Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Tom Einar Karlsen og Marte Mjøs Persen, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Kristin Ørmen Johnsen og Erlend Larsen, fra Senterpartiet, Nancy P. Anti, lederen Sigbjørn Gjelsvik og Geir Inge Lien, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til Representantforslag 222 S (2024–2025) fra stortingsrepresentantene Sigbjørn Gjelsvik, Geir Adelsten Iversen, Trine Fagervik, Sandra Borch, Lisa Marie Ness Klungland og Ole André Myhrvold om å la 16- og 17-åringer kjøre tryggere kjøretøy.

Komiteen viser til statsrådens svarbrev av 6. mai 2025. Statsråden viser til at direktiv 2006/126/EF (tredje førerkortdirektiv) gir felles bestemmelser om førerkort for EØS-landene, og at direktivet per i dag ikke inneholder mulighet til å fastsette nasjonale unntak fra disse kravene. Dette innebærer at Norge ikke kan fastsette egne regler om at personer med førerrett i klasse AM kan kjøre tyngre og raskere kjøretøy.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, merker seg videre at statsråden viser til svar på spørsmål 33 fra representanten Skjelstad om at ulykkestallene for mopedbilulykker gir grunn til bekymring:

«Statens vegvesen arbeider derfor med å revidere gjeldende forskrifter og læreplaner for å møte disse utfordringene. I dette arbeidet vurderes opplæringens struktur, obligatoriske elementer, og om det kan være hensiktsmessig å innføre også en praktisk førerprøve på mopedbil. Eventuelle forslag fra Statens vegvesen vil bli sendt på bred offentlig høring.»

Flertallet imøteser dette og forventer at dette følges opp.

Flertallet merker seg videre at det har kommet to høringsinnspill i saken. Både Trygg Trafikk og Opplysningsrådet for veitrafikken stiller seg kritiske til forslaget om å åpne for førerrett til personbil for 16- og 17-åringer. Høringsinstansene peker på at de foreslåtte begrensningene i praksis vil være vanskelige å håndheve, og at de av hensyn til trafikksikkerheten ikke støtter forslaget. Det vises blant annet til at ungdom i denne aldersgruppen er overrepresentert i trafikkulykker, at personbil ikke nødvendigvis utgjør et tryggere alternativ enn moped eller mopedbil for denne gruppen, og negative erfaringer fra land som USA med tilsvarende ordninger.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, er opptatt av at bedre trafikksikkerhet og mer trygghet for trafikantene må være det overordnede målet i alle endringer i regelverket knyttet til kjøretøy og førerkortregelverk. Dette flertallet viser til at det i nær fremtid vil bli vedtatt et EU-direktiv som imøtekommer deler av representantforslaget. Det vil derfor være rimelig å vurdere forslagene når det omtalte direktivet får en skikkelig vurdering.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Venstre mener det er et reelt behov for å la 16- og 17-åringer kjøre tryggere kjøretøy enn mopedbilene som finnes i det norske markedet i dag. Ulykkestallene er svært bekymringsverdige, og de tekniske kravene til kjøretøyene gir lite sikkerhet ved ulykker.

Disse medlemmer merker seg at statsråden er enig i at ulykkestallene for mopedbiler gir grunn til bekymring, og er positive til at Statens vegvesen skal revidere forskrifter og læreplaner for å imøtekomme noe av problemene.

Disse medlemmer merker seg også at statsråden peker på at det innenfor EØS-regelverket per i dag ikke er anledning til å gjøre nasjonale tilpasninger av førerkortregelverket, slik forslagsstillerne ønsker seg, men at det er et pågående arbeid i EU som vil åpne for noen av intensjonene i forslaget.

Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen gjennomgå regelverket for mopedbiler med sikte på å legge til rette for at 16-åringer kan gis førerrett for tryggere og mer trafikksikre kjøretøy.»

«Stortinget ber regjeringen igangsette et arbeid for nasjonalt unntak fra førerkortdirektivet slik at 16-åringer som har gjennomført nødvendig opplæring, får begrenset førerrett for personbiler med sperret maksimal hastighet på 60 km/t, avgrenset til veier med maksimal fartsgrense på 80 km/t.»

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener vi må bruke det nasjonale handlingsrommet i det europeiske førerkortdirektivet for at unge skal ha flere alternativer når det gjelder bruk av kjøretøy. Disse medlemmer støtter forslagsstillernes intensjon om at unge må ha tilgang til kjøretøy som kan brukes hele året. Førerkortdirektivet åpner for at land kan fastsette minstealder til 17 år for førerkortklasse B på eget område og uten særskilte vilkår. Disse medlemmer mener dette vil være en god løsning for å sikre unge tilgang til tryggere kjøretøy og mer frihet.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen endre førerkortforskriften slik at minstealder for førerkort klasse B settes til 17 år.»

Disse medlemmer viser videre til at førerkortdirektivet åpner for at man har en lavere minstealder for førerkortklasse AM (Moped) enn standardkravet dersom det avgrenses til eget område. Disse medlemmer mener at minstealder for mopedførerkort skal senkes til 15 år for å gi unge mer frihet. Disse medlemmer viser i denne sammenheng til Sverige har aldersgrense 15 år for førerkortklasse AM.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag.

«Stortinget ber regjeringen endre førerkortforskriften slik at minstealder for førerkort klasse AM settes til 15 år.»