Komiteen,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kamzy Gunaratnam, Tove Elise Madland,
Even A. Røed og Truls Vasvik, fra Høyre, Sandra Bruflot, Erlend
Svardal Bøe og lederen Tone Wilhelmsen Trøen, fra Senterpartiet,
Siv Mossleth og Kjersti Toppe, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud,
fra Sosialistisk Venstreparti, Marian Hussein, fra Rødt, Seher Aydar,
fra Kristelig Folkeparti, Hadle Rasmus Bjuland, og fra Pasientfokus,
Irene Ojala, viser til forslagene. Komiteen er
opptatt av at Norge skal ha en sterk helsenæring. Norge har gode
forutsetninger for målrettet satsing på livsvitenskap, med høyt utdanningsnivå,
solid forskningsinfrastruktur og en velfungerende helsetjeneste. Komiteen understreker at livsvitenskap
i seg selv er viktig for vår forståelse av helse og sykdom. Komiteen merker seg at helse er et prioritert
område i regjeringens langtidsplan for forskning og utdanning, jf.
Meld. St. 5 (2022–2023) Langtidsplan for forskning og høyere utdanning
2023–2032.
Norway Health Tech, The Life Science Cluster,
Oslo Cancer Cluster, Biotech North, NCE Heidner Biocluster og Eitri
helseinkubator, HelseOmsorg21-rådet og Legemiddelindustrien har
sendt skriftlige høringsinnspill til forslaget. Komiteen merker
seg at høringsinnspillene er positive til å styrke arbeidet. Høringsinnspillene
understreker helsenæringens betydning for at Norge i fremtiden skal
opprettholde velferdssamfunnet med en bærekraftig og inkluderende
helsetjeneste. For å styrke dette arbeidet trengs forutsigbarhet
og langsiktighet.
Komiteen merker
seg videre at The Life Science Cluster, Norway Health Tech, Oslo
Cancer Cluster, Biotech North, NCE Heidner Biocluster og Eitri helseinkubator
i sitt høringssvar skriver at de støtter intensjonen bak representantforslaget,
men understreker behovet for tiltak som faktisk får ideene over
i industriskala. Komiteen merker seg
at helse- og livsvitenskapsklyngen understreker at dersom man skal
lykkes, må strategi bli til handling – og handling krever struktur,
insentiver og forutsigbarhet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
understreke at det er et tydelig politisk mål og en ambisjon om
at det skal utvikles en sterk helsenæring i Norge. Næringen har
potensial til å både bidra til å løse utfordringer i helse- og omsorgstjenestene og
bidra til stor verdiskaping og eksport som skaper industri, arbeidsplasser
og inntekter. Regjeringen har derfor både lagt frem et veikart for
helsenæringen og valgt helsenæring som et prioritert eksportområde.
Disse medlemmer viser
til at det er mange spennende innovasjonsmiljøer som i dag jobber
svært godt med utvikling av en norsk helsenæring. Både samarbeidet
i og med klyngene som har blitt etablert i Norge, er viktig for
fortsettelsen. Disse medlemmer vil også
påpeke at det er viktig at det i norske sykehus utvikles miljøer
for helsenæring, slik vi ser det gjøres i Drammen i forbindelse
med Nye Drammen sykehus.
Disse medlemmer deler
forslagsstillers ønske om raskere utvikling. Det er viktig at vi
klarer å gjøre større nytte av livsvitenskapsforskning, for på den
måten kunne omsette mer av den til viktig teknologi for tjenesten
og potensielle nye næringslivsmuligheter. Disse
medlemmer deler også ønsket om å tilgjengeliggjøre data og
bidra til raskere implementering av nye løsninger og innovasjoner
og forbedrede innkjøpsprosesser.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser i denne sammenhengen til statsrådens svarbrev
og er fornøyd med det arbeidet som her allerede gjøres av regjeringen.
Disse medlemmer viser
også til nødvendige endringer som er foreslått av regjeringen gjennom
endringer i helseforskningsloven, og gjennom samling av helseregistre
i Folkehelseinstituttet (FHI) og gjennom satsing på en helseteknologiordning
som bidrar til å styrke det norske hjemmemarkedet for eksempelvis journalleverandører.
Det er stort potensial i en levende og sterk helsenæring, og regjeringen
har de siste årene tatt viktige grep for å understøtte denne utviklingen. Det
vises videre til det nye akseleratorprogrammet i Innovasjon Norge,
der oppdrag for første gang har gått fra Helse- og omsorgsdepartementet
til Innovasjon Norge.
Komiteens medlemmer
fra Høyre mener Norge trenger en strategi for livsvitenskapsnæringen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at Norge har en stolt historie innen livsvitenskap med betydelige
innovasjoner som fortsatt brukes globalt. I 2023 omsatte norske
selskaper i sektoren for 75,6 mrd. kroner, med en eksportverdi på
27 mrd. kroner. Likevel ser vi bekymringsfulle trender som fall
i lønnsomhet, 17 pst. reduksjon i FoU-investeringer (2021–2023),
nedgang i antall bedrifter med industriell produksjon fra 60 til
37 (2020–2023) og at det er åtte selskaper som står for 88 pst.
av eksporten.
Disse medlemmer viser
til at Norge har helseregistre av høy kvalitet, men det er behov
for bedre tilgang og tilpasninger for forskningsformål. En må derfor forbedre
prosessen og sørge for rask, sikker og ansvarlig tilgang til nødvendige
data for forskning og innovasjon. For å bli en global leder innen
helsedata må Norge investere i infrastruktur, stimulere til samarbeid
og utvikle klare mål og måleindikatorer.
Disse medlemmer understreker
at langsom implementering av nye innovasjoner innen helsesektoren
har betydelige negative konsekvenser for landets attraktivitet som
forskningsdestinasjon. Legemiddelselskaper og andre aktører søker
å plassere sin forskning i markeder der de kan få rask tilbakemelding
på hvordan produktene fungerer i klinisk praksis. Når Norge er sent ute
med å innføre nye metoder, mister aktørene tilgang til verdifull
informasjon.
Disse medlemmer viser
til at implementeringstempo påvirker mulighetene for kliniske studier og
investeringsvilje. Treg implementering fører til færre forskningsinvesteringer,
som igjen gir mindre lokalkunnskap og kompetanse om nye behandlinger,
noe som kan bidra til ytterligere forsinkelser i implementeringen
av fremtidige innovasjoner. Disse medlemmer er
bekymret over hvordan dette også rammer norske pasienters tilgang
til utprøvende behandling.
I dag ser man en markant nedgang i antallet
kliniske studier, delvis fordi forskningsmiljøene ikke får tilgang
til de nyeste behandlingsmetodene og -teknologiene.
For å snu denne trenden må Norge utvikle en
mer helhetlig tilnærming, der legemiddelpolitikk, forskningspolitikk
og innkjøpspolitikk sees i sammenheng.
Komiteens
medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen styrke
og målrette insentivene for forskning, utvikling og produksjon gjennom
forbedringer i SkatteFUNN-ordningen og et skattesystem som i større
grad tiltrekker seg kapital og talenter.»
«Stortinget ber regjeringen utvikle
tiltak for raskere implementering av innovasjoner i helsetjenesten
ved å forbedre innkjøpsprosessene i helseforetakene og balansere
de vedtatte målene for norsk legemiddelpolitikk bedre.»
«Stortinget ber regjeringen legge
til rette for raskere og mer effektiv tilgang til helsedata for
forskning og innovasjon.»
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at Helsenorge får en løsning for å gi den enkelte mulighet til
å gi utvidet samtykke til anonymisert deling av egne helsedata.»
«Stortinget ber regjeringen styrke
internasjonalt samarbeid gjennom økt nordisk samarbeid innen livsvitenskap,
aktiv deltakelse i EUs programmer og bilateral utveksling med ledende
Life Science-nasjoner.»
«Stortinget ber regjeringen vurdere
om finansieringen av dagens helseteknologiklynger ivaretar det langsiktige
arbeidet med helseteknologi, og legge en langsiktig plan for helseklyngene
som understøtter arbeidet med helseteknologi.»
«Stortinget ber regjeringen tilrettelegge
for økt bruk av fleksible anskaffelsesstrategier for innovative
helsetjenesteløsninger, blant annet ved å tilrettelegge for at flere
aktører kan samle sine løsninger i et innovasjonspartnerskap og
legge frem anbud sammen som en pakke.»
Komiteens
medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen
utvikle en nasjonal livsvitenskapsstrategi med konkrete målsettinger
og tiltak for økt eksport, sysselsetting og verdiskaping innen sektoren.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
legge en plan for hvordan offentlige innkjøp av helseteknologi i
kommunesektoren i større grad kan gjennomføres sammen av flere kommuner.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Pasientfokus vil
understreke at livsvitenskap og helseforskning er viktig for å løse
utfordringer og videreutvikle helse- og omsorgstjenestene, samtidig
som satsing på områdene bidrar til at Norge kan løse samfunnsutfordringer
og ha en sterk helsenæring. Veien fram til kommersialisering av
forskningsresultater må understøttes bedre, slik at forskningen
kan danne grunnlaget for innovasjon og gründervirksomhet.
Disse medlemmer mener
at det strategiske perspektivet innen livsvitenskap er ivaretatt
gjennom langtidsplanen for forskning og høyere utdanning. Det er også
lagt fram et veikart for helsenæringen og en eksportsatsing på helse
som inneholder konkrete mål og tiltak nettopp for å legge til rette
for økt eksport og verdiskaping. Veien fram til kommersialisering
av forskningsresultater må understøttes bedre, slik at forskningen
kan danne grunnlaget for innovasjon og gründervirksomhet.
Komiteens
medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og
Pasientfokus vil peke på at det er spesielt viktig å styrke forskning
på sykdommer og helsetilstander som rammer kvinner, og helsekonsekvenser
av vold mot kvinner. Disse partier vil styrke kunnskapen om kjønnsperspektiver og
kvinners helse. Dette vil bedre den enkeltes liv og spare samfunnet
for kostnader.
Disse medlemmer har
en ambisjon om at Norge skal være verdensledende på forskning på
kvinnehelse innen 2035.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen iverksette
og styrke tiltak foreslått av Kvinnehelseutvalget som gjør at Norge
blir verdensledende på forskning på kvinnehelse innen 2035.»
Disse medlemmer vil
understreke at en av Norges store styrker på dette området er våre
sterke offentlige forskningsmiljøer. En strategi for livsvitenskapene må
legge sterk vekt på å ivareta behovene for grunnforskning og på
styrking av offentlige forskningsmiljøer innen legemidler, diagnostikk,
folkehelse og veterinærmedisin.
Disse medlemmer vil
understreke at disse miljøene er av særlig betydning i et beredskapsperspektiv. Koronaepidemien
viste oss hva vi må vi forberede oss på å håndtere. Å opprettholde
sterke, veterinærfaglige miljøer med kompetanse på zoonoser og matbåren
smitte er avgjørende.
Disse medlemmer vil
videre understreke at det er viktig å tilrettelegge helseregistre
for forskning på en måte som kommer både anvendt forskning og grunnforskning
til gode. En forutsetning for dette er å opprettholde den høye tilliten
befolkningen har til helsevesenet. Ordninger med utvidede samtykker
eller lignende, som lar den enkelte bidra til forskningen, må utformes på
en måte som ikke tillater misbruk eller uforenelig viderebehandling
av personopplysninger. Det handler både om den enkeltes trygghet
når hun oppsøker helsevesenet, og den fremtidige tilgangen til nye
helseopplysninger for forskningen.
På bakgrunn av dette
fremmer komiteens medlemmer fra Sosialistisk
Venstreparti, Rødt og Pasientfokus følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utvikle
en nasjonal livsvitenskapsstrategi med konkrete målsettinger og
tiltak. Strategien må inkludere en styrking av grunnforskningen
og av offentlige forskningsmiljøer innen legemidler, diagnostikk,
folkehelse og veterinærmedisin.»
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet deler forslagsstillernes ambisjoner
for livsvitenskapen. Likevel mener ikke dette
medlem en ny strategi er det som skal til. For å sikre vekst
i sektoren er det gode rammevilkår til næringslivet som skal til.
Det betyr lavere skatter, færre reguleringer og mindre byråkrati.
Det vil sikre flere private investorer som kan investere i ny teknologi
og nye selskaper. Dette medlem mener
private investorer og næringslivet er bedre egnet til å styre denne
utviklingen enn staten gjennom strategier, tilskudd og planverk.
Konkurranse fungerer, i motsetning til statlig vilje.
Dette medlem ser
likevel at under regjeringen Støre har rammevilkårene for privat
næringsliv blitt betydelig forverret, og at det i en fase på vei
til det igjen er trygge rammevilkår for næringslivet, kan være behov
for noen særskilte ordninger for denne bransjen. Derfor vil dette medlem støtte flere av forslagene.