Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tone E. Berge Hansen, Per Vidar Kjølmoen, Anette Trettebergstuen
og Torbjørn Vereide, fra Høyre, Henrik Asheim, Anna Molberg og Aleksander
Stokkebø, fra Fremskrittspartiet, Alf Erik Bergstøl Andersen og Dagfinn
Henrik Olsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti Bergstø og lederen Freddy
André Øvstegård, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, og fra
Rødt, Mímir Kristjánsson, viser til Representantforslag 134
S (2024–2025) fra Sosialistisk Venstreparti om et rettferdig yrkesskaderegelverk.
I representantforslaget ligger det forslag til endringer i folketrygdloven
knyttet til tydeliggjøring av presumsjonsregelen, endringer i folketrygdlovens
§ 13-3 tredje ledd som omhandler negativ avgrensning av arbeidsulykkebegrepet,
endringer i folketrygdlovens § 13-3, annet ledd knyttet til det
avdempede arbeidsulykkebegrepet, endringer i yrkesskaderegelverket
til å gjelde under øvelser og trening pålagt av arbeidsgiver, samt
oppdatering av forskrift om yrkessykdommer og forslag til sykdommer
som skal tillegges listen i tillegg til å etablere et organ for
jevnlig revisjon av yrkessykdomslisten.
I sitt svarbrev til komiteen viser statsråden til at regjeringen
10. april 2025 har fremmet Prop. 134 L (2024–2025) Endringer i folketrygdloven
(yrkessykdommer og elektronisk melding av yrkesskade). Komiteen merker seg at lovproposisjonen
inneholder forslag til endringer i folketrygdlovens yrkesskaderegler
(yrkessykdom og elektronisk melding av yrkesskade) og at dette er
et viktig steg i regjeringens arbeid med å forbedre reglene om yrkesskade
og yrkesskadeforsikring. Komiteen merker
seg også at statsråden i sitt svar viser til at regjeringen jobber
med å vurdere hvordan arbeidsulykkebegrepet kan endres for at man
på en bedre måte ivaretar den enkelte arbeidstaker, ikke minst i
yrker der arbeidshverdagen er risikofylt. Det tas sikte på å sende
på høring et forslag om endringer i arbeidsulykkesbegrepet denne
våren.
Komiteen viser ellers til at det
er mottatt 12 skriftlige innspill i forbindelse med behandling av
saken.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til forslaget om ett hurtigspor
for opptak av kreftformer der IARC har funnet en sammenheng med
brann- og feieryrket godkjennes som yrkessykdom i tråd med IARCs
klassifisering. Disse medlemmer viser
til at i forslaget til ny yrkessykdomsliste som ble sendt på høring
i 2024 ble to av kreftformene, blære- og urinveiskreft og brysthinnekreft foreslått
tatt inn i en oppdatert yrkessykdomsliste. Disse medlemmer mener
det er naturlig at Yrkessykdomsutvalgets forslag til en ny yrkessykdomsliste
fra 2008, faglig oppdatert av Stami, vil være et naturlig utgangspunkt
for det arbeidet som det legges opp til i det foreslåtte yrkessykdomsutvalget.
Samtidig mener disse medlemmer at det er
unaturlig at man velger ut konkrete sykdommer, for utvalgte yrkesgrupper,
som politisk skal prioriteres fremfor andre sykdommer som også har
gode faglige begrunnelser for å inkluderes.
Disse medlemmer viser videre til
at IARCs liste er basert på internasjonal forskning, og ikke uten
videre representerer norske forhold. Eksponeringen brannmenn utsettes for
kan variere betydelig mellom ulike land – for eksempel på grunn
av forskjeller mellom lands arbeidsmiljølovgivning, HMS-lovgivning
og andre faktorer – som kan bety at brannmenn i ulike land ikke
nødvendigvis eksponeres for de samme faktorene. Videre nevnes at
forslaget om en sikkerhetsventil for sykdommer som ikke er tatt
opp på listen, bidrar til at også disse sykdommene kan gi rett til
erstatning. Disse medlemmer støtter
en oppdatering av yrkessykdomslisten og at man får et system for
løpende oppdatering av denne i lys av både ny kunnskap og en sikkerhetsventil
for sykdommer utenfor listen, men også utvikling i arbeidslivet.
Arbeidslivet er kontinuerlig i endring og det er avgjørende å ikke
bare jobbe for å sikre at arbeidstakere har dekning dersom de utvikler yrkessykdommer
basert på hva de eksponeres for i arbeidslivet, men også at man
utvikler et tryggere og sunnere arbeidsliv, der oppdatert kunnskap
om sammenhenger mellom sykdommer og eksponeringsfaktorer ikke bare
adresseres gjennom erstatningsordninger, men også ved oppdatering
av reguleringer for å unngå at arbeidstakere eksponeres for faktorer
som gir fare for å utvikle sykdommer.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Rødt mener
at for den som utsettes for en arbeidsulykke, kan bevisbyrden være vanskelig
å oppfylle. Arbeidsgiver sitter på dokumentasjonen for sikkerhetstiltak
på arbeidsplassen og har derfor et fortrinn hvis arbeidsgiver ønsker
å fraskrive seg ansvar for skaden. Regelverket må derfor bli tydeligere,
både for å styrke rettssikkerheten til arbeidstakere og for å gi
sterkere insentiv til god sikkerhet og tilrettelegging på arbeidsplassen.
Det er et stort problem at det avdempede yrkesskadebegrepet stiller krav
om en usedvanlig påkjenning eller belastning i forhold til hva som
er normalt i arbeidet. Det paradoksale utslaget av dette er at terskelen
for å få godkjent en yrkesskade heves for ansatte i beredskaps-
og sliteryrker – de som er mest avhengige av regelverkets beskyttelse
i utgangspunktet.
Disse medlemmer viser til at det
i dag er politi og forsvarspersonell dekket av yrkesskaderegelverket
under øvelse. Det gjør at de kan trene i realistiske situasjoner,
med en økonomisk sikring for den enkelte dersom noe går galt. Den
samme beskyttelsen har ikke for eksempel brann- og redningspersonell
eller helsepersonell. Manglende yrkesskadedekning under øvelse er
en trussel mot beredskapen fordi kritisk personell ikke kan gjennomføre
øvelser med den samme tryggheten som yrkesskaderegelverket gir.
Disse medlemmer mener at yrkesskaderegelverket må
moderniseres, slik at også de store kvinnedominerte yrkesgruppene
får reell rett til yrkesskadeerstatning. Dette er en likestillingsutfordring
som må løses. Det er på høy tid. Disse medlemmer viser
til at den som jobber i et kvinnedominert yrke, har lavest sannsynlighet
for å få godkjent en yrkesskade. Disse medlemmer mener
at likestillingsutfordringene er godt dokumentert: 7 av 10 som får
godkjent en yrkesskade, er menn. Ved yrkessykdommer er kjønnsforskjellen
enda større: 9 av 10 som får godkjent en yrkessykdom, er menn.
Disse medlemmer viser til at yrkessykdomslisten gir
en uttømmende oversikt over sykdommer som kan gi rett til yrkesskadegodkjenning.
Gjennom de siste cirka 60 årene er det bare gjort små endringer.
Menn var tidligere i langt høyere grad yrkesaktive enn kvinner,
og arbeidet i industrien var tyngre og sto for mange skader og sykdommer.
I dag foregår mye av det tunge arbeidet i kvinnedominerte yrker,
som i helse og omsorg, rengjøring og butikk. Disse
medlemmer mener at dagens regelverk for yrkesskade ikke gir
de kvinnedominerte yrkene samme rett på yrkesskadeerstatning som
de mannsdominerte. Reglene om yrkesskadeerstatning må revideres
og utvides til å dekke skade og sykdom som er typisk i kvinnedominerte
yrker. Disse medlemmer mener at loven
må endres slik at det generelle unntaket for belastningslidelser
oppheves. FN og WHOs samarbeidsorganisasjon mot kreft, IARC (International
Agency for Research on Cancer), definerte i 2022 brannkonstabelyrket
som sikkert kreftfremkallende. Yrkessykdomsreglene må endres slik
at kreft i brann- og feiervesenet godkjennes som en yrkessykdom.
Rapporten «Kreftrisiko blant brannkonstabler 2015–2024» fra mars
2025, publisert av Kreftregisteret, Representantforslag 134 S (2024–2025)
og Folkehelseinstituttet, viser det samme behovet.
Disse medlemmer viser til svarbrev
fra statsråden. Disse medlemmer mener
at svarene fra statsråden i liten grad anerkjenner problematikken
rundt likestillingsutfordringene i dagens yrkesskaderegelverk, og
statsråden mener i motsetning til fagbevegelsens fremste advokater
på arbeidsrett at dagens regelverk er dekkende. Disse
medlemmer blir heller ikke betrygget av lovnader om at de
få problemene statsråden anerkjenner skal løse seg i fremtidige
lovproposisjoner.
Komiteens medlemmer
fra Høyre er enige med forslagsstillerne i at det trengs forbedringer
og oppdateringer i nåværende yrkesskaderegelverk. Disse
medlemmer viser til at Stortinget i 2021 enstemmig vedtok
at regjeringen skulle legge frem forslag til nødvendig forenkling
av yrkesskadereglene og at yrkessykdomslisten skulle gjennomgås
og om nødvendig oppdateres. Disse medlemmer mener
regjeringen har brukt svært lang tid på dette arbeidet, men viser
til at regjeringen omsider har lagt frem Prop.134 (2024–2025) Endringer
i folketrygdloven (yrkessykdommer og elektronisk melding av yrkesskade)
som er til behandling i Stortinget i samme tidsrom som dette representantforslaget.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet vil understreke betydningen av en god
og oppdatert yrkesskadelovgivning. Disse medlemmer mener
det er avgjørende at yrkesskadelisten revideres jevnlig, slik at
regelverket til enhver tid gjenspeiler ny medisinsk kunnskap og endringer
i arbeidslivet. Disse medlemmer har
knyttet egne merknader til flere av forslagene under. Når slike merknader
ikke er fremmet, skyldes det at forslagene er av en så spesifikk
karakter, herunder medisinsk, at de etter disse medlemmers syn
bør vurderes av et uavhengig og faglig kompetent organ.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet støtter forslagene 1–4 og 7–9 i representantforslaget.
Dette medlem viser til følgende tidligere
forslag 1–4 fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti i
Innst. 382 S (2020–2021), jf. Representantforslag 150 S (2020–2021)
om nødvendige endringer i regelverket for yrkesskade. Forslagene
fikk ikke flertall ved i Stortinget 11. mai 2021.
Dette medlem mener at siden forslagene
ikke er fulgt opp, er det nødvendig å fremme forslagene på nytt. Dette medlem støtter regjeringens forslag
til oppdatering av yrkessykdomslisten, jf. § 13-4 nytt femte ledd.
Siden yrkessykdomslisten var del av tidligere forslag 1 og 2, utgår
den i de forslag som fremmes på nytt nå.
Dette medlem fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om en helhetlig reform av yrkesskadeområdet med forenkling
av dagens lov- og regelverk fra to til en lov (lov om arbeidsskadeforsikring).»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag til endring av yrkesskadereglene slik at de står i forhold
til den samfunnsutviklingen som har skjedd de siste 30 årene, herunder
en forenkling av dagens regelverk fra to til ett tydelig regelverk.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om endring av folketrygdloven slik at Arbeids- og velferdsetaten
har bevisbyrden i saker om yrkesskade.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om endring i yrkesskadeforsikringsloven slik at forsikringsgiveren
har bevisbyrden i saker om yrkesskade.»