Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Kari Henriksen, Frode Jacobsen og Kirsti Leirtrø,
fra Høyre, lederen Peter Frølich og Svein Harberg, fra Senterpartiet,
Eivind Drivenes og Willfred Nordlund, fra Fremskrittspartiet, Carl
I. Hagen, fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken, fra Rødt,
Seher Aydar, og fra Venstre, Naomi Ichihara Røkkum, viser
til Riksrevisjonens undersøkelse av årsaker til utfordringer i barnevernet
og hvilke tiltak som er iverksatt på området. Bakgrunnen for undersøkelsen
er at det over år er dokumentert kvalitetsutfordringer i både statlig
og kommunalt barnevern, og at kontroll- og konstitusjonskomiteen
gjennom behandlingene av flere forvaltningsrevisjoner om barnevernet,
har stilt spørsmål ved hvorfor mangler i barnevernet vedvarer over
tid til tross for flere iverksatte tiltak på området. Komiteen mener utfordringene får konsekvenser
for sårbare barn som trenger hjelp fra barnevernet og derfor er
viktig å følge opp.
Komiteen viser til
at Riksrevisjonen har latt følgende problemstillinger inngå i undersøkelsen:
-
I hvilken utstrekning
har det blitt vedtatt og iverksatt tiltak for å løse dokumenterte
utfordringer på barnevernsfeltet?
-
I hvilken grad foreligger det informasjon
om resultatene av de iverksatte tiltakene?
-
Hva er sentrale årsaker til at det er utfordringer
i barnevernet?
-
I hvilken grad har Barne- og familiedepartementet fulgt
opp anbefalinger i to tidligere undersøkelser:
Undersøkelsen omfatter perioden 2017–2024.
Komiteen viser til
at det over flere år har pågått et arbeid for å styrke rettssikkerheten
til barn og foreldre, øke kvaliteten i barneverntjenestene og forbedre
samarbeidet mellom barnevernet og andre aktører. I statsrådens svar
til Riksrevisjonen kommer det fram at flere av tiltakene som er
iverksatt som følge av blant annet barnevernsreformen, har virket
i kort tid og at evalueringer av tiltak som er iverksatt ikke er
ferdigstilte. Statsråden viser også til at Prop. 83 L (2024–2025)
Endringer i barnevernsloven mv. (kvalitetsløftet i barnevernet)
ble lagt fram for Stortinget 4. april 2025, og at også vedtak som
blir fattet av Stortinget i denne saken vil ha betydning for framtidens
barnevern.
Komiteen viser til
Riksrevisjonens konklusjoner:
-
Ressursknapphet er
en utfordring for mange kommunale barnevernstjenester.
-
Det statlige barnevernets tiltaksapparat
er ikke tilstrekkelig dimensjonert for å ivareta bistandsplikten.
-
Samarbeidet mellom det statlige og kommunale barnevernet
er krevende når det statlige barnevernet ikke oppfyller bistandsplikten.
-
Manglende tilbud i ulike velferdstjenester
gjør samarbeidet mellom barnevernet og andre tjenester krevende
og fører til at barn ikke får det tilbudet de har behov for.
-
Mange kommunale barnevernstjenester har
ikke tilstrekkelige forutsetninger for å gjennomføre endringer.
Riksrevisjonen vil følge opp bruddene
på bistandsplikten i en egen undersøkelse.
Komiteen merker
seg at det statlige barnevernets manglende ivaretakelse av bistandsplikten
synes å ha stor betydning for utøvelsen i det kommunale barnevernet,
og at det dermed haster med å øke kapasiteten. Komiteen er
opptatt av å gjøre konkrete tiltak for å bedre kvaliteten og treffsikkerheten
i tilbudet, og ber derfor departementet være ekstra oppmerksomme
på dette punktet i fremtidige bevilgninger. Det er bra at Riksrevisjonen
vil følge opp bruddene på bistandsplikten i en egen melding.
Komiteen viser til
at Barne- og familiedepartementet har iverksatt flere tiltak for
å følge opp anbefalingene i Dokument 3:7 (2019–2020) og Dokument
3:5 (2022–2023). Det er for tidlig å vurdere effekten av flere av
tiltakene som er iverksatt eller som er i ferd med å bli iverksatt.
Riksrevisjonen vil derfor følge sakene videre gjennom oppfølging
av denne revisjonen.
Komiteen er enig
i Riksrevisjonens konklusjoner.
Komiteen viser til
Riksrevisjonens vurdering og anbefalinger.
Riksrevisjonen mener det er kritikkverdig at
det fortsatt gjenstår mye før anbefalingen fra Riksrevisjonen i
2022 er fulgt opp, men har merket seg at Barne- og familiedepartementet
har iverksatt en rekke tiltak og at dette er positivt.
Mange av kompetansetiltakene for barnevernet
er gjennomført, i prosess eller i sluttfasen. Riksrevisjonen understreker
at det er behov for at Barne- og familiedepartementet følger opp
virkningene av tiltakene som er iverksatt.
Riksrevisjonen følger saken videre.
Komiteen er enig
i Riksrevisjonens vurderinger.
Riksrevisjonen anbefaler Barne- og familiedepartementet
å:
-
sørge for
at Bufetat har et tilgjengelig og tilstrekkelig dimensjonert tiltaksapparat
for å tilby forsvarlige plasseringstiltak
-
styrke samarbeidet med andre departementer
for å bidra til at endringene i regelverk som har virkninger for
utsatte barn gjennomføres slik at barn får et helhetlig og samordnet
tjenestetilbud
-
følge opp at kommunene:
-
ivaretar ansvaret
for det forebyggende arbeidet
-
tydeliggjør hva forebyggende arbeid og
tidlig innsats innebærer for barnevernstjenesten og de andre velferdstjenestene
-
tydeliggjør hvordan det forebyggende arbeidet og
tidlig innsats skal ledes
-
følge opp at kommunene ivaretar sitt ansvar
for å tilby individuell plan til barn med behov for langvarige og
sammensatte tjenester
-
sørge for at virkemiddelbruken ved endringer
og nye krav i barnevernet tilpasses de varierende forutsetningene
til ulike kommuner og barnevernstjenester
-
følge opp kommuner som så langt ikke har
lykkes med å gjennomføre barnevernsreformen, og bistå med sikte
på at de skal lykkes
-
legge til rette for at barnevernstjenestene
i hele landet kan delta på kompetansetiltak
-
sørge for at små barnevernstjenester får
tilknytning og tilstrekkelig faglig støtte fra større fagmiljø,
herunder at små barnevernstjenester har faglig støtte i saker de
håndterer sjelden, og kapasitet til behandling av større svingninger
i saksmengden
-
sørge for at endringer i barnevernet blir
tilstrekkelig utredet før iverksetting
-
følge opp at endringer i barnevernet bidrar
til å løse utfordringene.»
Komiteen er enig
i Riksrevisjonens anbefalinger.