Komiteen, medlemene frå
Arbeidarpartiet, Åse Kristin Ask Bakke, Mona Nilsen og Torstein
Tvedt Solberg, frå Høgre, Turid Kristensen og fung. leiar Tage Pettersen, frå
Senterpartiet, Åslaug Sem-Jacobsen og Per Olav Tyldum, frå Framstegspartiet, Silje
Hjemdal, frå Sosialistisk Venstreparti, Kathy Lie, og frå Venstre,
Naomi Ichihara Røkkum, viser til representantforslaget frå Tage
Pettersen, Svein Harberg og Turid Kristensen der dei tek til orde
for å endre verkeområdet for forskriftene til Norsk filminstitutt,
slik at desse òg gjeld for Svalbard. Forslagsstillarane peikar på
at Svalbard er ein integrert del av kongeriket Noreg, med særlege
kvalitetar som gjer øygruppa attraktiv for film- og serieproduksjon, men
at dagens regelverk ikkje legg til rette for dette på ein føreseieleg
måte. Forslagsstillarane viser vidare til at dette kan føre til
uvisse og dårlegare rammevilkår for aktørar som ønskjer å spele
inn film der, samanlikna med fastlandet.
Komiteen registrerer
at det har kome inn tre høyringsinnspel i saka, og at alle tre støttar
forslaget om å innlemme Svalbard i forskriftene til Norsk filminstitutt.
Komiteen viser til
svarbrevet frå statsråden som understrekar Svalbards særeigne og
sårbare villmarksnatur. Statsråden legg til grunn at ei endring
i forskrifta kan føre til auka ferdsel og belasting på denne naturen,
og meiner dette truleg ikkje vil vere i tråd med miljømåla for Svalbard.
Statsråden tilrår difor ikkje å endre forskrifta slik at Svalbard
vert omfatta.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Venstre,
viser til at Svalbardloven § 2 annet ledd slår fast at offentligrettslige
reguleringer utover strafferett og rettergangslovgivning ikke gjelder
på Svalbard, med mindre det er særskilt fastsatt. Siden det ikke
er fastsatt i Norsk filminstitutts (NFI) forskrifter at de skal gjelde
for Svalbard, følger det av Svalbardloven § 2 at de ikke gjelder
der.
Opprettholdelsen av det norske samfunnet på
øygruppen er et sentralt mål for svalbardpolitikken. I den nye svalbardmeldingen
tydeliggjør regjeringen at næringsutvikling er nødvendig for å nå
dette målet. Regjeringen anerkjenner også behovet for å fremme bærekraftig
næringsutvikling i Longyearbyen ved å sikre stabile rammebetingelser
for næringslivet, med fokus på økt verdiskaping innenfor eksisterende
næringer.
Svalbard, med sine naturgitte kvaliteter, særegne villmark
og utbygd infrastruktur på 78 grader nord, er et meget ettertraktet
innspillingssted. I løpet av de siste 30 årene har det allerede
blitt spilt inn over 450 filmer på Svalbard, inkludert naturdokumentarer,
norske dramaserier og filmer samt internasjonale dramaserier og
spillefilmer i ulike skalaer. Filmproduksjon er allerede en viktig
næring på Svalbard og er tett knyttet til andre næringer på øygruppen
som forskning og turisme. Det svekker Norges renommé som produksjonsland
for film dersom Norge tilbyr uforutsigbar, forvirrende og lite transparente
rammevilkår og/eller saksbehandling.
Flertallet viser
til at det ikke er mottatt noen høringsinnspill som er negative
til representantforslaget og dets innhold. FilmReg, som er en av
tre som har sendt inn en positiv høringsuttalelse, skriver avslutningsvis
i sitt notat at svalbardmiljøloven er det verktøyet som skal brukes
til å ivareta miljøhensyn.
Flertallet er som
statsråden opptatt av å ivareta Svalbards særegne villmarksnatur.
Det er av stor betydning og interesse at natur og miljø ikke utsettes
for større belastning enn det som er bærekraftig. For å regulere dette
har Sysselmesteren en rekke ferdselsrestriksjoner som håndheves
og som selvfølgelig gjelder for alle, inkludert filmnæringen, på
øygruppen. Det å få tilsagn om økonomisk støtte til film- og serieproduksjon
på Svalbard er ikke det samme som å få nødvendige godkjenninger
for selve produksjonen på øygruppen. Flertallet er
derfor ikke enig med statsråden som mener det er uaktuelt å endre
forskriftene slik at Svalbard omfattes.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Senterpartiet og Venstre viser til at
det under innspillingen av storfilmen «Mission Impossible – The
Final Reckoning» ble spilt inn scener på Svalbard, hvor det ble
gjort tilpasninger som viser at filmproduksjon lar seg forene med
det strenge miljøregelverket og ferdselsrestriksjonene på Svalbard.
Eksempelvis ønsket filmproduksjonen opprinnelig å bruke helikopter
under innspillingen, men løste dette på annet vis da restriksjonene
var til hinder for dette.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Venstre,
fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen endre
virkeområdet for Norsk filminstitutts relevante forskrifter om støtte
til film- og serieproduksjon til også å omfatte Svalbard, slik at
kostnader påløpt på Svalbard regnes som kostnader påløpt i Norge.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til departementets
vurdering av representantforslaget, der det understrekes at bevaring
av Svalbards unike villmarksnatur er et hovedmål i norsk svalbardpolitikk. Disse medlemmer støtter statsrådens vurdering
og viser til prinsippet om at miljøhensyn skal ha forrang når de
kommer i konflikt med andre interesser. Det innebærer at hensynet
til å beskytte Svalbards sårbare natur veier tyngre enn ønsket om
å åpne for økt aktivitet fra internasjonal filmindustri. Naturen
på Svalbard er uerstattelig, og risikoen for skade som følge av
økt ferdsel og belastning vurderes som for høy. Disse medlemmer støtter
derfor ikke forslaget om å endre gjeldende forskrift slik at Svalbard
inkluderes i virkeområdet for Norsk filminstitutts støtteordninger.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Dokument 8:154 S (2024–2025) – Representantforslag
fra stortingsrepresentantene Tage Pettersen, Svein Harberg og Turid
Kristensen om å innlemme Svalbard i Norsk filminstitutts forskrifter
– vedtas ikke.»