1.7 Andre forslag
I proposisjonen foreslås en tilføyelse til plan-
og bygningsloven § 12-14 tredje ledd som skal klargjøre at forslagsstiller
har samme rett til å kreve foreleggelse for kommunestyret når kommuneadministrasjonen
stopper et forslag til endring av reguleringsplan etter § 12-14 andre
ledd, som ved forslag til ny plan.
Det vises i proposisjonen til at departementet
også foreslår en endring i plan- og bygningsloven § 11-9 nr. 3 som
åpner for at kommunene kan gi generelle bestemmelser til kommuneplanen
om avfallssystem, på samme måte som for annen infrastruktur.
Departementet foreslår videre en tilføyelse
i plan- og bygningsloven § 33-1 som gir kommunen adgang til å kreve
gebyr for arkeologiske undersøkelser fra andre myndigheter eller
private som har anmodet kommunen om å legge ut et areal til utbyggingsformål
ved områderegulering. Utgiftene til slike undersøkelser kan bli meget
store, og dagens kostnadsdekningssystem kan føre til at kommunen
i liten grad vil benytte områderegulering der det må utføres slike
undersøkelser.
Etter gjeldende rett kan konsesjon for solkraftanlegg gis
virkning som statlig plan. Fra 1. juli 2025 gjelder en nedre effektgrense
på 10 MW installert effekt for når utbygging av solkraftanlegg krever
konsesjon. Anlegg som er mindre, skal i sin helhet håndteres etter
plan- og bygningsloven. Av denne grunn anses det som hensiktsmessig
at konsesjonsbehandling av solkraftanlegg ikke skal kunne vedtas
direkte som en statlig plan. Endringen forslås innarbeidet i plan-
og bygningsloven § 6-4 tredje ledd.
Det foreslås også at det skal bli adgang til
å gjennomføre mindre konsesjonspliktige endringer i eksisterende
vindkraftanlegg avklart etter de bestemmelsene i energiloven og
plan- og bygningsloven som gjaldt på tidspunktet for bygging, uten
at dette utløser krav om utarbeiding av områderegulering.
Departementet foreslår også noen andre mindre presiseringer
og rettinger i plan- og bygningsloven og matrikkellova.
Bakgrunn for lovforslaget (proposisjonens kapittel 2),
forslag om nye virkemidler ved fortetting og transformasjon (kapittel
3), forslag om nye virkemidler ved opprettelse og endring av eiendom
(kapittel 4), forslag om ny hensynssone med krav om grunneierfinansiering
av infrastruktur (kapittel 5), forslag om grunneierfinansiert flytting
av eksisterende infrastruktur (kapittel 6), forslag om endringer
i bestemmelsene om utbyggingsavtaler (kapittel 7), andre mindre
lovforslag (kapittel 8), økonomiske og administrative konsekvenser
(kapittel 9) departementets merknader til de enkelte lovbestemmelser
(kapittel 10) er nærmere behandlet og omtalt i proposisjonen.