Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Lise Christoffersen, Anita Patel, Siri Gåsemyr
Staalesen og Terje Sørvik, fra Høyre, Mudassar Kapur og Anne Kristine Linnestad,
fra Senterpartiet, Heidi Greni og Kathrine Kleveland, fra Fremskrittspartiet,
Per-Willy Amundsen og fung. leder Erlend Wiborg, fra Sosialistisk
Venstreparti, Birgit Oline Kjerstad, og fra Rødt, Tobias Drevland
Lund, viser til at det i proposisjonen foreslås endringer
i integreringsloven som skal bidra til økt arbeidsretting, formell
opplæring i introduksjonsprogrammet og et klarere og enklere regelverk.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, viser til at forslagene følger opp Meld. St. 17 (2023–2024)
Om integreringspolitikken: Stille krav og stille opp.
Flertallet viser
til at bakgrunnen for forslagene gjøres for å justere svakheter,
styrke arbeidsrettingen av program som skal kvalifisere for arbeid,
og bedre rammene for at flere skal kunne gjennomføre formell opplæring
innenfor programmet. Dette inkluderer tilpasninger for å redusere
de store kommunale variasjonene i tilbudet, herunder manglende individuell
tilpasning av tilbudet.
Flertallet slutter
seg til de foreslåtte endringene.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Rødt, viser til at arbeid er en viktig arena
for integrering. Det å komme i arbeid som gir inntekt til en selv
og som familien kan leve av, sikrer også at flere kommer ut av en
langvarig situasjon med lav inntekt. Dette
flertallet viser til at et viktig mål med integreringen er
at den enkelte får mulighet til å komme i jobb og får en langvarig
tilknytning til arbeidslivet. Dette flertallet viser
til at utdanning, kvalifisering og bedre norskopplæring er viktig
for å lykkes med disse utfordringene. Dette
flertallet mener veien inn i arbeidslivet må bli enklere. Dette flertallet viser til at flere av
tiltakene i proposisjonen har som mål å få flere ut i arbeid raskere,
og den inneholder justeringer som vil gjøre introduksjonsprogrammet
bedre tilpasset den enkelte og den enkeltes arbeidssituasjon.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Rødt merker seg at
det ikke er konkrete kostnadsanalyser i proposisjonen, men at endringene
vil føre til økte kostnader for kommunene. Disse
medlemmer merker seg at regjeringen skriver at de vil fremme
forslag i statsbudsjettet om å øke integreringstilskuddet til kommunene
for å dekke opp for de økte kostnadene. Disse
medlemmer forventer at dette blir fulgt opp for å dekke inn
de økte kostnadene. Disse medlemmer merker
seg at dekningsgraden for integreringstilskuddet i 2021 var 97,3 pst.,
og sank til 92 pst. i 2023.
Disse medlemmer viser
til at det foreslås at unge under 25 år skal få utvidet introduksjonstilbud
fra tre til fem år, slik at flest mulig skal kunne fullføre videregående
skole, innenfor introduksjonstiden. Disse medlemmer merker
seg at regjeringen ikke har konkrete tall for hva de økonomiske
konsekvensene vil være når det økonomiske ansvaret for å få deltageren
til å gjennomføre videregående opplæring flyttes fra fylkeskommunen
til å bli en del av introduksjonsprogrammet som finansieres av kommunene. Disse medlemmer forventer at regjeringen
følger opp dette i statsbudsjettet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at Høyre har ledet an i alle de store
integreringsløftene i Norge de siste 20 årene. Disse
medlemmer viser til introduksjonsloven i 2003 og integreringsloven
som begynte å virke fra 1. januar 2021. Integreringsloven la større
vekt på differensiering av den enkeltes introduksjonsprogram, med
mål om at deltakere skal oppnå formell kompetanse i tillegg til
at det ved bosetting skal legges vekt på å unngå segregering, og
at kommunenes integreringsresultater skal tas med i vurderingen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet mener at integreringskontrakten
er en viktig ordning for en velfungerende integrering og vil gi
den enkelte innvandrer større eierskap til integreringsløpet, og disse medlemmer mener at det må forventes
at kommunene aktivt benytter seg av ordningen med integreringskontrakt. Disse medlemmer vil derfor ikke støtte
den foreslåtte endringen i § 16.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt støtter forslagene i
proposisjonen, men har lenge advart mot både å lage for mange ulike
regler for ulike grupper flyktninger, og stadig endre på reglene.
Stadige lovendringer er krevende å forholde seg til både for flyktningene
og for kommunene som skal følge opp lovendringene. Det vises til
Sosialistisk Venstreparti og Rødt sine merknader og forslag i Innst. 352
L (2021–2022) og i 2024 i Innst. 430 L (2023–2024).
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser
til at både KS og Faglig forum for kommunalt flyktningarbeid (ffkf)
etterlyser rom for kommunene til å utøve faglighet og fleksibilitet
som hensyntar både den enkelte flyktnings ressurser og behov samt
kommunenes kapasitet i flyktningarbeidet. Disse
medlemmer vil derfor henstille regjeringen om å tillate en
viss fleksibilitet i gjennomføringen av lovpålagte tiltak når det
er gode grunner til det, og at tilpasningene møter samfunnets behov
for god integrering i tråd med den enkeltes ressurser og kapasitet.
Disse medlemmer merker
seg imidlertid at KS mener at hovedinnholdet i proposisjonen ikke
bør gjennomføres, da det vil kunne medføre en økt økonomisk og administrativ
byrde, og begrense kommunenes handlingsrom. Disse
medlemmer deler bekymringen for dette og fremmer derfor følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen
gjennomføre en felles kostnadsberegning med KS av de tiltakene som
er vurdert å medføre økte kostnader for kommunene, og på bakgrunn
av dette foreslå justeringer i satsene for integreringstilskuddet
i statsbudsjettet for 2026. Dette gjelder forslagene om å utvide
målgruppen for introduksjonsprogrammet til 60 år, minstekrav til
arbeidsrettede elementer, og utvidet programtid for deltakere som
skal gjennomføre videregående opplæring.»
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ
til en helhetlig gjennomgang av integreringsloven, med mål om å redusere
detaljstyringen av kommunene og bedre kommunenes handlingsrom i
integreringsarbeidet.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at integreringsloven sier
at fylkeskommunen skal anbefale et antall flyktninger som kommunene
skal bosette. Disse medlemmer mener
at fylkeskommunen ikke har kompetanse til dette, og at det er kommunene
på selvstendig grunnlag som må foreta denne vurderingen. Det er
unødvendig byråkratisk og kan skape uklarheter knyttet til ansvarsfordelingen
når fylkeskommunene får denne saken til behandling for å lage en
anbefaling.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag for Stortinget om å fjerne bestemmelsen om at fylkeskommunen
skal anbefale et antall flyktninger som kommunene skal bosette.»