Komiteen,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kamzy Gunaratnam, Tove Elise Madland,
Even A. Røed og Truls Vasvik, fra Høyre, Sandra Bruflot, Erlend
Svardal Bøe og lederen Tone Wilhelmsen Trøen, fra Senterpartiet,
Siv Mossleth og Kjersti Toppe, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud,
fra Sosialistisk Venstreparti, Marian Hussein, fra Rødt, Seher Aydar,
fra Kristelig Folkeparti, Hadle Rasmus Bjuland, og fra Pasientfokus,
Irene Ojala, viser til Dokument 8:244 S (2024–2025) om å hindre ukontrollert
prisvekst på BPA. Komiteen viser til
at statsråd Jan Christian Vestre har uttalt seg om forslagene i
brev til komiteen.
Komiteenes
medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil vise til
svarbrevet fra statsråden, hvor det vises til at brukerstyrt personlig
assistanse (BPA) ikke er en egen tjeneste, men en måte å organisere
kommunale tjenester på. Dette er tjenester som personlig assistanse,
praktisk bistand, opplæring og støttekontakt. Disse
medlemmermerker seg at det ikke er egne finansieringsordninger
eller egenandelsbestemmelser for BPA.
Disse medlemmer viser
til at det er kommunene selv som setter regler for egenandel for
praktisk bistand og opplæring etter helse- og omsorgstjenesteloven,
herunder BPA. Disse medlemmer merker
seg at kommunene tross dette ikke fritt kan fastsette disse egenandelene,
men må forholde seg til forskrift om egenandel for kommunale helse-
og omsorgstjenester, hvor det står at egenandelene ikke skal overstige
kommunens egne utgifter til tjenesten. Selvkost utregnes etter gjennomsnittlig
timelønn for den tjenesten som utføres i tillegg til sosiale og
administrative utgifter.
Disse medlemmer merker
seg at betalingssatsene varierer fra kommune til kommune, fordi
lokale forhold kan avgjøre personellkostnader og tilgang på blant
annet personell. Disse medlemmer vil
understreke at egenandelen ikke kan settes høyere enn at tjenestemottaker
har tilstrekkelig mulighet til å dekke personlige behov og ansvar
som forsørger. Her har kommunen et ansvar for å ta en individuell
vurdering. Disse medlemmer viser til
at hjelp til personlig stell og egenomsorg er grunnleggende behov,
og det kreves ikke egenandel for disse tjenestene.
Disse medlemmer mener
at gjeldende forskrift skjermer brukere mot urimelig egenandel og
økning av denne. Videre er det også begrensninger i om den samlede
skattbare inntekt er under 2 G – da settes prisen til 240 kroner
per måned. Disse medlemmer vil også peke
på statsforvalters rolle med å føre tilsyn med om kommunene forholder
seg til forpliktelser som følger av lov og forskrifter. Disse medlemmer vil også understeke at
den enkelte tjenestemottaker har mulighet til å klage på kommunens
vedtak i samsvar med pasient- og brukerrettighetsloven.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet mener ordningen med brukerstyrt
personlig assistanse (BPA) gir mennesker mulighet til yrkesdeltakelse,
utdanning og et aktivt og selvstendig liv. Disse
medlemmer viser til at regjeringen Solberg i 2015 lovfestet
retten til BPA, slik at alle kommuner måtte ha et tilbud om det.
Det ble i forbindelse med lovfestingen også sendt ut et rundskriv
til kommunene som forklarte hvordan lovfestingen skulle forstås,
og hvordan BPA-ordningen skulle praktiseres.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen Solberg kompenserte kommunene med om lag 500
mill. kroner gjennom frie inntekter for å kunne oppfylle rettigheten.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen Solberg i 2020 utvidet rettighetsbestemmelsen
slik at personer over 67 år som allerede har BPA, får beholde ordningen
også etter fylte 67 år.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at regjeringen Solberg i 2019 satte ned et offentlig utvalg
som fikk i oppdrag å gjennomgå og foreslå forbedringer i BPA-ordningen,
blant annet på grunn av at det var forskjellig praktisering og forståelse
av BPA-ordningen i kommunene. Utvalget skulle se på hvordan BPA-ordningen
kunne utformes slik at personer med nedsatt funksjonsevne kan leve
mest mulig aktive og selvstendige liv.
Disse medlemmer viser
til at utvalget i desember 2021 leverte sin utredning NOU 2021:
11 Selvstyrt er velstyrt – Forslag til forbedringer i ordningen
med brukerstyrt personlig assistanse. Disse
medlemmer viser til at utredningen ble sendt på høring, og
at høringsfristen gikk ut 1. juli 2022.
Disse medlemmer mener
at regjeringen Støre har gjort for lite for å følge opp BPA-utvalgets
utredning og høringsinnspillene som kom til BPA-utredningen. Disse medlemmer har vært opptatt av å
sikre fremdrift i arbeidet med å følge opp BPA-utredningen, og disse medlemmer viser til Stortingets
behandling av Meld. St. 15 (2022–2023) Folkehelsemeldinga, jf. Innst.
398 S (2022–2023) og Stortingets behandling av Innst. 189 S (2023–2024).
Her fremmet komiteens medlemmer fra Høyre følgende forslag, som
ble vedtatt:
«Stortinget ber regjeringen legge frem
en stortingsmelding om ordningen med brukerstyrt personlig assistanse
(BPA) basert på NOU 2021:11 Selvstyrt er velstyrt. Stortinget ber
regjeringen komme tilbake på egnet måte.
Stortinget ber regjeringen følge
opp vedtak 742 (2022–2023) om en stortingsmelding om brukerstyrt personlig
assistanse snarest, og ber om at meldingen legges frem senest innen
utgangen av 2024.»
Disse medlemmer viser
til at Arbeiderpartiet og Senterpartiet stemte imot forslaget. Disse medlemmer mener at regjeringen
Støre må legge frem en stortingsmelding om BPA, slik at Stortinget
kan gjøre helhetlige endringer og forbedringer av BPA-ordningen. Dette
gjelder også kommunale variasjoner som finnes i BPA-ordningen.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Rødt, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus viser
til at BPA er et viktig verktøy for likestilling, frihet og deltakelse
for mennesker med funksjonsnedsettelser. Disse
medlemmer mener at samfunnet fortsatt har en lang vei å gå
for å sikre reell likeverd og muligheten til å leve et fritt og
selvstendig liv, uavhengig av funksjonsevne. Disse utfordringene
gjelder ikke en marginal gruppe, men en stor del av befolkningen
som fortjener rettferdighet, trygghet og forutsigbarhet.
Disse medlemmer viser
til at BPA i dag er plassert i helse- og omsorgslovgivningen, noe
som har bidratt til ulik praktisering og urimelige begrensninger. Mange
kommuner tolker BPA som en helsetjeneste med snevre vilkår, og dette
fører til store forskjeller i tilgang – der postnummer og kommunegrenser
avgjør hvilke levekår man får. Dette er verken verdig eller rettferdig.
Disse medlemmer mener
at BPA må flyttes ut av helselovgivningen og inn i et eget lovverk
under Kultur- og likestillingsdepartementet. Dette vil gjøre det
tydelig at BPA handler om likestilling og deltakelse – ikke medisinsk
behandling – og vil bidra til et sterkere kompetansemiljø, større
rettssikkerhet og mer likebehandling.
Videre mener disse medlemmer at
BPA bør tas ut av kommunal forvaltning og i stedet forvaltes av
staten. Tilgang til grunnleggende tjenester skal ikke være avhengig
av hvilken kommune du bor i. Nær 40 organisasjoner som representerer
mennesker med funksjonsnedsettelser, har stilt seg bak dette kravet
– et tydelig signal om at dagens system svikter mange.
På denne bakgrunn fremmer komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om å flytte ordningen med brukerstyrt personlig assistanse (BPA)
ut av helse- og omsorgslovgivningen og inn i et eget lovverk underlagt
Kultur- og likestillingsdepartementet, samt å overføre forvaltningsansvaret
fra kommunene til en statlig instans, slik at BPA kan fungere som
et reelt likestillingsverktøy uavhengig av bosted.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus vil innledningsvis
minne om at brukerstyrt personlig assistanse (BPA) er en ordning
som mange personer med funksjonshindringer er avhengige av for å
kunne leve selvstendige, likestilte liv. BPA gir funksjonshindrede praktisk
bistand til å gjøre ting som andre kan gjøre selv, som å kle på
seg, gjøre husarbeid, komme seg til skole og arbeidsplass, handle
og lage mat, være sammen med venner og familie og engasjere seg
i samfunnet. Høye avgifter på nødvendige tjenester er svært belastende
for dem det gjelder. Selv om forskriften som regulerer egenandelene,
slår fast at det, etter egenbetalingen, skal stå igjen nok penger
til personlige behov og å være forsørger, virker det ikke å være
gitt tydelige føringer på hva dette betyr i praksis. Når man vet
at egenandelene kan komme opp i 10–15 pst. av husstandsinntekten
før skatt, sier det seg selv at de økonomiske konsekvensene er svært
store.
Disse medlemmer viser
til statsrådens svarbrev, der det pekes på at egenandeler for brukerstyrt personlig
assistanse reguleres av tilsvarende hjemmel som øvrig praktisk bistand
og opplæring, og viser til at forslaget om egenandeler omhandler
nettopp dette, ikke BPA alene. Disse medlemmer peker
på at en husstand som har en inntekt like over 2 G, altså bare like over
248 000 kroner, kan få dramatiske økninger i egenbetaling for tjenester
som er helt nødvendige for å få dekket grunnleggende behov.
Selv om statsråden mener unntakene for egenbetaling
er gode nok, er det etter disse medlemmers syn åpenbart
ikke dekkende. Egenandelene på praktisk bistand, og dermed BPA,
er direkte ekstra skattlegging av funksjonshindring eller sykdom,
og de rammer skjevt.
Disse medlemmer viser
til undersøkelsen av egenandeler fra Norges Handikapforbund som
viser de store hoppene i egenandeler for husstander som kommer over
2 G i inntekt. I en kommune som Ørland er prisøkningen fra 240 kroner
til 4 500 kroner per måned. Disse medlemmer mener
det er uforsvarlig å pålegge en slik ekstraregning. Eksemplene på
enorme egenandelshopp er mange: I Haugesund øker prisen fra 230 kroner
til 1 703 kroner måneden, i Sauda fra 240 kroner til 4 540 kroner,
mens en kommune som Tana øker prisen med nesten 3 000 kroner per
måned når husstandsinntekten vipper over 2 ganger grunnbeløpet.
Det er åpenbart, for disse
medlemmer, at det er nødvendig å sette grenser for kommunenes
mulighet til å skattlegge funksjonshindring og sykdom så voldsomt som
enkelte av dem gjør. Å øke grensen for laveste sats til minst 3
ganger grunnbeløpet er et viktig og rettferdig første steg.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen øke grensen
for laveste sats på egenandeler fra 2 til 3 G samlet inntektsgradert utgiftstak
for praktisk bistand og opplæring.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om makspris på egenandeler knyttet til brukerstyrt personlig
assistanse (BPA) og andre lignende tjenester.»
«Stortinget ber regjeringen iverksette
en undersøkelse for å avklare om kommunene gjør konkrete vurderinger
av forsørgerbyrde, og evne til å dekke personlige behov, når egenandeler
fastsettes for enkeltborgere, samt sikre at kommunene har plikt
til å gjøre en slik vurdering.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
nødvendige forslag for å forby prisstigning ut over ordinær lønnsvekst
på kommunale tjenester knyttet til likestilling for funksjonshindrede.»
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet viser til forslagene fremmet av representantene
fra Sosialistisk Venstreparti og er enig i intensjonen i flere av
forslagene. Dette medlem viser likevel
til at dette er naturlige budsjettspørsmål som bør tas i budsjettprosessen
i stedet for gjennom representantforslag.