3. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Tone E. Berge Hansen, Per Vidar Kjølmoen, Anette
Trettebergstuen og Torbjørn Vereide, fra Høyre, Henrik Asheim, Anna
Molberg og Aleksander Stokkebø, fra Fremskrittspartiet, Alf Erik Bergstøl
Andersen og Dagfinn Henrik Olsen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Kirsti Bergstø og lederen Freddy André Øvstegård, fra Senterpartiet,
Per Olaf Lundteigen, og fra Rødt, Mímir Kristjánsson, viser
til Prop. 85 L (2024–2025) Endringer i arbeidsmiljøloven (innleie
av avløsere i jordbruket).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til
at det i proposisjonen foreslås endringer i arbeidsmiljøloven (innleie av
avløsere i jordbruket).
Flertallet viser
til at spørsmålet om særregulering for jordbruket når det gjelder
innleie av arbeidskraft gjennom avløserlag, blei grundig behandlet
i Innst. 108 L (2022–2023), jf. Prop. 131 L (2021–2022) Endringer i
arbeidsmiljøloven m.m. (inn- og utleie fra bemanningsforetak).
Flertallet viser
til komiteens flertalls syn, som blei formulert på følgende måte:
«Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, mener avløyserlag eid
av gårdbrukerne som et felles foretak og benyttet, av gårdbrukerne
som eier avløyserlaget, skal omfattes av en egen særregulering for
arbeid som faller inn under virkeområdet til allmenngjort tariffavtale
for jordbruks- og gartnernæringene. Reguleringen bør ivareta regjeringens
overordnede mål om å fremme faste ansettelser og et organisert arbeidsliv.
Disse avløyserlaga som omfattes av egen særregulering, skal ikke
defineres som bemanningsforetak.
Disse medlemmer mener det er viktig å få gjennomført
det omtalte utredningsarbeidet raskt, slik at særregulering kan
tre i kraft fra 1. juli 2023.»
Flertallet viser
til at departementet sendte saken om endring av arbeidsmiljøloven
på høring 20. september 2024 med høringsfrist 20. desember 2024. Flertallet viser videre til at det var
bred enighet innenfor landbruksnæringen, Fellesforbundet/LO og NHO
Mat og drikke om at avløserlag som omfattes av egen særregulering,
ikke skal defineres som bemanningsforetak.
Flertallet er enig
i at arbeidsmiljøloven § 1-4 andre ledd («Departementet kan gi forskrift
om at virksomhet i landbruket som ikke nytter annen hjelp enn avløserhjelp
skal unntas fra loven.») oppheves. Bakgrunnen for dette er at det
foreslås en forskriftshjemmel etter ny § 14-13a.
Flertallet er videre
enig i at når forskrift hjemlet i ny § 14-13 bokstav a er trådt
i kraft, kan forskrift av 21. mars 1986 nr. 744 oppheves.
Flertallet er tilfreds
med at departementet følger opp stortingsflertallets syn om at definerte
avløserlag ikke defineres som bemanningsforetak og derfor ikke kommer
inn under arbeidsmiljøloven § 14-12 sjette ledd som omhandler tidsbegrenset
innleie av helsepersonell og spesialkompetanse.
Flertallet er enig
i at avløserlag kommer inn under arbeidsmiljøloven § 14-13 Innleie
av virksomhet som ikke har til formål å drive utleie.
Flertallet støtter
ny § 14-13a Innleie av avløser fra avløserlag:
«§ 14-13 a Innleie
av avløser fra avløserlag
Departementet kan gi forskrift om at reglene
om innleie fra bemanningsforetak ikke skal gjelde når jordbruksforetak
leier inn avløser fra avløserlag og om særregler ved slik innleie.»
Flertallet vil understreke
at virkeområdet for denne forskriften må defineres slik:
«…avløserlag eid av gårdbrukerne som
et felles foretak og benyttet, av gårdbrukerne som eier avløyserlaget, skal
omfattes av en egen særregulering for arbeid som faller inn under
virkeområdet til allmenngjort tariffavtale for jordbruks- og gartnernæringene.»
Flertallet vil understreke
at det er avløsning i jordbruket som er begrunnelsen for unntaket.
Det betyr at det må gis en definisjon av hvilken type arbeid som skal
gis unntak. Flertallet legger til grunn
at virkeområdet til allmenngjort tariffavtale for jordbruks- og
gartnernæringene skal brukes, og da vil eksempelvis arbeid i hagesenter,
planteskolearbeid og lager-/terminalarbeid, som ikke er en del av
gårdsdriften, falle utenom det som blir virkeområdet for forskriften.
Flertallet mener
det er nødvendig å innføre en godkjenningsordning underlagt statsforvalteren
av avløserlag for å sikre at bruken av og innholdet i begrepet avløserlag
ikke uthules. Flertallet viser til at
avløserlag skal godkjennes av statsforvalteren, og mener derfor det
ikke blir riktig at de også skal omfattes av godkjenningsordningen
for bemanningsforetak.
Flertallet støtter
lovendring i § 18-6 første punktum som gir Arbeidstilsynet hjemmel
til å gi de pålegg og treffe de enkeltvedtak som er nødvendige i
og i medhold av § 14-13a. Dette er en logisk oppfølging for
å gi myndighetene hjemmel til å reagere på lovbrudd.
Flertallet viser
til at disse lovendringene med denne særregulering ifølge komitéflertallet
i Innst. 108 L (2022–2023) skulle trådt i kraft fra 1. juli 2023.
Det er derfor flertallets mening at
lovendringene nå må gjelde fra 1. juli 2025.
Flertallet viser
til pkt. 4 i forskrift av 20. desember 2023 om Overgangsregler til
lov om endringer i arbeidsmiljøloven m.m. (inn- og utleie fra bemanningsforetak):
«For innleie til avløsning i jordbruksforetak
utsettes ikrafttreden for endringen i arbeidsmiljøloven § 14-12 første
ledd inntil videre.»
Flertallet slutter
seg til at denne særskilte overgangsregel oppheves fra samme tidspunkt
som den nye forskriften hjemlet i arbeidsmiljøloven § 14-13a
trer i kraft.
Flertallet viser
til at siden avløserlag ikke skal defineres som bemanningsforetak
og etter flertallets mening skal godkjennes
av statsforvalter, er det ikke riktig å registrere avløserlag i
godkjenningsordningen for bemanningsforetak. De lag som ikke godkjennes
av statsforvalter, må godkjennes som bemanningsforetak for å kunne
drive lovlig utleie av arbeidsfolk.
Komiteens
medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at regjeringen
i denne proposisjonen foreslår nok et unntak fra egne innstramminger
i innleiereglene som trådte i kraft 1. april 2023. Denne gangen
foreslås det en hjemmel som åpner for at departementet kan gi forskrift
om at reglene om innleie fra bemanningsforetak ikke skal gjelde
når jordbruksforetak leier inn avløser fra avløserlag. Disse medlemmer mener innstrammingene
i innleieregelverket aldri skulle vært vedtatt i utgangspunktet,
og støtter naturlig nok nye forslag til unntak fra innstrammingene. Disse medlemmer mener samtidig det er uheldig
at det gis særregler til enkeltgrupper mens andre ikke får det.
Det er allerede gitt unntaksregler for helsepersonell og arbeidskraft
med spisskompetanse. Innleie til avløsing i jordbruksforetak har
frem til nå hatt utsatt ikrafttreden av innstrammingene i innleieadgangen
i påvente av denne forskriftshjemmelen. Disse
medlemmer viser videre til at ikke all innleie av arbeidskraft
skjer gjennom avløserlag i landbruket. Mye arbeidskraft leies inn
direkte fra selvstendig næringsdrivende, ved at bønder leier ut
arbeidere til hverandre uten bruk av avløserlag, eller via innleie
fra bemanningsforetak. Disse medlemmer mener
regjeringens innstramminger i innleiereglene har svekket bedriftenes
og bøndenes tilgang på arbeidskraft, samtidig som at flere mulige
arbeidstakere får færre veier inn i arbeidslivet.
Disse medlemmer vil
understreke behovet for å reversere de skadelige innstrammingene
i innleieregelverket.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med forslag til nødvendige endringer for
å reversere innstramningene som trådte i kraft 1. april 2023 vedrørende
innleie av arbeidskraft.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til regjeringens ambisjoner
i Hurdalsplattformen om å styrke arbeidstakeres rettigheter i et
arbeidsliv i endring. Disse medlemmer vil
fremheve høy organisasjonsgrad og sterke fagorganisasjoner som kjernen
i den norske arbeidslivsmodellen. Den norske arbeidslivsmodellen har
gitt oss et arbeidsliv med høy produktivitet og bidrar til et samfunn
med høy tillit og stor omstillingsevne.
Disse medlemmer mener
den norske arbeidslivsmodellen gir Norge et unikt konkurransefortrinn. Samtidig
utgjør det organiserte arbeidslivet førstelinjeforsvaret mot sosial
dumping, arbeidslivskriminalitet og konkurransevridning mellom virksomheter. Disse medlemmer ønsker et organisert
og trygt arbeidsliv som bygger på hele faste og direkte stillinger.
Arbeiderparti–Senterparti-regjeringen har gjennom stortingsperioden
tatt initiativ til og gjennomført flere endringer for å styrke det
organiserte arbeidslivet og arbeidstakeres rettigheter spesielt.
Disse medlemmer viser
i denne sammenheng til endringer i reglene om innleie fra bemanningsforetak,
jf. Prop. 131 L (2021–2022) Endringer i arbeidsmiljøloven m.m. (inn-
og utleie fra bemanningsforetak). En av endringene var at den tidligere
adgangen til innleie ved arbeid av «midlertidig karakter» ble opphevet.
Disse medlemmer mener
det finnes utfordringer knyttet til arbeidsvilkår i landbruksnæringen,
spesielt for sesongarbeidere, og at det er viktig å sørge for en velfungerende
avløserordning for norske bønder. Disse medlemmer mener
norske bønder må ha mulighet til å få arbeidshjelp slik at de kan
ta ut ferie og ha fri, samt ved sykdom, svangerskap og fødsel. Det
er helt grunnleggende for alle arbeidstakere at denne muligheten
er reell. Avløserordningene er en del av velferdsordningene i landbruket,
som disse medlemmer mener er en viktig
del av norsk landbrukspolitikk. Norge er et langstrakt land med
mange relativt små bruk. Disse medlemmer mener
forslaget ivaretar avløserlag som en god organisering av norsk landbruk
og som ivaretar hele og faste stillinger.
Disse medlemmer støtter
Arbeids- og inkluderingsdepartementets forslag om å klargjøre regelverket og
å innføre et hjemmelsgrunnlag for å kunne fastsette særregler for
innleie av avløsere i jordbruket.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt mener at innleieforbudet
i sin helhet har vært både nødvendig og en suksess. Disse medlemmer viser til at det særlig
i utsatte bransjer som bygg og anlegg har hatt en positiv effekt
på å få vekk useriøse, og til tider kriminelle aktører, og at veien til
fast jobb er kortere når man ikke må gå gjennom et bemanningsbyrå. Disse medlemmer støtter imidlertid forslaget
til unntak fremmet i Prop. 85 L (2024–2025), da avløserlag spiller
en helt annen rolle i arbeidslivet enn det andre bemanningsbyrå
gjør. Disse medlemmer mener at landbruket
har en vei å gå i å luke ut useriøs arbeidsgiverpraksis, det løses
ikke i dette forslaget.