Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Ragnhild Male Hartviksen, Odd Harald Hovland og
Marte Eide Klovning, fra Høyre, Ingunn Foss og Guro Angell Gimse,
fra Senterpartiet, Sandra Borch og Else Marie Rødby, fra Fremskrittspartiet, Tor
André Johnsen og lederen Helge André Njåstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir
Knag Fylkesnes, og fra Venstre, Ingvild Wetrhus Thorsvik,
viser til at arbeidet mot negativ sosial kontroll og æresrelatert
vold er ett av våre tids store frihetskamper. Æreskultur er særlig utbredt
i storfamiliebaserte kulturer, som er kollektivistisk orienterte.
Representantforslaget viser blant annet til arbeidet til Kompetanseteamet
mot tvangsekteskap, kjønnslemlestelse og negativ sosial kontroll,
som kan dokumentere at antall saker de håndterer, har økt over tid.
Komiteen understreker
at det betyr at problemene knyttet til dette feltet på ingen måte
er i tilbakegang, men at det er nødvendig med ytterligere tiltak.
Komiteen påpeker
at den æresrelaterte volden skiller seg fra annen vold i nære relasjoner,
ved at det ofte er flere medvirkere involvert i en utvidet storfamilie eller
i et miljø, som kan ha ulike roller i å bidra med kontroll eller
sanksjoner mot den som er utsatt. Det er derfor behov for flere,
og til dels andre, tiltak for å bekjempe denne volden, utover de
generelle tiltakene mot vold i nære relasjoner.
Komiteen kjenner
til at regjeringen Støre arbeider med en ny Handlingsplan mot negativ
sosial kontroll.
Komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet,
viser til forslaget fra Fremskrittspartiet om en innstramming og
tettere oppfølging i saker som handler om æresrelatert vold og negativ
sosial kontroll. Flertallet er enig
i at dette har blitt et stort samfunnsproblem som fratar barn og
ungdom muligheten til å leve frie liv, og det er behov for å stramme
grepet for å beskytte særlig jenter som utsettes for grov vold og
frihetsberøvelse. Flertallet viser samtidig
til at det er en krevende balansegang å samtidig skulle ivareta
den enkeltes mulighet til å utøve sin kultur, og at det også er
krevende å beskrive og forklare hva norsk kultur er på en enhetlig
måte. Dette er problemstillinger det er viktig å ha i mente ved
behandling av forslagene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet imøteser regjeringens arbeid
med en handlingsplan, og legger til grunn at den vil ivareta de
behov som representantforslaget også bygger på.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til at det i mars kom nye tall
fra Bufdir som viser at 2024 var et rekordår for saker om tvangsekteskap,
æresrelatert vold og negativ sosial kontroll. I 2024 har Kompetanseteamet
gitt råd og veiledning, eller bistått på andre måter, i 1 402 enkeltsaker.
Det er det høyeste antall saker noensinne, og en økning på 23 pst. fra
2023 til 2024. Det er trusler og vold, ufrivillig opphold i utlandet
og negativ sosial kontroll som er hovedbekymringen i majoriteten
av sakene.
Dette viser etter disse
medlemmers syn at det finnes barn og unge i norske skoler
som ikke er frie, og som lever et kontrollert, strengt og lukket
liv.
Disse medlemmer viser
til at mangfoldsrådgivere jobber for å hjelpe elever i vanskelige
situasjoner og for at unge mennesker skal ha mulighet til å bestemme over
egne liv. IMDi har mangfoldsrådgivere som er utplassert på videregående
skoler og ungdomsskoler i alle landets fylker, og ved enkelte voksenopplæringskontor. I
2024 var det 65 mangfoldsrådgivere i Norge.
Komiteens medlemmer
fra Høyre slutter seg til forslagene nr. 4, 6, 7, 14, 16,
17 og 18, og ønsker samtidig å fremme et eget forslag om mangfoldsrådgivere.
Disse medlemmer mener
det er viktig å øke antallet mangfoldsrådgivere, men tenker at det
er viktigere å øke antallet totalt på VGS og ungdomsskoler før man retter
seg mot de yngre elevene, og tar derfor til orde for en opptrappingsplan.
Disse medlemmer viser
til at forslaget tidligere er foreslått i Innst. 90 S (2023–2024),
men ikke behandlet i denne sesjonen.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til at regjeringen de siste årene kun har
styrket mangfoldsrådgiverordningen med ti nye stillinger. Dette medlem viser videre til at Venstre
i Dokument nr. 15:2007 (2024–2025) har utfordret arbeids- og inkluderingsministeren
på om hun vil øke antallet mangfoldsrådgivere i ungdoms- og videregående
skoler, og om hun vil sørge for at også elever i barneskolen får
tilgang på mangfoldsrådgivere.
Dette medlem viser
til at mange av utfordringene mangfoldsrådgivere jobber med å forebygge
og løse, oppstår lenge før elevene begynner på ungdomsskolen eller
på videregående skole. Etter dette medlems syn
er det svært viktig at mangfoldsrådgivere kan møte elevene tidligere
og allerede på barneskolen, slik at man kan gi flere barn et bedre
utgangspunkt for å leve gode og frie liv.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge
for en opptrapping av antall mangfoldsrådgivere.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at æreskriminalitet og negativ
sosial kontroll er et samfunnsproblem som det er viktig at samfunnet
møter med nulltoleranse.
Disse medlemmer viser
videre til den utførlige begrunnelsen for de fremsatte forslagene,
som fremgår av representantforslagets bakgrunnstekst.
Komiteens
medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge
for og eventuelt fremme forslag som sikrer at politiet har nødvendige midler
og lovhjemler til å prioritere og håndtere saker om negativ sosial
kontroll og æreskriminalitet.»
«Stortinget ber regjeringen sikre
at det føres tilsyn med koranskoler og andre religiøse fritidsaktiviteter
for barn og unge etter skoletid, slik at disse ikke motvirker god
integrering.»
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at foreldre som sender barn til et land der de risikerer negativ
sosial kontroll, tvangsekteskap, kjønnslemlestelse, vold og lignende,
skal kunne straffeforfølges og fratas omsorgsretten for egne barn.»
«Stortinget ber regjeringen sikre
at taushetsplikt i barnevernet og andre offentlige virksomheter
ikke er til hinder for å avverge at barn sendes til utlandet mot
sin vilje.»
«Stortinget ber regjeringen utrede
hvordan retten til familiegjenforening eventuelt kan og bør begrenses
i de tilfeller der den utenlandske personen man søker om familiegjenforening
for, kan knyttes til grov kriminell virksomhet.»
«Stortinget ber regjeringen utrede
og fremme forslag om at æreskriminalitet skal regnes som straffeskjerpende,
eventuelt innebære en høyere strafferamme eller egne tiltak slik
som tap av oppholdstillatelse eller statsborgerskap.»
«Stortinget ber regjeringen sørge
for tydelige retningslinjer for hvordan skolene skal følge opp elever som
er fraværende fra skolen uten gyldig grunn, og hvor det er mistanke
om at foreldrene har tatt med barnet til hjemlandet for plassering
på skole eller utsetter barnet for andre typer av negativ sosial
kontroll.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om en endring i straffeloven som sidestiller arrangerte
ekteskap med tvangsekteskap.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om endringer i straffeloven § 196 fjerde ledd, slik at bestemmelsen
ikke bare omfatter barnets forelder, steforelder, fosterforelder
eller en annen som har daglig omsorg for barnet, men også omfatter
tanter, onkler, besteforeldre, søsken og andre familiemedlemmer.»
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at det innføres en integreringskontrakt for ikke-vestlige innvandrere. En
slik kontrakt skal inneholde tydelige krav om at man aksepterer
norske lover, regler og verdier, for eksempel knyttet til likestilling,
barneoppdragelse, demokrati, rettsstatens prinsipper, ytringsfrihet
og religionsfrihet, og at flyktningen deltar i språkopplæring og
kommer seg ut i arbeid. Ved brudd på integreringskontrakten skal
dette føre til reaksjoner, som f.eks. tap av oppholdstillatelse,
økonomiske sanksjoner mv.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om at det opprettes minoritetsrådgiving også for barnehager og
barneskoler.»
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at i tilfeller der foreldre med midlertidig oppholdstillatelse
sender barn til et land der de risikerer negativ sosial kontroll, tvangsekteskap,
kjønnslemlestelse, vold og lignende, skal oppholdstillatelsen til
foreldrene kunne trekkes tilbake.»
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at i tilfeller der foreldre med permanent oppholdstillatelse
sender barn til et land der de risikerer negativ sosial kontroll, tvangsekteskap,
kjønnslemlestelse, vold og lignende, skal opptjeningstiden for å
oppnå statsborgerskap kunne nullstilles.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om at foreldre som sender barn på lengre utenlandsopphold som
hemmer integreringen, skal kunne fratas barnetrygden, og at ytelser
skal tilbakebetales fra den dagen barna forlot Norge.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om at personer som medvirker til grov negativ sosial kontroll, som
f.eks. tvangsekteskap og kjønnslemlestelse, og som har midlertidig
oppholdstillatelse, som fast hovedregel skal miste oppholdstillatelsen.»
«Stortinget ber regjeringen kartlegge
tilfeller der barnevernet har bidratt når foreldre har ønsket å
sende barn ut av landet. Stortinget ber også regjeringen om å sette
en umiddelbar stopp for praksisen med at barnevernet kan bidra til
at barn sendes til utlandet mot sin vilje.»
«Stortinget ber regjeringen sikre
at det føres tilsyn med at barnevernet ikke bidrar til at barn sendes
til utlandet mot sin vilje.»
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at det stilles følgende krav ved familiegjenforening av ektefelle: Hver
av brudefolkene skal hver for seg erklære på ære og samvittighet
at ekteskapet er inngått av egen fri vilje, og at de anerkjenner
hverandres like rett til skilsmisse.»