Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Åse Kristin Ask Bakke, Mona Nilsen og Torstein
Tvedt Solberg, fra Høyre, Turid Kristensen og fung. leder Tage Pettersen,
fra Senterpartiet, Åslaug Sem-Jacobsen og Per Olav Tyldum, fra Fremskrittspartiet,
Silje Hjemdal, fra Sosialistisk Venstreparti, Kathy Lie, og fra Venstre,
Naomi Ichihara Røkkum, viser til representantforslaget. Der
tas det utgangspunkt i bibliotekene og deres rolle som møteplass
og tilbyder av informasjon og kunnskap. Bibliotekene er sentrale møteplasser,
men det argumenteres for at økonomien og den nasjonale politikken
ikke har «fulgt like godt med i timen». Derfor skal det være behov
for et biblio-tekløft.
Komiteen merker
seg at forslagsstillerne på dette grunnlag argumenterer for at det
er behov for en plan for en helhetlig, nasjonal bibliotekpolitikk,
samt en ordning som sikrer felles innkjøp og distribusjon. Det argumenteres
også for bibliotekenes rolle i lesesatsning, og at skolebibliotek
og folkebibliotek ses i sammenheng.
Komiteen viser til
at kultur- og likestillingsministeren i brev datert 1. april 2025
til komiteen redegjør for sitt syn på forslagene. Statsråden understreker
sitt syn på bibliotekenes viktige rolle i samfunnet og demokratiet.
Det vises til leselyststrategien Sammen om lesing, som ble lagt
frem i 2024.
Statsråden viser videre til stortingsmeldingen
om bibliotek som kom i 2008–2009, og flere bibliotekstrategier som
har kommet siden (2015, 2020, 2023). Det jobbes for tiden med en
ny strategi, som forventes å gjelde fra 2026.
Statsråden viser videre til at innkjøp av redaktørstyrte
medier har flere sider. Det er positivt at flere leser slike, men
samtidig er mediene avhengige av brukerbetaling. Derfor vil dette
bli sett nærmere på av statsråden. Transport av bøker er i utgangspunktet
et fylkeskommunalt ansvar, og statsråden påpeker at det ikke er
et mål å øke transporten, men heller at lånerne skal få tilgang
til det materialet de trenger uten at det skal innebære store kostnader.
Statsråden har videre innhentet kunnskapsminsterens
syn på forslagene om lesesatsinger og skolebibliotek. Det vises
til Meld. St. 34 (2023–2024), som er tydelig på tiltak for å bedre
elevens leseferdigheter. Det vises også til utviklingen i skolebibliotekene.
Statsråden viser til slutt til oppfølgingen
av et enstemmig anmodningsvedtak om å utrede om det er mulig å fastsette
bestemmelser for bibliotekene om digitalt utlån av digitale verk.
Dette jobbes det med.
Komiteen har mottatt
en rekke høringsuttalelser om saken. Mange av innspillene uttrykker
bekymring for nedgang i lesing i befolkningen, og flere for tilstanden
for bibliotek og finansieringen av disse. De fleste høringsuttalelsene
er opptatt av å sikre lesernes tilgjengelighet til bøker og annet
innhold.
Komiteen viser til
at bibliotekene er en grunnleggende infrastruktur for demokrati,
kunnskap, kultur og integrering. De er viktige institusjoner i lokalsamfunnet og
på skoler, som tilbyr åpne møteplasser, de er bemannet med kompetente
ansatte og har tilgang på et bredt utvalg av litteratur og andre
medier.
Komiteen viser til
at norske bibliotek er svært populære i befolkningen. Utlånet av
bøker gikk opp med 5,4 pst. fra 2023 til 2024, ifølge SSB sin statistikkbank. Økningen
ses særlig i utlån av barnebøker. Besøkstallene går også opp i nesten
alle fylker, og opptil flere fylker har doblet sine besøkstall siden
2017. Særlig barn og unge bruker bibliotekene, og i 2023 oppga 69
pst. av ungdom i alderen 9–15 år at de benyttet seg av folkebibliotekene.
Den årlige innbyggerundersøkelsen viser også at bibliotekene er
en av de offentlige tjenestene som folk var mest fornøyd med i 2023,
ved siden av tjenester for brannvesen, offentlige museer og teatre.
Derfor er det, ifølge komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, bekymringsfullt
når Bibliotekarforbundet i sitt høringssvar peker på at siden 2024
har over 40 kommuner redusert bibliotektilbudet, og at både folkebibliotek
og skolebibliotek rammes. Statistikken for 2024 viser at Norge hadde
lavere bemanning og følgelig lavere besøkstall og utlån enn våre
naboland. I en tid der man trenger mer tilgang til kunnskap og felles
møteplasser, og der usanne nyheter sprer om seg, er bibliotekene
stadig viktigere, men likevel truet.
Flertallet vil understreke
at dersom man forventer at bibliotekene skal fortsette å ivareta
alle disse godene, er man avhengig av at de finnes der folk bor
og lever livene sine, og at de er bemannet.
Komiteens
medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre slutter
seg til intensjonene i representantforslaget og deler bekymringene
som reises. Samtidig er det beklagelig at regjeringen bruker lang
tid på å følge opp eget løfte om ny bibliotekspolitikk som skal
gjelde fra 2026, og et enstemmig anmodningsvedtak om å utrede om
det er mulig å fastsette bestemmelser for bibliotekene om digitalt utlån
av digitale verk.
Disse medlemmer mener
det er viktig å legge til rette for leseinteresse og leseferdigheter
så tidlig som mulig. Bibliotekene har en viktig rolle som møteplass
og for å gi leseglede, og må styrkes ytterligere.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre mener det er viktig å styrke bibliotekenes
rolle som en viktig samfunnsaktør i lokalsamfunnene og som bidragsyter
i et nasjonalt leseløft, blant annet ved å styrke innkjøpsordningene.
Når det kommer til tiltak for å sikre tilgang
til redaktørstyrte medier, mener disse medlemmer at
justeringer i pressestøtten for blant annet å tilgjengeliggjøre nyheter
for flere er et riktigere verktøy enn å gi bibliotekene denne oppgaven.
Disse medlemmer anerkjenner
og understreker den viktige rollen bibliotekene spiller, og at de
er en viktig bidragsyter innen en rekke ulike samfunnsoppdrag innenfor
ulike sektorer. Disse medlemmer ber regjeringen
komme tilbake med en plan for en samlet gjennomgang av bibliotekutvikling
og bibliotekpolitikk.
Disse medlemmer peker
på at den nasjonale bibliotekstrategien går ut i 2025, og ber regjeringen
prioritere arbeidet med en plan for hvordan bibliotekenes nye oppgaver
skal innlemmes i en bibliotekpolitikk som skal gjelde fra 2026,
og hvordan andre aktuelle departementer og forvaltningsnivåer kan
inkluderes i arbeidet.
Disse medlemmer mener
at bibliotekene er en viktig aktør i arbeidet med økt lesing, og
må kunne tilby litteratur på ulike formater for å få enda flere
til å lese, uavhengig av bakgrunn eller bosted.
Disse medlemmer ber
regjeringen sørge for at det blir utarbeidet nye anbefalinger og
modeller for kjøp og utlån av digitale medier som sikrer opphavsrett og
vederlagsmodeller, og at alle berørte parter ivaretas.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til partiets merknad i Innst. 461 L (2022–2023)
– bokloven:
«Komiteens medlemmer fra
Høyre slutter seg til departementets beskrivelse av bibliotekene
som sentrale aktører for å formidle mangfold, bredde og tilgang til
litteraturen. Bibliotekene er knyttet til feltet som bokloven skal
regulere, og er viktige interessenter på vegne av leserne.
Disse medlemmer merker seg at det blir innført leveringsplikt
for forhandler av både papirbøker, e-bøker og digitale lydbøker,
og at departementet presiserer at dette bare gjøres gjeldende overfor
media som blir frivillig registrert i en distribusjonstjeneste for
salg av bøker, slik at åndsverkslovens regler om enerett til spredning
etterfølges.
Disse medlemmer mener at den frivillige registreringen
i en distribusjonstjeneste også kan gi bibliotekene rett til kjøp
med påfølgende utlån av digitale eksemplarer etter den fysiske utlånsmodellen,
og ber departementet om å utforme forskriften slik at den presiserer dette.
Disse medlemmer mener at bibliotekenes rett
til utlån også må gjelde for e-bøker og e-lydbøker, og registrerer
at man nå har utlånssystemer som sikrer at opphavernes rettigheter
oppfylles.
Disse medlemmer understreker at det fremdeles
vil være forhandlinger om betingelsene for digitale utlån, særlig
etter fastprisperiodens utløp.»
Komiteens medlemmer fra
Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Venstre fremmer med bakgrunn
i dette følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen så snart
som mulig sikre at folkebibliotekene har rett til å kjøpe og låne
ut e-bøker og e-lydbøker.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at levende bokmarked er en forutsetning for å legge grunnlaget
for en lesende befolkning. Med nye lesevaner, nye sjangre, nye formater og
nye formidlingsmåter er det avgjørende at bibliotekets tilbud er
oppdaterte. Dessverre er spørsmålet om hvordan utlån av e-bøker
og lydbøker skal organiseres, ikke løst.
Flertallet fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gi Nasjonalbiblioteket
i oppdrag å igangsette samtaler med Den norske Forleggerforening
for å komme fram til oppdaterte utlånsmodeller.»
Medlemene i
komiteen frå Senterpartiet og Venstre meiner det er viktig
å sjå folkebiblioteka og skulebiblioteka i samanheng som delar av
ein samla innsats for å fremje leselyst. Eit tettare samarbeid mellom
desse institusjonane kan bidra til meir heilskaplege og tilgjengelege
tilbod for barn og unge, og sikre at fleire får eit nært og positivt
forhold til litteratur frå tidleg alder. Ein nasjonal rettleiar
vil gjere tiltaka i leselyststrategien meir konkrete og enklare
å gjennomføre for kommunar, skular og bibliotek, og bidra til at
gode døme og røynsler kan bli delte og spreidde. Desse medlemene meiner
òg at ein slik rettleiar kan styrkje det lokale engasjementet og
mobilisere fleire aktørar i arbeidet med å byggje ein sterk lesekultur.
Leselyst er eit viktig grunnlag for både læring, kulturell deltaking
og livslang danning. Desse medlemene legg
difor fram følgjande forslag:
«Stortinget ber regjeringa lage ein
rettleiar for leselyst der folkebiblioteka og skulebiblioteka blir
sett i samanheng. Tiltak frå leselyststrategien må bli gjort tydlegare
slik at dei kjem barnehagebarn, skuleelevar og lokalsamfunn i heile
landet til gode.»
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet viser til at Fremskrittspartiet over
flere år har støttet tiltak for mer bruk av trykte skolebøker, og
lagt vekt på at lesing og skriving er grunnlaget for all videre
læring. Det vises videre til Innst. 263 S (2023–2024) jf. Dokument
8:92 S (2023–2024) Innstilling fra utdannings- og forskningskomiteen
om Representantforslag om et lærebokløft og mindre og bedre regulert
skjermbruk i skolen, hvor det står:
«Komiteen peker på at det følger av dagens
opplæringslov at alle elever skal ha tilgang til et skolebibliotek, og
at denne rettigheten også videreføres i den nye opplæringsloven
som trer i kraft høsten 2024. Komiteen mener at skolebibliotekene
har en sentral rolle i å gi norske elever god leseopplæring, da
forskning viser at systematisk bruk av skolebibliotek kan bidra
positivt til bedre leseferdigheter og elevenes læring, samtidig
som det bidrar til å utjevne sosiale forskjeller.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Venstre mener at skolebibliotekene
bidrar til å fremme barn og unges leselyst. Skolebibliotekene er
viktige samarbeidspartnere for lærerne for å sikre seg at elevene
lærer å lese og får god leseopplæring, og vil i likhet med forslagsstillerne
i representantforslaget advare mot at skolebibliotekenes rolle svekkes
i forskriftene til opplæringslova.»
Komiteens medlem fra Sosialistisk
Venstreparti viser til at i Sverige er både skole- og folkebibliotekene
sterkere forankret i lov- og planverk, noe som igjen bidrar til
at det er større satsing på bibliotek i både årsverk og innkjøp.
I rapporten «Folkebibliotekloven – hva førte den til», som kom ut
i 2023, vises det til at når norske folkebibliotek sammenlignes
med tilsvarende institusjoner i Danmark, Sverige og Finland, har
de høyere bemanning enn hos oss i Norge. Dette reflekteres også
i form av høyere besøkstall og utlån i disse landene.
Dette medlem viser
til at statsråden i sitt svarbrev peker på at det i løpet av inneværende
år skal meisles ut en ny bibliotekpolitikk som skal gjelde fra 2026. Svært
mange av høringsinstansene peker på at det er avgjørende at dette
samles i en overordnet plan for nasjonal bibliotekpolitikk, som
definerer bibliotekenes oppgaver i en ny tid.
Statsråden viser til stortingsmelding om bibliotek som
er 17 år gammel (St.meld. nr. 23 (2008–2009)). Mye har endret seg
i løpet av denne tida. Det er helt andre utfordringer, helt annet
landskap, helt andre forutsetninger og helt andre forventninger.
Det er derfor på tide med en ny gjennomgang, som nettopp plasserer
bibliotekene i det landskapet vi befinner oss i nå, og der Stortinget
får anledning til å diskutere hvordan en ny bibliotekpolitikk best
kan se ut.
Dette medlem fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge
frem en plan for en helhetlig, nasjonal bibliotekpolitikk og komme
tilbake til Stortinget på egnet vis. Planen må vise bredden i bibliotekets
samfunnsoppgaver og hvordan ulike politiske felt inngår i den samlede
bibliotekpolitikken. Planen må også definere statlige oppgaver etter
lov om folkebibliotek.»
Dette medlem viser
til at vi lever i en tid der mediebildet blir stadig mer fragmentert,
og ulike generasjoner og grupperinger i samfunnet finner informasjon og
nyheter på helt ulike arenaer og plattformer. I dette bildet spiller
bibliotekene en viktig rolle som tilbydere av informasjon, og som
opplæring i kildekritikk. Både Ekstremismekommisjonen og Ytringsfrihetskommisjonen
peker på redaktørstyrte medier som svært viktige i denne sammenhengen.
I en fremtidig bibliotekpolitikk må det sikres at bibliotekene får
støtte og mulighet til å gi befolkningen, og særlig barn og unge,
tilgang til redaktørstyrte medier. I denne sammenheng er felles
innkjøp og transport av stor betydning.
Dette medlem fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i forslag
til statsbudsjett for 2026 foreslå en ordning som sikrer felles
innkjøp av redaktørstyrte medier og felles transportordning i hele landet.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Venstre vil understreke
at det er velkjent at noe av det aller mest effektive man kan gjøre
for å sikre en befolkning som er gode lesere, er å legge til rette
for at de leser mye, særlig på fritiden. Det er ingen institusjoner
som er bedre til dette enn bibliotekene. Både folke- og skolebibliotek
spiller også viktige roller i språkopplæring, kompetanse på kildebruk,
bruk av data og nye kanaler, og integrering.
Disse medlemmer mener
det ligger mange gode intensjoner i regjeringens Leselyststrategi,
men at den dessverre mangler de langsiktige tiltakene og det nødvendige
kunnskapsgrunnlaget for å få på plass et varlig løft for lesingen.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Norsk bibliotekforening
i sitt høringssvar peker på at for at man skal få flere til å lese,
må flere få veiledning inn i litteraturen. Det gjøres best gjennom
langsiktige ansettelser og stabil bemanning.
Dette medlem viser
til at Sverige ikke bare har hatt en SOU (tilsvarende våre NOU)
som grunnlag for sin satsing på skolebibliotek, men også fulgt opp
med både lovendringer og økonomi. Det er nå pålagt at alle skoler
skal ha et bemannet skolebibliotek. I april i år kom også nyheten
om at det settes av nær en halv milliard svenske kroner til skolebibliotekene
i Sverige.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser til høringsinnspillet
til Hovedorganisasjonen Virke, som mener at representantforslaget
tar opp viktige problemstillinger knyttet til lesing. Som organisasjon
for arbeidsgivere ser de en tydelig utfordring med svake leseferdigheter,
og peker på at det er behov for en betydelig styrking av lesetiltak
for voksne. De ber derfor om at voksne inkluderes i eksisterende
lesestrategier.
Det støttes av disse medlemmer, som
på denne bakgrunn fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sette
ned et utvalg som har som mandat å foreta en helhetlig gjennomgang
av lesing i hele befolkningen og komme med konkrete forslag til
å utvide lesestrategien til en varig satsing.»
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med en redegjørelse som omfatter en statusgjennomgang
av statistikken for skolebibliotek i grunnskolen og videregående
skole, inkludert en plan for framtidig bruk og innsamling.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med forslag til nødvendige tiltak for å styrke
skolebibliotekenes økonomi og rolle på skolene, og med en vurdering
av om en eventuell lovfesting av at alle skoler skal ha et bemannet
skolebibliotek.»
Dette medlem merker
seg med bekymring at mange kommuner fortsatt kutter i bibliotektilbudet. Dette
er en uheldig utvikling som understreker behovet for en helhetlig
og styrket nasjonal bibliotekpolitikk. Dette
medlem understreker at mange bibliotek nå befinner seg i en
krevende situasjon.