3. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Tone E. Berge Hansen, Per Vidar Kjølmoen, Anette
Trettebergstuen og Torbjørn Vereide, fra Høyre, Henrik Asheim, Anna
Molberg og Aleksander Stokkebø, fra Fremskrittspartiet, Alf Erik Bergstøl
Andersen og Dagfinn Henrik Olsen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Kirsti Bergstø og lederen Freddy André Øvstegård, fra Senterpartiet,
Per Olaf Lundteigen, og fra Rødt, Mímir Kristjánsson, viser
til Representantforslag 134 S (2024–2025) fra Sosialistisk Venstreparti
om et rettferdig yrkesskaderegelverk. I representantforslaget ligger
det forslag til endringer i folketrygdloven knyttet til tydeliggjøring
av presumsjonsregelen, endringer i folketrygdloven § 13-3 tredje
ledd, som omhandler negativ avgrensning av arbeidsulykkebegrepet,
endringer i folketrygdloven § 13-3 annet ledd knyttet til det avdempede
arbeidsulykkebegrepet, endringer i yrkesskaderegelverket til å gjelde
under øvelser og trening pålagt av arbeidsgiver, samt oppdatering
av forskrift om yrkessykdommer og forslag til sykdommer som skal
tillegges listen i tillegg til å etablere et organ for jevnlig revisjon
av yrkessykdomslisten.
I sitt svarbrev til komiteen viser statsråden
til at regjeringen 10. april 2025 har fremmet Prop. 134 L (2024–2025)
Endringer i folketrygdloven (yrkessykdommer og elektronisk melding
av yrkesskade). Komiteen merker seg
at lovproposisjonen inneholder forslag til endringer i folketrygdlovens
yrkesskaderegler (yrkessykdom og elektronisk melding av yrkesskade)
og at dette er et viktig steg i regjeringens arbeid med å forbedre
reglene om yrkesskade og yrkesskadeforsikring. Komiteen merker
seg også at statsråden i sitt svar viser til at regjeringen jobber
med å vurdere hvordan arbeidsulykkebegrepet kan endres for at man
på en bedre måte ivaretar den enkelte arbeidstaker, ikke minst i
yrker der arbeidshverdagen er risikofylt. Det tas sikte på å sende
på høring et forslag om endringer i arbeidsulykkesbegrepet denne
våren.
Komiteen viser ellers
til at det er mottatt 12 skriftlige innspill i forbindelse med behandlingen
av saken.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til forslaget om at ett hurtigspor
for opptak av kreftformer der IARC har funnet en sammenheng med
brann- og feieryrket, godkjennes som yrkessykdom i tråd med IARCs
klassifisering. Disse medlemmer viser
til at i forslaget til ny yrkessykdomsliste som ble sendt på høring
i 2024, ble to av kreftformene, blære- og urinveiskreft og brysthinnekreft,
foreslått tatt inn i en oppdatert yrkessykdomsliste. Disse medlemmer mener at Yrkessykdomsutvalgets
forslag til en ny yrkessykdomsliste fra 2008, faglig oppdatert av
Stami, vil være et naturlig utgangspunkt for det arbeidet som det
legges opp til i det foreslåtte yrkessykdomsutvalget. Samtidig mener disse medlemmer at det er unaturlig at
man velger ut konkrete sykdommer, for utvalgte yrkesgrupper, som
politisk skal prioriteres fremfor andre sykdommer som også har gode
faglige begrunnelser for å inkluderes.
Disse medlemmer viser
videre til at IARCs liste er basert på internasjonal forskning,
og ikke uten videre representerer norske forhold. Eksponeringen
brannmenn utsettes for, kan variere betydelig mellom ulike land
– for eksempel på grunn av forskjeller mellom lands arbeidsmiljølovgivning,
HMS-lovgivning og andre faktorer – som kan bety at brannmenn i ulike
land ikke nødvendigvis eksponeres for de samme faktorene. Videre
nevnes at forslaget om en sikkerhetsventil for sykdommer som ikke
er tatt opp på listen, bidrar til at også disse sykdommene kan gi
rett til erstatning. Disse medlemmer støtter
en oppdatering av yrkessykdomslisten og at man får et system for
løpende oppdatering av denne i lys av både ny kunnskap og en sikkerhetsventil
for sykdommer utenfor listen, men også utvikling i arbeidslivet.
Arbeidslivet er kontinuerlig i endring, og det er avgjørende å ikke
bare jobbe for å sikre at arbeidstakere har dekning dersom de utvikler
yrkessykdommer basert på hva de eksponeres for i arbeidslivet, men
også at man utvikler et tryggere og sunnere arbeidsliv, der oppdatert
kunnskap om sammenhenger mellom sykdommer og eksponeringsfaktorer
ikke bare adresseres gjennom erstatningsordninger, men også ved
oppdatering av reguleringer for å unngå at arbeidstakere eksponeres
for faktorer som gir fare for å utvikle sykdommer.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Rødt mener
at for den som utsettes for en arbeidsulykke, kan bevisbyrden være
vanskelig å oppfylle. Arbeidsgiver sitter på dokumentasjonen for
sikkerhetstiltak på arbeidsplassen og har derfor et fortrinn hvis
arbeidsgiver ønsker å fraskrive seg ansvar for skaden. Regelverket
må derfor bli tydeligere, både for å styrke rettssikkerheten til
arbeidstakere og for å gi sterkere insentiv til god sikkerhet og tilrettelegging
på arbeidsplassen. Det er et stort problem at det avdempede yrkesskadebegrepet
stiller krav om en usedvanlig påkjenning eller belastning i forhold til
hva som er normalt i arbeidet. Det paradoksale utslaget av dette
er at terskelen for å få godkjent en yrkesskade heves for ansatte
i beredskaps- og sliteryrker – de som er mest avhengige av regelverkets
beskyttelse i utgangspunktet.
Disse medlemmer viser
til at det i dag er politi og forsvarspersonell dekket av yrkesskaderegelverket under
øvelse. Det gjør at de kan trene i realistiske situasjoner, med
en økonomisk sikring for den enkelte dersom noe går galt. Den samme
beskyttelsen har ikke for eksempel brann- og redningspersonell eller
helsepersonell. Manglende yrkesskadedekning under øvelse er en trussel
mot beredskapen fordi kritisk personell ikke kan gjennomføre øvelser
med den samme tryggheten som yrkesskaderegelverket gir.
Disse medlemmer mener
at yrkesskaderegelverket må moderniseres, slik at også de store
kvinnedominerte yrkesgruppene får reell rett til yrkesskadeerstatning.
Dette er en likestillingsutfordring som må løses. Det er på høy
tid. Disse medlemmer viser til at den
som jobber i et kvinnedominert yrke, har lavest sannsynlighet for
å få godkjent en yrkesskade. Disse medlemmer mener
at likestillingsutfordringene er godt dokumentert: 7 av 10 som får
godkjent en yrkesskade, er menn. Ved yrkessykdommer er kjønnsforskjellen
enda større: 9 av 10 som får godkjent en yrkessykdom, er menn.
Disse medlemmer viser
til at yrkessykdomslisten gir en uttømmende oversikt over sykdommer
som kan gi rett til yrkesskadegodkjenning. Gjennom de siste cirka
60 årene er det bare gjort små endringer. Menn var tidligere i langt
høyere grad yrkesaktive enn kvinner, og arbeidet i industrien var
tyngre og sto for mange skader og sykdommer. I dag foregår mye av
det tunge arbeidet i kvinnedominerte yrker, som i helse og omsorg,
rengjøring og butikk. Disse medlemmer mener
at dagens regelverk for yrkesskade ikke gir de kvinnedominerte yrkene
samme rett på yrkesskadeerstatning som de mannsdominerte. Reglene
om yrkesskadeerstatning må revideres og utvides til å dekke skade
og sykdom som er typisk i kvinnedominerte yrker. Disse
medlemmer mener at loven må endres slik at det generelle unntaket
for belastningslidelser oppheves. FN og WHOs samarbeidsorganisasjon
mot kreft, IARC (International Agency for Research on Cancer), definerte
i 2022 brannkonstabelyrket som sikkert kreftfremkallende. Yrkessykdomsreglene
må endres slik at kreft i brann- og feiervesenet godkjennes som
en yrkessykdom. Rapporten «Kreftrisiko blant brannkonstabler 2015–2024» fra
mars 2025, publisert av Kreftregisteret, Representantforslag 134
S (2024–2025) og Folkehelseinstituttet viser det samme behovet.
Disse medlemmer viser
til svarbrev fra statsråden. Disse medlemmer mener
at svarene fra statsråden i liten grad anerkjenner problematikken
rundt likestillingsutfordringene i dagens yrkesskaderegelverk, og
statsråden mener i motsetning til fagbevegelsens fremste advokater
på arbeidsrett at dagens regelverk er dekkende. Disse
medlemmer blir heller ikke betrygget av lovnader om at de
få problemene statsråden anerkjenner, skal løse seg i fremtidige
lovproposisjoner.
Komiteens medlemmer
fra Høyre er enige med forslagsstillerne i at det trengs forbedringer
og oppdateringer i nåværende yrkesskaderegelverk. Disse
medlemmer viser til at Stortinget i 2021 enstemmig vedtok
at regjeringen skulle legge frem forslag til nødvendig forenkling
av yrkesskadereglene, og at yrkessykdomslisten skulle gjennomgås
og om nødvendig oppdateres. Disse medlemmer mener
regjeringen har brukt svært lang tid på dette arbeidet, men viser
til at regjeringen omsider har lagt frem Prop.134 (2024–2025) Endringer
i folketrygdloven (yrkessykdommer og elektronisk melding av yrkesskade),
som er til behandling i Stortinget i samme tidsrom som dette representantforslaget.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet vil understreke betydningen av en god
og oppdatert yrkesskadelovgivning. Disse medlemmer mener
det er avgjørende at yrkesskadelisten revideres jevnlig, slik at
regelverket til enhver tid gjenspeiler ny medisinsk kunnskap og
endringer i arbeidslivet. Disse medlemmer har
knyttet egne merknader til flere av forslagene under. Når slike merknader
ikke er fremmet, skyldes det at forslagene er av en så spesifikk
karakter, herunder medisinsk, at de etter disse
medlemmers syn bør vurderes av et uavhengig og faglig kompetent
organ.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet støtter forslagene 1–4 og 7–9 i representantforslaget.
Dette medlem viser
til følgende tidligere forslag 1–4 fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti i Innst. 382 S (2020–2021), jf. Representantforslag
150 S (2020–2021) om nødvendige endringer i regelverket for yrkesskade.
Forslagene fikk ikke flertall i Stortinget 11. mai 2021.
Dette medlem mener
at siden forslagene ikke er fulgt opp, er det nødvendig å fremme
forslagene på nytt. Dette medlem støtter
regjeringens forslag til oppdatering av yrkessykdomslisten, jf.
§ 13-4 nytt femte ledd. Siden yrkessykdomslisten var del av tidligere
forslag 1 og 2, utgår den i de forslag som fremmes på nytt nå.
Dette medlem fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om en helhetlig reform av yrkesskadeområdet med forenkling av
dagens lov- og regelverk fra to til en lov (lov om arbeidsskadeforsikring).»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag til endring av yrkesskadereglene slik at de står i forhold
til den samfunnsutviklingen som har skjedd de siste 30 årene, herunder
en forenkling av dagens regelverk fra to til ett tydelig regelverk.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om endring av folketrygdloven slik at Arbeids- og velferdsetaten
har bevisbyrden i saker om yrkesskade.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om endring i yrkesskadeforsikringsloven slik at forsikringsgiveren
har bevisbyrden i saker om yrkesskade.»