1.4.1 Ressursknapphet er en utfordring for mange barnevernstjenester
Alle kommuner skal ha en barnevernstjeneste
som er ansvarlig for å utføre de oppgavene som etter barnevernsloven
ikke er lagt til et statlig organ, jf. barnevernsloven § 15-2. Oppgavene
inkluderer å gjennomgå og vurdere bekymringsmeldinger, utrede saker
og gjennomføre undersøkelser av barns omsorgssituasjon. Barnevernstjenesten
har også ansvar for hjelpetiltak i hjemmet, plassering av barn utenfor
hjemmet (frivillige tiltak), å fremme saker for Barneverns- og helsenemnda, å
følge opp barn som er plassert utenfor hjemmet og å godkjenne fosterhjem.
I undersøkelsesperioden, 2017–2024, har antallet årsverk
i barnevernstjenestene økt, og antallet saker per kontaktperson
i tjenestene har gått ned. Undersøkelsen viser imidlertid at på
tross av dette, opplever mange kommunale barnevernstjenester fremdeles
at de har knapphet på ressurser og utfordringer med kapasiteten. Både
små og store barnevernstjenester (i antall årsverk) opplever ressursknapphet.
I spørreundersøkelsen ble barnevernstjenestene bedt
om å vurdere sin kapasitet, det vil si barnevernstjenestenes samlede
ressurser opp mot oppgavene tjenesten skal løse.
Det varierer hvordan barnevernstjenestene vurderer
sin kapasitet. Halvparten av tjenestene opplyser at tjenesten har
tilstrekkelig kapasitet. Om lag én tredjedel av barnevernstjenestene
vurderer kapasiteten sin som dårlig eller svært dårlig (34 pst.).
Det er langt færre tjenester som vurderer kapasiteten som god eller
svært god (16 pst.).
I spørreundersøkelsen har Riksrevisjonen også spurt
om i hvilken grad barnevernstjenestene vurderer at de økonomiske
rammebetingelsene er tilstrekkelige til at tjenestene kan ivareta
sitt ansvar og sine oppgaver.
Nærmere en av fem barnevernstjenester (18 pst.) vurderer
at tjenesten i svært liten eller i liten grad har økonomisk handlingsrom
til å ivareta sitt ansvar og sine oppgaver. Nær halvparten (44 pst.)
av barnevernstjenestene vurderer at de økonomiske rammebetingelsene
i noen grad er tilstrekkelige til at tjenesten kan ivareta sitt
ansvar og sine oppgaver. 39 pst. av tjenestene vurderer at økonomiske
rammebetingelsene i stor grad eller svært stor grad er tilstrekkelige.
I intervju oppgir både statsforvalterne og Bufdir
at ressurssituasjonen for kommunene og barnevernstjenestene varierer.
En presset økonomisk situasjon for barnevernstjenestene påvirker
blant annet muligheten for å drive forebyggende arbeid i tråd med
barnevernsreformen. Følgeevalueringene av barnevernsreformen viser
på sin side til at økonomi er en barriere for kommunalt barnevern
(Menon Economics, 2023). Ifølge Nasjonal koordineringsgruppe fører
en alvorlig ressurssituasjon i kommunene til at barnevernstjenestene
får lite ressurser til å jobbe med deler av barnevernsreformen,
særlig knyttet til reformens krav om forebygging, tidlig innsats
og grunnleggende barnevernsarbeid (Bufdir, u.å).
Det er flere årsaker til utfordringer med kapasiteten og
økonomien i kommunalt barnevern. Én årsak handler om sakene som
tjenestene skal håndtere. Det er flere saker enn tidligere som involverer
barn med mer komplekse og sammensatte problemer. Dette fører til
økt ressursbruk i hver enkelt sak, og det er flere saker hvor barnevernstjenesten
er avhengig av samarbeid med tjenester i andre sektorer.
Nye krav til barnevernstjenestens saksbehandling medfører
økte krav til dokumentasjon, medvirkning fra barn og foreldre, oppfølging
av barn og foreldre, utredning av barn og begrunnelse for vedtak.
Riksrevisjonen mener at det er positivt at det settes krav til barnevernstjenestenes
saksbehandling, men det fører også til at det blir mer ressurskrevende
å behandle sakene.
Undersøkelsen viser at det er svært lite variasjon mellom
hvordan interkommunale og kommunale barnevernstjenester vurderer
de økonomiske rammebetingelsene. Riksrevisjonens analyser viser
også at det ikke er noe entydig mønster mellom antall årsverk i
de enkelte kommunale barnevernstjenestene og vurderingen av de økonomiske
rammebetingelsene. Videre er det lite variasjon i hvordan interkommunale
og kommunale barnevernstjenester vurderer utviklingen i de økonomiske
rammebetingelsene når det gjelder om de har blitt bedre eller verre
etter barnevernsreformen.
Noen kommuner opplever det som en utfordring
at delkostnadsnøkkelen for barnevernet ikke fullt ut kompenserer
dem for ulikheter i geografi, alderssammensetning og levekår. De
økonomiske betingelsene til barnevernstjenestene har også i mange
tilfeller blitt ytterligere forverret av økningen i kommunale egenandeler
for statlige plasseringstiltak som barnevernsinstitusjon og fosterhjem.
Undersøkelsen viser at økningen i kommunale egenandeler fører til
at det er utfordrende for mange barnevernstjenester og kommuner
å jobbe godt med tiltaksutvikling og forebygging.
Mange kommuner har gått sammen for å etablere interkommunale
barnevernstjenester. En slik organisering bygger kapasitet og gjør
barnevernstjenestene mindre sårbare. Samtidig skaper det også nye
utfordringer. Dette er særlig knyttet til forankring av barnevernstjenestene
i den enkelte deltakende kommune og samarbeid med andre tjenester
i de ulike kommunene som inngår i den interkommunale barnevernstjenesten.
Årsaken kan være at barnevernstjenesten må samarbeide med andre
kommunale tjenester i alle de deltakende kommunene, og at geografisk
avstand kan være en utfordring. I tillegg er interkommunalt samarbeid
lite hensiktsmessig i mange av de minste og mest desentrale kommunene,
som i mange tilfeller har størst behov for samarbeid med andre kommuner.
Det skyldes blant annet store geografiske avstander og lang reisevei
innenfor et interkommunalt samarbeidsområde.
I 2024 bestod barnevernet fortsatt av mange
små barnevernstjenester. Det var 29 barnevernstjenester som har
færre enn fem årsverk, mens det var 40 tjenester som har mellom
5 og 10 årsverk. Små barnevernstjenester med få ansatte er mer sårbare
og har utfordringer som større barnevernstjenester ikke har. De
er mer sårbare ved sykefravær og gjennomtrekk av ansatte. Undersøkelsen
viser imidlertid at det ikke er forskjell mellom små og store barnevernstjenester
når det gjelder hvordan de vurderer utfordringer ved gjennomtrekk
av ansatte. Sykefravær oppleves derimot som en større utfordring
i store barnevernstjenester.
For små barnevernstjenester er det også en utfordring
at disse tjenestene behandler enkelte typer barnevernssaker svært
sjelden. Det kan gå flere år mellom hver gang en liten barnevernstjeneste
håndterer en omsorgsovertakelse. Små barnevernstjenester er også
sårbare for store svingninger i saksmengden.
Høy gjennomtrekk av ansatte og høyt sykefravær har
vært en kjent utfordring for barnevernstjenestene over lang tid.
I 2023 hadde barnevernstjenestene samlet en gjennomtrekk av ansatte
på 19 pst., og det legemeldte sykefraværet var i underkant av 9
pst. Hele 48 pst. av barnevernstjenestene i spørreundersøkelsen
opplyser at sykefravær har vært en stor eller svært stor utfordring det
siste året, mens 25 pst. opplyser at gjennomtrekk av ansatte har
vært en stor eller svært stor utfordring det siste året. Gjennomtrekk
av ansatte er høyere i barnevernet enn i tjenesteområdene skole,
barnehage og helsestasjon. Det legemeldte sykefraværet i barnevernstjenestene
er høyere enn det samlede sykefraværet i kommunal sektor.
Undersøkelsen viser at utfordringer med høyt
gjennomtrekk av ansatte og sykefravær henger sammen med kapasitetsutfordringer
på grunn av stor arbeidsbyrde over tid og for lav grunnbemanning.
Barnevernstjenestene opplyser at høyt gjennomtrekk og sykefravær
er krevende å håndtere i barnevernet fordi det er utfordrende å
skaffe kvalifiserte vikarer. I tilfeller der flere ansatte er sykmeldt
samtidig, kombinert med høyt gjennomtrekk og ansatte i videreutdanning,
blir det ekstra belastende for de ansatte som er igjen på jobb. Høyt
gjennomtrekk blir delvis forklart med at en del ansatte, inkludert
de som har tatt videreutdanning på masternivå, søker seg til andre
barnevernstjenester som tilbyr høyere lønn og en mindre belastende
arbeidshverdag, eventuelt at de søker seg til andre sektorer.
Det er gjennomført flere undersøkelser av årsakene til
gjennomtrekk av ansatte i barnevernet. Årsakene er mange og sammensatte,
men faktorer som flere peker på, er høyt arbeidspress og slitasje
over tid, dårlige rammebetingelser og et krevende psykososialt arbeidsmiljø.
En samfunnsøkonomisk analyse av kompetansehevingstiltak i barnevernet
(Oslo Economics, 2019) trekker fram at et særtrekk ved barnevernstjenestene
er at nyutdannede får «praksissjokk». I praksisen møter de utfordrende
arbeidsoppgaver og et høyt tempo. Videre opplever de nyutdannede
at de ikke har blitt forberedt på arbeidslivet gjennom studiet.
Dermed er det et stort behov for veiledning og opplæring av de nyutdannede, og
mange nyutdannede velger å slutte etter kort tid i tjenesten.
Det er en rekke faktorer som over tid har ført
til at barnevernstjenestene opplever ressursknapphet og kapasitetsutfordringer,
til tross for økningen i årsverk i tjenestene. Riksrevisjonen mener
kapasitetsutfordringene som barnevernstjenestene beskriver, gjennom
mange år har gjort det krevende for tjenestene å håndtere omfattende
endringer på barnevernsfeltet og nye krav til saksbehandlingen.
En stor arbeidsbelastning over tid i barnevernstjenestene påvirker
den hjelpen, omsorgen og beskyttelsen som gis til barn og unge.