Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Tom Einar Karlsen og Marte Mjøs Persen,
fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Kristin Ørmen Johnsen og Erlend Larsen,
fra Senterpartiet, Nancy P. Anti, lederen Sigbjørn Gjelsvik og Geir Inge
Lien, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve,
fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André
N. Skjelstad, viser til Representantforslag 222 S (2024–2025)
fra stortingsrepresentantene Sigbjørn Gjelsvik, Geir Adelsten Iversen,
Trine Fagervik, Sandra Borch, Lisa Marie Ness Klungland og Ole André
Myhrvold om å la 16- og 17-åringer kjøre tryggere kjøretøy.
Komiteen viser til
statsrådens svarbrev av 6. mai 2025. Statsråden viser til at direktiv
2006/126/EF (tredje førerkortdirektiv) gir felles bestemmelser om
førerkort for EØS-landene, og at direktivet per i dag ikke inneholder
mulighet til å fastsette nasjonale unntak fra disse kravene. Dette
innebærer at Norge ikke kan fastsette egne regler om at personer
med førerrett i klasse AM kan kjøre tyngre og raskere kjøretøy.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, merker seg videre
at statsråden viser til svar på spørsmål 33 fra representanten Skjelstad
om at ulykkestallene for mopedbilulykker gir grunn til bekymring:
«Statens vegvesen arbeider derfor med
å revidere gjeldende forskrifter og læreplaner for å møte disse utfordringene.
I dette arbeidet vurderes opplæringens struktur, obligatoriske elementer,
og om det kan være hensiktsmessig å innføre også en praktisk førerprøve
på mopedbil. Eventuelle forslag fra Statens vegvesen vil bli sendt
på bred offentlig høring.»
Flertallet imøteser
dette og forventer at dette følges opp.
Flertallet merker
seg videre at det har kommet to høringsinnspill i saken. Både Trygg
Trafikk og Opplysningsrådet for veitrafikken stiller seg kritiske
til forslaget om å åpne for førerrett til personbil for 16- og 17-åringer.
Høringsinstansene peker på at de foreslåtte begrensningene i praksis
vil være vanskelige å håndheve, og at de av hensyn til trafikksikkerheten
ikke støtter forslaget. Det vises blant annet til at ungdom i denne
aldersgruppen er overrepresentert i trafikkulykker, at personbil
ikke nødvendigvis utgjør et tryggere alternativ enn moped eller
mopedbil for denne gruppen, og negative erfaringer fra land som
USA med tilsvarende ordninger.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, er opptatt av at bedre trafikksikkerhet og mer
trygghet for trafikantene må være det overordnede målet i alle endringer
i regelverket knyttet til kjøretøy og førerkortregelverk. Dette flertallet viser til at det i nær
fremtid vil bli vedtatt et EU-direktiv som imøtekommer deler av
representantforslaget. Det vil derfor være rimelig å vurdere forslagene
når det omtalte direktivet får en skikkelig vurdering.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Venstre mener det er et reelt behov for
å la 16- og 17-åringer kjøre tryggere kjøretøy enn mopedbilene som
finnes i det norske markedet i dag. Ulykkestallene er svært bekymringsverdige,
og de tekniske kravene til kjøretøyene gir lite sikkerhet ved ulykker.
Disse medlemmer merker
seg at statsråden er enig i at ulykkestallene for mopedbiler gir
grunn til bekymring, og er positive til at Statens vegvesen skal
revidere forskrifter og læreplaner for å imøtekomme noe av problemene.
Disse medlemmer merker
seg også at statsråden peker på at det innenfor EØS-regelverket
per i dag ikke er anledning til å gjøre nasjonale tilpasninger av
førerkortregelverket, slik forslagsstillerne ønsker seg, men at
det er et pågående arbeid i EU som vil åpne for noen av intensjonene
i forslaget.
Disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjennomgå
regelverket for mopedbiler med sikte på å legge til rette for at
16-åringer kan gis førerrett for tryggere og mer trafikksikre kjøretøy.»
«Stortinget ber regjeringen igangsette
et arbeid for nasjonalt unntak fra førerkortdirektivet slik at 16-åringer
som har gjennomført nødvendig opplæring, får begrenset førerrett
for personbiler med sperret maksimal hastighet på 60 km/t, avgrenset
til veier med maksimal fartsgrense på 80 km/t.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener vi må bruke det nasjonale handlingsrommet
i det europeiske førerkortdirektivet for at unge skal ha flere alternativer
når det gjelder bruk av kjøretøy. Disse medlemmer støtter
forslagsstillernes intensjon om at unge må ha tilgang til kjøretøy
som kan brukes hele året. Førerkortdirektivet åpner for at land kan
fastsette minstealder til 17 år for førerkortklasse B på eget område
og uten særskilte vilkår. Disse medlemmer mener
dette vil være en god løsning for å sikre unge tilgang til tryggere
kjøretøy og mer frihet.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen endre
førerkortforskriften slik at minstealder for førerkort klasse B
settes til 17 år.»
Disse medlemmer viser
videre til at førerkortdirektivet åpner for at man har en lavere
minstealder for førerkortklasse AM (Moped) enn standardkravet dersom
det avgrenses til eget område. Disse medlemmer mener
at minstealder for mopedførerkort skal senkes til 15 år for å gi
unge mer frihet. Disse medlemmer viser
i denne sammenheng til Sverige har aldersgrense 15 år for førerkortklasse
AM.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag.
«Stortinget ber regjeringen endre
førerkortforskriften slik at minstealder for førerkort klasse AM
settes til 15 år.»