Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Tom Einar Karlsen og Marte Mjøs Persen,
fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Kristin Ørmen Johnsen og Erlend Larsen,
fra Senterpartiet, Nancy P. Anti, lederen Sigbjørn Gjelsvik og Geir Inge
Lien, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve,
fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André
N. Skjelstad, viser til Representantforslag 8:149 S (2024–2025)
fra stortingsrepresentantene Sigbjørn Gjelsvik og Mona Fagerås om
tiltak for en mer seriøs drosjenæring samt Representantforslag 8:221 S
(2024–2025) fra stortingsrepresentantene Geir Inge Lien, Sigbjørn
Gjelsvik og Geir Adelsten Iversen om tiltak for en tryggere drosjenæring. Komiteen behandler disse sakene sammen
og leverer en felles innstilling.
Komiteen har bedt
om Samferdselsdepartementets vurdering av representantforslagene,
og svarbrev følger vedlagt denne innstillingen. Komiteen merker seg
at departementet har fremmet en lovproposisjon for Stortinget om
drosjereguleringen, slik statsråden varslet om i sitt svarbrev.
Komiteen har gjennomført
skriftlig høring om begge sakene med innsendingsfrister henholdsvis 21. april
og 7. mai, og det har kommet inn til sammen fire skriftlige innspill.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre mener det er viktig
med forutsigbarhet og trygghet for rammebetingelser for næringsvirksomhet. Disse medlemmer viser til at ny drosjeregulering
ble innført i 2020 som hadde som formål mer næringsfrihet, større
konkurranse og mer søkelys på drosjekundenes behov. Disse medlemmer viser til at den nye
reguleringen fikk virke i kort tid før regjeringen startet arbeidet
med gradvis å bringe reguleringen av drosjemarkedet tilbake til
tidligere regelverk. Disse medlemmer viser
til at situasjonen den gang var for lite virksom konkurranse, det
var vanskelig for nye aktører å etablere seg samt at det var manglende
kundeorientering. Ofte var tilbudet for lavt når etterspørselen
var høy. Disse medlemmer mener større
oppmerksomhet burde vært rettet mot kontroll med at gjeldende bestemmelser
etterleves, enn stadige endringer i retning mer markedsregulering
og mindre næringsfrihet.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil ha en levedyktig
drosjenæring i hele Norge, der passasjerene kan være trygge, sjåførene
kan leve av jobben sin og der næringen sikres gode rammevilkår med
hvit økonomi. Disse medlemmer viser
til at Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti advarte mot konsekvensene
av frislippet i drosjenæringen i 2020, og konstaterer at de dessverre
fikk rett. En TØI-rapport fra 2023 (TØI-rapport: 1954/2023) viser
at antall løyver i perioden mellom november 2020 og april 2023 hadde
mer enn doblet seg, samtidig som at den samlede omsetningen i næringen
omtrent hadde stått i ro. Drosjekunder, spesielt i de større byene,
opplever til stadighet å regelrett bli lurt av useriøse aktører,
og disse medlemmer reagerer sterkt på
avsløringene i media om det økende antallet overgrep mot drosjepassasjerer
utført av sjåfører som opererer i det nye appbaserte drosjemarkedet.
Disse medlemmer viser
til bakgrunnen for representantforslagene i denne innstillingen,
og Prop. 139 L (2024–2025), der regjeringen foreslår at drosjeløyvehavere
kun kan være tilknyttet én sentral, og at fylkeskommunene kan inkludere kontraktsmarkedet i enerettene. Disse medlemmer er glade for at regjeringen
følger opp disse punktene i drosjeutvalgets anbefalinger.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartietviser til at Prop. 139 L (2024–2025) Endringer
i yrkestransportloven mv. (drosjetilbud, internkontroll, kontrollutrustning
og tilknytning til sentral) ble fremmet i statsråd 9. mai og besluttet
sendt til transport- og kommunikasjonskomiteen 13. mai 2025. Prop.
139 L (2024–2025) er departementets forslag til oppfølging av delutredning
II fra drosjeutvalget (NOU 2024:15 En bedre regulert drosjenæring).
Flere av forslagene som fremmes i dette dokumentet, behandles av
departementet i proposisjonen og rammes der inn i en videre kontekst
sammen med andre forslag drosjeutvalget har vurdert. Ettersom Prop.
139 L (2024–2025) representerer sluttproduktet av et lengre og
helhetlig lovarbeid, mener disse medlemmer at
komiteen bør være varsom med å ta stilling til enkeltforslag uten
å se det i sammenheng med den øvrige reguleringen av drosjenæringen
som foreslås i Prop. 139 L (2024–2025). Komiteen gjennomførte høring
20. mai om Prop. 139 L (2024–2025) hvor henholdsvis Abelia og Norges
Taxiforbund deltok. Vurderinger av enkeltstående forslag kan også
falle annerledes ut når de ses i sammenheng med departementets behandling
av drosjeutvalgets øvrige forslag.
Disse medlemmer vil
likevel, med forbehold om at vurderinger kan endre seg som følge
av komiteens behandling av Prop. 139 L (2024–2025), kommentere noen
av forslagene som her fremmes.