1. Sammendrag

1.1 Proposisjonens hovedinnhold

I proposisjonen fremmes forslag til endringer i arbeidsmiljøloven knyttet til innleie av avløsere i jordbruket.

Det er behov for særregler når det gjelder innleie av avløser fra avløserlag. Det legges opp til at slike særregler fastsettes i forskrift, og det er da behov for en forskriftshjemmel. I proposisjonen foreslås det derfor at det gis en ny bestemmelse i arbeidsmiljøloven (ny § 14-13 a), som åpner for at det kan gi forskrift om at reglene om innleie fra bemanningsforetak ikke skal gjelde når jordbruksforetak leier inn avløser fra avløserlag, og om særregler ved slik innleie. For at Arbeidstilsynet skal kunne føre tilsyn med slike særregler, foreslås det også at det inntas en henvisning til den nye forskriftshjemmelen i § 18-6 første ledd.

Det foreslås samtidig at den gjeldende forskriftshjemmelen i arbeidsmiljøloven § 1-4 andre ledd oppheves. Denne regulerer at «departementet kan gi forskrift om at virksomhet i landbruket som ikke nytter annen hjelp enn avløserhjelp skal unntas fra loven». Det finnes også en eldre forskrift som er gitt i medhold av denne bestemmelsen, som det tas sikte på å oppheve. Det er ikke lenger behov for forskriftshjemmelen i § 1-4 andre ledd. Dette skyldes både at det foreslås en ny forskriftshjemmel, og at forskriftshjemmelen dessuten har en uklar ordlyd og rekkevidde.

Forslag til endringer i regelverket for innleie til avløsning i jordbruket har vært på høring.

Det vises til proposisjonens kapittel 3 der bakgrunnen for lovforslaget er detaljert redegjort for, herunder:

  • Endringer i innleiereglene

  • Nærmere om bruk av avløsere i jordbruket

  • Velferdsordningene i landbruket

I proposisjonens kapittel 3.4 er gjeldende rett beskrevet, herunder:

  • Arbeidsmiljølovens anvendelse i jordbruket

  • Innleie.

1.2 Ny forskriftshjemmel om innleie av avløsere fra avløserlag

1.2.1 Innledning

Arbeidsmiljøloven § 14-12 gir i dag ikke tilstrekkelig grunnlag for innleie i alle de situasjonene jordbruksforetak har behov for avløser.

Faste og direkte ansettelser i topartsforhold er den tilknytningsformen som i størst grad gir trygge og forutsigbare arbeidsforhold. Dette var et viktig bakteppe for innstrammingene i innleieregelverket som trådte i kraft 1. april 2023. Dette gjelder som et klart utgangspunkt også for landbrukssektoren.

Det vises også til den viktige beredskapsfunksjonen avløserlagene har med å skaffe til veie kvalifiserte landbruksvikarer ved akutt skade og sykdom.

Det må legges til rette for at avløserlagene fortsatt kan tilby bøndene kvalifiserte avløsere og landbruksvikarer i tråd med behovene i næringen, og at det er behov for flere særregler for innleie av avløsere fra avløserlag.

Det forslås derfor en ny særregel for innleie av avløsere i jordbruket. Forslaget innebærer både en endring i arbeidsmiljøloven og i forskrift om innleie fra bemanningsforetak.

Det vises til proposisjonens kapittel 4.1 og 4.2 der høringsforslaget og høringsinstansenes syn er detaljert redegjort for.

1.2.2 Departementets forslag

Det legges opp til at særregelen fastsettes i en egen forskrift, og det er da behov for en forskriftshjemmel.

Fordi særreglene for innleie av avløsere vil innebære unntak fra reglene om innleie fra bemanningsforetak, vil det være mest naturlig at det gis en forskriftshjemmel som åpner for unntak fra disse reglene.

Det er mest relevant med særregler som avviker fra adgangen til innleie etter § 14-12, men det utelukker ikke at det kan være behov for å vurdere visse tilpasninger når det gjelder reguleringen knyttet til likebehandlingsreglene i §§ 14-12 a, 14-12 b og 14-12 c.

For å sikre at reglene overholdes, må § 14-14 (virkninger av ulovlig innleie av arbeidstaker) gjelde, samt at Arbeidstilsynet fører tilsyn med reglene.

En særregel på området må avgrenses til å gjelde jordbruksforetaks innleie av de tradisjonelle avløserne/landbruksvikarene, når slike arbeidstakere leies inn fra avløserlag. Bønders innleie av andre typer arbeidstakere og/eller fra andre typer utleiebedrifter vil således måtte gjøres i henhold til de generelle innleiereglene. Hva som nærmere menes med jordbruksforetak, avløser og avløserlag, kan fastsettes i forskriften.

Det foreslås på denne bakgrunn at det fastsettes en ny bestemmelse i arbeidsmiljøloven § 14-13 a.

For at Arbeidstilsynet skal kunne føre tilsyn med bestemmelser gitt i medhold av forskriftshjemmelen, foreslås det også at ny § 14-13 a inntas i oppramsingen av hvilke bestemmelser Arbeidstilsynet fører tilsyn med i § 18-6 første ledd.

Når det gjelder det nærmere innholdet i en særregel, legges det opp til at denne fastsettes i forskrift av departementet, og at partene i arbeidslivet og landbruksorganisasjonene involveres i dette arbeidet.

Ved utformingen av særregelen må det også ses hen til likebehandlingsreglene, jf. § 14-12 a, som gjennomfører vikarbyrådirektivets krav til likebehandling.

Det vil vurderes om det er behov for tilpasninger når det gjelder øvrige regler om innleie fra bemanningsforetak, jf. for eksempel § 14-12 b, § 14-12 c, og forskrift om innleie fra bemanningsforetak § 2.

Det vises til at det i forskrift 20. desember 2022 nr. 2301 om overgangsregler til lov om endringer i arbeidsmiljøloven m.m. (inn- og utleie fra bemanningsforetak) ble gitt en bestemmelse om utsatt ikrafttreden «inntil videre» når det gjelder innleie til avløsning hva gjelder endringen i arbeidsmiljøloven § 14-12 første ledd. Det er naturlig at denne bestemmelsen oppheves i forbindelse med at den nye forskriften trer i kraft.

1.3 Oppheving av nåværende forskriftshjemmel

1.3.1 Innledning

Eksisterende forskriftsverk som regulerer når arbeidsmiljøloven gjelder i jordbruket, kan fremstå uklart. Uklarheten har hovedsakelig vært knyttet til forståelsen og rekkevidden av forskrift 21. mars 1986 nr. 744 om at virksomhet i jordbruk som ikke nytter annen leid hjelp enn avløserhjelp unntas fra arbeidsmiljøloven, samt hvordan denne forholder seg til forskrift om innleie fra bemanningsforetak § 1.

Det vises til proposisjonens kapittel 5.1 og 5.2 der høringsforslaget og høringsinstansenes syn er detaljert redegjort for.

1.3.2 Departementets forslag

Det foreslås å oppheve forskrift 21. mars 1986 nr. 744 om at virksomhet i jordbruk som ikke nytter annen leid hjelp enn avløserhjelp unntas fra arbeidsmiljøloven.

Dersom forskriften oppheves, ville det ikke lenger være behov for forskriftshjemmelen i arbeidsmiljøloven § 1-4 andre ledd. Ordlyden i § 1-4 andre ledd kan dessuten oppfattes uklar og gi usikkerhet med hensyn til rekkevidden av forskriftshjemmelen. Det foreslås derfor å oppheve også denne bestemmelsen.

1.4 Økonomiske og administrative konsekvenser

Det legges opp til at særregelen om innleie av avløser fra avløserlag underlegges offentlig tilsyn. Forslaget innebærer ikke en utvidelse av tilsynsansvaret, fordi Arbeidstilsynet også i dag fører tilsyn med innleie i landbruksnæringen. Det antas at endringene som foreslås, ikke vil innebære økonomiske eller administrative konsekvenser av betydning for tilsynsmyndighetene.

Regelverket vil nå fremstå enklere og mer forståelig for brukerne av reglene, også for bønder og avløserlag.