Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Mani Hussaini, lederen Ingvild Kjerkol, Stein Erik
Lauvås, Linda Monsen Merkesdal og Sigurd Kvammen Rafaelsen, fra
Høyre, Kari Sofie Bjørnsen, Michael Tetzschner, Bård Ludvig Thorheim
og Ove Trellevik, fra Senterpartiet, Marit Arnstad, Lisa Marie Ness
Klungland og Gro-Anita Mykjåland, fra Fremskrittspartiet, May Helen
Hetland Ervik og Marius Arion Nilsen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Lars Haltbrekken, fra Rødt, Sofie Marhaug, fra Venstre, Ola Elvestuen,
fra Miljøpartiet De Grønne, Une Bastholm, og fra Kristelig Folkeparti,
Kjell Ingolf Ropstad, viser til at regjeringen i Prop. 126
S (2024–2025) ber om samtykke til deltakelse i en beslutning i EØS-komiteen
om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv (EU) 2018/844 om endring
av direktiv 2010/31/EU om bygningers energiytelse og direktiv 2012/27/EU
om energieffektivitet.
Komiteen viser videre
til at bygningsenergidirektiv 2002/91/EF ble innlemmet i EØS-avtalen
i 2004, og at i 2023 ble bygningsenergidirektiv 2010/31/EU innlemmet
i EØS-avtalen. Komiteen viser også til
at kommisjonen 30. november 2016 fremmet forslag til en endring
av bygningsenergidirektiv 2010, og at bygningsenergidirektiv 2018
trådte i kraft i EU 10. mars 2020.
Komiteen viser til
at hovedendringene som følger av bygningsenergidirektiv 2018, er
krav til ladepunkter for el-biler i nye yrkesbygg og ved hovedombygging,
krav om å etablere en langsiktig strategi for renovering av bygg
og krav om automatiske styringssystemer for bygg med høyt varme-
eller kjølebehov der dette er økonomisk og teknisk gjennomførbart.
I tillegg gjennomføres justeringer i kravene til energivurdering av
varme- og klimaanlegg som følger av bygningsenergidirektiv 2010/31/EU.
Komiteen har merket
seg at EØS-komiteens beslutning om bygningsenergidirektivet foreløpig
ikke er fattet og at gjennomføringen av bygningsenergidirektiv 2018
innebærer behov for mindre lovendringer som er vurdert å ha begrensede
konsekvenser for norske aktører. Grunnen til at samtykkeproposisjonen
om bygningsenergidirektivet fremmes samtidig med samtykkeproposisjonen
for energieffektivitetsdirektiv 2012/27/EU 2018, jf. Prop. 136 S
(2024–2025), er at bygningsenergidirektivet inneholder en bestemmelse som
endrer innholdet i energieffektivitetsdirektiv 2012/27/EU.
Komiteen viser til
at bygningsenergidirektiv 2018 krever lovendring, og at Stortingets
samtykke til godtakelse av EØS-komiteens beslutning er nødvendig
i medhold av Grunnloven § 26 andre ledd. Komiteen viser
videre til at det ikke er ventet at det vil komme endringer i utkastet
til beslutning i EØS-komiteen, men at dersom den endelige beslutningen
i EØS-komiteen avviker vesentlig fra det utkastet som er lagt fram
i denne proposisjonen, vil saken bli lagt fram for Stortinget på nytt.
Komiteen viser til
at bygningsenergidirektivet fra 2024 er en separat rettsakt som
behandles for seg, og ikke er omfattet av EØS-komiteens beslutning.
Direktivet fra 2024 er derfor ikke omfattet av Prop. 126 S (2024–2025).
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Venstre, Miljøpartiet De
Grønne og Kristelig Folkeparti, viser til at Norge gjennom
EØS har full adgang til EUs indre marked, som består av 30 land
og over 450 millioner innbyggere. Over 400 000 norske arbeidsplasser
i eksportrettede næringer, og relatert sysselsetting er direkte
understøttet av EØS.
Flertallet vil understreke
EØS-avtalens avgjørende betydning for norsk økonomi og næringsliv
og at det er av stor betydning at Norge opprettholder våre forpliktelser
i avtalen.
Energiområdet er viktig i Norges samarbeid med EU. Flertallet støtter at rettsaktene om
fornybar energi, energieffektivisering og forbruk av energi i bygninger
innlemmes i EØS-avtalen. Regelverket i direktivene har positive
konsekvenser for norsk næringsliv og støtter opp om viktige norske
politiske mål om å fremme fornybar energi og energieffektivisering.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Miljøpartiet De Grønne viser til at
Ren energi-pakken ble vedtatt i EU i 2018 og 2019 og består av åtte
rettsakter. Regjeringen har valgt å kun foreslå at fornybardirektivet,
energieffektiviseringsdirektivet og bygningsenergidirektivet skal
tas inn i EØS-avtalen, mens regjeringen vil utsette implementeringen
av de fem gjenstående rettsaktene i Ren energi-pakken i minimum
fem år.
Disse medlemmer støtter
implementering av de foreslått rettsaktene, men mener det er kritikkverdig at
regjeringen velger å utsette de gjenstående. Disse medlemmer kan
ikke se at regjeringen har redegjort for hvilke konkrete nasjonale
interesser som utfordres av de fem gjenstående rettsaktene, hvilke
utfordringer det kan skape for norske aktører at rettsaktene ikke
blir implementert, og hvilke konsekvenser utsettelsen får for implementeringen
av andre EØS-relevante rettsakter på energiområdet. Disse medlemmer mener det er bekymringsverdig
at regjeringen gir et løfte om fem års utsettelse uten å ta høyde
for utviklingen nasjonalt og i Europa kommende år. Det politiske
løftet om utsettelse fremstår som taktisk begrunnet og ikke basert
på faktiske realiteter.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser
til at EUs fjerde energimarkedspakke består av fire forordninger
og fire direktiver, som både viderefører og erstatter tidligere
energimarkedspakker, samtidig som de introduserer nye og mer omfattende
regler på energiområdet. Disse medlemmer ser
energimarkedspakken som en helhetlig pakke og understreker at konsekvensene
av en eventuell innlemmelse i EØS-avtalen må vurderes samlet, særlig
med hensyn til suverenitetsavståelse og nasjonal politisk kontroll.
Disse medlemmer peker
videre på at Norges tilknytning til EU gjennom EØS-avtalen har blitt
utvidet betydelig siden avtalen ble inngått, også på områder som
ligger utenfor de fire friheter. Energiområdet er blant de sektorene
der regelverket er i rask utvikling og har blitt stadig mer omfattende
og inngripende. At disse reglene tas inni norsk lov, innebærer etter disse medlemmers syn en gradvis innsnevring
av det nasjonale handlingsrommet, der stadig mer suverenitet avstås
til Den europeiske union.
Disse medlemmer uttrykker
bekymring for at innlemmelsen av rettsaktene i fjerde energimarkedspakke
vil skape presedens for fremtidig integrasjon, der oppdaterte rettsakter
kan bli tatt inn i EØS-avtalen med begrenset nasjonal innflytelse.
EU vedtok i 2024 det oppdaterte bygningsenergidirektiv (direktiv (EU)
2024/1275), som vil representere et ytterligere inngrep i nasjonal
politikk på energiområdet. Disse medlemmer advarer
mot en utvikling der Norge i økende grad underlegges et europeisk
energiregelverk som ikke er tilpasset norske forhold, og mener det
vil være vanskelig å reversere en slik utvikling dersom fjerde energimarkedspakke
først innlemmes i EØS-avtalen.
Videre viser disse medlemmer til
at innlemmelse av fjerde energimarkedspakke vil innebære at Norge
i praksis blir fullt integrert i EUs energiunion. Etter disse medlemmers oppfatning vil en slik
integrasjon redusere nasjonal politisk kontroll, som videre reduserer
handlingsrommet for å håndtere problemer i det norske kraftsystemet.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet vil konstatere at EØS-avtalen er en
viktig avtale for Norge innenfor en rekke ulike områder. Samtidig
er det grunn til å stille spørsmål ved utviklingen, der avtalens
rammer i økende grad utvides fra det opprinnelige formålet. Disse medlemmer mener at det på generelt
grunnlag må være mulig å diskutere anliggender som påvirker Norge,
og samtidig være tilhenger av EØS-avtalen. Disse
medlemmer mener også at forholdet mellom Norge og EU er basert
på gjensidig avhengighet, og at Norge er en svært viktig samarbeidspartner
for EU, noe avtalens utvikling også bør gjenspeile.
Disse medlemmer mener
at mengden reguleringer og rapporteringskrav fra EU er problematisk.
Revisjoner av EUs forordninger og direktiver fremsettes samtidig
stadig oftere og blir stadig strengere. Trenden er tydelig, og disse medlemmer viser til at EU har tapt
konkurransekraft mot resten av verden, jf. Draghi-rapporten fra
2024. Disse medlemmer mener at tapt
konkurransekraft henger tydelig sammen med reguleringsiveren i EU
innenfor stadig flere områder, og anser dette som en svært uheldig
utvikling.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt mener at direktiver og forordninger i den fjerde energimarkedspakken
fra EU bør behandles samlet, og at det er en prinsipiell debatt, hvor
konsekvensene for Norge og generell suverenitetsavståelse må vurderes. Disse medlemmer mener videre at direktiver
og forordninger hvor unntak eller tilpasninger som ivaretar norske
interesser, ikke oppnås i tilstrekkelig grad, ikke skal innlemmes.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til Innst. 208 S (2024–2025),
der Fremskrittspartiet bad om en pause i implementeringen av bygningsenergidirektivet
inntil et fullgodt faktagrunnlag og en konsekvensanalyse var forelagt. Disse medlemmer mener en helt sentral
del av vurderingen av direktiver og forordninger må innebære konsekvensanalyser
og kostnadsestimater.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at tiltakene i bygningsenergidirektivet innføres uavhengig av
EØS-avtalen.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at bygningsenergidirektivet
er en del av EUs fjerde energimarkedspakke, også kalt Ren energi-pakken,
som samlet sett fører til økt integrering i EUs energiunion og EUs
energipolitikk for øvrig.
Disse medlemmer understreker
likevel at bygningsenergidirektivet fra 2018 ikke inneholder krav som
Norge ikke allerede bør ha oppfylt. Disse
medlemmer mener egentlig at Norge burde hatt en langt mer
offensiv politikk for energieffektivisering i bygg og en plan for
hvordan dette kan gjøres på en måte som får hele befolkningen med,
uavhengig av økonomi.
Samtidig er disse medlemmer skeptiske
til å innlemme stadig nye områder i EØS-avtalen. Disse medlemmer er
også skeptiske til hva som skjer videre, og hvilke mulige strenge
krav til boligmassen som i framtiden blir EØS-relevante, om dette
direktivet innlemmes i EØS-avtalen. Disse
medlemmer viser til at konsekvensene av bygningsenergidirektivet
fra 2024 er uklare, og at det har vært en vilje i EU-kommisjonen
til å innføre omfattende regler som går direkte på de enkelte boligeiere
og de husene de allerede bor i.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at statsråden har bekreftet regjeringens
planer om å innføre de nye versjonene av direktivene. Som svar på
spørsmål fra dette medlem i Europautvalget
torsdag 6. mars 2025, om planene for implementering av 2023-versjonen
av fornybardirektivet som følge av at regjeringen vil innføre 2018-versjonen
av direktivet, svarte statsråden:
«Så til spørsmålet om at når vi først
tar 2018, må vi vel ta 2023 også. Ja, hensikten er jo det.»
Dette medlem viser
til dette medlems merknader om energieffektivisering
til Prop. 136 S (2024–2025) og om EUs fjerde energimarkedspakke
for øvrig til Prop. 137 S (2024–2025).
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt er bekymret for den
gradvise overføringen av myndighet til EU, og utvidelsen av EØS-rettens
virkeområde, gjennom stadig nye rettsakter og annen tilpasning. Disse medlemmer mener at det trengs en
grundig vurdering av konsekvensene av denne utviklingen. Det er
også derfor disse medlemmer er mot behandlingen
av denne energimarkedspakken stykkevis og delt.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen si nei
til innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv (EU) 2018/844 om endring
av direktiv 2010/31/EU om bygningers energiytelse og direktiv 2012/27/EU
om energieffektivitet.»
«Stortinget ber regjeringen vurdere
konsekvensene av en eventuell innlemmelse i EØS-avtalen av bygningsenergidirektivet
i lys av den samlede integreringen i EUs energipolitikk over tid
og rapportere tilbake til Stortinget om dette.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge
fram en plan for energieffektivisering av den norske boligmassen
og hvordan støtteordninger til dette kan nå ut til alle inntektsgrupper,
uavhengig av innføringen av EUs bygningsenergidirektiv.»
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Miljøpartiet De Grønne støtter innlemmelsen
av bygningsenergidirektivet (2018/844) i norsk rett. Disse medlemmer er av den klare oppfatning
at det både i et miljøpolitisk, energipolitisk og sikkerhetspolitisk
perspektiv vil være en fordel for Norge å knytte seg tettere til
det europeiske energisystemet.
Disse medlemmer viser
til at den versjonen av bygningsenergidirektivet som regjeringen
nå foreslår implementert, er erstattet av et revidert bygningsenergidirektiv
(2024/1275) i EU. Disse medlemmer mener
at regjeringen og Stortinget, i stedet for å diskutere sju år gamle
direktiver, burde diskutere hvordan man best kan implementere de
nyeste direktivene og forordningene i Ren energi-pakken i norsk
rett.
Disse medlemmer er
kritiske til at regjeringen har varslet at den ikke vil innlemme
hele Ren energi-pakken i norsk rett i neste stortingsperiode. Regjeringen har
dermed valgt å ofre en energi- og klimapolitikk som faktisk kutter
utslipp og øker forsyningssikkerheten, i et forsøk på å vinne velgere
fra partier som er mot tettere samarbeid med Europa, mot kraftutveksling
og mot fornybar energi. Det skjer i en tid der klimakrisen er mer akutt
enn noensinne, og der forsyningssikkerhet og uavhengighet fra fossil
energi er viktigere enn noen gang. En slik proteksjonistisk tilnærming
til energi- og klimapolitikk er, slik disse
medlemmer vurderer det, uansvarlig i vår tid.
Disse medlemmer viser
til at de resterende rettsaktene i Ren energi-pakken er viktige
for norsk energi- og klimapolitikk. Blant annet vil risikoberedskapsforordningen
styrke forsyningssikkerheten gjennom sterkere beredskapssamarbeid
med EU om forebygging og håndtering av kriser i kraftmarkedet. Elmarkedsdirektivet
og -forordningen inneholder styrkede forbrukerrettigheter og bedre
ressursutnyttelse av kraftmarkedet, mens ACER-forordningen sikrer
en enhetlig og transparent regulering av kraftmarkedet.
Disse medlemmer viser
til Innst. 198 S (2024–2025), der medlemmene fra Miljøpartiet De
Grønne og Venstre fremmet forslag om å be regjeringen legge fram styringsforordningen
(2018/1999), revidert fornybardirektiv (2023/2413), energieffektiviseringsdirektivet (2023/1791),
revidert bygningsenergidirektiv (2024/1275), ACER-forordningen (2019/942),
revidert elmarkedsdirektiv (2024/1711), elmarkedsforordningen (2019/943)
og forordning om beredskap i elektrisitetssektoren (2019/941) for
behandling i Stortinget.