Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Ragnhild Male Hartviksen, Odd Harald Hovland ogMarte Eide Klovning, fra
Høyre, Ingunn Foss og Guro Angell Gimse, fra Senterpartiet, Sandra
Borch og Else Marie Rødby, fra Fremskrittspartiet, Tor André Johnsen
og lederen Helge André Njåstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir
Knag Fylkesnes, og fra Venstre, Ingvild Wetrhus Thorsvik,
viser til at Dokument 8:101 S (2024–2025) fra Kathy Lie og Andreas
Sjalg Unneland behandles i denne innstillingen. I representantforslaget
foreslås det å innføre en tredje kjønnskategori i pass og identifikasjonsdokumenter,
og å se på hvilke lovendringer som må gjøres for å innføre en tredje
juridisk kjønnskategori i Folkeregisteret.
Komiteen viser til
at forslagenes formål er å sikre anerkjennelse av ikke-binære i
påvente av innføringen av en tredje juridisk kjønnskategori.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Venstre,
viser til at i undersøkelser om levekår og livskvalitet kommer ikke-binære
dårligere ut enn resten av befolkningen. Ikke-binære utsettes for
mer trakassering, diskriminering og vold sammenlignet med de fleste
andre befolkningsgrupper.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at Arbeiderpartiet
og Senterpartiet i regjering fikk utarbeidet en utredning av Bufdir
om en mulig innføring av en tredje juridisk kjønnskategori, som
ble levert 22. juni 2023. Utredningen påpeker at det ikke er mulig
å innføre en tredje juridisk kjønnskategori før 2032, når kjønn
ikke lenger skal fremgå av fødselsnummeret eller D-nummeret, jf.
Innst. 3 S (2017–2018), s. 93. Dette gjør at nødvendige endringer
av folkeregisterloven ikke er aktuelt før det samme tidspunktet,
2032.
Disse medlemmer viser
videre til at pass og ID-kort er grunnidentitetsbevis som dokumenterer
den folkeregistrerte identiteten.
Disse medlemmer mener
at dersom pass og ID-kort inneholder informasjon som avviker fra
det som er registrert i Folkeregisteret, kan det svekke tilliten
til norske reise- og identitetsdokumenter generelt.
Disse medlemmer registrerer
at en innføring av en tredje juridisk kjønnskategori i norske pass
og ID-kort kan medføre utfordringer for norske borgere som reiser
til eller oppholder seg i land som ikke anerkjenner en slik kategori,
og at disse konsekvensene må utredes godt før en innføring.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen Støre i påvente av mulighetene for en juridisk
annerkjennelse har bedt Bufdir utarbeide en nasjonal veileder om kjønnsmangfold,
som skal rette seg mot offentlige og private aktører med mål om
å bidra til annerkjennelse av kjønnsmangfold og ikke-binære. Veilederen
kan bidra til å forhindre trakassering og diskriminering og kunne
legge til rette for en vellykket implementering av en tredje juridisk
kjønnskategori.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Venstre mener at ikke-binære mangler juridisk
anerkjennelse for sin kjønnsidentitet, og at en slik formell anerkjennelse
vil kunne bidra til mindre diskriminering og trakassering og bedret
livskvalitet for ikke-binære.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til forslaget fra Sosialistisk Venstreparti
og påpeker at ikke-binære, det vil si personer som opplever at de
verken er menn eller kvinner, har dårligere opplevd levekår og livskvalitet
enn andre grupper i samfunnet, inkludert skeive.
Disse medlemmer vil,
som ett av flere tiltak for å sikre aksept for ikke-binære, sørge
for at passloven og folkeregisterloven endres i 2032, slik at kjønn
ikke lenger skal fremgå av fødselsnummeret eller D-nummeret.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at pass er et reisedokument
for internasjonal bruk og at det kan svekke tilliten til det norske passet
og skape komplikasjoner for norske borgere på reise dersom vi opererer
med en standard for kjønnskategorisering som avviker fra de fleste
andre land i verden. Disse medlemmer vil
på denne bakgrunn ikke støtte forslagene i representantforslaget.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser til at å innføre
en full tredje juridisk kjønnskategori er et svært viktig tiltak
for å styrke rettighetene og forbedre levekårene for ikke-binære
og andre som ikke identifiserer seg som hverken mann eller kvinne.
Samtidig vil en slik innføring innebære en omfattende prosess som
involverer endringer i en rekke lover.
Disse medlemmer viser
videre til at det å legge til en tredje kategori i identifikasjonspapirer
(pass, ID-kort og oppholdskort) derimot er et tiltak som kan innføres
ganske raskt og vil kunne gi en viktig anerkjennelse til ikke-binære
i påvente av fullstendig innføring av en tredje juridisk kjønnskategori.
Dette er viktig for å forbedre levekårene for ikke-binære og andre
som ikke identifiserer seg som mann eller kvinne.
Disse medlemmer viser
til at hverken passloven eller ID-kortloven med forskrifter sier
noe om hvilke kjønnsmarkører som kan benyttes. Pass- og ID-kortforskriften
bestemmer imidlertid at personopplysningene skal samsvare med opplysningene
om innehaveren i Folkeregisteret. Ved å endre passloven vil det
dermed være mulig å innføre muligheten til en tredje kjønnskategori
i passet.
Disse medlemmer viser
videre til at ifølge den internasjonale passtandarden (ICAO-dokument
9303) er opplysninger om kjønn et obligatorisk felt i alle pass, men
man kan velge mellom kategoriene mann, kvinne eller «X» for uspesifisert
kjønnskategori. Ettersom norske pass følger denne passtandarden,
innebærer det at norske myndigheter på samme måte kan bruke «X»
som benevnelse for ikke-binært kjønn i pass dersom tiltaket innføres.
Danmark, Island og Malta er eksempler på land som har innført en
tredje kjønnskategori (X) i passet. Ingen av disse landene har foreløpig
innført en tredje kjønnskategori i Folkeregisteret. Dette viser
at det er mulig å innføre et slikt tiltak i påvente av en større
reform og en full innføring av en tredje juridisk kjønnskategori.
Disse medlemmer viser
til at det å legge til rette for en tredje kategori i pass og identifikasjonsdokumenter
vil være et viktig, men også et begrenset fremskritt for ikke-binære.
En person som får markert en X i passet eller i andre identifikasjonsdokumenter,
vil følgelig fortsatt måtte velge mellom mann og kvinne som obligatoriske
juridiske kjønnskategorier i Folkeregisteret. Det vil derfor være
svært viktig at Stortinget får til behandling et lovforslag om innføring
av en tredje juridisk kjønnskategori, med de tilhørende endringene
i lov og forskrift som innføringen nødvendiggjør. Etter disse medlemmers syn bør en slik innføring
ikke vente til 2032. Det fulle arbeidet med innføringen bør også igangsettes
allerede nå.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med forslag til endringer i passloven som
gjør det mulig å velge enten mann, kvinne eller X som kjønnskategori.»
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med forslag til nødvendige lovendringer for
innføring av en tredje kjønnskategori i Folkeregisteret og sørge
for at det gjennomføres tilhørende endringer i relevante forskrifter.»
Komiteens medlem
fra Venstre mener at alle skal få delta i samfunnet på like
vilkår, uavhengig av seksuell legning, kjønnsuttrykk eller kjønnsidentitet.
At staten benytter en tydelig tokjønnsmodell, fører til at mennesker
som ikke definerer seg som mann eller kvinne, ikke får leve livene
sine i tråd med sin kjønnsidentitet. For å sikre rettighetene til
transpersoner og ikke-binære er det nødvendig å innføre en tredje
kjønnskategori.
Dette medlem viser
til at forslag om å innføre en tredje kjønnskategori først ble fremmet
av Venstre i 2016, under behandlingen av Meld. St. 7 (2015–2016)
Likestilling i praksis – Like muligheter for kvinner og menn. Siden
da har forslaget blitt fremmet flere ganger av ulike partier. Dette medlem viser til at regjeringen
informerer om at et tredje juridisk kjønn først vil være mulig å
innføre i 2032 grunnet behovet for endringer i Folkeregisteret som
først kan skje da.
Dette medlem deler
forslagsstillernes syn på at det å legge til en tredje kategori
i identifikasjonspapirer kan innføres ganske raskt og vil kunne
gi en viktig anerkjennelse til ikke-binære i påvente av fullstendig
innføring av en tredje juridisk kjønnskategori.