskapsbru forbeholdt blålysetatene.
Komiteen merker
seg at det er planlagt med en 5,75 km lang vei som delvis går i
tunnel, en 600 meter lang hengebru med seilingshøyde på 40 meter,
og ordinært veinett. Deler av strekningen er tofelts vei, og deler har
fire felt, i tillegg til gang- og sykkelvei. Kommunedelplan med
konsekvensutredning for prosjektet ble vedtatt i 2019, og reguleringsplanen
ble vedtatt i kommunene Færder og Tønsberg 6. september 2023.
Tabell 2.1 Prosjektporteføljen
i prioritert rekkefølge – lagt til grunn ved lokalpolitisk behandling
Prosjekt
|
Kostnader i mill. 2025-kr (inkl. mva)
|
Ny
fastlandsforbindelse til Færder
|
5 221
|
Programområdetiltak
på kommunal og fylkeskommunal vei
|
859
|
Fv.
300 Semslinna
|
303
|
Tiltak
Teie-området
|
151
|
Fv.
303 Hogsnesbakken
|
227
|
Fv.
3076 Gang- og sykkelvei Brøtsø–Hvasser
|
88
|
Kryssing
av Kanalen
|
151
|
Forskutterte
planmidler
|
224
|
Etablering
av bomstasjoner
|
28
|
Sum
|
7 252
|
Kilde: Vestfold fylkeskommune
Komiteen merker
seg at Bypakke Tønsberg-regionen ble lokalpolitisk behandlet i Tønsberg
og Færder kommunestyrer, samt i Vestfold og Telemark fylkesting
i september 2023.
Komiteen merker
seg at finansieringen av Bypakke Tønsberg-regionen er basert på
fylkeskommunale og kommunale midler, merverdiavgiftskompensasjon
og bompenger.
Tabell 2.2 Finansieringsplan
for Bypakke Tønsberg-regionen
Finansieringskilde
|
Kostnader i mill. 2025-kr
|
Fylkeskommunale
midler
|
600
|
Kommunale
midler
|
303
|
Anslag
merverdiavgiftskompensasjon
|
1 233
|
Bompenger
|
5 116
|
Sum
|
7 252
|
Komiteens flertall,
alle unntatt Fremskrittspartiet, viser til at det ikke er noen riksveiprosjekter
i pakken, og at det derfor ikke er lagt til grunn statlige midler
som del av finansieringen utover merverdiavgiftskompensasjonen.
Flertallet merker
seg at det er lagt opp til åtte bomstasjoner med toveis innkreving.
De seks første vil åpne i 2026, og de to siste når veianleggene
åpnet for trafikk. Innkrevingen er beregnet å vare i inntil 15 år.
I de lokalpolitiske vedtakene er det lagt til grunn en gjennomsnittstakst
på mellom 11,01 og 14,31 kroner (2025). I finansieringsberegningene
er det lagt til grunn en gjennomsnittstakst på 11,41 kroner ved
åpning av de seks første bomstasjonene. Det er beregnet følgende
foreløpige grunntakster:
-
Takstgruppe 1: 21,20
kroner
-
Takstgruppe 2: 42,40 kroner.
Flertallet viser
til at proposisjonen fremmer forslag om delvis bompengefinansiering
av Bypakke Tønsberg-regionen i Vestfold i tråd med vedtak fra lokale myndigheter.
Bypakken er forankret i konseptvalgutredning (KVU) for transportsystemet
i Tønsberg-regionen fra 2013 og rapport fra den eksterne kvalitetssikringen
(KS1). Bypakken er også forankret i Regional plan for transport,
og Regional plan for bærekraftig arealutvikling i Vestfold fylkeskommune
og i kommunale planer i kommunene Færder og Tønsberg.
Flertallet merker
seg at det er forventet at vedtatte utbyggingsplaner vil gi en trafikkvekst.
Det er lagt opp til at mye av den forventede trafikkveksten håndteres ved
at flere går, sykler og bruker kollektivtransport.
Flertallet merker
seg at minst 15 pst. av midlene i bypakken brukes til gang-, sykkel-,
og kollektivtiltak.
Flertallet merker
seg at det er gjennomført ekstern kvalitetssikring (KS2) av styringsunderlag
og finansieringsopplegg for bypakken.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Senterpartiet og Venstre, viser til
at Bypakke Tønsberg inneholder viktige tiltak for å redusere flaskehalser
og barrierer for utvikling i regionen. Dette flertallet merker
seg at pakken legger til rette for vekst gjennom tilrettelegging
for økt kollektivbruk og tryggere forhold for gående og syklister. Dette flertallet mener finansieringsopplegget
er solid, og at bruken av porteføljestyring reduserer risikoen for
at økte kostnader legges over på bilistene.
Dette flertallet mener
det er svært viktig å ta vare på matjorda og naturmiljøet, og at
man gjennom porteføljestyringen av tiltakene i pakken må se etter
løsninger som reduserer tapet av matjord mest mulig.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre merker seg at Kanalbrua er den eneste
forbindelsen mellom Færder og fastlandet. Klaffebrua som knytter
Nøtterøy til Tønsberg, har ved flere tilfeller låst seg i åpen posisjon,
noe som har vært til hinder for ordinær passering. Dette har i flere
tilfeller vært til hinder for at blant annet politi og ambulanse
har kunnet rykke ut til Færder. En gangbru er bygd i nyere tid for
å redusere denne sårbarheten, men denne er ikke åpen for privat bruk.
Det har over flere tiår blitt diskutert å bygge
en robust og samfunnssikker fastlandsforbindelse fra Nøtterøy som
sikrer viktige samfunnsfunksjoner. I dag går det meste av trafikken
til Færder gjennom Tønsberg sentrum. Det er behov for å avlaste
trafikken gjennom Tønsberg sentrum for å utvikle bymiljøet. En ny
fastlandsforbindelse vil være nødvendig for å utvikle et godt kollektivtilbud,
i tillegg til ny gang- og sykkelvei som vil gjøre det enda mer attraktivt
å erstatte bil med sykkel.
Disse medlemmer merker
seg ønsket om å bygge ny fastlandsforbindelse uten bompengeinnkreving. Dersom
forbindelsen skal bygges med offentlig finansiering, vil prosjektet
måtte settes i kø i Nasjonal transportplan sammen med andre nasjonale
utbyggingsbehov.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet mener det er viktig for legitimiteten i
bompengeordningene at den samlede belastningen for den enkelte bilist
ikke blir for stor, og at belastningen må stå i stil med den tilbudsforbedringen
som kommer som resultat av innkrevingen. Det er et mål for Senterpartiet
at bompengetrykket skal reduseres, og det er svært viktig at bompengebelastningen
ikke blir for høy for privatpersoner og næringsliv, verken på enkeltstrekninger
eller samlet i regioner.
Disse medlemmer viser
til at lokalpolitisk tilslutning til bompengeprosjektene er en forutsetning
for at Senterpartiet skal godta bompengefinansiering av samferdselsprosjekter.
Samtidig ser man at flere bompengeprosjekter nå verken har legitimitet
eller lokalpolitisk tilslutning, på grunn av eskalerende kostnader knyttet
til sviktende trafikktall eller generell prisvekst ut over det som
ble forutsatt i bompengeopplegget. Disse medlemmer vil
vise til at det ofte vil være usikkerhet knyttet til trafikkgrunnlag
i et prosjekt, og at eskalerende bompengesatser vil kunne øke denne
usikkerheten ytterligere. Disse medlemmer mener
at man fremover må være svært varsom med bruken av bompenger, og
ha en særskilt oppmerksomhet på finansieringsopplegget der bompenger
inngår som en betydelig del av finansieringen.
Disse medlemmer viser
til at de beregnede bompengeinntektene er 6 239 mill. 2025-kroner,
hvorav 5 116 mill. kroner går til investeringene. Det betyr at om
lag 18 pst. av den samlede innkrevingen ikke går til investeringer,
men omkostninger. Disse medlemmer mener
det er svært viktig å redusere kostnader i samferdselsprosjekter,
og at høye finansierings- og innkrevingskostnader er en dyr måte
å finansiere samferdselsprosjekter på. Disse
medlemmer mener at man for fremtiden bør vurdere andre finansieringsmodeller, og
at regjeringen utreder og legger frem for Stortinget ulike alternativer. Disse medlemmer mener at erfaringene
med forhånds- og parallellinnkreving på rv. 7 Sokna–Ørgenvika i
Buskerud, jf. Prop. 77 S (2024–2025) også bør inngå i dette arbeidet.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet er imot bompengefinansiering av veiinfrastruktur
og et nullvekstmål for biltrafikk i byområdene. Bilen er vårt mest
brukte og fleksible transportmiddel, og folk selv må få velge transportmiddel
– ikke politikere og byråkrater. Disse medlemmer viser
til Fremskrittspartiets alternative transportplan, jf. Meld. St.
14 (2023–2024), Innst. 439 S (2023–2024) med forslag om å erstatte
avtaler om byvekst og bypakker med et eget programområde for bytransport
som skal inkludere alle transportformer og er uten bompenger. Disse medlemmer mener at dette skal være
en søkbar tilskuddsordning som likestiller alle former for bytransport
med det formål å gjøre reisehverdagen enklere og mer effektiv for
befolkningen. Disse medlemmer mener
at forslaget om etablering av Bypakke Tønsberg-regionen må avvises,
men at veiprosjektene skal realiseres med offentlig finansiering.
Disse medlemmer viser
til at proposisjonen omfatter utbygging av fylkes- og kommunalvei
i henholdsvis Færder og Tønsberg kommune. Ny fastlandsforbindelse
til Færder er her et hovedelement. Disse medlemmer viser
til at dagens bruforbindelse er fra 1957 med en årsdøgnstrafikk
på hele 33 000 kjøretøy og med vektrestriksjoner fra 2023. Disse medlemmer finner det grunnløst
at veiprosjekter skal finansieres med bompenger og at bilistene
også skal pålegges å finansiere andre trafikanters transporthverdag. Disse medlemmer mener det er uholdbart
at bilistene skal finansiere 70,5 pst. av bypakkens kostnader med
bompenger. Disse medlemmer mener utbygging
og vedlikehold av transportinfrastruktur skal være et offentlig
ansvar også finansielt.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Prop. 95 S (2024–2025) Utbygging
og finansiering av Bypakke Tønsberg-regionen i Vestfold sendes tilbake
til regjeringen.»
«Stortinget ber regjeringen snarlig
komme tilbake til Stortinget med forslag om offentlig finansiert
utbygging av veiprosjektene i Bypakke Tønsberg-regionen, herunder
ny fastlandsforbindelse til Færder.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Bypakke Tønsberg og
at Ramberg–Smørberg-alternativet som er førsteprioritert i pakken, er
en firefelts bru over et naturskjønt område. Alternativet vil ta
store mengder god matjord, det vil øke biltrafikken og klimagassutslippene,
og mange familier mister hus og hjem. Bypakken har en prislapp på
7,25 mrd. kroner, og over 5 mrd. kroner av pakken er beregnet til
dette alternativet, før trolige overskridelser, og før de klimavennlige
tiltakene i pakken settes i gang. Regninga skal betales av kommuner
og fylkeskommune, og folket skal betale bompenger på over 5 mrd.
kroner. Dette prosjektet vil ikke bidra til redusert trafikk i byområdet,
men er tvert imot avhengig av trafikkvekst for å finansiere prosjektet. Dette medlem mener alternativet med en
ny broløsning ved siden av den som er nå, er billigere og mye mer
miljøvennlig. Da vil man ikke ødelegge natur eller matjord slik
forslaget som ligger på bordet nå vil. Det må også anmerkes at innbyggerne
i området er høyst delt på om dette er en god løsning.
Dette medlem viser
til at Sosialistisk Venstreparti lokalt hele tiden har lovet velgere
å kjempe mot dette prosjektet fordi det blir kostbart for folk,
og fordi det finnes andre alternativer som er adskillig rimeligere og
mer miljøvennlige.
Dette medlem mener
nye firefelts motorveier er blant de største inngrepene i norsk
natur. Norge har allerede over 600 km med motorvei, og mye mer er
under planlegging. Vi er nødt til å nedskalere miljøfiendtlige firefelts
motorveiprosjekter. Det vil spare både natur og penger. Nye motorveier
fører til mer luftforurensing, støy, mikroplastutslipp, økte klimagassutslipp
fra nedbygging av arealer og i byggeprosessen og økt energiforbruk
av strøm, bensin og diesel som følge av økt trafikk og høyere fart.
Dessuten viser forskning at mer vei gir økt trafikk og flere som
velger bilen, noe som kan undergrave satsingen på kollektivtransport
og jernbane. Dette medlem viser også
til at nye motorveier er ekstremt dyre: Veiene innebærer store utbyggingskostnader
for staten, i Bypakke Tønsbergs tilfelle; fylket og kommunen, og
for enkeltpersoner i form av bompenger. Dette
medlem er også overbevist om at en kan få mer trafikksikker
vei for pengene om vi omprioriterer.