Utbygging og finansiering av Fellesprosjektet
Arna–Stanghelle
Komiteen viser til
at strekninga Arna–Stanghelle er ein del av hovudkorridoren for
transport mellom Oslo og Bergen. Strekninga er skred- og ulukkeutsett,
og komiteen merkjer seg at fleire tunnelar
på strekninga manglar teknisk standard som tilfredsstiller krava
i tunnelsikkerhetsforskriften. Komiteen er
kjend med at det er lange omkøyringsvegar ved stenging.
Komiteen viser til
at den aktuelle strekninga er ein del av Bergensbanen, som er den
einaste togstrekninga mellom Austlandet og Vestlandet. Komiteen er kjend med at låg fart er
eit vesentleg hinder for transporten, særleg på strekninga Bergen–Voss,
som er den største flaskehalsen. Komiteen viser
til at det òg er stor skredfare på banestrekninga.
Komiteen viser til
at utbygging og finansiering av Fellesprosjektet Arna–Stanghelle
er eit viktig nasjonalt prosjekt som vil kome langt fleire til gode
enn berre dei som bur i regionen der sjølve utbygginga finn stad. Komiteen viser til at prosjektet vil
gi auka kapasitet, betre framkome, raskare reisetid og tryggare
reiseveg. I tillegg kan utbygginga bidra positivt til å utvide bu-
og arbeidsmarknadsregionen, mellom anna gjennom nye stasjonar på
Vaksdal og Trengereid.
Komiteen merkjer
seg at arbeida på strekninga skal utførast som eit fellesprosjekt,
noko som vil gi gjensidig rømmingssystem i tunnelane og dermed bidra
til reduserte kostnader i utbygginga.
Komiteen merkjer
seg at det blir lagt opp til prosjektstart i 2025, og at det blir
lagt til rette for utlysing av ein av dei største entreprisane i
2026. Komiteen merkjer seg vidare at
jernbanestrekninga er venta opna i 2038, og at den nye vegstrekninga
på E16 er venta opna i 2039.
Komiteen er glad
for at Fellesprosjektet Arna–Stanghelle med veg og bane no er kome
eit skritt nærare realisering. Planane for prosjektet vil legge
ein robust infrastruktur for dei neste tiåra. Noverande veg sto
ferdig i 1991, og er allereie utdatert. Dette viser at ein må tenke
langsiktig når ein først foretar større infrastrukturinvesteringar. Komiteen merkjer seg løysningen som er
vald, med at prosjektet blir bygd som eit fellesprosjekt mellom
Bane NOR og Statens vegvesen, der det er Statens vegvesen som er
prosjekteigar og har den daglege styringa av prosjektet. Komiteen registrerer at det for steinmassar
er valt den mest kostnadsoptimale løysinga med deponi i fjorden. Komiteen legg vekt på at framdriftsplanar
no vert fylgt, slik at ein får ferdigstilling som skissert i proposisjonen.
Fleirtalet
i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet,
merkjer seg at Fellesprosjektet Arna–Stanghelle har ei kostnadsramme
på 49,3 mrd. kroner. Det blir lagt opp til 90 pst. statleg finansiering
av utbyggingsprosjektet, medan resten skal finansierast gjennom
bompengar frå det tidspunktet den nye strekninga blir teken i bruk.
Det blir lagt opp til nedbetalingstid på 15 år, med fylkeskommunal
finansieringsgaranti.
Flertallet viser
til at Fellesprosjektet vil utvide bo- og arbeidsmarkedsregionen
rundt Bergen ved å legge til rette for god og effektiv transport
for både bilister og togreisende. Prosjektet vil fjerne farlige
flaskehalser, redusere reisetider og binde regionen tettere sammen. Flertallet viser til at prosjektet vil
bli ett av de største i sitt slag og kunne gi verdifull erfaring
med hvilke gevinster man kan oppnå ved å løse de samlede behovene
til jernbanen og bilistene i samme prosjekt.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at det er en grunnleggende forutsetning
for bompengeordningene at den har legitimitet i befolkningen, og
at Senterpartiet er opptatt av at det samlede bompengetrykket i
Norge ikke må bli for stort. Disse medlemmer merker
seg at en bilist som passerer alle tre bomstasjonene hver arbeidsdag,
for eksempel i forbindelse med pendling, vil få en månedlig kostnad
på 9 000 kroner før rabatter, og vil vise til at dette for mange
vil utgjøre en svært stor belastning.
Disse medlemmer viser
til at lokalpolitisk tilslutning til bompengeprosjektene er en forutsetning
for at Senterpartiet skal godta bompengefinansiering av samferdselsprosjekter.
Samtidig ser man at flere bompengeprosjekter nå verken har legitimitet
eller lokalpolitisk tilslutning, på grunn av eskalerende kostnader knyttet
til sviktende trafikktall eller generell prisvekst ut over det som
ble forutsatt i bompengeopplegget. Disse medlemmer vil
vise til at det ofte vil være usikkerhet knyttet til trafikkgrunnlag
i et prosjekt, og at eskalerende bompengesatser vil kunne øke denne
usikkerheten ytterligere. Disse medlemmer mener
at man fremover må være svært varsom med bruken av bompenger og
ha en særskilt oppmerksomhet på finansieringsopplegget der bompenger
inngår som en betydelig del av finansieringen.
Disse medlemmer mener
det er svært viktig å redusere kostnader i samferdselsprosjekter,
og at høye rente- og innkrevingskostnader er en dyr måte å finansiere
samferdselsprosjekter på. Disse medlemmer mener
at man for fremtiden bør vurdere andre finansieringsmodeller, og
at regjeringen bør utrede og legge frem for Stortinget ulike alternativer. Disse medlemmer mener at erfaringene
med forhånds- og parallellinnkreving på rv. 7 Sokna–Ørgenvika i
Buskerud, jf. Prop. 77 S (2024–2025), også bør inngå i dette arbeidet.
Disse medlemmer viser
til at bompengebidraget i Fellesprosjektet skal ligge fast på 3 350
mill. 2021-kroner, og at eventuelle kostnadsøkninger i prosjektet vil
bli statens ansvar.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at utbyggingsprosjektene
på både E45 samt E16 og Bergensbanen vil gi betydelig bedre kapasitet,
standard og reisetid. Dette er strekninger som er særlig skredutsatt,
og prosjektene vil bety mye for regulariteten. Disse
medlemmer mener at prosjektet E16/Bergensbanen er et prosjekt
som har stor betydning for å binde landet sammen. Prosjektet E45
er med dagens standard en flaskehals for tungtrafikk mellom Finnmark
og utlandet, særlig vinterstid.
Disse medlemmer mener
at regjeringens tidsbruk i saken er uholdbar, og at dette er prosjekter
som allerede burde ha vært igangsatt. Forsinkelsene innebærer høyere
kostnader for prosjektene og med det mer bompenger. Alle som bruker
infrastrukturen, rammes gjennom en lengre periode med dårlig sikkerhet
og kapasitet enn nødvendig. Disse medlemmer viser
til at Fellesprosjektet Arna–Stanghelle ikke antas å være sluttført
før i 2039.
Disse medlemmer mener
at utbygging og vedlikehold av veier er et statlig finansielt ansvar. Disse medlemmer vil derfor stemme imot
regjeringens forslag om bompengefinansiert utbygging av E16 Arna–Stanghelle.
Bompengene utgjør så mye som 4 mrd. kroner og rammer ikke bare folk
som bruker den nye veien. Disse medlemmer mener
det er uholdbart at regjeringen foreslår bompengeinnkreving også
på sideveier til ny E16. Selv om takstgrunnlaget settes til 70 pst.
av alminnelig takst, vil dette ramme lokaltrafikken. Disse medlemmer mener dette fremstår
som en form for veiprising, der man må betale bompenger på veier
der det ikke er foretatt investeringer. Disse
medlemmer vil avvikle bompengeordningen og mener at utbyggingen
av E16 skal ha statlig finansiering.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget legger til grunn full
statlig finansiering av E16 Arna–Stanghelle.»